• Anonym (Orolig)

    Tvååring som aldrig fått erektion

    När vi väntade en pojk började vänner redan tidigt "varna" oss och säga att vi inte skulle bli rädda första gången det händer. Att det är helt normalt. Sedan började någon i en mammagrupp jag är med i åka sig om att hennes son fick erektion och om det var normalt. Nästan alla svarade att det var det, att det händer alla pojkar och att apparaten fungerar redan från början, men naturligtvis inte på ett sexuellt vis.

    Nu är det så att det aldrig har hänt vår son och jag vågar inte fråga någon om det är normalt det också. så jag frågar här. Är det normalt?

  • Svar på tråden Tvååring som aldrig fått erektion
  • MammAmma
    Förväntansfull1990 skrev 2015-08-26 22:16:34 följande:

    Ja, precis :)

    Därför jag förklarar att jag alltid har förknippat erektionen med att han säkert är kissnödig.


    Hos bebisar är det oftast kiss på gång då, ja. Men lite större pojkar kan få spontan erektion lite när som helst. Får de gå mycket utan blöja dröjer det inte länge förrän de kommer på att de kan framkalla det själva genom att spänna bäckenmusklerna. Min yngsta tyckte att det var världens upptäckt där runt tvåårsåldern xD
  • Förväntansfull1990
    MammAmma skrev 2015-08-26 22:21:27 följande:
    Hos bebisar är det oftast kiss på gång då, ja. Men lite större pojkar kan få spontan erektion lite när som helst. Får de gå mycket utan blöja dröjer det inte länge förrän de kommer på att de kan framkalla det själva genom att spänna bäckenmusklerna. Min yngsta tyckte att det var världens upptäckt där runt tvåårsåldern xD
    Okej. Min pojke är 1 år. Hade ingen tanke på att erektion kunde ske så snart :) Alltid lär man sig något nytt. Men då var jag inte helt ute när jag hittills förknippat det med att han ska kissa iaf hehe.
  • Påven Johanna

    Att han inte haft synlig erektion betyder ju inte att han inte haft någon erektion alls. Han kanske har det på natten, i blöjan eller på någon tid när han inte har blöja men när du inte ser. Jag skulle inte oroa mig om jag var du. 

  • Anonym (Orolig)

    Min är alltid utan blöja hemma och ofta naken. Han är intresserad av snoppen, men det händer inget.

  • Anonym (!!!)

    Min son hade aldrig erektion som 2åring. Dock vet jag ju inte säkert då jag bara såg snoppen några gr dagligen vid blöjbyte bad mm mm. Han gick ju inte naken liksom. Nu vid 4 har han haft det några gånger dock. Är inte det minsta orolig faktiskt.

  • Anonym (gg)

    Min pojke brukar också få "erektion" när det är kiss på gång. Men även ibland annars också. Trodde alla pojkar fick det ibland. Men har svårt att förstå vilken sjukdom bristande erektion hos en liten pojke skulle kunna vara. Men fråga på bvc nästa gång. De är bra på det mesta.

  • Anonym (Orolig)

    Vågar inte fråga på BVC. Hon kommer ju tycka jag är en idiot som frågar en sådan sak ????

  • Anonym (Fem pojkar)

    Pojkar får erektion redan i magen. Jag har fem pojkar och alla har haft erektion från nyfödd och uppåt. Snoppen blir styvare och lite bredare/längre. Det märks om man ska byta blöja, det tar liksom emot när man ska "vika ner" snoppen i blöjan. Oftast när de är små får de erektion och sedan kissar som många här säger. Det är nästan alltid det som gjort att våra pojkars blöjor läckt på nätterna under en period i livet.

    Måste dock säga att jag sett det färre gånger ju fler barn vi fått. På vår yngsta har jag nog bara noterat det en eller två gånger, han är fem månader nu. De två största har jag inte sett haft erektion på flera år, men det har ju att göra med integriteten. De ska inte behöva visa sig nakna för mamma (eller pappa), om de inte vill.

    Det förekommer säkert hos din son, du har bara inte upptäckt det, och det gör man inte alltid. Ingen panik:)

  • Anonym (Orolig)

    Jo, det är kanske så, men han är en riktig nakenfis, som tar av sig så fort han får chansen. Så ser honom naken mest hela tiden ???? Tycker inte jag borde missa. Sandöverken gör vi oftast också.

  • Anonym (1)

    Min son är snart 5 och han har erektion ofta, pillar gärna o framkallar det själv. Jag minns inte om han fick det redan som 2åring faktiskt, förmodligen men def inte lika ofta som nu, vilket jag lägger märke till eftersom jag får ha snacket "mys gärna med din snopp men gör det när du är själv" väldigt ofta ;). Så du behöver absolut inte oroa dig :)

  • Anonym (Orolig)

    Han är snart 3 år nu. Det är sällsynt, men nu händer det faktiskt någon gång då och då. Så är inte orolig längre.

Svar på tråden Tvååring som aldrig fått erektion