• Anonym (Rädd..)

    Djupt orolig för en kompis som säger att han "ska göra en Breivik"

    En gammal kompis till mig som jag inte umgås så mycket med längre, har den senaste tiden hamnat allt längre ner i skiten. Han är blandmissbrukare, innan har han bara varit periodare, men nu har han förlorat två människor som han verkligen älskat och det har tagit honom hårt, varpå missbruket har ökat. Till och från har han försökt sköta sig, men av någon eller flera anledningar har han alltid trillat tillbaka till missbruket igen. Han har haft en hård uppväxt och har haft mycket otur och motgångar i livet. Han är snart 40 och har missbrukat sedan 18-års åldern, men varit nykter/drogfri och skötsam i korta perioder.

    Nu har han börjat bli besatt att flyktingkatastrofen och är orolig för att den kommer att göra att sådana som han inte kan få hjälp framöver. Han har alltid varit ganska pessimistisk och haft en cynisk syn på tillvaron, vilket säkert har varit en orsak till att han hamnat i missbruk. Han har aldrig haft någon riktig vän förutom mig, som har försökt stötta och hjälpa honom i de perioder då han har velat sköta sig, men även när han har behövt tröst och någon att prata med. Han har under en 7-års period haft 2 förhållanden med kvinnor han verkligen älskat. Den ene dog hastigt och lustigt i sömnen, och den andre flyttade till en ort långt bort och bröt kontakten med honom. Sedan han förlorat dem har han blivit alltmer uppgiven, deprimerad och ångestfylld, men även hatisk!

    Jag vet inte om han har någon diagnos, han säger själv att han av en psykiatriker blev diagnosticerad Aspbergers men han hävdar själv att han absolut inte har den diagnosen. Han är sådan att han kan pendla väldigt mycket i humöret. Ena stunden kan han vara glad och må skitbra, för att andra stunden sjunka ner i ledsamhet och hat och vilja "döda allt och alla" som han säger.

    Nu när jag pratade med honom i telefon senast sa han att han tycker att det finns gränser för hur mycket en människa kan ta innan han går över gränsen och gör något riktigt hemskt. Han pratade om att "göra en Breivik" och sa att han tappat tron på livet, kärleken och andra människor fullständigt. Han ville ta livet av sig, men han sa att "Om jag ska falla, drar jag med också andra i fallet". Han hade planer på att hämnas på det här "jävla samhället" som glömmer sina egna och bara tar emot en massa invandrare som ska leva lyxliv på våran bekostnad, och sa att "Vad finns det nu för anledning att sköta sig? Om jag får arbete kommer ju mina skattepengar att gå till alla de här lycksökarna medans allt annat i samhället som vård, polis, skola och omsorg kommer klappa ihop fullständigt.

    Han avslutade samtalet med att säga att "Du kommer snart att få höra och se på TV och i tidningar hur det går".

    Nu var han ganska påverkad när jag pratade med honom, men jag vet att han har ett explosivt temperament när han väl blir riktigt förbannad och folk har blivit fullkomligt livrädda när han har fått sina få, men väldigt explosiva aggressionsutbrott, då han inte drar sig för att använda tillhyggen. Ibland kan han gå och liksom slå med nävarna framför sig och sparka för att han förmodligen går och tänker på allt skit han har gått igenom och varit utsatt för. En del har undrat hur det är fatt, men han har alltid hejdat sig och viftat bort det som att "Äsch det är inget, jag gick i egna tankar".

    Bör den här personen ha vård och behandling? Han har varit på ett enda behandlingshem men där blev han utslängd för att han hade hotat personalen och polisen fick komma och hämta honom.

    Vad kan man göra? Vad kan jag göra?

  • Svar på tråden Djupt orolig för en kompis som säger att han "ska göra en Breivik"
  • joseffin
    Anonym (ja) skrev 2015-10-09 11:54:24 följande:

    Verkligen.

    Han behöver rejält med motion.

    Gå ut och jogga med människan.

    Spring lopp... Hans fokus behöver ändras.

    Det är motion som behövs för såna som han.

    Jogga, simma, yoga.

