• Anonym (hej då)

    Går ni till kollegorna och säger "hej då"?

    Jag undrar om ni som jobbar på konto brukar gå till era kollegor som är kvar och säga "hej då" när ni går? Frågan avser alltså kontorsjobb och arbetsplats där man inte sitter tillsammans utan det finns olika rum.

  • Svar på tråden Går ni till kollegorna och säger "hej då"?
  • BuoBä
    Tow2Mater skrev 2015-09-04 03:02:19 följande:

    Lite OT, men en kollega sa att i Frankrike måste kvinnorna "pussa" alla män på kinden då de kommer på morgnarna, för att säga hej. Om hon inte gör det anses det oartigt. Vet inte om det faktist görs så idag, men det gällde en mansdominerad arbetsplats - så om det är så, spenderar en kvinna nog 15 minuter på att göra detta varje morgon.. ... skulle vara kul om nån annan hört nåt om detta "rykte"... :)


    Jag vet inteom det är så överallt, men normalt är att kvinnor kindpussar alla, medan män kindpussar kvinnor och skakar hand med andra män.

    Detta skulle man även göra på föreläsningar på universitetet när jag pluggade i Frankrike. Var rena pusskalaset på morgnarna. Ni kan ju tänka er förseningen som blev när någon kom sent, skulle längst in på en rad och absolut måste hälsa på alla på vägen.
  • Fia 28

    Jag sitter i kontorslandskap och närmast dörren, så om jag skulle gå in och ta en runda via allas bord och säga hej och hejdå varje dag så skulle det ju se väldigt konstigt ut. Man säger hej åt dem man möter i korridoren och hej till dem som sitter närmast typ. 

  • äldreochklokare

    vi säger hej då till dem man råkar passera när man går hem. Ibland ser jag ingen, ibland många. Men jag går inga extrarundor för att säga hejdå till folk

  • Themis

    Jag säger hejdå till min egen grupp och de som sitter kvar i korridoren på vägen ut. Kan också vara ett bra tillfälle att stanna två minuter och få svar på en fråga, eller lite hur deras dag var.

    Men om jag har superbråttom till något annat under arbetsdagen så bara säger jag till de två som är närmst så att de vet att jag är ute ett slag, det kan hända ibland.


    Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Anonym (Bella)

    Jag blir lite nyfiken på varför du ställer frågan ts. Brukar du själv gå runt och säga hej/hej då till de som är på kontoret? Är det någon särskild händelse som har fått dig att ställa frågan?

    Själv säger jag hej till alla jag första gången jag möter dem under varje arbetsdag. Hej då säger jag bara till dem jag råkar möta på när jag är på väg hem. Undantaget är om jag är en av de sista som går hem. Då söker jag aktivt upp den/dem som är kvar för att meddela att jag går så,att de vet om att de blir ensamma kvar på våningsplanet.

    De allra flesta på min arbetsplats gör likadant.

    Jag skulle tycka det var otrevligt om en kollega inte hälsade när jag kom in till jobbet på morgonen.

  • tjofräs

    Njaej, vi går hyfsat samtidigt allihop. Jag tittar inom och säger hejdå men går inte runt och knackar dörr.

    Min chef gör däremot det, går en sväng vid arbetsdagens slut och säger åt folk att gå hem.

  • Alexi

    Tjofräs: säger chefen åt folk att gå hem?? Är det inte vuxna människor som jobbar där som kan bedöma själva när de jobbat färdigt för dagen?

  • freudenberg

    Angående hur man gör i Frankrike: Ja, man hälsar på alla bekanta när man träffas och skiljs åt varje dag. Mellan män med ett handslag, alla andra konstellationer med två, tre eller fyra kindpussar. Efter att man har vant sig vid detta, känns det oerhört primitivt att komma tillbaka till Sverige och se hur folk grymtar till varandra, eller ger obekväma kramar.  

  • Smarthuvud

    Nä.. Jag säger hejdå till de som är i närheten när jag går. En del blir nästan sura för att jag inte letar rätt på dem för att säga hej då. Men, life is life, och jag skiter i det. Folk blir sura för allt möjligt.

