• Anonym (Vänsökande)

    Hur hittar man nya vänner som vuxen?!

    Är en tjej på 25 år som har bott i Sthlm ett tag nu utan att egentligen ha hittat någon ny att umgås med. Har bara manliga kollegor (ja, de kan man såklart också umgås med men ibland behöver man lite feminint inslag) och en riktig bästis (som jag såklart gärna umgås med men inte JÄMT). 

    Så min fråga till er är - hur hittat man nya vänner som vuxen i en storstad? 

  • Svar på tråden Hur hittar man nya vänner som vuxen?!
  • Anonym (söker också)

    Det är verkligen SVÅRT. Jag har testat alla sådana där klassiska tips och inget har fungerat. Visst är det trevligt att vara lite social med någon på en kurs osv men det blir liksom aldrig något mer. Folk har fullt upp med sina egna liv och verkar varken ha tid eller lust att vara öppna för ny vänskap. (jag måste ha tajmat in alla personer som faktiskt gått dit för själva kursens skull osv.. )
    Gym är helt värdelöst. Alla har full fokus på sin egen träning ju.. 
    Är man dessutom barnlös så missar man ungefär den enda giltiga anledningen att ta kontakt med folk man inte känner ute.. Man kanske skulle skaffa hund..

  • Anonym (20-25 tjej)
    Anonym (söker också) skrev 2015-10-08 21:15:11 följande:

    Det är verkligen SVÅRT. Jag har testat alla sådana där klassiska tips och inget har fungerat. Visst är det trevligt att vara lite social med någon på en kurs osv men det blir liksom aldrig något mer. Folk har fullt upp med sina egna liv och verkar varken ha tid eller lust att vara öppna för ny vänskap. (jag måste ha tajmat in alla personer som faktiskt gått dit för själva kursens skull osv.. )

    Gym är helt värdelöst. Alla har full fokus på sin egen träning ju.. 

    Är man dessutom barnlös så missar man ungefär den enda giltiga anledningen att ta kontakt med folk man inte känner ute.. Man kanske skulle skaffa hund..


    Jaa precis. Det känns nästan som att man måste välja ut en krog att bli stammis på och mingla med dom andra stammisarna tills man utvecklar någon form av vänskap -.-'
  • Anonym (söker också)
    Anonym (20-25 tjej) skrev 2015-10-08 21:44:38 följande:
    Jaa precis. Det känns nästan som att man måste välja ut en krog att bli stammis på och mingla med dom andra stammisarna tills man utvecklar någon form av vänskap -.-'
    Har faktiskt testat det med. Insåg att jag inte vill bli vän med folk som är stammis på ställen...=/
  • Anonym (20-25 tjej)
    Anonym (söker också) skrev 2015-10-08 21:45:52 följande:

    Har faktiskt testat det med. Insåg att jag inte vill bli vän med folk som är stammis på ställen...=/


    Har själv övervägt att göra det men aldrig tagit de steget, för det är väl en stor risk att bara få vänner med alkoholproblem då :-S
  • Anonym (Känner igen mig)

    Känner igen mig! Och är själv på aktiv jakt. Har under sista halvåret samlat på mig några potentiella nya vänner (de vet inte om det själv än hehe), som jag ännu inte inlett en djupare kontakt med. Jag har liksom bidat min tid och samlat energi, för för mig krävs det en del sådan för att lära känna en ny! Med gamla vänner kan man ju slappna av på ett helt annat sätt.

    Inledde lite för nån dag sedan med en av dem, genom att skicka ett sms om att jag skulle komma och titta förbi på personens jobb nån dag (använde nån fånig ursäkt). Hen lät väldigt öppen och glad över det, trots att vi bara snackat en gång.

    De tre jag har i "pipen" har jag träffat genom mitt jobb, snackat med nån/några timmar i jobbsammanhang och klickat mer eller mindre med. Det gäller att våga "bjuda ut", samma som vid en dejt ;) tänker vara ärlig och säga att det kändes kul att snacka sist och att jag gärna träffas igen och sen ge ett förslag. Sen tänker jag att även om inte just denna person blir en ny nära vän, så kanske hen leder mig in i nya sammanhang med andra potentiella vänner! Man får inte vara för kräsen tror jag.

