Inlägg från: Avtrubbade |Visa alla inlägg
  • Avtrubbade

    Ensamkommande kontra fattiga barn

    Såg ett inslag på TV häromdagen om en ensamstående mamma med 4 barn. Hon var sjukskriven till 50% och städade 50%. Hon var tvungen att vända på slantarna och hade i princip aldrig kunna ta med sina barn på en semester. Nu snackar vi inte Maldiverna utan ingen semester alls. På något sätt hade hon fått hjälp från någon organisation att åka till västkusten i 4 dagar med sina barn. I inslaget sa man också att det var väldigt många barn som levde under dessa förhållande i Sverige 2015.

    Vi har alltså inte råd att ge familjer med denna pressade ekonomiska situation stöd. I första hand handlar det ju om barnen här.

    Min fråga är riktad till alla vänstermänniskor och journalister som oavkortat kallar mig för rasist när jag ifrågasätter att vi ska släppa in alla som vill komma och öppna våra hjärtan.

    Hur långt är ni beredda att gå med kostnaderna för flyktingmotttagande. Enligt Aktuellt 55 miljarder 2015 fram till nu. Jag menar, hur kan det va så att det finns ytterligare miljarder att lägga när det inte finns några pengar till ensamma mamman?

    Låt mig säga så här: Innan familjen med 4 barn som knappt åkt utanför sin stads gränser kan få ett stöd som ger barnen en värdig uppväxt tycker jag att det är dags att prioritera rätt. Trodde att det var solidaritet och rättvisa som stod högt på agendan för vänstern och journalistkåren.

    Min fru jobbar på ett boende för ensamkommande barn. Förra helgen tog de alla barnen och körde iväg dem 35 mil till ett sommarland inkl övernattning. Underbart för dessa barn att få ha kul, skratta och leka. De har något att berätta för andra barn om.

    Men mammans 4 barn då? Hon betalar ju ändå skatt till 50%

    Jag köper inte det här, men så är jag ju tydligen rasist också...

  • Svar på tråden Ensamkommande kontra fattiga barn
  • Avtrubbade
    Anonym (Vänster) skrev 2015-08-24 19:24:30 följande:

    Alltså, för det första förstår jag inte behovet att alltid sätta två utsatta grupper mot varandra. Varför är det kostnaden för ensamkommande flyktingbarn som gör att mamman inte kan åka på semester? Varför är det inte alla skatteplanerande riskkapitalbolag som tar svenska skattepengar och sätter dem i skatteparadis?

    Sen, trots att jag är vänster så vill jag ändå hävda individens egna ansvar. Har man rätt att åka på semester om man jobbar deltid och har många barn att försörja? Är det staten som ska betala den resan? Vad har föräldrarna för ansvar?

    Dessutom, det ensamkommande flyktingbarnen har ingenting. Det svenska barnets fattigdom är ju väldigt relativt om man jämför med ett barn som inte ens har sina föräldrar med sig.


    Märkligt svar...

    Du har förstås egna barn, har blivit sjuk och kanske lämnad i ditt förhållande så du vet hur det funkar förstår jag.

    Mamman kan tom ha betalat riktigt ordentligt med skatt i 15 år till staten innan hon hamnar i det läget. Eget ansvar låter som USA tycker jag...

    Välfärdsystemet är väl till för den typen av situationer eller?

    Grupper mot varandra? Kostnader mot varandra skulle jag vilja säga. Vilken annan verksamhet i samhället har procentuellt ökat så mycket som kostnaden för flyktingmottagandet? Är det konstigt att ifrågasätta?
  • Avtrubbade
    Anonym (***) skrev 2015-08-24 19:41:25 följande:
    Är välfärdssystemet till för att betala folks semester?

    Det är inte fel att ifrågasätta kostnader, men varför dra in en ensamstående fyrabarnsmamma i det hela? 
    Nä inte "folks" semester utan stödja barnens intressen. Ni som ifrågasätter det här har nog antingen inga egna barn eller så va ni i Thailand med hela familjen i vintras.
  • Avtrubbade
    Anonym (***) skrev 2015-08-24 19:41:25 följande:
    Är välfärdssystemet till för att betala folks semester?

