• 2tomtaro4troll

    Ersättning för förlorad arbetsinkomst pga avstängning från skolan?

    Hej!

    Min son blev avstängd från skolan på en måndag, och fick beskedet att han minsann inte var välkommen tillbaka till skolan fören vi varit hos ett möte hos rektorn dagen efter, detta innebar att jag förlorade en hel dags arbete.

    Anmälde då vab, eftersom han då inte fick gå till skolan så antog jag att man borde få ut vab? finns ju inget fritids öppet på skoltid för han!
    Men tydligen ansåg inte försäkringskassan detta utan fick besked idag att ersättning uteblir.

    Då min son blev avstäng pga dom mest löjliga skäl (satt och gjorde pruttljud i klassrummet och slutade inte när fröken sa till han) så anser ju inte jag att det är skäl till en avstängning, och det har varit en hel del stök i den klassen sedan skolstart vilket vi föräldrar fått höra om först NU! men det är ju ingen åtgärdsplan som gjorts, vi vårdnadshavare har inte blivit informerade eller dyl om en åtgärdsplan et utan vi blev ganske förvånade allesammans! Det var 3 elever som stängdes av denna dag pga samma sak!

    Men iaf, har man inte rätt att få ut för förlorad arbetsinkomst?
    Är ensamstående 4 barns mamma så att vara hemma i över en dag helt utan inkomst innebär ju en tusenlapp mindre i lön =/


    André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Alvin-1008
  • Svar på tråden Ersättning för förlorad arbetsinkomst pga avstängning från skolan?
  • sextiotalist
    viseversa skrev 2015-10-07 08:00:07 följande:

    Läraren tröttnade väl. Antagligen var detta inte det enda din son och dom andra barnen gjort för att störa. Men detta var droppen som fick bägaren att rinna över. Kanske läge att snacka allvar med ditt barn istället?


    Eftersom vi har lagstadgad skolplikt i det här landet, så ska det krävas betydligt mer än att läraren tröttnar eller den sk droppen.
    Jag kan köpa avstängning om man på alla sätt försökt att komma tillrätta med problemet, då ska även föräldrarna vara informerad. Eller att eleven ifråga är en direkt fara för sin omgivning.
    Men vanligt stök, icke.

  • Bibbidi
    Tror knappast det är så att sonen har blivit avstängd bara för att han gjorde pruttljud. -Många- saker måste ju ha hänt innan! Dåligt dock att läraren inte talat om det för er innan hur sonen betedde sig i skolan?? Ingen kontakt alls? Konstigt från skolan i sådana fall. Man måste ju som förälder få en chans att prata med sina barn innan de blir avstängda. 

    För att svara på din fråga ts så tror jag inte du kan ta vabb för detta då sonen inte är sjuk. :/ 
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Dockan
    sextiotalist skrev 2015-10-07 10:19:11 följande:

    Eftersom vi har lagstadgad skolplikt i det här landet, så ska det krävas betydligt mer än att läraren tröttnar eller den sk droppen.

    Jag kan köpa avstängning om man på alla sätt försökt att komma tillrätta med problemet, då ska även föräldrarna vara informerad. Eller att eleven ifråga är en direkt fara för sin omgivning.

    Men vanligt stök, icke.


    Fast det handlar ju inte om du, vh eller jag köper. Utan ett beslut som tagits med stöd av skollagen av den som myndighetsutövar (dvs rektor). Skollagen är tydligt skärpt när det kommer till avstängningar.

    Jag har många olika åsikter om det. Dock tycker jag inte skolan är en uppfostringsanstalt i första hand, det jobbet görs hemma. Har inte barnet svårigheter som gör att hen inte kan gå i skola och följa normala regler, ser jag inte varför en lärare ska ta 15-20 min per lektion från de andra 20-talet elevernas UNDERVISNING till uppfostran.

    Vad tycker du är skolans uppdrag? Uppfostran? Barnpassning? Undervisning och individutveckking?

    PS Förlåt TS att det blev off-topix
  • nevermind
    FIame skrev 2015-10-07 01:02:12 följande:

    Dåligt att föräldrar inte fick info innan.
    Dåligt uppfostrat barn du har som stör resten av klassen.


