Inlägg från: En grön ruta |Visa alla inlägg
  • Svar på tråden Vilka skillnader tror Du finns mellan de två könen?
  • En grön ruta
    Palestrina skrev 2015-10-07 13:45:47 följande:

    Den där studien visar inte att det finns medfödda skillnader i hjärnan, utan att män och kvinnor använder sina hjärnor på olika sätt i just det experimentet.

    Hjärnan är dessutom plastisk och förändras av hur vi använder den (vilket alltså innebär att det mycket väl kan vara "genus" som ligger bakom könsskillnader i hjärnan). 


    Så det existerar alltså inga könsskillnader överhuvudtaget? Alltihopa är en social konstruktion?
  • En grön ruta
    Mentat skrev 2015-10-07 19:02:54 följande:

    Att hormoner påverkar beteende är inget nytt så givetvis finns det skillnader.

    Skillnader i preferens för leksaker kan även observreas hos chimpanser så det där med att "vi lär pojkar tycka om bilar och flickor att tycka om dockor" är nog litet mer komplicerat än vad en del vill göra gällande, tydligen finns det medfödda askpekter kring sådant också: www.newscientist.com/article/dn13596-male-monkeys-prefer-boys-toys/

    Det finns många liknande försök som ger samma resultat.


    Anser du att kvinnor är lämpade att t ex ta hand om barn?
  • En grön ruta
    En grön ruta skrev 2015-10-07 21:19:58 följande:

    Anser du att kvinnor är lämpade att t ex ta hand om barn?


    Mer lämpade för det än män, menar jag.
  • En grön ruta
    Palestrina skrev 2015-10-07 22:55:29 följande:

    Det var inte riktigt min poäng, min poäng var att det är svårt att veta vilka skillnader i hjärnan som är medfödda, eftersom hjärnan förändras av hur vi använder den. Mitt favoritexempel är taxiförarna i London, se här t ex:

    video.nationalgeographic.com/video/london-taxi-sci

    www.wired.com/2011/12/london-taxi-driver-memory/


    Detta är ju en rätt viktig fråga, beroende på vilken grad av jämställdhet politikerna borde vurma för.
  • En grön ruta
    auster skrev 2015-10-07 23:15:26 följande:

    Det finns skillnader statistiskt. Men de är såpass små och normalfördelade att det inte säger något om individen. Den starkaste kvinnan kan jonglera med den genomsnittligt tränade mannen. Mannen med den ljusaste rösten piper som en mus jämfört med snittkvinnan. Och så vidare. Därför är könsroller så idiotiskt.


  • En grön ruta
    Palestrina skrev 2015-10-08 00:50:40 följande:

    Nu förstår jag inte riktigt vad du menar.


    Ja, är inte detta också en politisk fråga?

    Om det, säg, fanns en hel del könsskillnader, vore det då inte kontraproduktivt om t ex F! drev en politik som grundande sig på noll könsskillnader?
  • En grön ruta
    Mentat skrev 2015-10-08 07:32:07 följande:

    Fast det gör de inte, de driver en politik för kvinnor. Det är ett sexistiskt parti, något som _borde_ vara lika avskyvärt som ett rasistiskt.

    Ber om ursäkt om detta är OT i tråden, men jag kände mig tvungen att rätta dig där.


    Fast t ex kvoterad föräldraförsäkring gynnar ju män.
  • En grön ruta
    Mentat skrev 2015-10-08 13:09:45 följande:

    Nej, det missgynnar alla - både kvinnor och män i och med att det tar ifrån dem makten över deras eget liv.


    Håller ej med.
Svar på tråden Vilka skillnader tror Du finns mellan de två könen?