Inlägg från: emeliearcen |Visa alla inlägg
  • emeliearcen

    10 veckors bebis på mage!?

    Vår kille på 10 veckor kan enbart sova på mage, tyvärr. Han somnar aldrig på rygg/sida på egen hand, men vi har provat lägga honom så när han somnat i vår famn. Sover han på rygg/sida vaknar han efter MAX 15 minuter, av att han rycker till så kraftigt att han vaknar och blir livrädd. Armar och ben upp i luften, och kroppen likt en pilbåge.

    Vi har honom alltid på mage, då flera veckor utan sömn tog kål på oss. Han sover otroligt gott, på nätterna sover han minst 3h i stöten och ibland upp till 7h i sträck. Vi försöker då och då att lägga honom på rygg eller sida, men han gallskriker och vägrar komma till ro.

    Han är jätteduktig och stark i sin nacke, så han klarar utmärkt av att flytta huvudet från sida till sida. Jag har slutat oroa mig, men i början var jag jättenojig. Nu har jag lärt mig att acceptera att han är ett magbarn, och ser det som så att - både han och vi som föräldrar behöver sammanhängande sömn för att fungera.

    Vi kommer då och då försöka lägga honom på rygg och sida för att se om han med tiden kan acceptera det.

    Lycka till vad du än bestämmer dig för att göra. Om du har honom på mage - tänk på - ingen kudde eller för mjukt underlag. Bara ett sträckt örngott är kanon. Helst inga gosedjur eller tjocka filtar i närheten av huvudet som han kan gosa in sig i. :)

Svar på tråden 10 veckors bebis på mage!?