    Få in honom på nya spår...


    Alltså menar du allvar? Den person ts beskriver är i behov av vård. Inte en jäkla joggingrunda.
  • CissiJissi
    Tow2Mater skrev 2015-10-09 18:05:32 följande:

    Du ska ringa Polisen och berätta! Varningssignaler innan folk mördar, dvs alla hot om mord, ska tas på allvar!


  • Anonym (ja)
    joseffin skrev 2015-10-09 18:10:21 följande:

    Alltså menar du allvar? Den person ts beskriver är i behov av vård. Inte en jäkla joggingrunda.


    Du, med tanke på att detta är en person som inte vill ha vård, och inte kommer att få den vården han behöver pga psykvården som förvarar människor på psyket än ger dem rehabiltering. Ju värre hans tvångstankar ju större risk för LPT.
  • joseffin
    Anonym (ja) skrev 2015-10-10 02:44:21 följande:

    Du, med tanke på att detta är en person som inte vill ha vård, och inte kommer att få den vården han behöver pga psykvården som förvarar människor på psyket än ger dem rehabiltering. Ju värre hans tvångstankar ju större risk för LPT.


    Haha, mig har du ingenting att lära. Bara så du vet.
  • Anonym (ja)
    joseffin skrev 2015-10-10 02:53:52 följande:

    Haha, mig har du ingenting att lära. Bara så du vet.


    Eh... Klart, du låter rätt självgod.
  • joseffin
    Anonym (ja) skrev 2015-10-10 02:55:54 följande:

    Eh... Klart, du låter rätt självgod.


    Vad har detta att göra med att vara självgod? Du har ju ingen aning om vilken kunskap/erfarenhet(er) jag besitter.

    Varför benämner du LPT som en risk? Är personen ifråga kapabel till att utföra det han säger är det väl ändå bättre att han tvångsomhändertas och akut räddas från sig själv? Det må anses vara katastrofalt hur en människa kan behandlas under en sån process, men det kan vara en början till hjälp. I slutändan gäller det dock en vuxen människa och vill han inte ha hjälp så blir han ej frisk - och det är oftast där bilden av "förvaring" och den usla vården kommer in i bilden. Det är inte lätt att hjälpa en människa som inte vill ha hjälp. Lika svårt är det att föra diskussioner med nötter som dig.
  • Anonym (ja)
    joseffin skrev 2015-10-10 03:05:17 följande:

    Vad har detta att göra med att vara självgod? Du har ju ingen aning om vilken kunskap/erfarenhet(er) jag besitter.

    Varför benämner du LPT som en risk? Är personen ifråga kapabel till att utföra det han säger är det väl ändå bättre att han tvångsomhändertas och akut räddas från sig själv? Det må anses vara katastrofalt hur en människa kan behandlas under en sån process, men det kan vara en början till hjälp. I slutändan gäller det dock en vuxen människa och vill han inte ha hjälp så blir han ej frisk - och det är oftast där bilden av "förvaring" och den usla vården kommer in i bilden. Det är inte lätt att hjälpa en människa som inte vill ha hjälp. Lika svårt är det att föra diskussioner med nötter som dig.


    Det är ingen "bild", det är verkligheten. Polisen vore mer lämplig, än vård.
  • joseffin
    Anonym (ja) skrev 2015-10-10 03:16:11 följande:

    Det är ingen "bild", det är verkligheten. Polisen vore mer lämplig, än vård.


    Jag tycker inte du ska yttra dig i denna tråden. Du verkar inte ha en enda aning om vad du pratar om, och din läsförmåga verkar inte vara den bästa heller. Det är lite tragiskt, men helt okej. Godnatt med dig.
  • Anonym (ja)
    joseffin skrev 2015-10-10 03:19:17 följande:

    Jag tycker inte du ska yttra dig i denna tråden. Du verkar inte ha en enda aning om vad du pratar om, och din läsförmåga verkar inte vara den bästa heller. Det är lite tragiskt, men helt okej. Godnatt med dig.


