• emmm28

    POF - för tidigt klimakterie

    Någon mer som diagnostiserats med POF - premature ovarian failure (för tidigt klimakterie)?
    Jag är idag 33 år och fick diagnosen när jag var 28 år. Vi har sått i kö och genomgått äggdonation och vi har idag en liten son tack vare det :) Eftersom vi skulle vilja ge honom ett syskon är vi troligtvis på gång för ytterligare försök med äggdonation inom en snar framtid.
    Dock; sist hos läkaren såg man båda mina äggstockar vid ultraljudsundersökning, samt en follikel på varje! Äggstockarna har varit i princip omöjliga att se sedan flera år tillbaka. Tydligen har min kropp antingen reagerat på hormoner i samband med graviditet o amning, och/eller så kan det tydligen ske "ett uppvaknande" av äggstockar och de äggreserver som ju nu tydligen finns kvar.

    Någon som varit med om liknande? Vore väldigt intressant att diskutera behandling mm!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-13 21:23
    Någon som har erfarenhet?? :)

  • Svar på tråden POF - för tidigt klimakterie
  • NKmamma

    Efter ett äggdonationsförsök som misslyckades så blev jag gravid på naturlig väg och det var på grund av att jag hade en hög hormonnivå efter försöket. Det gick åt skogen antagligen för att jag inte fick hjälp med progynon och progesteron. 
    Gjorde 8 månader senare ett nytt försök som lyckades.

  • emmm28

    NKmamma; så du menar att ni lyckades på naturlig väg efter 8 månader? Låter ju fantastiskt! Men har du diagnostiserats med pof?

    Intressant att kroppen verkar kunna vakna till efter graviditet/höga hormonnivåer. Undrar just hur länge ett sådant 'uppvaknande' kan hålla i sig; tillfälligt eller för gott...Apropå prognos och progesteron; du menar att om du fått det efter 'befruktningen ' så hade det kunnat hjälpa graviditeten att fortsätta, så att säga?

  • NKmamma
    emmm28 skrev 2015-09-15 22:27:48 följande:
    NKmamma; så du menar att ni lyckades på naturlig väg efter 8 månader? Låter ju fantastiskt! Men har du diagnostiserats med pof?
    Intressant att kroppen verkar kunna vakna till efter graviditet/höga hormonnivåer. Undrar just hur länge ett sådant 'uppvaknande' kan hålla i sig; tillfälligt eller för gott...Apropå prognos och progesteron; du menar att om du fått det efter 'befruktningen ' så hade det kunnat hjälpa graviditeten att fortsätta, så att säga?
    Nej jag hade gjort 2 misslyckade äggdonationsförsök och blev gravid på naturlig väg efter det andra försöket. Ja jag har fått diagnosen POF annars hade jag inte fått göra äggdonation.
    Vad gäller hormonerna så ja det är så jag menar.
  • emmm28

    Kul att höra att det till slut gick så bra för er; o på naturlig väg! Återstår att se om vi kan ha lika tur här under hösten... Planerar ni att försöka skaffa fler barn? Det är ju det där med att man har ett visst antal försök m äggdonation här i Sverige som ger lite 'stress' över hela situationen. Visst kan man vända sig utomlands, men det är så klart varit fantastiskt om man kan lyckas själva! Tar du något tillskott m östrogen efter avslutad graviditet/amning? Min gynekolog menar att jag ska ta östrogenersättning till åtminstone 50 års ålder; har i plåsterform idag. Känns lite olustigt att ta det där så länge bara kan jag tycka. Samtidigt vill man ju må så bra man kan nu :)

