• Anonym (SSK)

    Vill bli sjuksköterska, men betygen?

    Anonym (..) skrev 2015-10-04 21:59:31 följande:

    Min dröm är att bli barnsjuksköterska. Jag vill arbeta med barn, men inte i ett pedagogiskt syfte så förskollärare är uteslutet. Samtidigt intresserar jag mig för vården, men då vill jag inte jobba med dem som är i slutet av livet (visst, det kan ett barn också vara men inte lika vanligt som när man jobbar med gamla).

    Jag funderar att söka sjuksköterska till hösten och sen vidareutbilda mig till barnsjuksköterska. Men det som bekymrar mig är att jag inte får nog bra betyg på sjuksköteskeprogrammet, för att komma in på barnsköterska sen. Är min oro aktuell? Kommer de flesta som söker in? För vill inte vara sjuksköterska, utan barnsjuksköterska.


    Barnsköterska är du inte, det är gymnasienivå. Barnsjuksköterska är titeln. Och som sagt, det som räknas är antal år som ssk, alt antal högskolepoäng!
  • Anonym (SSK)

    Tja:
    Barn-ssk kan också jobba på barnavdelningar för större barn.

    TS, du kan ju söka jobb på ett barnsjukhus som allmän-ssk, se om du gillar det! Då kan man få betald utbildning också, om man har tur. Som barn-ssk kan man också jobba på BVC. 

  • Anonym (SSK)
    Anonym (..) skrev 2015-10-05 09:14:53 följande:
    Finns det stor chans att välja var man vill jobba?
    Ja, i stort sett, såvida du bor nära (vad nu nära är) ett sjukhus med en barnavdelning. Barnläkarmottagningar tar emot barn upp till 18 år, är det det du menar? Nyfödd-skolålder är BVC, sjuksköterskebaserat.  På rena ungdomsmottagningar jobbar barnmorskor. Skol-ssk är ensamarbete, det får du väl se om det är ngt för dig. Det är ju ett tag kvar innan du ska söka jobb ändå.
Svar på tråden Vill bli sjuksköterska, men betygen?