    Du skriver själv att det inte är lätt att hjälpa ngn att få vård som inte vill. Polisen är den som ska kontaktas, eller psykakut för råd. Men eftersom du uppenbarligen har nötter i huvudet så förstod du inte att många personer kommer att skriva kontakta polis och alla ska inte upprepa sig i oändlighet. Det är inte konstruktivt. Men visst kör du på den om din livserfarenhet. Är det så du tjatar när du argumenterar.
  • Anonym (ja)
    joseffin skrev 2015-10-10 03:19:17 följande:

    Jag tycker inte du ska yttra dig i denna tråden. Du verkar inte ha en enda aning om vad du pratar om, och din läsförmåga verkar inte vara den bästa heller. Det är lite tragiskt, men helt okej. Godnatt med dig.


    Hmm. Jag har varit inlagd på psyk. Du skulle hört snacket som gick där... Men de "vill" väl inte må bra. Vilken människosyn du har.
  • joseffin
    Anonym (ja) skrev 2015-10-10 03:34:18 följande:

    Du skriver själv att det inte är lätt att hjälpa ngn att få vård som inte vill. Polisen är den som ska kontaktas, eller psykakut för råd. Men eftersom du uppenbarligen har nötter i huvudet så förstod du inte att många personer kommer att skriva kontakta polis och alla ska inte upprepa sig i oändlighet. Det är inte konstruktivt. Men visst kör du på den om din livserfarenhet. Är det så du tjatar när du argumenterar.


    Såja. Godnatt med dig.
  • Anonym (ja)
    joseffin skrev 2015-10-10 03:36:54 följande:

    Såja. Godnatt med dig.


    Godnatt själv! Din omtänksamhet/syn på vården är fin. Kör du ditt kbt-race med ngn som är som Breivik. Det finns hopp, my ass.

    Lite som pedofilen som härjade på 32 förskolor. Han bör också få vård eller? Fint du. Han som Satte på en 1-åring.
  • joseffin
    Anonym (ja) skrev 2015-10-10 03:41:27 följande:

    Godnatt själv! Din omtänksamhet/syn på vården är fin. Kör du ditt kbt-race med ngn som är som Breivik. Det finns hopp, my ass.

    Lite som pedofilen som härjade på 32 förskolor. Han bör också få vård eller? Fint du. Han som Satte på en 1-åring.


    Det du säger nu tyder på att din intelligens är så pass låg att du inte har någon förmåga att kunna uppfatta nånting av vad jag skrivit. Dina svar visar tydligt att du inte har förstått nånting. Jag tycker du ska knalla tillbaka till psyket.

    Behärska din borderline. Eller vilken störning du nu har. Återigen - godnatt.
  • Anonym (ja)
    joseffin skrev 2015-10-10 03:48:28 följande:

    Det du säger nu tyder på att din intelligens är så pass låg att du inte har någon förmåga att kunna uppfatta nånting av vad jag skrivit. Dina svar visar tydligt att du inte har förstått nånting. Jag tycker du ska knalla tillbaka till psyket.

    Behärska din borderline. Eller vilken störning du nu har. Återigen - godnatt.


    Dina svar visar tydligt att du inte har kunnat se detta från ett annat perspektiv. Ledsen att göra dig och dina fördomar besviken ännu en gång, ingen borderline här eller störning heller för den delen. För min intelligens är för övrigt uppenbart högre än din. Intelligens kan inte mätas. Och IQ-tester klarar jag fint - och anser att de är nonsens. Hur långt är ett snöre, damen?
  • Anonym (ja)
    joseffin skrev 2015-10-10 02:53:52 följande:

    Haha, mig har du ingenting att lära. Bara så du vet.


    Du har uppenbarligen problem med läsförståelsen, läs om mitt allra första mess. Läs sedan ditt svar. Om du inte kan räkna ut med lillfingret vad mitt första svar syftar på så blir jag orolig för dig. Men ska vara snäll här - ställer man en fråga är det exakt det man svarar på först i en text.
  • lengon

    Han behöver verkligen behandling! Kontakta en socialtjänst och berätta läget, så kan de förklara vad det finns för möjligheter..

Svar på tråden Djupt orolig för en kompis som säger att han "ska göra en Breivik"