• Anonym (Prao)

    Tycker du att detta barn borde gå hem från förskolan i denna situation?

    Scenariot är följande. En flicka, snart 6, går heltid på sin avdelning på förskola. Hennes 16-åriga syster gör grundskolepraktik på förskolan. Varje dag kommer systrarna tillsammans vid 8. Den äldre går hem vid 14 medan den yngre är kvar till 17.


    Den äldre är mycket van vid att ta hand om den yngre och det fungerar bra när föräldrarna är borta. Händer dock inte jätteofta men regelbundet. Den yngre vill gärna gå hem när den äldre slutar och gråter en stund efter att systern gått.


    När den äldre slutar går hon bara hem, hon har inga aktiviteter eller tider att passa. Hon är hemma tills någon av föräldrarna kommer hem med den yngre systern.


     


    Tycker ni att den äldre borde ta med sig sin syster hem när hon ändå inte ska göra något annat? När den yngre vill det och när hon är medveten om att arbetsbördan för pedagogerna blir mycket högre när lillasystern är kvar ända till 17? Det rör sig om en kort period på 2 veckor.

  • Svar på tråden Tycker du att detta barn borde gå hem från förskolan i denna situation?
  • Starkast
    No Logo skrev 2015-10-14 13:21:49 följande:

    Självklart ska 16-åringen ta med lillasyster hem! Inte för att avlasta personalen utan för att glädja sin syster som hon förhoppningsvis tycker om. Det är ändå en begränsad period på bara två veckor, och behöver förstås inte vara varje dag om tonåringen har andra planer någon dag. Men ska hon ändå hem och bara slappa kan lika gärna lillasyster få följa med och göra det samma.


    När ska hon göra sina skoluppgifter då? När lillasyster somnat?
    Att ha praktik innebär inte att skolan står stilla.
  • mammalovis

    För det första tycker jag det är konstigt att storasyster gör praktik på lillasysters avdelning. Det blir inget bra med tanke på tystnadsplikten bland annat. Sedan är jag förvånad över att 16-åringen inte "arbetar" motsvarande sin skoldag, så det hade ju varit mer rimligt att hon hade gått till tre, halv fyra. På en praktik har 16-åringen inget eget ansvar, utan är under handledning av en ur personalen. Om något skulle hända är det personalens ansvar och inte 16-åringens. 

    Visserligen gjorde jag nians prao i min brors etta, men det var för 25 år sedan. Där jag har arbetat på förskola har vi medvetet inte tagit emot familjemedlemmar eller släktingar på prao för barnens skull. Ingen ska bli prioriterade/bortvald framför någon annan p g a släktskap. Så i den värld jag har arbetat är frågan ett icke-problem. Tonåringen har inga fler skyldigheter bara för hon är på prao än efter en vanlig skoldag.

    Sedan har man olika regler från vilken ålder man som minderårig får hämta sitt syskon på förskolan. Det brukar krävas att föräldern skriver under ett papper på att syskonet får hämta, då det fortfarande är föräldern som har ansvaret för barnet när det blivit hämtat. Syskonet kan inte spontant ta med lillasyster hem, utan att ha fått ett godkännande av föräldrarna först.

    Kvar återstår fortfarande frågan om storasystern vill vara barnvakt, plus vad föräldrarna tycker om detta. Det är ju inte självklart att storasystern och lillasystern fungerar bra ihop , bara p g a systerns ålder eller släktskapet. Dessutom kan 6-åringar hitta på jäkligt mycket dumheter och är i en ålder då gränser testas på en ny nivå. Är då dessutom storasyster trött efter att ha varit en ny miljö, låter det inte optimalt att vara barnvakt. Syskonen ska ju ändå ses på praon ett antal dagar framöver och hålla sams.

  • Anonym (U)

    Nej det tycker jag inte! 17 åringen är inte föräldern och låt denna person få vara 17 åring. Låt denna göra ingenting eller vad som helst, träffa kompis, fika, surfa mobil, slappa osv. Det är inte dennes ansvar att ta hand om sitt syskon!

    Kan sträcka mig till att 17 åring tar med sig den yngre hem tidigare på fredagen.

  • Anonym (V)
    Sous skrev 2015-10-14 15:17:31 följande:

    Ha ha! Ja, du får väl tycka det då! Jag tycker det är helt normalt att man sköter hemmet tillsammans, turas om att tvätta/laga mat/diska/städa/handla. Och vad är så hemskt med att rulla iväg en cykel till reparatören?

    Så är jag uppfostrad och så hade de flesta av mina vänner det på 90-talet.


    Stackars barn säger jag bara. Är själv 90:a och varken jag eller mina vänner hade sådana krav på oss när vi växte upp. Vi tilläts vara barn!
  • sextiotalist
    Anonym (V) skrev 2015-10-14 16:17:33 följande:

    Stackars barn säger jag bara. Är själv 90:a och varken jag eller mina vänner hade sådana krav på oss när vi växte upp. Vi tilläts vara barn!


    Med tanke på att det är 90-talisterna som anses vara den curlade generationen så nej, du var nog rätt ensam på samma sätt som jag var den enda i min klass som var tvungen att vara med och storstäda
  • yodi

    om stora syskonet vill, annars nej. storasyskonet är även om hen är äldre fortfarande ett barn och har ingen skyldighet gällande sin syster, är inte hens problem/fel om pedagogerna har mycket att göra.

  • Loriyana

    Jag hämtade mina systrar på förskolan när jag var betydligt yngre än så. Självklart borde sextonåringen ta med sig sexåringen!