  • sextiotalist
    Dockan skrev 2015-10-07 11:38:54 följande:
    Fast det handlar ju inte om du, vh eller jag köper. Utan ett beslut som tagits med stöd av skollagen av den som myndighetsutövar (dvs rektor). Skollagen är tydligt skärpt när det kommer till avstängningar.

    Jag har många olika åsikter om det. Dock tycker jag inte skolan är en uppfostringsanstalt i första hand, det jobbet görs hemma. Har inte barnet svårigheter som gör att hen inte kan gå i skola och följa normala regler, ser jag inte varför en lärare ska ta 15-20 min per lektion från de andra 20-talet elevernas UNDERVISNING till uppfostran.

    Vad tycker du är skolans uppdrag? Uppfostran? Barnpassning? Undervisning och individutveckking?

    PS Förlåt TS att det blev off-topix
    En googling gav följande lagparagraf. Som jag tolkar lagen och vad som står där så har rektorn tagit ett felaktigt beslut

    Framför allt läs paragraf 16, enligt ts så har ingen förvarnat om detta, med andra ord så får inte rektorn stänga av eleven

    14 § I grundskolan, specialskolan och sameskolan får rektorn besluta att stänga av en elev helt eller delvis om
    1. det är nödvändigt med hänsyn till övriga elevers trygghet och studiero,
    2. syftet med åtgärder enligt 7, 8 och 11 §§ inte uppnåtts eller det finns andra särskilda skäl med hänsyn till elevens beteende, och
    3. eleven erbjuds kompensation för den undervisning som han eller hon går miste om på grund av avstängningen. Rektorn får inte uppdra åt någon annan att fatta beslut enligt första stycket.
    Ett beslut om avstängning gäller omedelbart om inte annat beslutas. Avstängningstid i vissa obligatoriska skolformer
    15 § Ett beslut enligt 14 § får innebära avstängning endast under den tid som behövs för en skyndsam utredning av vilka andra åtgärder som kan behövas. En elev får inte stängas av för en längre tidsperiod än en vecka och inte heller vid fler tillfällen än två gånger per kalenderhalvår. Inhämtande av yttrande och information till berörda
    16 § Innan rektorn beslutar om avstängning enligt 14 § ska eleven och elevens vårdnadshavare beredas tillfälle att yttra sig. Rektorn ska informera huvudmannen när han eller hon har fattat ett beslut om avstängning. Om eleven är under 18 år ska även socialnämnden informeras om beslutet  

  • 2tomtaro4troll

    varit i kontakt med skolverket, kommun samt områdesansvarige och det är ställt bortom allt tvivel att rektorn agerat felaktigt i detta och detta kommer jag gå vidare!

    Absolut ska mitt barn uppföra sig i skolan, men är svårt att prata med barnet om något som man inte vet om! Och ett samtal med deras fröken bara någon vecka innan var enbart positivt, fanns inget negativt alls enligt henne förutom att han kanske tyckte att en del saker var tråkiga i skolan.
    som förälder vill jag veta om mitt barn gör fel omedelbart så jag kan agera direkt- att allt dom gör får konsekvenser! men om ingen säger något så är det väldigt svårt!

    Och nej i detta fallet så var det verkligen inget annat än följande som var orsaken till avstängningen, rektonrs egna ord: -dom satt och gjorde pruttljud i klassen varpå läraren sa till dom och dom slutade inte, då tog jag ut dom i hallen och bad dom att sluta men dom lyssnade inte så då bedömde jag att det inte gick att prata med dom och stängde av dom från skolan tills vi har haft detta möte, för dom andra barnen ska kunna få lugn och ro.

    jag köper absolut att dom andra ska få studiero, men hallå? stänger man av 3 st årskurs 2:or pga det? tar man inte ett samtal med deras föräldrar först?
    gör i ordning en åtgärdsplan? en avstängning ska vara den sista utvägen, när allt annat man provat på inte fungerat! inte något som man kan göra bara för att tre stycken 7-8 åringar inte lyssnar.