    Annars har jag testat kurser, utan napp, plugg, bra napp men sen flyttade alla, samt vänners vänner och bekanta, helt ok napp som lett vidare till fina vänner.

  • Anonym (Känner igen mig)

    Poängterar ytterligare det här med MOD! Ett förslag kan vara att man styr upp en middag där alla ska ta med sig en person som är okänd för de andra. Lite alkohol på det och öppen stämning så brukar man ofta känna sig lite bundis vid kvällens slut. Dela med dig av personliga saker, försök undvika kallprat så knyter man snabbare band!

    Sen tänker jag med kurser och likn att det nog gärna ska vara en variant där man har mkt kontakt med de andra deltagarna, ex bokcirkel, filmklubb, förening och liknande. Så att det krävs att man aktivt pratar med varandra. Sjunga i kör eller pyssla med nåt hantverk leder lätt till att man bara fokuserar på det man själv gör och sen kallpratar man lite på fikat bara. Tycker jag. Samt kurser som kan leda vidare till andra aktiviteter, typ ta klätterkort, där kanske några av deltagarna brukar sticka iväg på egen hand och klättra utomhus och så hakar du på! Eller fiskekurs, där man sticker iväg ett gäng ut i naturen, då blir det lätt förtroligt kan jag tänka.

    Sist men inte minst: bli en ja-sägare! Var nyfiken, hoppa på även förslag som låter "inte som min grej", bara för att man aldrig vet vad som kan hända!

    Phu, nu måste jag ju leva som jag lär också...

  • Barnfritt tjejhäng STHLM

    26-årig bokmal inflyttad ifrån västkusten här. Jag har många goda vänner efter sju år i huvudstaden, men förstår er så väl!

    Hänger själv nästan uteslutande med karlar och hade välkomnat en god väninna i mitt liv, fast jag har ofta svårt att fatta "kvinnokoden" IRL.

    Gillar ni "alternativa" livs- och musikstilar, biljard/paintball/bowling/whatever, spel, givande dialoger, filosofi, litteratur el. dyl? Ta chansen och skicka ett mess. Jag älskar att möta nya spännande personer och tar gärna en fika.

    Jag vill INTE shoppa kläder eller smink med dig, men gillar hantverk och snackar gärna mode-, kultur- & idéhistoria! Jag skiter blankt i populärkultur och vill verkligen inte ut och dansa eller gumma, men röjer gärna loss på en spelning och besöker udda uteställen med er. Skogen, ett museum eller en föreläsning än platserna ni finner mig på.

    Inga barn, ingen pojk-/flickvän men ett husdjur (Konrad är en 2,5 meter lång mkt mysig boaorm).

    Ohh, läskigt men skoj... förväntar mig inga svar eg. ifrån FL, men även detta forums användarnas förtjänar en chans! Vi ses? ;)


    076-286 32 37
  • Barnfritt tjejhäng STHLM

    * gumma = gymma

    * användarnas = användarbas.

    Ger, autokorrigering...

    Men att gumma verkar superdupertrevligt! Föreställer mig söta tanter över en kopp kaffe. Om du är lagd åt det hållet kan jag gladeligen både baka, virka och lösa korsord med dig! ^^


    076-286 32 37
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Vänsökande) skrev 2015-10-08 20:41:10 följande:

    Haha! Är det Stockholmare som är extra svåra tror du? 


    Det är svårare i Sthlm om man inte känner ngn sen innan. Gbg är lättare och Malmö också. Annan mentalitet. Men sök vänner på dejtingsajt som alla andra gör nuförtiden.
  • Anonym (söker också)
    Anonym (Hej) skrev 2015-10-09 00:04:17 följande:
    Det är svårare i Sthlm om man inte känner ngn sen innan. Gbg är lättare och Malmö också. Annan mentalitet. Men sök vänner på dejtingsajt som alla andra gör nuförtiden.
    Håller inte med! Flyttat från sthlm till gbg..det är ju helt omöjligt här =(
Svar på tråden Hur hittar man nya vänner som vuxen?!