  • Flygfotogen
    Loriyana skrev 2015-10-14 19:10:23 följande:

    Jag hämtade mina systrar på förskolan när jag var betydligt yngre än så. Självklart borde sextonåringen ta med sig sexåringen!


    Varför är det självklart? Tänk om 16-åringen har träning? Skolarbete? Planer med vänner? Tandläkarbesök? Hobbies? Syskon som inte sköter sig när de är själva? Ett socialt liv..?
  • Jesschar

    Ja, men det tycker jag nog att det äldre syskonet kan göra någon gång ibland under 2 veckors perioden. Inte varje dag - tonåringen vill säkert ha tid för sig själv också, kunna umgås med vänner etc. Men att ta med sig lillasyster hem lite tidigare 2-3 gånger i veckan under tvåveckorsperioden ser jag inget konstigt med. 

  • Visitkort

    Givetvis ska inte 16 åringen behöva ta hand om sin syster varje eftermiddag. Om hon någon dag vill ta med sin syster hem så är det givetvis helt okej.

  • Ego Lovers
    Loriyana skrev 2015-10-14 19:10:23 följande:

    Jag hämtade mina systrar på förskolan när jag var betydligt yngre än så. Självklart borde sextonåringen ta med sig sexåringen!


    Jag tycker det är förkastligt och jag lämnade och hämtade min lillebror varje dag från det att han var ett år och då var jag tolv år. Inget ansvar ett barn eller tonåring ska behöva ha. Jag hade det ansvaret tills jag flyttade hemifrån då jag var 17,5 år då min pojkvän tröttnade på att se mig utnyttjad. Tyvärr flyttades ansvaret till min farbror istället när jag sa ifrån.
  • Sous
    Anonym (V) skrev 2015-10-14 16:17:33 följande:
    Stackars barn säger jag bara. Är själv 90:a och varken jag eller mina vänner hade sådana krav på oss när vi växte upp. Vi tilläts vara barn!
    Men sluta... Man är inte ett barn när man är 16?! 16 inte 6! Då gick jag i gymnasiet, hade ett extrajobb och jag upplevde det verkligen inte som att jag blev berövad min barndom genom att dra runt dammsugaren i lägenheten en gång i månaden, laga middag en gång i veckan, lägga in lite tvätt, diska och hålla ordning efter mig! Herregud! När jag var arton gick jag ut gymnasiet och flyttade hemifrån och då blev jag ju tvungen att städa varje vecka, laga mat och diska varje dag, handla, jobba, tvätta, plugga, betala räkningar osv!

    Det var ju bra att jag redan kunde laga mat och fattade att lägenheten inte städade sig själv. Jag satt heller inte handfallen och trodde att knappar sydde i sig själva, cyklar med punka magiskt fixade sig över natten och vad man nu kan tänka sig. Jag vet inte var du växte upp, men där jag gjorde det så var det standard att man hjälptes åt, även om jag är sex år äldre än vad du är... Barn och tonåringar dör inte av att få lite ansvar!

    Just syskon tycker jag dock att man ska passa sig som förälder att lämna över ansvaret för, eftersom det kan påverka syskonrelationen. Jag har inte ens sagt att tonåringen i ts ska se efter sin syster, bara att det är skillnad på att be en 12-åring se efter en ettåring på daglig basis och att be en 16-åring se efter en 6-åring några eftermiddagar under en begränsad period.
  • Anonym (.....)
    Sous skrev 2015-10-14 15:17:31 följande:
    Ha ha! Ja, du får väl tycka det då! Jag tycker det är helt normalt att man sköter hemmet tillsammans, turas om att tvätta/laga mat/diska/städa/handla. Och vad är så hemskt med att rulla iväg en cykel till reparatören?

    Så är jag uppfostrad och så hade de flesta av mina vänner det på 90-talet.
    Du är född på 70-talet alltså om du hade det så som tonåring under 90-talet?
  • Jennie med ie

    Då jag varken känner 6-åringen eller 17-åringen kan jag varken säga bu eller bä om hurvida 17-åringen bör ta med sig 6-åringen hem eller ej. Däremot ser jag det som generellt olämpligt att ha praktik på förskolan där ens syskon går.

  • telly
    mammalovis skrev 2015-10-14 16:02:46 följande:

    Där jag har arbetat på förskola har vi medvetet inte tagit emot familjemedlemmar eller släktingar på prao för barnens skull. Ingen ska bli prioriterade/bortvald framför någon annan p g a släktskap. Så i den värld jag har arbetat är frågan ett icke-problem.


    Haha. Väljer bort pga släktskap. Det är ju precis det ni gör!
  • Anonym (Madde)
    Ego Lovers skrev 2015-10-14 01:58:22 följande:
    Föräldrarna betalar redan för barnomsorgen. Varför då betala ytterligare till sitt eget barn när det finns vuxna med ansvaret som har lön för att ta hand om barnet när barnet har en omsorgsplat. Sedan är detta bara under en begränsad tid, kan inte då tonåringen få vara själv några timmar varje dag än att passa systern 3h/dag för skolan kanske är fler timmar än till kl 14:00.
    Och den som placerade systrarna på samma avdelning. Vilken jubelidiot! Tonåringen borde fått göra praktiken på en annan avdelning.
    Men barnets välmående är väl viktigare än det ekonomiska? Det stämmer att föräldrarna redan betalar för barnomsorg, så utifrån föräldrarnas ekonomiska perspektiv är det ju finemang att barnet är hela dagen i förskolan... Men om barnet mår dåligt av så långa dagar på förskolan?

    Det är tufft för barn att "jobba heltid".
Svar på tråden Tycker du att detta barn borde gå hem från förskolan i denna situation?