    Det är inte fel att ifrågasätta kostnader, men varför dra in en ensamstående fyrabarnsmamma i det hela? 
    Nä just det vi tar och skiter i henne och hennes barn och problem.
  • Avtrubbade
    Anonym (Vänster) skrev 2015-08-24 19:46:51 följande:
    Eget ansvar låter som USA? Tycker du det är dåligt att vuxna människor förväntas ta ansvar för sig själva?

    Nej vi vet inget om denna mamman. Kanske har hon betalat massa skatt i många år, har hon då automatiskt rätt till resor betalda av staten när inkomsterna förändras?

    Jag har det inte så jävla fett. Men tak över huvudet och mat i magen. En säng att sova i. Men jag har aldrig upplevt krig, behövt fly från mitt land, som barn behövt lämna mina föräldrar. Så jag är ändå rätt tacksam. Så inte sitter jag och gnäller över att vi hjälper människor (barn!) som behövt göra de sakerna jag räknat upp och är sur på staten för att jag inte kan åka på semester just nu.

    Jag betalar skatt på min lilla inkomst och är glad och nöjd att jag inte ruineras om jag behöver uppsöka sjukvård och att de människor som verkligen behöver hjälp (och hit räknar jag inte personer som inte har råd att åka på semester) får ta del av mina skattepengar.
    Inga barn där alltså förstår jag. Vatten och bröd och ingen semster under uppväxten förstår jag också.

    Jag unnar i alla fall hennes barn att få bada i havet någon gång under sin uppväxt. Det tycker jag att vi har råd med. 
  • Avtrubbade
    Anonym (Vänster) skrev 2015-08-24 20:14:03 följande:

    Dessutom ts, hur vet du att det inte fanns pengar för denna mamman? Hade hon sökt nån form av bistånd och fått avslag? I ts står bara att hon fick hjälp av en organisation, så hon fick ju hjälp oavsett... Är det viktigt för dig att pengarna kommer från just staten?

    Jag tror att om man har försörjningsstöd så finns det extra pengar man kan söka för lite guldkant på tillvaron om man har barn. Fritidspeng tror jag det heter. Nu verkar det ju inte som att denna mamman har det, så då ligger hon väl över normen, och anses kanske kunna betala själv? Var ska gränsen gå för när staten ska gå in och betala ens semester och när ska man anses klara det själv?


    Ja, det kan va så. Inslaget var nog i grunden inte en fråga om barn ska på semester eller inte utan om fattiga barn och att det finns många.

    Uppfattning du har är ju lite som en arvssynd. Det är väl inte barnens fel att de är fattiga. Men dem ska vi tydligen stunta i eftersom föräldrarna är oansvariga. 

    Då kan vi ju strunta i de ensamkommande barnen också eftersom deras oansvariga föräldrar skaffade 10 barn och började kriga och sen skickade iväg dem på egen hand. Eller?
  • Avtrubbade
    Anonym (***) skrev 2015-08-24 21:48:50 följande:
    Det skrev jag inte. Men blanda inte in henne i diskussionen om kostnaden för ensamkommande barn.

    Men vi kan ju vända på det. Tycker du vi ska skita i ensamkommande barn?
    Japp det tycker jag. Vi ska fullständigt strunta i dem för de har så oansvariga föräldrar som hamnat i dålig sits.
  • Avtrubbade
    Anonym (***) skrev 2015-08-24 21:49:46 följande:
    Det kostar inget att bada.
    Nä inte i havet men det kostar att åka dit. Badhuset där jag bor kostar det ganska mycket att lösa in sig på. Men det är väl lika bra att de får hacka hål på isen  och hoppa barnen nu när de har så oansvariga föräldrar.
  • Avtrubbade

    Jag vill att det avsätts ytterligare 55 miljarder till satsningar på våra barn i alla tänkbara sammanhang. Skola, fritidsavtiviteter men även till utsatta barn vars föräldrar inte fixar tillvaron. Jag trodde att det var ett klassiskt vänstertänkande att skydda utsatta och oskyldiga. Välfärdssystemet är väl bla till för de som inte fixar tillvaron, är sjuka, är alkoholister eller har jag helt missuppfattat det.

    Vi är duktiga för vi lägger redan 55 miljarder på att hjälpa alla andra som behöver hjälp i världen så då måste det väl ändå finnas 55 miljarder ytterligare att satsa på våra framtida medborgare som just nu är barn.

    Sen som påpekats har den här diskussionen aldrig handlat om ISIS.