  • NKmamma
    emmm28 skrev 2015-09-17 21:14:25 följande:
    Kul att höra att det till slut gick så bra för er; o på naturlig väg! Återstår att se om vi kan ha lika tur här under hösten... Planerar ni att försöka skaffa fler barn? Det är ju det där med att man har ett visst antal försök m äggdonation här i Sverige som ger lite 'stress' över hela situationen. Visst kan man vända sig utomlands, men det är så klart varit fantastiskt om man kan lyckas själva! Tar du något tillskott m östrogen efter avslutad graviditet/amning? Min gynekolog menar att jag ska ta östrogenersättning till åtminstone 50 års ålder; har i plåsterform idag. Känns lite olustigt att ta det där så länge bara kan jag tycka. Samtidigt vill man ju må så bra man kan nu :)
    Nej min graviditet på naturlig väg slutade i ett MA. Gjorde ett tredje äggdonationsförsök 8 månader senare som gick bra.
    Nej inga fler barn här. Vi gjorde ett misslyckat FET-försök och sen la vi ner försöken. Vi är fullt tillfreds som det är. Jag har en vuxen dotter sen tidigare vilket nog bidrar till det beslutet.
    Tog progynon i några år efter att dottern föddes och även provera för att få mens så regelbundet det gick. Numer tar jag varken det ena eller det andra.
  • Severina

    Hej,

    Är det någon här som har erfarenhet av att ha svårt att bygga upp slemhinnan?

    Har tidigare inte haft bekymmer med det men det senast halvåret har mensen kommit mer och mer sällan och dosen 3 x 2 mg Progynon räcker ej till (det blir 7 mm slemhinna). Har testat Estradot plåster hög dos + progynon som hjälpte lite på slemhinnan men fick för många stora foliklar som störde. Någon som har tips på medicin och dos för att bygga upp en slemhinna där embryon kan fastna hör gärna av er!

    Tack på förhand!

    Kram !

  • babybabybaby

    Ni som diagnostiserats med POF och lyckats bli gravida naturligt eller haft synliga folliklar vilka FSH värden hade ni? 

  • aspjg

    Jag är 27 år och är diagnostiserad med förtidigt klimakterium sen några åt tillbaka. Så när jag och min sambo ville ha barn så fick vi göra en utredning för äggdonation. Vi gjorde ett försök för ett år sen som slutade i MA. Sen skulle vi göra ett försök efter jul med det avbröts då de kollade upp mitt sköldkörtelvärde som inte va bra. Fråga mig inte varför det inte kollades tidigare!! Men sen avvaktade vi med nästa äd-försök till april för att jag ville undvika att få barn i slutet på året när man ändå kunde påverka det. När jag inte fick blödning av provera så gjordes ett vul och det konstaterades att jag var gravid i v 6. Så nu är jag i v 32 med mitt egna lilla pyre som ska födas i december.

    Så det blev inte som vi tänkt oss men jag kan inte vara gladare :)

    Jag har fått höra av läkare som sagt att jag aldrig kommer få biologiska barn. Så jag är lite besviken på att jag "slösat" bort ett par år genom att bara vänta när de borde kollat upp mitt sköldkörtelvärde direkt med ett enkelt blodprov!

  • saspet

    Hej!

    Jag hoppar gärna in i denna tråd! Jag är 25 år och blev diagnostiserad med för tidigt klimakterium för en månad sedan. 

    Jag har testat ett stimuleringsförsök med menopur 450, men det fick avbrytas då det bara hittades en äggblåsa på varje sida, och som var för små för att plocka ut.

    Jag håller fortfarande på och utreds av endoktrin. Man ska undersöka om det kan vara så att min kropp bildat antikroppar mot min äggstock och därmed få en förklaring till min diagnos. 

  • alfonspalfons

    Hej alla! Jag ser att det är ett tag sedan ni skrev i tråden men hoppar in ändå... Jag blev diagnostiserad med POF när jag var 34 år (har precis fyllt 40 nu) och har under dessa 6 år gjort 2 ÄD-försök. Vi hade en otrolig tur och båda lyckades direkt! Så idag har vi en dotter på 4 och en son på snart 2. Det jag undrar är hur och om ni har fått till er att ni behöver ta östrogentillskott? Jag känner mig så himla dubbel till det... Gillar inte att proppa kroppen full med hormoner samtidigt kanske det är precis vad som behövs. Har eg inga särskilda symptom...men har bara haft mens 2-3 ggr de senaste året. Vad har läkare sagt till er?

Svar på tråden POF - för tidigt klimakterie