    När rektorn sitter på mötet och säger att " jag anser inte att situationen är tillräckligt allvarlig i klassen för att ta in en resurs", men samtidigt så stänger hon av elever? Vart går då gränsen för vad en allvarlig situation är?


    André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Alvin-1008
  • green34
    2tomtaro4troll skrev 2015-10-06 22:59:37 följande:

    Hej!

    Min son blev avstängd från skolan på en måndag, och fick beskedet att han minsann inte var välkommen tillbaka till skolan fören vi varit hos ett möte hos rektorn dagen efter, detta innebar att jag förlorade en hel dags arbete.

    Anmälde då vab, eftersom han då inte fick gå till skolan så antog jag att man borde få ut vab? finns ju inget fritids öppet på skoltid för han!

    Men tydligen ansåg inte försäkringskassan detta utan fick besked idag att ersättning uteblir.

    Då min son blev avstäng pga dom mest löjliga skäl (satt och gjorde pruttljud i klassrummet och slutade inte när fröken sa till han) så anser ju inte jag att det är skäl till en avstängning, och det har varit en hel del stök i den klassen sedan skolstart vilket vi föräldrar fått höra om först NU! men det är ju ingen åtgärdsplan som gjorts, vi vårdnadshavare har inte blivit informerade eller dyl om en åtgärdsplan et utan vi blev ganske förvånade allesammans! Det var 3 elever som stängdes av denna dag pga samma sak!

    Men iaf, har man inte rätt att få ut för förlorad arbetsinkomst?

    Är ensamstående 4 barns mamma så att vara hemma i över en dag helt utan inkomst innebär ju en tusenlapp mindre i lön =/


    Varför anmälde du vab när han inte ens är sjuk?
  • 2tomtaro4troll
    green34 skrev 2015-10-08 00:24:24 följande:
    Varför anmälde du vab när han inte ens är sjuk?
    Kanske för att jag trodde att man kunde få ut det eftersom ett barn blev avstängt från skolan och det inte finns fritids på skoltid? 
    André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Alvin-1008
  • Fru Ve

    Hur har det gått TS? Tycker också det verkar konstigt att stänga av barnen. Förstahandsvalet vore väl hellre att sätta samman de "störande" barnen i en mindre grupp med egen resurs under en period. 

  • 2tomtaro4troll
    Fru Ve skrev 2015-11-09 12:28:24 följande:

    Hur har det gått TS? Tycker också det verkar konstigt att stänga av barnen. Förstahandsvalet vore väl hellre att sätta samman de "störande" barnen i en mindre grupp med egen resurs under en period. 


    Fick rektorn omplacerad ;)
    André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Alvin-1008
  • Kathen83

    TS du borde skämmas! Inte undra på att skolan ser ut som den gör idag... Ditt barn stör undervisningen i skolan och vägrar lyssna på lärare och rektorn men istället för att bli arg på ditt barn så blir du arg på rektorn?? Du kanske inte borde ha skaffat så många barn om du inte klarar av att uppfostra dem!

  • 2tomtaro4troll
    Kathen83 skrev 2017-02-17 15:42:50 följande:

    TS du borde skämmas! Inte undra på att skolan ser ut som den gör idag... Ditt barn stör undervisningen i skolan och vägrar lyssna på lärare och rektorn men istället för att bli arg på ditt barn så blir du arg på rektorn?? Du kanske inte borde ha skaffat så många barn om du inte klarar av att uppfostra dem!


    Eller så kanske rektorn skulle sett till att stänga av den elev som tog strypgrepp och misshandlade andra elever? Tror du att det enbart handlade om mitt barn hon fick sparken för?

    Vi hade en mängd olika föräldramöten för att komma till bukt med problemen i klassen, lärare och rektor mörkade allvarliga händelser, går emot dom lagar och regler som finns på skolverkets hemsida.

    Enligt rektorn var hennes huvudsakliga uppgift att klara budgeten, och i budgeten fanns inga pengar för resurser.

    Fanns inga pengar för att ha mindre klasser, inga pengar för att kunna ha mindre grupper vid speciellt utsatta lektioner.

