• Mikael 877

    Vår bittra erfarenhet utav friskolan vittra

    Vi valde att sätta vår son i friskolan vittra och han gick där ifrån förskoleklass till årskurs 3.

    Vi har dock valt att sätta honom en kommunal skola numera då de har struntat i vår son på skolan och valt att sätta honom med 1ans uppgifter ända fram till 3an. Vi fick hem läxor i matematik med tal som 5+3 , 8+4 osv osv... detta var nu i 3an.

    Han visste knappt skilldnaden mellan 61 och 16, han skrev ofta fel, hans lärare sa då att han behöver stöd men får det ej då han ej stör på lektionerna.

    Jag begärde då hem hans mattebok för att se vad som hänt i denna, då höll han fortfarande på med matematik för årskurs 1 , när jag kollade igenom boken så var det mestadels gubbar ritade i den istället för de uppgifter han skulle lösa i den.

    Ingen vuxen har således haft koll på hans bok, man har helt enkelt struntat i vad han har gjort i skolan, när utvecklingsmötet med hans fröken var så sa hon att man kan söka hjälp hos skolläkaren, jag gick således dit eftersom jag var desperat, pratade lite med denne som förklarade att en del barn är lite senare och vill leka mer än andra , kanske något år extra men att man därför inte behöver vara orolig .

    han kontaktade även skolpsykologen som ville göra en utredning på vår son, vi ville dock ha ett möte med denna psykolog innan, ett av de värsta möten jag haft i mitt liv, han hade aldrig träffat min son, han hade pratat med hans lärare , läst lite papper och började att rita upp diagram med iq-gradering där han placerade vår son under medel, HAN hade inte ens träffat honom eller gjort några tester på honom, men ville skicka vår son till särskola.

    Jag och min fru köpte givetvis inte detta och valde att byta skola på vår son då vi vet att han inte lider av någon diagnos eller utvecklingsstörning. 

    Tidigare så har jag alltid tyckt att det är skolans ansvar att lära barnen men här har de fallerat hårt, jag har suttit en halvtimme om dagen med sonen i 3 månader och vi är nu framme med matematik för hans årsgrupp, vi räknar numera 100-tal, tusental, gånger, delat  osv.. det är en sjuk avancering ifrån att han knappt kunde skilja mellan 61 och 16 som tal när han skrev det.

    Vi har pratat med många personer som arbetar inom skolan och de vet inte vad de ska säga, sonen har börjat i ny skola och där har vi dragit hela storyn för rektor och hans lärare, de vet helt enkelt inte vad de ska säga, min mor jobbar inom särskolan och säger att det är horribelt att de vill skicka en fullt fungerande 10åring dit. 

    När vi sitter hemma med uppgifter så förstår han allt jag förklarar. 

    Vad handlar allt om då? jag har träffat lärare som jobbat på vittra som säger att de aldrig skulle sätta sina egna barn där. 

    Helt klart är personalbristen ett faktum, sedan ordningen på skolan, man har valt att ha glasdörrar och glasrutor överallt, när man sitter i ett klassrum så stör barnen utanför som har rast,  jämför jag med den skola han går på nu är det knäpptyst när det lektionstid, man tror ej att det är barn inne i klassrummet.

    Sonen behöver hjälp, det köper jag men man behöver inte sätta diagnos på honom för den sakens skull, men detta är en kostnad, får man diagnos satt så har man rätt till extra medel.

    Vi bytte skola på alex, den nya skolan försökte få ut dokumentation ifrån vittra men vittra har vägrat att skicka någon som helst dokumentation till den nya skolan, denna dokumenatation skulle underlätta för vår son, varför vill man då inte skicka dokumentationen? handlar det om ovilja eller finns det inget att redovisa?

    Han sägs ha fått "extrahjälp" av en person men minns inte ens denna persons namn.

    Vi har haft sonen i ny skola sedan några månader och märker en enorm skilldnad på honom, både kunskapsmässigt och glädjemässigt, han kommer ofta hem och redogör för vad de ag osv, mycjket jobb är kvar men det tänker jag att göra hemma med min son, vi får ta igen denna förlorade tid som vittra har orsakat oss helt enkelt.

    Jag vågar påstå att jag på 3 ynka månader har lärt min son långt mer i matematik än vad skolan har gjort på 3år, det känns helt tokigt, jag är ingen utbildad pedagog och har helt litat på skolans personal.

    man har helt klart problem i sin verksamhet, det var ofta lärare som blev sjukskrivna, troligen gått in i väggen (har pratat med en som bekräftat att hon gick in i väggen , hon byttre sedan arbetsgivare)

    det är ofta vikarier, alla kallar sig för pedagoger men hur många har egentligen utbildning att lära ut?

    En liten tankeställare

    Vittra är ju som bekant den friskola som gör en av de bästa vinsterna per elev i landet, hela 6300 år 2013 / elev låg vinsten på, 

    Räknat på en skola på 300 elever skulle detta räcka till bland annat 4 lärare

  • Svar på tråden Vår bittra erfarenhet utav friskolan vittra
  • Mikael 877

    Sjunkande skolresultat, elever med särskilda behov som inte får rätt stöd, elevhälsa som dras ner.

    Svenska elever behöver alla de resurser de kan få.

    Ändå gör Sveriges största friskolekoncern Academedia, med varumärken som Vittra, Plusgymnasiet, Didaktus, Mikael Elias, NTI-gymnasiet och Pysslingen, mångmiljonvinster, visar Aftonbladets granskning. Vinster som inte ens beskattas.

  • Mikael 877

    slutligen jag skulle inte ens rekommendera min värste fiende att sätta sina barn i en vittra-skola

    Detta grundar jag på allt vi genomlidit samt de samtal jag haft med föredetta anställda samt anställda som aldrig skulle Sätta sina Egna barn på vittra.

