• Alexi

    Vad är normalt magont hos barn?

    Jag undrar lite i vilken omfattning det är normalt att ha ont i magen då och då som barn. Vad kan man tro är åldersrelaterat och kanske psykiskt, när ska man fundera på allergier osv?

    Dottern är 6,5 år och frisk och normalstor till växten, trivs i skolan och har fina kompisar. Rör på sig mycket. Pollenallergi men inget annat. Hon klagar då och då på magont, sen kanske något år tillbaka. Det kommer plötsligt och går över plötsligt. Ibland behövs ett toabesök, ibland bara går det över efter en kort stund. Har inte sett något tydligt samband med ätande eller så.

    Läste i en bok om sexåringar att magont och huvudvärk (vilket hon också får ibland) är vanligt i den här åldern då mycket händer i kropp och själ.

    Vad ska man ha koll på?

  • Svar på tråden Vad är normalt magont hos barn?
  • Alexi
    aleydis skrev 2015-08-20 16:59:58 följande:

    Ha koll på avgöringsvanor-förstoppning, diarré, hur ofta? Sitter hon tillräckligt länge på toaletten?

    Kräkningar? Dålig aptit, viktnedgång?


    Nej hon kräks aldrig, äter ordentligt, växer och går upp i vikt, följer sin kurva helt perfekt.

    Och toalettbesöken är helt normala, ingen förändring.
  • Alexi
    aleydis skrev 2015-08-20 21:03:45 följande:

    Tycker nog att det låter ganska "snällt", att det kommer fort och går över fort. Annat att tänka på är att barn ofta beskriver att de ofta ont i magen fast det sitter någon annan stans, tex vid urinvägsinfektion. Men som sagt kan oro,ängslan kan ge magont... Prata med henne om skolan, vänner, osv.

    Glutenallergi ger ofta viktnedgång . Mjölkproteinallergi är vanligare i tidigare åldrar, laktosintolerans kan ge gasighet mm...


    Ja det är verkligen ganska korta perioder osv men jag vill ju vara säker på att jag inte ignorerar något som förälder.

    Vi försöker prata mycket om vänner och skolan osv, och det fungerar fint. Magont kan hon ha även under semestern, helt plötsligt.

    Jag har försökt se om det magonda är kopplat till stort glutenintag eller så men inte sett några sådana samband. Men en kusin fick nyligen glutendiagnos just pga magont så det är nog en del därför jag funderar extra på det.
Svar på tråden Vad är normalt magont hos barn?