Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

    Tidsfördrivs-tråd om allt och inget fram till förlossningen

    Jag hakar på! 36 dagar till bf här, även om det känns som att bebis vill ut nunu. Det trycker och spänner emellanåt. I går kväll var det ett himla liv, kändes verkligen hur den letade sig neråt. Lagom skönt när mamma vill sova :/

    Jag försöker fördriva dagarna med att röra på mig. Har gravidyoga på söndagkvällar och har skaffat klippkort på badhuset. Dessutom ska vi flytta i början av november, så det finns en del att packa...

    Har packat (förmodligen för många) bebiskläder i bb-väskan. Sen kommer det åka ner amningskläder, ett par mysbyxor, mjukt toalettpapper, innetofflor och diverse hygienartiklar.

    Vaggan är ihopsatt, babyskyddet väntar i bilen, vagnen står redo i hallen. Bara bebis som fattas nästan. Och täcke och lakan...

  • Iowhannah
    lilla frun skrev 2015-09-06 13:50:36 följande:

    Hej välkommen, ju fler desto roligare!

    Usch det låter inte skönt med att det trycker och så, vet du ifall bebis är fixerad än?

    Åh gravidyoga är något jag hade velat testa men jag har liksom alltid skjutit upp det, men vad tycker du..är det roligt och avslappnande?

    Hmm du som börjat packa bb-väskan, vet du om man måste ha med egna blöjor och sånt eller brukar det finnas på bb? :)


    Jag ska till bm på torsdag och hoppas då på att bebis vill visa henne att den har fixerat sig, annars vet jag inte vad den håller på med :P

    Jag tycker att gravidyoga är bra. Jag har tränat yoga till och från i flera år, så jag är van vid lite mer ansträngande positioner, men som gravid är man inte precis samma som innan. Det är avslappnande och de lägger mycket fokus på andning och knipövningar, vilket känns jättebra inför förlossningen.

    Det är nog olika beroende på landsting gissar jag. Min bm sa att här i Norrköping får man typ åtta blöjor på bb, men jag har packat ner ett paket för säkerhets skull. Man kan ju få en bajsmaskin...
  • Iowhannah
    Tuffs skrev 2015-09-06 15:55:54 följande:

    18 oktober har jag Du?


    12 oktober :) Men sambon har förutspått den 10, så vi får väl se om han har rätt.
  • Iowhannah

    Jag ser faktiskt fram emot förlossningen! Jag har bestämt mig för EDA och jag har gärna lustgas lättillgängligt. I övrigt känner jag att det blir som det blir. Det allra bästa rådet jag har fått (av en kollega) är att försöka slappna av och bara följa med kroppen. Det tänker jag varje gång jag tänker på förlossningen.

    I min mage ligger (förmodligen, inte lätt att veta innan man får se den som kommer ut) Ella eller Liam. Vi har valt att inte kolla kön, det blir så mycket roligare då :) Vi kom överens om namn så sent som i helgen och båda namnen känns väldigt bra.

    Bebis har legat med huvudet neråt i några veckor nu (kanske tre, fyra?) och jag hoppas på fixering på torsdag. Har känt en massa tryck och ilningar neråt flera gånger den senaste veckan eller nåt sånt. Inte så skönt, hoppas det inte påverkar livmodertappen.

    Jag hade en dipp i mina järnvärden, men sen började jag med järntabletter och nu är de på det normala igen. Jag äter Duroferon eftersom jag bara läst negativa saker om Niferex. Jag tycker inte att jag har upplevt några förändringar i magen av dem, så de kan jag rekommendera.

    Nåt jag har fått erfara nu på sistone (går in i v 36 i morgon) är foglossningen som bara blir värre. Jag har aldrig haft direkta besvär av den, men de senaste veckorna kan jag ha dagar då jag knappt kan göra nånting pga fogarna. Men jag ska väl inte klaga, känner en som hade foglossning från v 12.

  • Iowhannah

    Jag var hos BM i går (35+2). Järnvärdena låg på hela 130 (bäst hittills)! Och, viktigast av allt, BEBIS ÄR FIXERAD! :D Jag är så glad och stolt över det lilla livet :D

    Jag har också svårt att sova, det är på så sätt skönt att det snart är över. Jag vaknar flera gånger under natten, svettas, drömmer konstiga drömmar osv osv. Och så vaknar jag när min sambo går upp för att jobba, blir jättehungrig och måste äta och kan inte somna om på ett par timmar. Och då krävs att jag sätter på en dokumentär eller nåt i bakgrunden :/ Hoppas att bebis är en sån som sover hela nätter...