  • Avtrubbade
    Moderno skrev 2015-08-24 22:13:05 följande:

    Ensamkommande barn är fattiga barn, så det går inte att tala om något "kontra".

    Att kommunerna/staten genom migrationsverket saknar kompetens att ordna boenden till rimlig kostnad är ju synnerligen märkligt och den kostnaden kan man kanske ställa mot resurser till fattiga barn. Frågan skulle i så fall bli inkompetens kontra fattiga barn. Hur löser man den ekvationen?


    Det är väl kanske inte kompetens utan resurser och pengar som saknas...
  • Avtrubbade
    Anonym (Anneli) skrev 2015-08-24 23:10:41 följande:

    Jag kan berätta om en barn- jämförelse som jag fick höra av en chef på kommunen jag bor i.
    Vi har ett handikappat barn i lågstadiet som inte får rätt stöd i skolan vilket resulterar i att hon är hemma och inte kan gå i skolan mer än korta stunder, en chef på kommunen säger att han har ansvar för både skolbarn och ensamkommande flyktingbarn och att resurserna ska räcka till alla barn och att det då är svårt att ge extra stöd till den skola min dotter går i.

    Dessutom tillhör vi ett skolområde/skola som får mindre pengar än de skolor som har många låginkomsttagare och invandrarelever, eftersom det inte bor så många låginkomsttagare här eller så många invandrarbarn i den skolan. Det är också konstigt att skolpengen per elev påverkas av sådant, för då finns färre resurser för skolan för att hjälpa handikappade elever. Den peng som fanns för handikappade elever försvann nästan helt och ersattes av den andra pengen som då baseras på antalet låginkomsttagare/invandrarelever en skola har.

    Så vår dotter får väl vara hemma då och en förälder kan inte jobba för måste vara hemma med henne.

    Men det är ju bra att andra barn från andra länder få hjälp av de skattepengar jag och min man betalat i många år!! (ironiskt)


    Helt oacceptabelt, hoppas verkligen att det löser sig för snabbt er och er dotter.

    Själv bor jag i en liten kommun i Norrlands inland. Häromkvällen var det en av de ensamkommande barnen som hade slagit i huvudet och mådde illa och kräktes. Min fru som jobbar där ringde till sjukhuset men fick då höra att det inte finns någon läkare som kan göra bedömningen på kvällstid. Hon satte sig i bilen med det sjuka barnet och åkte 20 mil till närmaste sjukhus som kunde göra en bedömning hur allvarligt det var.

    Så ser situationen ut i den här kommunen som dessutom har hög skatt i jämfört med snittet.

    Man har alltså inte råd att ha ett sjukhus öppet för sina kommuninvånare med en jourhavande läkare.

    Man kan inte boka någon tid till en läkare utan man tar bara emot akutfall under dagtid. Vill man träffa en läkare är det 20 mil som gäller.

    Bor man här, jobbar och betalar skatt som alla andra svenskar och får höra att Sverige lägger 55 miljarder på flyktingmottagande är det väl inte speciellt rasistiskt att ifrågasätta detta.
  • Avtrubbade
    Solidaritet skrev 2015-08-25 08:16:20 följande:
    Nej, det är inte speciellt rasistiskt. 

    Avsikten bakom att sprida den typen av lögner är dock rasistisk.Kostnaden gäller alltså inte specifikt flyktingmottagandet det året, utan innefattar alla flyktinginvandrare som befinner sig i Sverige.
    Flyktingar som fått arbete betalar skatt, vilket gör att det inte blir en ren kostnad, utan att det också kommer in pengar till statskassan. 

    "Joakim Ruist konstaterar i sin studie att flyktinginvandringen årligen kostar lite mer än en procent av Sveriges BNP. 2015 kommer summan för flyktinginvandringen att landa på ungefär 50 miljarder kronor, vilket är tolv miljarder mindre än vad grundskolan årligen kostar. Ruist betonar dock att kostnaden inte endast avser de som kommer hit det specifika året, utan alla flyktinginvandrare som befinner sig i Sverige. "

    www.metro.se/nyheter/forsta-studien-sa-mycket-kostar-flyktinginvandringen-sverige/EVHobx!UYfvr5562RciA/
    I en studie har de tittat på nettoeffekten av mottagna flyktingar i en enskild kommun. Trenden är uppåtgående mellan åren 1997 och 2000, då sysselsättningen ökade med 24 procentenheter. 
    Därefter har sysselsättningsgraden minskat något för varje år och självfallet infann sig en rejäl nedgång 2008-2009, i och med finanskrisen då hela landets invånare påverkades. Under de senaste åren har sysselsättningsgraden trots lågkonjunktur börjat återhämta sig. Året 2011 2011 arbetade 50,2 % av skyddsbehövande och anhöriga. Enligt (Storesletten 2003; Eurostat ) behöver sysselsättningsgraden öka med ca 10 procentenheter för att samhället ska gå jämnt ut med kostnader och intäkter.