    Allt detta stinker

  • Kim Possible

    Jag ska sätta mig med mun egen sin nu en stund (han som första gången fått vara på fritidsgården sent och sen åkt hem själv...), så jag kan inte googla just nu på en stund men släng gärna upp länkar både till Vittra och till hela Akademedica. Visste inte alls att det tillhörde samma koncern.

    Ni är toppenföräldrar, bra jobbat!

  • Themis

    Japp, verkligen bra jobbat av er, eftersom det trots allt bara är trean så löser det sig säkert för ert barn.

    Vi har haft över ett års sjukfrånvaro för vårt barn från åk 2-4 och med en svajig kontinuitet bland lärarna har har det inte varit så värst lyckat, men det går om man kämpar och barnet vill.


    Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Vinterankan

    Verkligen en tråkig historia men jag tror att om skolan är bra eller dålig mer handlar om den lokala ledningen än koncernen i sig. Vi har en vittraskola i min kommun också och den har väldigt bra rykte. Det är den föräldrarna sätter sina barn i när de blir missnöjda med den kommunala skolan.

  • sextiotalist

    Jag har en liknande upplevelse, då en kommunal skola som körde lite speciell pedagogik. När vi flyttade så kom vi till en annan kommunal skola med mer traditionell undervisning.

    Inför högstadiet var på besök på en vittra-skola. Både de svaren jag fick från lärarna och det de berättade gav både mig och grabben dåliga vibbar och flashbacks från den förra skolan

  • Mikael 877
    sextiotalist skrev 2015-08-29 07:28:15 följande:

    Jag har en liknande upplevelse, då en kommunal skola som körde lite speciell pedagogik. När vi flyttade så kom vi till en annan kommunal skola med mer traditionell undervisning.

    Inför högstadiet var på besök på en vittra-skola. Både de svaren jag fick från lärarna och det de berättade gav både mig och grabben dåliga vibbar och flashbacks från den förra skolan


    Det äckliga med deras pedagogik är Att den trycker barnen bakåt.

    Det finns ingen vuxen som försöker pusha framåt, man låter barnen bestämma uppgifterna och då väljs de enklaste eftersom barnet tycker att detta är bekvämast

    Jag som förälder blev jättetrött när jag kom in till skolan för att lämna eller hämta pga den dåliga ordning som rådde, barnen tilläts gå ifrån lektionen hur de ville osv , allt var fritt fram

    När jag på den nya skolan träffade en person som jobbat på vittra innan så påtalade jag vilket lugn de hade trots att det var lunchrast, denne nickade instämmande och sa att det var helt tvärtom på vittra

    Det finns säkert barn som klarar denna fria pedagogik men jag tycker att det mer liknar hur det ser ut på en arbetsplats än en skola, vuxna kan i de flesta fall ha frihet under ansvar men detta fungerar inte för alla barn
  • sextiotalist
    Mikael 877 skrev 2015-08-29 07:51:21 följande:

    Det äckliga med deras pedagogik är Att den trycker barnen bakåt.

    Det finns ingen vuxen som försöker pusha framåt, man låter barnen bestämma uppgifterna och då väljs de enklaste eftersom barnet tycker att detta är bekvämast

    Jag som förälder blev jättetrött när jag kom in till skolan för att lämna eller hämta pga den dåliga ordning som rådde, barnen tilläts gå ifrån lektionen hur de ville osv , allt var fritt fram

    När jag på den nya skolan träffade en person som jobbat på vittra innan så påtalade jag vilket lugn de hade trots att det var lunchrast, denne nickade instämmande och sa att det var helt tvärtom på vittra

    Det finns säkert barn som klarar denna fria pedagogik men jag tycker att det mer liknar hur det ser ut på en arbetsplats än en skola, vuxna kan i de flesta fall ha frihet under ansvar men detta fungerar inte för alla barn


    Jag förstår exakt vad du menar och man blir frustrerad.

    Kan trösta dig med att vårt arbete gav resultat. Grabben går på natur och tillhör kanske inte essen i klassen men ligger på B och C i de flesta ämnena
  • Sockervaddspinnen

    Jag har arbetat på en Vittraskola i Jakobsberg och har en hel del att vittna om jag med.

    Jag återkommer ikväll då jag har mer tid.

  • Mikael 877

    Ett stort problem i vittra är att man blandar klasserna.

    Min systers man arbetade där när han studerade , han visste knappt vilken som gick i 1an eller 2an alt 3an detta försvårade när han skulle hjälpa barnen .

    Han skulle aldrig sätta sina barn i denna miljö som han sammanfattade som ett stor frågetecken .

    Man anlitar som sagt en privat psykologfirma vid namn kan-psykologerna . Namnet på denne psykolog tänker jag inte nämna här men jag har blivit rådd att anmäla denne till socialstyrelsen pga hur han yttrade som om vår son , han hade inte ens träffat Alex utan bara sett honom ifrån håll. Allt detta är ett skämt och den nya skolans rektor tror att man gjorde så här för att få fler resurser till skolan. Man har haft en extra resurs åt en autistisk elev, denne fick även ta hand om andra barn trots att denne enbart skulle ha han om den autistiske pojken.

    Jag sa att om de ska sätta någon diagnos på vår son så är det bup och inte ett privat företag. Nu vet jag att han inte lider utav något utan är som vilken 10åring som helst, man har dock försakat honom i skolan. Men kanske var detta bra ? Vi fick upp ögonen och hjälper honom riktigt mycket , kanske går han om de andra om några år i den takt vi nu arbetar

Svar på tråden Vår bittra erfarenhet utav friskolan vittra