  • Iowhannah
    lilla frun skrev 2015-09-14 12:43:15 följande:

    Tjejer! Hur är det med knipövningar? Ska man börja med dom nu eller efter förlossningen? Vad hjälper dom emot?

    Min BM har inte ens nämt ordet knipövning! Är i vecka 36 nu


    Det är nog bäst att börja redan nu. Knipövningar ska, som jag har förstått det, stärka bäckenbottenmuskulaturen och hjälpa till att snabba på läkeprocessen efter förlossning. Tror inte att min BM nämnt nåt heller, men det är väl det vi har internet till ;P
  • Iowhannah
    lilla frun skrev 2015-09-14 13:03:16 följande:

    Tack för svar! Är det knipövningar som hindrar en att kissa på sig efter förlossningen när man nyser osv pga slapp muskulatur? Är skit rädd för det där!


    Antagligen. Ju starkare muskulatur, desto lättare har du att knipa igen efteråt också.
  • Iowhannah
    Filuribur1 skrev 2015-09-17 16:27:49 följande:

    Är I vecka 38 nu och vill så gärna att hon kommer innan BF. Har svullnat upp så himla mycket nu att händerna värker hela tiden och domnar bort helt under nätterna och fötterna går knappt i skorna längre. Plus att jag fortfarande har problem med mitt magsår. Men inga tecken på någon förlossning inom snar framtid iaf. Har dessutom inte tid hos BM förrän nästa onsdag. Försöker tex baka o få dagarna att gå men med foglossning blir man begränsad. Låter jättegnällig nu :D men är så himla trött på graviditeten och att vara så begränsad och inte kunna göra vad man vill för kroppen säger nej. Vill verkligen ha ut lill-pluttan nu så man kan börja njuta av det man har kämpat för!


    Jag förstår vad du menar! Är själv i v 37 och jag är så trött på att vara gravid nu! Jag vill kunna röra mig normalt utan att få ont nånstans! Och jag vill slippa känna mig som en otymplig ko som bara är i vägen och måste ta pauser hela tiden! Det ska bli så skönt att få ut bebisen och börja bli en normal människa igen :D
  • Iowhannah
    Tonensu skrev 2015-10-01 09:45:05 följande:

    Förlossningsbrev, är det något ni har skrivit?

    Var och vände bebisen i måndags. De lyckades! Lite udda och äcklig känsla men skönt att det är gjort. :)


    Oj! Skönt att det gick bra! Hur kändes det? Sa de nåt om att det kan sätta igång förlossningen? När jag har läst om andra som har gjort lyckade vändningsförsök så har bebisen kommit bara några dagar senare.

    Jag har inte skrivit förlossningsbrev, men det är mest för att jag finner det onödigt. Jag har ju ingen aning om hur det går till och jag antar att de på förlossningen vet bättre. Pratade med min bm bara om vilken smärtlindring jag vill ha och att pappan vill klippa navelsträngen. Hon skrev in allt i journalen. Jag tyckte att det räckte.

    Nu äre 11 dagar till bf för mig. Jag är skapligt otålig och trött på att vara gravid! Allt gör ont och jag har inte så mycket energi som jag önskar att jag hade. Eller, energin finns, men inte den fysiska orken. Försöker få dagarna att gå genom att städa och flyttpacka, men det går långsamt. Och så är jag ständigt sötsugen! Det gör mig galen!
  • Iowhannah
    Tonensu skrev 2015-10-01 11:48:34 följande:

    Det var obehagligt att få hjärtklappning av medicinen. Sen var de ju ganska hårdhänta men smärtan är inget jag inte kunde stå ut med. Fick ligga kvar lite längre efteråt för de ville att hon skulle vakna lite mer, men när hon gjort det var det bara att åka hem. Efter blev jag lite mörbultad och kände inte för att göra så mycket i tisdags. Ja den kan sätta igång och det är därför de vill ha kvar en lite efteråt. Igår fick jag en lite annorlunda flytning som enligt bm kan vara lite slempropp. Så vi får se hur länge hon stannar. Har även känt tryck och ilning neråt när hon rör sig mycket.

    Nej så tänker jag med. Jag vet inte vad jag ska skriva i brevet utan det känns som att man får ta det lite som det kommer. Tror det viktiga är att inte sitta och läsa om alla skräckhistorier och om allt som kan gå fel utan lita på att personalen kan sitt. Ens egen kropp är annorlunda än andras.

