Inlägg från: Palestrina |Visa alla inlägg
  • Palestrina

    Handlar våldtäkter primärt om sex?

    "Allt i världen handlar om sex, förutom sex. Sex handlar om makt." (Oscar Wilde)

    Och att ta någonting som inte ges frivilligt, är att utöva makt (och det är det jag själv som säger ).

  • Palestrina
    Elit skrev 2015-09-16 19:54:57 följande:

    Klart man kan se det som det som att förövaren utövar makt över offret men det är inte därför han våldtar, det är inte makten som är den primära drivkraften. Det är bara ett medel för att få sex, vilket är den primära drivkraften.


    Vilken är egentligen skillnaden?
  • Palestrina
    Elit skrev 2015-09-17 18:39:01 följande:
    Ja, skillnaden är att våldtäkten primärt motiveras av sex, vilket är det jag påstår, och inte av makt, vilket är det som genusfeminister och kvinnorörelsen påstår.
    Nu önskar jag att du ville definiera vad du menar med "sex" för att vi ska kunna ta den här diskussionen ett steg längre och samtidigt förstå varandra.
  • Palestrina
    Elit skrev 2015-09-18 12:59:30 följande:
    Ja, vi kan väl utgå från vad Harvardprofessorn Steven Pinker skriver:

    "Think about it. First obvious fact: Men often want to have sex with women who don?t want to have sex with them. They use every tactic that one human being uses to affect the behavior of another: wooing, seducing, flattering, deceiving, sulking, and paying. Second obvious fact: Some men use violence to get what they want, indifferent to the suffering they cause. Men have been known to kidnap children for ransom (sometimes sending their parents an ear or finger to show they mean business), blind the victim of a mugging so the victim can?t identify them in court, shoot out the kneecaps of an associate as punishment for ratting to the police or invading their territory, and kill a stranger for his brand-name athletic footwear. It would be an extraordinary fact, contradicting everything else we know about people, if some men didn?t use violence to get sex."

    http://robertwiblin.com/2010/05/25/steven-pinker-on-the-motivations-for-violence/

    Så helt enkelt vilja att ha sex är det som avses. Våld är ett medel för att nå det målet, inte målet i sig. Här du förövrigt läst länkarna och argumenten i TS? 
    Det där är inte på något sätt ett svar på mitt inlägg ovan, som innehöll en önskan att du skulle definiera vad du menar med "sex".

    Avataren Monkii skriver t ex i #2 att "Man får inte sex genom att med våld ta en annan människa. Sex får man när två (eller fler) människor vill ha sex tillsammans". I det ligger betydelsen att definitionen "sex" förutsätter ömsesidighet, vilket är ett sätt att se på det. Alla delar säkert inte det synsättet, och definitivt inte män som våldtar, om de hävdar att det är "sex" som är drivkraften. Inte heller andra människor, som hävdar att män våldtar för att de vill ha sex.

    Så hur definierar du "sex"?
  • Palestrina
    Elit skrev 2015-09-18 17:06:48 följande:
    Precis det som Steven Pinker skriver. Om du inte förstår hur du skall tolka det så är jag rädd att jag inte kan hjälpa dig. Det är nog i så fall ingen tröst att hundratusentals andra som läst vad han skrivit uppenbarligen också förstås vad som avses.

    Om Monkii, eller någon annan, har en egen hittepådefinition så får de stå för dem men jag tror du förstår vilka problem hennes gränsdragning skulle få eftersom ex. en Zoofili som kopulerar med en häst inte har sex med denna, och sex skulle inte heller vara drifkraften bakom akten. Vad är han då involverad i och vad är det som motiverar detta beteende?
    Faktum är att Pinker inte levererar någon definition av sex i stycket du citerar. Han skriver att "män ofta vill ha sex med kvinnor som inte vill ha sex med dem", men jag får tolka det som att det handlar om en utlösning, och att den ska vara i en slida då.

    Jag har egentligen inte argumenterat för att "våldtäkt handlar primärt om makt", då jag varken är påläst vare sig på det ena eller andra argumentet, eller särskilt intresserad av resonemang om orsaker. Det vore såklart idiotiskt att hävda att sex inte har någonting med våldtäkter att göra, men lika idiotiskt att hävda att makt inte är en väsentlig aspekt av det, eller att generaliserande hävda att alla våldtäkter handlar primärt om sex och inte om makt. Våldtäkter kan ju se så olika ut, och äga rum i så många olika sammanhang.
  • Palestrina
    Elit skrev 2015-09-21 18:53:18 följande:
    Ja, han skriver att mannen vill ha sex och om han tar henne vaginalt, oralt, analt eller vad han nu känner för spelar ingen större roll även om teorin, och empirin, säger att det primärt kommer vara vaginalt.

    Sex är, precis som jag redogjort för i TS, den absolut största drivkrafter vid våldtäkt. Det kan finnas några enstaka sadister som njuter av att tortera och utöva makt över offret men detta är en försvinnande liten minoritet. Om du inte har några argument, eller ens verkar ha tänkt igenom frågan, hur kan du då säga att det är idiotiskt att hävda att makt inte är en väsentlig aspekt av det? Det är väl snarare idiotiskt att hävda att makt är en väsentlig del av det? Finns det ens något som tyder på det? Om någon rånar dig på din mob och plånbok, gör han det generellt för att han vill ha din plånbok eller för att han vill utöva makt över dig?
    Ursäkta, jag glömde att mina åsikter inte är legitima i diskussion med dig innan jag kan styrka dem med minst tio vetenskapliga källor. Eller vänta förresten, även om jag kunde styrka dem skulle du avfärda mina källor som ovetenskapliga.

    Jag hävdar att makt är en väsentlig aspekt eftersom det uppenbarligen handlar om män som får sexuell njutning av att utöva makt. Och om du menar att de inte gör det får du nog förklara för mig skillnaden mellan män som våldtar, och män som inte våldtar. Det finns ju väldigt många sexuellt svultna män som nöjer sig med högerhanden, menar jag.
  • Palestrina
    Elit skrev 2015-09-22 17:03:24 följande:
    Nej, det handlar om förövare som får sexuell njutning genom att ha sex med offret. I princip samtliga av dessa hade hellre velat att offret frivilligt hade ställt upp på sex.
    Eftersom du har fakta på din hand skulle jag väldigt gärna vilja veta vilken skillnaden är mellan män som våldtar, och män som inte våldtar. Det är ju inte alla som vill ha sex med ett offer, menar jag. Utan liknelser denna gång.
Svar på tråden Handlar våldtäkter primärt om sex?