• nihka

    DÖ upphävd. Vad händer nu?

    Decemberöverenskommelsen är nu upphävd. KD röstade emot och de andra allianspartierna konstaterar att uppgörelsen därmed är upphävd.

    Som frågan lyder: Vad tror du kommer att hända nu?

  • Svar på tråden DÖ upphävd. Vad händer nu?
  • nihka

    Jag kan börja:

    Många SDare jublar över att DÖ upphävts och ser fram emot att nu kan det börja hända grejer - typ. Man får ju ge dem kred för deras optimism, men allting kommer fortsätta i samma hjulspår med att SD inte har någon makt. Enda skillnaden är att det kommer bli mer utdraget med diskussioner blocken emellan i enskilda frågor istället för att man lutar sig på en paketöverenskommelse. Ingen av blocken vill ha in SD så så kommer det fortsatt att vara.

    Förut visste SD att de inte har något att säga till om, men nu kommer de att hoppas på det varje gång med den följd att frustrationen kommer bygga upp med fler oförsiktiga uttalanden som visar vad man egentligen står för.

    Jag var för DÖ för den ekonomiska stabilitetens skull, men jag är absolut inte ledsen nu när den upphävts. Ingen skillnad mer än att det blir ett merarbete för politikerna.

    Så tror jag.

  • Gert

    Jag tror att alla DÖ-förespråkare sitter hemma och gråter nu och känner sig förlorade i sig själva. De hade lagt så stort hopp till denna odemokratiska uppgörelse genom att isolera Sveriges tredje största demokratiska parti.


    Give ´em Hell!
  • FDFMGA

    Frågan är om det händer så mycket överhuvudtaget.

    Det skulle kunna få effekten att vi får en ren S-regering så småningom. Det är väl ingen vågad gissning att en sådan skulle ha lättare att kompromissa sig fram till breda politiska lösningar.

    Önskedrömmen vore att de anständiga partierna tog sitt ansvar för det komplicerade politiska läget. Inför nästa budgetvända skulle jag gärna se en regering bestående av S och FP.

    Spännande, hursomhelst. 


    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Gert

    Sen tror jag att åsiktspolisen kommer gå ännu hårdare fram i sin jakt på oliktänkande fria människor nu när deras drömuppgörelse gick i kras.


    Give ´em Hell!
  • Världsmedborgare
    nihka skrev 2015-10-10 11:29:20 följande:
    Är det någon som har något att säga om trådstarten?
    Inget mer, än att det eg inte kommer att hända mer än att vi får ett politiskt instabilt Sverige, vilket är det sämsta som kan hända Sverige, sett ur en krasst ekonomisk synvinkel.
    Alla investerare, företagare å börsfolk o.s.v ogillar politisk instabilitet, inkl mig själv, villen regering som styr spelar långt mindre roll, den kommer ändå att tvingas följa de globala kapitalistiska spelreglerna.

    Och inrikespolitiken är ändå inget som påverkar min/familjens ekonomi nämnvärt, det har jag givetvis garderat mig för.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2015-10-10 11:34:29 följande:

    Frågan är om det händer så mycket överhuvudtaget.

    Det skulle kunna få effekten att vi får en ren S-regering så småningom. Det är väl ingen vågad gissning att en sådan skulle ha lättare att kompromissa sig fram till breda politiska lösningar.

    Önskedrömmen vore att de anständiga partierna tog sitt ansvar för det komplicerade politiska läget. Inför nästa budgetvända skulle jag gärna se en regering bestående av S och FP.

    Spännande, hursomhelst. 


    Spännande på så vis att det numer är öppet hur man kommer att verka för i grunden samma situation som tidigare - att enbart partier som har något gemensamt kommer att samarbete och att övriga lämnas därhän med sitt.

    Inget kommer att ändras där.
  • Världsmedborgare
    FDFMGA skrev 2015-10-10 11:34:29 följande:
    Frågan är om det händer så mycket överhuvudtaget.

    Det skulle kunna få effekten att vi får en ren S-regering så småningom. Det är väl ingen vågad gissning att en sådan skulle ha lättare att kompromissa sig fram till breda politiska lösningar.

    Önskedrömmen vore att de anständiga partierna tog sitt ansvar för det komplicerade politiska läget. Inför nästa budgetvända skulle jag gärna se en regering bestående av S och FP.

    Spännande, hursomhelst. 
    En upplösning av Alliansen och en S+M regering vill jag helst se, det borde kunna bli en bra politisk stabilitet, med mycket små politiska kast. Bra investeringsklimat helt enkelt.
  • Gert
    Världsmedborgare skrev 2015-10-10 12:01:21 följande:
    En upplösning av Alliansen och en S+M regering vill jag helst se, det borde kunna bli en bra politisk stabilitet, med mycket små politiska kast. Bra investeringsklimat helt enkelt.
    Det vill jag också se till en början. Då kan alla se att S och M driver i stort sätt samma politik och kvar står SD som det enskilt största oppositionspartiet och de kommer att ta ännu fler väljare från S och M.
    Give ´em Hell!
  • nihka
    Världsmedborgare skrev 2015-10-10 12:01:21 följande:
    En upplösning av Alliansen och en S+M regering vill jag helst se, det borde kunna bli en bra politisk stabilitet, med mycket små politiska kast. Bra investeringsklimat helt enkelt.
    Är det vad du tror kommer att hända? Jag tror att ett sådant nära samarbete är uteslutet p g a ideologiska olikheter.
Svar på tråden DÖ upphävd. Vad händer nu?