Inlägg från: Anonym (Förtydliga dig!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förtydliga dig!)

    Hatet mot tiggare

    Kan du vara så vänlig och förtydliga vad du menar med "hat"? När anser du att någon "hatar" något/någon? Är det när vederbörande faktiskt inkluderar ordet hat i sina uttryck? När någon tar till våld? När någon använder grova kränkande ord?

    Eller är det också när någon uttrycker ett missnöje över situationen i stort? Att någon ifrågasätter trovärdigheten bland tiggarna? Är det hat när någon vill lagstadga bort tiggeriet (förbud) och hitta andra sätt att bemöta fattigdomen (åtgärder i hemlandet, enklare jobb här osv)? Är det hat om någon uttrycker bestörtning över att det ligger tiggare på gatorna och att det det växer upp sopberg lite här och var? Har man "hatat" då? 

    Själv störs jag egentligen inte nämnvärt över att det sitter en man eller kvinna utanför Ica och säger "hej hej" till mig när jag passerar. Det är inget som upptar mitt liv direkt. Men jag är beklämd över att vi har tiggeri på gatorna här. Jag är beklämd över att städer och samhällen skräpas ner av sopberg som bevisligen härrör från tiggare. Jag gillar det inte. Jag ger aldrig pengar till en tiggare. Never. Om jag ger något så är det möjligen mat eller en filt. Ger jag pengar så är det till etablerade hjälporganisationer. Men det skulle aldrig falla mig in att ge pengar direkt till mannen/kvinnan utanför Ica. 

    Så....är jag en "hatare" i din värld nu?

Svar på tråden Hatet mot tiggare