    Oj då är det verkligen nära för dig! Hehe nej men visst vill man mer än man orkar och klarar. Känner mig så klumpig och otymplig när jag ska göra något. Går du promenader eller tränar något nu?


    Jag promenerar så mycket som kroppen tillåter. I dag har jag gått en hel del och det känns kan jag säga! Men det är skönt att kunna röra på sig nånting iaf! Saknar dock både gymmet och spinningen väldigt mycket. Ska bli skönt att kunna börja med det igen sen!

    Låter som att det var slemproppen som släppte. Har det hänt nåt mer sen dess? Hur lång tid har du kvar till bf?
  • Iowhannah
    Tonensu skrev 2015-10-01 20:30:53 följande:

    Javisst är det skönt att få röra sig lite iaf. Om inte annat så för att få lite frisk luft. Det håller jag med om, ska bli skönt att kunna röra sig mer och samtidigt ha bebis här.

    Det är svårt när man har så dålig koll på vad som ska hända, vad som är tecken och inte på att det är på g. Det ilar där nere och trycker lite när hon rör sig mycket. Ansträngt ont i ryggen. Kommit lite mer sådana flytningar. Har svårt att gå så mycket pga detta. Jag ska ha den 24:e. Bm sa att det kan komma tidigare när man vänder och att jag skulle avvakta :). Kände du något när din bebis fixerade sig?


    Jag kände jättemycket när bebis fixerade sig! Det ilade neråt och liksom högg i livmodertappen. Gick knappt att sitta ibland!

    Har fått erfara att det inte direkt blev bekvämare efter fixeringen. Sedan den fixerade sig så har jag känt ilningar och allt möjligt varje dag, som att den gräver sig mer och mer neråt.

    Håller med om att det är svårt! Jag letar ständigt efter tecken på att förlossningen ska starta, men samtidigt har jag ingen aning om VAD jag ska leta efter :S
  • Iowhannah
    lilla frun skrev 2015-10-03 11:24:10 följande:

    Någon bebis som tittat ut än? Själv har jag 11 dagar kvar till bf och jag kan fortfarande inte förstå att JAG ska få barn? Det ligger ett barn i min mage som kan komma när som helst? Jag känner både händer, knän, armbågar och fötter trycka ut genom magen men jag kan ändå inte fatta det?


    Jag känner samma sak! Har 9 dagar kvar (bara lite mer än en vecka!) och kan inte fatta det! Jag tror att min sambo förstår det mer än jag. Och då pratar jag ändå med bebisen flera gånger om dagen, och jag känner allt den gör. Ändå kan jag inte ta in att det ska komma en liten person som ska bo med oss! En person som vi har skapat, som har växt i mig sen januari! Det är helt sjukt ju! Jag vill ju ha ut den, dels för att jag är trött på att vara gravid och dels för att jag vill träffa den, men det känns så overkligt alltihop. Spännande och overkligt.
  • Iowhannah
    lilla frun skrev 2015-10-03 13:12:24 följande:

    Känner också att det är mer verkligt för mannen oavsett om det är jag som har bebisen i mig! :o

    Men tänk, snart ligger vi där med våra små på bröstet.

    Men asså hur förbereder man sig mentalt? Går det ens?


    DET var en bra fråga! Ingen aning faktiskt. Jag känner mig klar med de praktiska förberedelserna och med graviditeten, men antar att det mentala kommer när bebisen väl är född. Får väl hoppas det iaf :P
  • Iowhannah

    I går kväll klockan 23:35 föddes äntligen vår underbart söta gosse! Han vägde in på hela 4125 gram, så det är en rejäl liten klimp. Förlossningen var jobbig, men trots det så är vi väldigt lyckliga! Bebis hade svårt med syresättningen så tyvärr har vi inte honom med oss på bb, vilket känns jättetrist. Just nu ligger han på Neo, men vi hoppas att vi får hämta upp honom snart :)

  • Iowhannah
    Tonensu skrev 2015-10-15 22:43:24 följande:

    Jättegrattis! Underbar känsla när de äntligen kommer till världen. Ingenting man kan föreställa sig :). Hoppas att ni får vara med er lilla guldklimp snart. :)


    Tack! Det var en overklig lättnad när han väl var ute! Svärmor fick nästan slag när vi berättade hur stor bebisen är: 55,5 cm och 4125 gram. En riktig biff :)
Svar på tråden Tidsfördrivs-tråd om allt och inget fram till förlossningen