  • Anonym (Bella)
    tjofräs skrev 2015-09-04 21:03:34 följande:

    Njaej, vi går hyfsat samtidigt allihop. Jag tittar inom och säger hejdå men går inte runt och knackar dörr.

    Min chef gör däremot det, går en sväng vid arbetsdagens slut och säger åt folk att gå hem.


    Jag vill också ha en sån chef. Skulle nog inte funka på mitt jobb dock. Men det låter trevligt!
  • Zadre
    freudenberg skrev 2015-09-04 21:28:54 följande:

    Angående hur man gör i Frankrike: Ja, man hälsar på alla bekanta när man träffas och skiljs åt varje dag. Mellan män med ett handslag, alla andra konstellationer med två, tre eller fyra kindpussar. Efter att man har vant sig vid detta, känns det oerhört primitivt att komma tillbaka till Sverige och se hur folk grymtar till varandra, eller ger obekväma kramar.  


    Hm. Föredrar "primitiva" sverige med obekväma kramar framför en, två, tre kindpussar kollegor emellan. Kan gå med på det med nära vänner men arbetskollegor? Aldrig.
    Var med om det på en språkresa i Frankrike. Var hemma hos min värd och dottern i familjen tog hem en kompis. När jag skulle hälsa var jag på väg att ställa mej upp för att göra en hederlig handskakning, men kompisen gick rätt fram och kindpussade. Vad i helvete?! Hade aldrig träffat människan tidigare!
  • freudenberg
    Zadre skrev 2015-09-04 22:06:44 följande:
    Hm. Föredrar "primitiva" sverige med obekväma kramar framför en, två, tre kindpussar kollegor emellan. Kan gå med på det med nära vänner men arbetskollegor? Aldrig.
    Var med om det på en språkresa i Frankrike. Var hemma hos min värd och dottern i familjen tog hem en kompis. När jag skulle hälsa var jag på väg att ställa mej upp för att göra en hederlig handskakning, men kompisen gick rätt fram och kindpussade. Vad i helvete?! Hade aldrig träffat människan tidigare!
    Själva kindpussen är inget att hetsa upp sig för - man vidrör knappt varandra. Däremot är det en tydlig och trevlig gest av respekt som den där kompisen visade. Jag hade uppskattat det!
  • Anonym (HR horror)
    Alexi skrev 2015-09-04 21:15:36 följande:

    Tjofräs: säger chefen åt folk att gå hem?? Är det inte vuxna människor som jobbar där som kan bedöma själva när de jobbat färdigt för dagen?


    Det finns alla sorter. En del behöver faktiskt bli beordrade att stanna hemma sjuka av läkaren och likaså få en vänlig uppmaning om de hänger för länge på jobbet.

    Arbetsgivaren är inte vidare betjänt av att kvalificerad arbetskraft bränner ut sig alternativt gör 150% av en heltid, för då kommer nästa person som får tjänsten att omedelbart gå i väggen, då de flesta inte håller 100% tempo från dag 1.
  • tjofräs

    [quote=75718379][quote-nick]Alexi skrev 2015-09-04 21:15:36 följande:[/quote-nick]

    Tjofräs: säger chefen åt folk att gå hem?? Är det inte vuxna människor som jobbar där som kan bedöma själva när de jobbat färdigt för dagen?

    [/

    Det handlar nog inte så mycket om vuxenhet som att det handlar om att det är hennes sätt att säga att hon är mån om oss. Det är inte fråga om nåt pistolhot utan vänlighet från hennes sida.

  • Zadre
    freudenberg skrev 2015-09-04 22:31:54 följande:
    Själva kindpussen är inget att hetsa upp sig för - man vidrör knappt varandra. Däremot är det en tydlig och trevlig gest av respekt som den där kompisen visade. Jag hade uppskattat det!
    Jo, det är det. Kindpussen är för nära inpå och jag gillar inte det. Inte med kollegor. Handslag är bättre.
    Och nej det tycker inte jag att kompisen visade. Vi hade aldrig träffats förr och då vill jag verkligen inte använda en sådan intim hälsning utan då vill jag ha avstånd. Jag uppskattade det inte. När vi väl lärt känna varandra hade jag gärna kramats däremot.
Svar på tråden Går ni till kollegorna och säger "hej då"?