    Jag uppfostrar mitt barn precis likadant som mina andra barn, detta har varit enda klassen med så stora problem att vi till och med har dragit in områdesansvarige. Vi hade barn som rymde från skolan pga mobbning och stenkastning, som blev av med hårtussar efter strypgrepp. Och vilka stänger rektorn av? Inte dom barnen som bråkar, utan några elever som gjorde pruttljud!

    Vi har suttit med i flera dagar på lektioner, kollat på en lärare som inte kan säga ifrån om barnen beter sig illa, eller gör saker dom inte får, vi föräldrar som suttited har rytit ifrån till barnen, medans deras lärare står i mitten av klassrummet och viskar *nu får ni lyssna barn*

    Så kom inte och prata om min barnuppfostran, vi bytte skola och har inga som helst problem här, studiero, bra lärare och bra betyg!
    André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Alvin-1008
  • Mandel
    2tomtaro4troll skrev 2015-10-07 00:51:34 följande:
    ja på föräldramötet vi hade i förra veckan så fick vi reda på att en elev tagit strypgrepp på en annan flera ggr, samt sparkat den i magen- men den eleven blev inte avstängd!

    Min son plus 2 andra barn (7-8 år gamla) blev avstängda för att dom gjorde pruttljud i klassrummet och inte lyssnade på läraren när hon sa till dom att lyssna!
    Visste inte om jag skulle skratta eller gråta när jag fick sitta på samtal med rektorn och dom övriga föräldrarna som hade barn som blev avstängda, för att han gjorde PRUTTLJUD och inte lyssnade? nähe, om ett barn inte lyssnar så får man väll fundera på VARFÖR det inte lyssnar? gör dom något fel, ska man agera annorlunda? ska man sätta eleven i ett annat rum under tiden, prata med föräldrarna? Ikke något sånt alls utan dom stängde av dom!

    Men nu är rektorn illa ute då hela klassens föräldrar är ute efter henne, möte om 2 veckor igen!

    men hade ju varit trevligt om man iaf kan få ut VAB ersättning... för vem vet nästa gång han råkar hosta och fröken ber han låta bli och han fortsätter hosta*ironi*

    finns ju inget fritids att tillgå på skoltid så det var ju inget alternativ, utan man fick ju snällt vara hemma!

    Har den våldsamma eleven en eller flera diagnoser?

    På våra barns skola så är vi fler och fler föräldrar som har börjat reagera på att det är helt olika regler för normalstörda barn mot de med diagnoser.
    Även barnen har börjat att reagera på detta och självklart trissar det upp stämningen till det sämre i klassrummen.
    Barnen med diagnoser slipper undan på ett helt annat vis. Det kanske sköts bakom kulisserna så att övriga barn inte ser det, men det vet ju inte våra barn om utan tycker att det är fruktansvärt orättvist att barnen med diagnoser inte får de "straff/konsekvenser" som blir för de andra barnen.
    Barnen upplever det då som att deras enklare förseelser straffas hårdare än diagnosbarnens som är grövre. 
    Barn som inte lyssnar får konsekvens medans barn som slåss och hotar inte får det.
    Självklart ska man lyssna på vad de vuxna säger, men det är ändå skillnad!


    Kanske samma hos er och då är det kanske inte så konstigt att ditt barn blir avstängt för pruttar medans den som tog stryptag får fortsätta.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Kathen83
    2tomtaro4troll skrev 2017-02-17 16:09:18 följande:

    Eller så kanske rektorn skulle sett till att stänga av den elev som tog strypgrepp och misshandlade andra elever? Tror du att det enbart handlade om mitt barn hon fick sparken för?

    Vi hade en mängd olika föräldramöten för att komma till bukt med problemen i klassen, lärare och rektor mörkade allvarliga händelser, går emot dom lagar och regler som finns på skolverkets hemsida.

    Enligt rektorn var hennes huvudsakliga uppgift att klara budgeten, och i budgeten fanns inga pengar för resurser.

