Inlägg från: cosinus |Visa alla inlägg
  • cosinus

    Storförskolor skadliga för barn

    Hur det funkar på mina barns storförskola, punkterna i artikeln:

    *antal barn att förhålla sig till:
    De minsta barnen är på två avdelningar som har dörr in till sig. De är mycket för sig själva och när de är ute brukar de hålla sig till en del av gården med gungor, rutschbanor och annat anpassade för riktigt små barn. Visst är större barn inom synavstånd men jag tror faktiskt inte att det är ett problem. Alla på förskolan är ju heller inte ute samtidigt. Storbarnen är ute när de små sover och de små brukar vara ute helt själva när de stora har samling eller äter mellis (de äter på olika tider).

    *Matsituationen: Ja det finns en matsal, väldigt uppskattad av de större som kan lämna pyssel och annat framme och återvända till det när de ätit ist för att alltid behöva städa fram alla bord. De minsta äter inne på sina avdelningar. De större inte alla samtidigt. Uppelver både frukost och lunch som lugna. Frukosten serveras i ett 45-min spann vilket gör att barnen droppar in lite allt eftersom och det inte blir varken trångt eller stimmigt.

    *Smittspridning: Här upplever jag faktiskt ingen skillnad mot de andra dagis mina barn gått på. Jag förstår att det borde kunna bli värre i teorin men jag har inte märkt något i praktiken.

    *Anknytningen: Betydligt bättre. Är all personal på plats så har ju barnen sin egna personal i huvudsak. Vid sjukdom slipper de minsta helt okända ansikten utan för personal från de äldre avdelningarna som de kanske inte känner lika bra men dock iaf känner till. Har haft barn som varit ganska känsliga för vikarier och det har funkat otroligt mycket bättre på storförskolan där de aldrig behövt möta helt okända ansikten.

    Tryggheten: Mer personal under större delen av dagen är fördelen med att avdelningarna slås ihop väldigt tidig morgon och sen em. De minsta barnen är iaf hos oss de som har kortast dagar och de större barnen är inte så känsliga för om just deras fröknar är kvar. Har man ett väldigt litet barn som går väldigt tidigt eller väldigt sent kan jag dock se ett problem.

    Stress och Inlärningssvårigheter: Eftersom barnen varken varit stressade eller otrygga så känns inte riktigt den här punkten relevant. Snarare har de fått möjlighet att lära sig massor i det arbetssättet de haft på förskolan. Relativt åldersomogena grupper där det funnits gott om personal när de varit som mest barn. Den här punkten har funkat klart bättre på storförskolan än på andra tidigare förskolor (där det varit syskonavdelningar)

    Mindre rörelse och utevistelse:
    Tvärtom hos oss, de barn som vill har kunnat vara ute betydligt mer eftersom det nästan alltid finns någon personal ute. En gigantisk gård gör att det aldrig någonsin känns trångt. 

    Brist på vila och återhämtning:
    Möjligen för de större barnen. De små har väldigt små avdelningar bakom dörrar och har en betydligt lugnare tillvaro än på andra dagis jag haft. För de äldre jobbar de aktivt med att sänka tempot för de större som inte sover. Har varit där mitt på dagen och hälsat på och det var så lungt så jag trodde alla var ute men så var inte fallet. Glatt överaskad.

    Det går säkert göra ett stordagis precis hur dåligt som helst men det går också göra det väldigt väldigt bra. Sen kan jag tycka att det är roligare att ha koll på alla barn och alla föräldrar som man har på ett mindre dagis men för barnen har jag inte alls upplevt några nackdelar. De är nöjda och glada och lär sig massor.

Svar på tråden Storförskolor skadliga för barn