• Anonym (anonym)

    pippilotter på en pojke

    Varför sätter ni pippilotter på en pojke, klart man gör bort sig och säga vad heter Hon men vad  hade ni förväntat er ser ju ut som en flicka ... seriöst. 

  • Svar på tråden pippilotter på en pojke
  • AnkiC

    Varför har man pippilotter på en flicka? Finner du svaret på det så finner du svaret på din fråga.

  • Johan70
    Anonym (o) skrev 2015-08-26 15:13:27 följande:

    Nej, hon har ju flätor. Däremot heter hon själv Pippilotta. För övrigt har jag även sett benämningen råttsvansar på frisyren du beskriver, vad nu en lång, slank råttsvans har för likhet med en liten spretig hårtofs. Då tycker jag att pippilotter är ett bättre ord!
    Var skulle det annars komma ifrån då? Jag hade aldrig hört ordet pippilotter innan jag läste den här tråden och kan inte komma på något annat tänkbart ursprung.
  • Johan70
    Brumma skrev 2015-08-27 13:55:02 följande:
    Pippi låmgstrump har flätor, inte tofsar... ;)
    Ja. Antagligen beror det på ett missförstånd, en förvrängning, i förhållande till ursprunget.
  • Anonym (Why?)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-25 22:49:56 följande:

    Varför sätter ni pippilotter på en pojke, klart man gör bort sig och säga vad heter Hon men vad  hade ni förväntat er ser ju ut som en flicka ... seriöst. 


    Varför överhuvudtaget sätta pippilotter eller tofsar i håret på en pojke. Han kan ju bli mobbad av de andra ungarna. Känns bara onödigt om man vill sitt barn väl
  • Anonym (100 möjligheter istället för 2)
    Anonym (Why?) skrev 2015-08-28 09:16:36 följande:
    Varför överhuvudtaget sätta pippilotter eller tofsar i håret på en pojke. Han kan ju bli mobbad av de andra ungarna. Känns bara onödigt om man vill sitt barn väl
    Eller så lär man sina barn att sluta mobba istället för att man inte ska kunna få välja frisyr själv och vara den man är. Ett av det värsta man kan göra mot ett barn är att säga att hen inte kan få vara sig själv och se ut som hen vill. Att ge barn alla möjligheter gör människan lycklig och sund och om alla får ha sitt eget uttryck slutar barn mobbas. Att utesluta och hämma sitt barn för att undvika mobbing är förkastligt.
  • Brumma
    Anonym (Why?) skrev 2015-08-28 09:16:36 följande:

    Varför överhuvudtaget sätta pippilotter eller tofsar i håret på en pojke. Han kan ju bli mobbad av de andra ungarna. Känns bara onödigt om man vill sitt barn väl


    Det där är ungefär lika intelligent som att lära tjejer att inte ha korta kjolar för att det finns risk för att de blir våldtagna istället för att lära killar/pojkar/män att man inte våldtar..

    Men jag förstår vad du menar. Trots det - om ett barn verkligen vill ha långt hår och tofsar så borde det inte spela ngn roll vilket kön barnet har.
  • SecretMe

    Nu är mina pojkar inte pojkar längre och bestämmer själva över sina frisyrer.
    Dock kan jag säga att när de var små skulle jag inte på några villkor sätta tofsar i deras hår.

    Om andra gör det lägger jag mig inte i men man bör nog inse att pojken lätt kan uppfattas som flicka om han ser "tjejig" ut med t ex tofsar i håret.

    Jag kanske är en generation för gammal för det nu så populära genustänket.
    (60-talist)

  • The past is now

    Jaha hästsvansar! Pippi hade flätor inte hästsvans/ tofs.


    The past is now skrev 2015-08-28 11:33:26 följande:

    vad är pippilotter??


  • Anonym (Why?)
    Brumma skrev 2015-08-28 11:17:06 följande:

    Det där är ungefär lika intelligent som att lära tjejer att inte ha korta kjolar för att det finns risk för att de blir våldtagna istället för att lära killar/pojkar/män att man inte våldtar..

    Men jag förstår vad du menar. Trots det - om ett barn verkligen vill ha långt hår och tofsar så borde det inte spela ngn roll vilket kön barnet har.


    Jag tycker inte att det är fel att lära sin dotter att inte klä sig i korta kjolar. Det sänder ut fel signaler. Jag tycker själv att det är fint med långt hår på pojkar men tofsar, haha, där går gränsen. O du som skrev att man ska lära barnen att inte mobba, helt rätt, men du klarar inte att fostra alla andras barn. Man kan bara lära sina egna att inte mobba.
Svar på tråden pippilotter på en pojke