    Fanns inga pengar för att ha mindre klasser, inga pengar för att kunna ha mindre grupper vid speciellt utsatta lektioner.

    Jag uppfostrar mitt barn precis likadant som mina andra barn, detta har varit enda klassen med så stora problem att vi till och med har dragit in områdesansvarige. Vi hade barn som rymde från skolan pga mobbning och stenkastning, som blev av med hårtussar efter strypgrepp. Och vilka stänger rektorn av? Inte dom barnen som bråkar, utan några elever som gjorde pruttljud!

    Vi har suttit med i flera dagar på lektioner, kollat på en lärare som inte kan säga ifrån om barnen beter sig illa, eller gör saker dom inte får, vi föräldrar som suttited har rytit ifrån till barnen, medans deras lärare står i mitten av klassrummet och viskar *nu får ni lyssna barn*

    Så kom inte och prata om min barnuppfostran, vi bytte skola och har inga som helst problem här, studiero, bra lärare och bra betyg!


    Så bara för att andras barn hittar på en massa skit ostraffat så ska ditt barn också få göra det? Tycker ditt resonemang är märkligt.... Hade mitt barn blivit avstängd från skolan pga av att hen inte lyssnar på läraren och stör undervisningen så hade jag skäms ögonen ur mig och disciplinerat mitt barn, verkligen sett till att det aldrig händer igen! Jag hade inte brytt mig ett dugg om att det finns andra barn på skolan som betett sig värre...
  • 2tomtaro4troll
    Kathen83 skrev 2017-02-17 16:22:05 följande:

    Så bara för att andras barn hittar på en massa skit ostraffat så ska ditt barn också få göra det? Tycker ditt resonemang är märkligt.... Hade mitt barn blivit avstängd från skolan pga av att hen inte lyssnar på läraren och stör undervisningen så hade jag skäms ögonen ur mig och disciplinerat mitt barn, verkligen sett till att det aldrig händer igen! Jag hade inte brytt mig ett dugg om att det finns andra barn på skolan som betett sig värre...


    Givetvis fick mitt barn konsekvenser, men innebär det att jag ska sitta tyst och stilla när rektorn går emot skollagen? Hade du tyckt att det var ok?

    Jag ursäktar inte mitt barns *hemska* beteende att göra pruttljud, men straffet han fick är ett straff som är alldeles för hårt i jämförelse med förseelsen.

    Hade fröken ringt och berättat vad som hänt hemma hade han minsann fått höra sonen. Men att stänga av barn från skolan, ja helt ärligt så såg min son det som en belöning, då han varje dag inte ville gå till skolan pga av allt som hände där, och försökte ofta säga att han hade ont i magen och var sjuk enbart för att slippa.

    Ska man ta tag i problemen i skolan så kanske man ska börja i rätt ände, inte stå framför alla föräldrar och ljuga och säga att allt fungerar bra i klassen.

    Jag är för en öppen dialog med fröknarna, om min barn gör något så vill jag veta det direkt. Men det problemet har vi inte nu eftersom vi bytte skola till en mycket bättre! Den andra skolan har fortfarande stora problem hör jag genom andra föräldrar som har barnen kvar där borta!
    André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Alvin-1008
  • AnnaPaulita
    Dockan skrev 2015-10-07 07:08:26 följande:

    Skollagen ändrades för ett par år sedan och gav rektorn större befogenheter att stänga av elever. För mig låter historien om pruttljuden lite halv, det borde ligga mer bakom, om rektorn stänger av tre elever.... eftersom alla beslut i den stilen går att överklaga brukar man ha gott på fötterna (hur du överklagar ska du få information om i samband med beslutet).

    Hursomhelst - för att återgå till din fråga vill jag minnas att du inte kan vabba i samband med avstängning av ditt barn. Ett skolpliktigt, friskt barn ska vara i skolan. Om hen inte kan vara där pga uppförandeproblem blir han vh ansvar, dyrt men har viss poäng kan jag tycka.

    Du kan alltid överklaga ditt beslut om du anser dig ha fog för det.


    Håller med här.
Svar på tråden Ersättning för förlorad arbetsinkomst pga avstängning från skolan?