    Då diskuterar vi bara flyktingar och deras anhöriga, inte invandring generellt. 

    kau.diva-portal.org/smash/get/diva2:616243/FULLTEXT01.pdf

    Dock kan jag tycka att det är extremt kallhamrat och empatilöst att dra i dessa växlar i diskussionen om ensamkommande flyktingbarn. Vi pratar om barn som flyr från krig. 
    Är det verkligen värdigt att ställa dem mot våra barn?
    Varför ställa människor mot varandra överhuvudtaget? 
    Vad finns för vinning, förutom för rasistiska och människofientliga krafter med ljusskygg agenda?

    Exakt vad vinner min dotter på att jag agerar som ett hjärtlöst svin mot barn av annan etnisk härkomst? 
    Du kallar mig alltså lögnare. Tycker du ska prata mindre statistik och mer vardagsrealism istället. Varifrån tycker du att vi ska ta pengar till ej fungerande skola, sjukvård och omsorg. Tycker du dessutom att det är vettigt att ta 60 talet ensamkommande barn som sannolikt behöver vård till vår kommun som inte ens har ett fungerande sjukhus.

    Sen tycker jag att du visar din sanna sida när du kallar folk med handikappade barn som inte får den hjälp de behöver för hjärlösa svin.

    Där har ni den sanna vänstern och deras solidaritet!
  • Avtrubbade
    KillBill skrev 2015-08-25 07:07:58 följande:
    Vad är detta för skitsnack? Pengar till skolan och pengar för att ta hand om ensamkommande flyktingbarn regleras av olika budgetar.

    Stöd till skolbarn som är handikappade eller som av andra skäl har behov av stöd i skolan är reglerat i lag. Skolverket är tillsynsmyndighet och på deras hemsida är det mycket enkelt att göra en anmälan om kan misstänker att en elev inte får det stöd som eleven är i behov av. En anmälan brukar prövas på ett par månader.

    Vi har skolplikt i Sverige och föräldrar är ansvariga för att barnen fullgör sin skolgång. En kommun kan utdöma vite om en förälder inte gör allt i sin makt för barnen går till skolan.

    Fråga: har ni anmält situationen till Skolverket?
    och vad tror du pengarna till dessa budgetar kommer från då? Manna från himlen? Det är väl skattepengar alltihop...
  • Avtrubbade
    Solidaritet skrev 2015-08-25 09:01:27 följande:
    Jag kallar dig inte för lögnare. 
    Fakta talar dock emot ditt tyckande. 

    Jag förstår att du hellre vill debattera subjektiva åsikter, fakta har aldrig varit fascisternas bästa gren. 

    Allt till vänster om den yttersta högerkanten är vänstervridet, eller hur? Drömmer
    Japp där satt den!

    Jag förstår att "vanligt" folk inte ger sig in och kommenterar i en sån här tråd. 

    Rejäla brösttoner från de som jag faktiskt frågade från början, bekräftar precis det jag misstänkte.

    Man är rasist alternativt fascist om man ifrågasätter sin och andra svenska människors situation i förhållande till flyktingfrågan.

    Det här känns inte speciellt intressant att forsätta diskutera nu när jag fick svaret.
  • Avtrubbade
    Solidaritet skrev 2015-08-25 09:34:33 följande:
    Och där kom offerkoftan.

    "Uääää! Han kastade fakta i ansiktet på mig! Översittare!"
    Där satt den igen!

