• Anonym (heltid)

    Läkarbesök under arbetstid?

    Jag har en visstidsanställning och jobbar heltid men får betalt per timme. Behovet är dock på heltid så det blir 8 arbetstimmar per dag alla vardagar i månaden. 

    Min fråga är vad det gäller vid läkarbesök när man inte är akut sjuk. Får jag vara borta från jobbet under dessa timmar utan att dra bort timmarna? När jag är sjuk och behöver vara hemma vet jag vad som gäller men min fråga är som sagt när jag inte är akut sjuk men ändå måste vara borta under några timmar. Det går inte att boka en tid senare, när jag slutat jobbet, har redan kollat upp det. 

  • Svar på tråden Läkarbesök under arbetstid?
  • Anonym (fcts)

    Jo, vad tyder på att jag inte gjorde det? Problem med att du fick relevanta argument emot din "arbetsgivare som är måna om arbetstagarna"-förklaring?


    Kine skrev 2015-08-25 23:04:02 följande:

    Du läste inte vad jag skrev va?!


  • FlutterDash

    Trodde faktiskt det typ var lagstadgat att få gå på läkarbesök på arbetstid, haha. På alla arbetsplatser jag jobbat på (6 stycken) har det varit standard. För mig är det självklart.

  • Anonym (Tess)

    Det varierar. Vi har alltid fått gå på arbetstid tidigare, men det ändrades nyligen. Nu måste vi ta ledigt. Hör med chefen om vad som gäller!

  • EnGladPingvin

    I vårt kollektivavtal (Vision) står det att vi har rätt till akuta läkarbesök på arbetstid samt att arbetsgivaren även bör tillåta övriga läkar- och vårdbesök utan avdrag. Alla arbetsgivare jag varit i kontakt med godkänner det sistnämnda också.

  • Jennie med ie

    Lämnar jag arbetsplatsen under några timmar under min schemalagda arbetstid behöver jag oftast ersättas av någon annan och så är det för många andra också på min typ av arbetsplats (en av de vanligaste inom offentlig sektor). Så läkarbesök på betald arbetstid utan avdrag (komptimmar t ex), utöver akuta sådana eller till t ex företagshälsovården, skulle lätt kunna bli ohållbart i längden om det rör sig om mer än typ en enstaka gång om året för alla. Det har inte med om arbetsgivaren månar om sin personal eller ej att göra utan om att verksamheten helt enkelt måste fungera.

  • FlutterDash
    Jennie med ie skrev 2015-08-26 09:15:59 följande:

    Lämnar jag arbetsplatsen under några timmar under min schemalagda arbetstid behöver jag oftast ersättas av någon annan och så är det för många andra också på min typ av arbetsplats (en av de vanligaste inom offentlig sektor). Så läkarbesök på betald arbetstid utan avdrag (komptimmar t ex), utöver akuta sådana eller till t ex företagshälsovården, skulle lätt kunna bli ohållbart i längden om det rör sig om mer än typ en enstaka gång om året för alla. Det har inte med om arbetsgivaren månar om sin personal eller ej att göra utan om att verksamheten helt enkelt måste fungera.


    Samma sak gäller på min arbetsplats, min stol måste fyllas om jag lämnar. Jag ser till att informera i god tid i förväg så tar arbetsgivaren ut någon på övertid för att täcka mina timmar.

    Min arbetsgivare betalar även alla läkarbesök samt receptbelagd medicin upp till frikort/högkostnadskort.
  • Anonym (Jobba)

    Jag jobbar på en arbetsplats där det gäller lite av "ge och ta".
    Jag ställer alltid upp vid behov, chefen vet det och hon ringer oftast först till mig.
    I gengäld kan jag gå till läkare och liknande utan avdrag.
    Hon drog bara två timmars karens när jag gick hem efter tre timmar en dag när ajg blev sjuk på jobbet.

    Man tjänar på att vara lojal och att ställa upp.

  • Anonym (fcts)

    Och i många jobb kvittar den biten hur accepterat tror du t ex det varit om luckan på VC var tom eller ungarna i skolan saknade lärare då och då för att hen är på läkarbesök, tror du föräldrar och patienter tycker det är okej bara för att de stannar över längre en annan gång? Eller tycker det är okej om vården blir dyrare och skolan sämre utrustad dör att arbetsgivaren betalar dubbel lön varje gång en anställd är borta D v s full lön för den som är borta plus lön för vikarie t ex?


    Anonym (Jobba) skrev 2015-08-28 05:28:50 följande:

    Jag jobbar på en arbetsplats där det gäller lite av "ge och ta".

    Jag ställer alltid upp vid behov, chefen vet det och hon ringer oftast först till mig.