    Komiskt men mest beklämmande.
  • Avtrubbade
    Solidaritet skrev 2015-08-25 11:07:14 följande:
    Med andra ord. Du har inte sökt de lågstatusjobb jag föreslog. Det är bland annat inom dem flyktingar oftast får jobb. Det är också de jobben som är lättast att få. Omsorgen söker alltid sommarvikarier. Det krävs inte undersköterskeutbildning för hemtjänstjobb över sommaren. 
    Anonym (morgon) skrev 2015-08-25 10:36:02 följande:

    Eftersom jag själv har hamnat i situation där min äldsta omyndiga son skulle försörja sig själv och sina småsyskon för pengar som inte är hans än under tiden jag läser om absurda hyror på upp mot 45 000 för att husera ensamkommande så mycket riktigt skiter man i svenska barn som behövde en bråkdel av den summan.


    Återigen är du där. 
    Hittar på direkt samband mellan din egen ekonomiska situation och flyktingmottagandet. Det kallas för att hitta syndabockar. 

    Varför är det omöjligt för dig att vända blicken från flyktingar och se på privatiseringar av välfärd, skattesänkningar för rika, subventionerad läxhjälp mm. Detta är också våra gemensamma pengar. Varför påverkar inte det din ekonomiska situation? 
    Så, jag har sett både dinosaurier och elefanter på TV. Med andra ord är det inte exotiskt eller främmande för mig? 
    Anonym (morgon) skrev 2015-08-25 10:36:02 följande:

    Jag tog väck mina från kommunal inte på grund av försämrat skolresultat och att Sverige faller som sten i pisa, jag tog väck mina på grund av dödshot och religiös terror, dom ska inte få skit av muslimer för att dom är inte ens kristna utan vita ateister som inte har begränsningar på tallriken.
    Nu går dom i traktens top tio skolor, vad skiljer sig denna skola från kommunal? den är vit.


     


    Jag beklagar att du råkat ut för tråkigheter. 
    Anser du också att Hagamannens offer eller deras anhöriga bör anklaga alla män för de brutaliteter han utsatt dem för? 

    Det som skiljer den privata skolan ifrån den kommunala är att den privata har vinstintresse. Det innebär att verksamheten drivs för att generera pengar till ägaren och inte i första hand för att motsvara nationella krav på skolundervisning. Menar du att bara flyktingar begår brott?

    Jag noterar att du valt att inte hänvisa till fakta gällande dina påståenden i ett tidigare inlägg. Här kommer dina påståenden igen. 
    Kan du styrka dem med någon sorts fakta?

    1. Har massinvandring. Förklara gärna vad det är när du ändå håller på. 
    2. Att våldtäkter ökat med 1400 %.
    3. Att gruppvåldtäkter blivit ett nytt fenomen. 
    4. Att våldtäktsrisken är högre nära ett asylboende. 
    5. Att endast EN svensk man våldtagit flera kvinnor.

    jag lägger till: 

    6. Utan flyktingar skulle samhället vara städat i ordning, folk följer lagar och regler med vissa små undantag.

    Hagamannen är ett sådant litet undantag, tolkar jag det som?

    Är Hells Angels också ett litet undantag? Bandidos? Tomas Quick? Palmemördaren? Alla otaliga små brottslingar med två svenskfödda föräldrar som tydligen står för 60 % av brottsligheten? Små undantag?

    www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f1800012697/2005_17_brottslighet_bland_personer_fodda_sverige_och_utlandet.pdf
    Anonym (morgon) skrev 2015-08-25 10:36:02 följande:

    Nej, bostadsbrist du vet, vi är tvungna att bo kvar i ett område med granater och regelbundna skottlossningar bilbränder med mera, jag önskar vi kunde fly men såvida inte man har pengar att köpa sig loss så sitter man fast.

    2000 ensamkommande per vecka kallar jag inte ens massinvandring, det kallar jag invasion.


     



    Tänk då hur flyktingar har det, där det är krig på riktigt. 

    2000 ensamkommande per vecka? Inte ens avpixlat överdriver så pass. De säger 600. 

    Migrationsverket, vilka är de som tar emot dem, har andar siffror.
    Tydligen gäller det 400 per vecka. 

    Det här kan vara nyheter i vissa avkrokar, men det pågår ett krig i Syrien. Människor flyr för sina liv. 

    www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2015/2015-08-18-Migrationsverket-Okningen-av-ensamkommande-barn-kraver-mer-samarbete.html
    Bra, då är tävlingen pinka längst avgjord. Kanske läge att gå till ditt jobb nu istället och dra in lite skattepengar...
Svar på tråden Ensamkommande kontra fattiga barn