    I gengäld kan jag gå till läkare och liknande utan avdrag.

    Hon drog bara två timmars karens när jag gick hem efter tre timmar en dag när ajg blev sjuk på jobbet.

    Man tjänar på att vara lojal och att ställa upp.


  • Anonym (fcts)

    Låt mig gissa: du arbetar inte i offentlig sektor.


    FlutterDash skrev 2015-08-28 02:27:36 följande:

    Samma sak gäller på min arbetsplats, min stol måste fyllas om jag lämnar. Jag ser till att informera i god tid i förväg så tar arbetsgivaren ut någon på övertid för att täcka mina timmar.

    Min arbetsgivare betalar även alla läkarbesök samt receptbelagd medicin upp till frikort/högkostnadskort.


  • Anonym (Jobba)
    Anonym (fcts) skrev 2015-08-28 10:43:59 följande:

    Och i många jobb kvittar den biten hur accepterat tror du t ex det varit om luckan på VC var tom eller ungarna i skolan saknade lärare då och då för att hen är på läkarbesök, tror du föräldrar och patienter tycker det är okej bara för att de stannar över längre en annan gång? Eller tycker det är okej om vården blir dyrare och skolan sämre utrustad dör att arbetsgivaren betalar dubbel lön varje gång en anställd är borta D v s full lön för den som är borta plus lön för vikarie t ex?


    Sa jag något annat?
    Jag sa att på mitt jobb fungerar det att göra så.
    Min chef tar inte in en vikarie för en timme eller två, det jobbar ikapp istället.

    Givetvis funkar det inte inom alla branscher.
  • sextiotalist
    Kine skrev 2015-08-25 22:39:21 följande:
    Är väl tru att det finns arbetsgivare som är måna om sin personal...

    Skadar man sig i jobbet så står arbetsgivaren för läkarkostnader. Men det är en annan sak.
    Nja, det är deras försäkring som går in då. Jag skadade mig i samband med arbetet och då gick AFA in och täckte upp kostnaden och då har vi en väldigt generös försäkring där vi inte behöver betala för läkaren (men får stå för tiden själv).
    Jag har aldrig varit med om att företaget står för tiden såvida det inte är läkarundersökningar som krävs för arbetet ifråga. Men jag har alltid fått ersättning för vad läkarbesöket kostar
  • sextiotalist
    Anonym (fcts) skrev 2015-08-28 10:44:45 följande:

    Låt mig gissa: du arbetar inte i offentlig sektor.


    Jag har arbetat i offentlig sektor, sådant förekom inte på vår arbetsplats. Då var det tjänstemän det rört sig om.
  • Anonym (Ida)

    Det beror på kollektivavtalet på arbetsplatsen samt givetvis folks ärlighet.
    Har man ett jobb där man faktiskt kan vara frånvarande ett par timmar eller ta "längre lunch" som många gör, så är det ju upp till chefen att se till att medarbetare förstår rutinen och att man rapporterar in eventuell frånvaro.

    I vår verksamhet och med de kollektivavtal som gäller så har man rätt att gå på AKUTA läkarbesök på betald arbetstid. Dvs om jag kommer till jobbet på morgonen, har ont i ryggen och får en drop-in-tid samma eftermiddag så får jag gå. Men inte om jag har en planerad läkartid nästa onsdag kl 13.
    Då förväntas jag ta flex, komp, semester eller möjligen tjänstledigt för min frånvaro.

  • MaryEllen

    Jag är statligt anställd och enligt det kollektivavtalet som gäller på min arbetsplats (och som jag har förstått är det vanligaste bland statligt anställda) har vi rätt att gå på läkarbesök på betald arbetstid, om verksamheten tillåter. Det gäller både akuta och planerade läkarbesök. Men man måste givetvis stämma av det med sin chef, och om det är möjligt förlägga läkarbesöket till morgonen eller eftermiddagen (dvs före eller efter arbetets slut), men det brukar aldrig vara några problem även om man får en tid kl 10 (är inte alltid så att man kan välja och vraka bland tiderna på vårdcentralen eller sjukhuset).

    De flesta kollektivavtal tillåter att man är frånvarande från arbetet för att gå på läkarbesök, sen är det en annan fråga om man får betalt eller inte under tiden. Men ett nödvändigt läkarbesök ses oerhört sällan som olovlig frånvaro/arbetsvägran.

  • FlutterDash
    Anonym (fcts) skrev 2015-08-28 10:44:45 följande:

    Låt mig gissa: du arbetar inte i offentlig sektor.


    Jo, jag arbetar inom offentlig sektor. Statligt.
Svar på tråden Läkarbesök under arbetstid?