• Sputnik II

    Tsh-värde inför FET

    Hej,

    Någon som vet vad ett bra tsh-värde är inför FET? Jag har fått svar att mitt ligger på 2,3 och att det är bra enligt IVF-kliniken.

    Jag har haft ett värde på 2,6 för två år sedan och fick då levaxin utskrivet (2 år sedan). Slutade dock med levaxinet efter graviditet. Vad jag vill minnas var ett värde under 2 bäst, men så verkar det inte vara längre?? Har det kommit nya rön?


  • Svar på tråden Tsh-värde inför FET
  • Jag är bara jag

    Beror helt på vilken klinik och vilken läkare man pratar med. När jag började IVF:andet för drygt 8 år sen hade jag 3,5 vilket ansågs helt normalt! Fick dock Levaxin ändå av min privata läkare och har ätit det sen dess. Låg strax över 2 sist, men det godkändes och gravid blev jag ändå. Återstår att se om h*n lever...

  • Birgitta02

    Referensvärdet på TSH ligger på 0.4 - 3.7. Det är inom de ramarna den skall ligga på en normal människa. Sen vet jag inte om ni som håller på med att bli gravida ska ha andra värden.

  • Jag är bara jag
    Birgitta02 skrev 2015-10-12 20:29:10 följande:
    Referensvärdet på TSH ligger på 0.4 - 3.7. Det är inom de ramarna den skall ligga på en normal människa. Sen vet jag inte om ni som håller på med att bli gravida ska ha andra värden.
    Definitivt andra värden! De flesta anser under 2,har man kämpat extremt länge och/eller haft flera m.f bör det kanske t.o.m ligga under 1. IVF-kliniker i Sverige numer godkänner inte över 2,5 och absolut inga kliniker utomlands heller.
  • Birgitta02
    Jag är bara jag skrev 2015-10-12 20:33:24 följande:
    Definitivt andra värden! De flesta anser under 2,har man kämpat extremt länge och/eller haft flera m.f bör det kanske t.o.m ligga under 1. IVF-kliniker i Sverige numer godkänner inte över 2,5 och absolut inga kliniker utomlands heller.
    Ojsan. Då har jag lärt mig nåt nytt :). Tack!
  • forsyne

    Jag har blivit gravid efter ivf och var på första mötet hos kvinnohälsovården förra veckan. Jag äter Levaxin pga höga värden inför ivf (gick från ca 3,1 till 2 nånting). Barnmorskan hade en tabell för vilka värden man bör ha när man är gravid, och för första trimestern är det max 2,5, så där bör man iallafall ligga om man försöker bli gravid. Jag tror ivf dessutom har en tendens att höja tsh, så det är nog bra att ha lite marginaler innan.

    Ska tillägga också att de referensnivåerna som Birgitta02 nämner är alltså för friska, dvs symptomfria, människor. Jag fick Levaxin för ivf, men hoppas jag får fortsätta med det, för jag har inte mått bra på de "normala" nivåer jag legat på. Känns som jag sovit bort stora delar av livet utan att någon snappat upp att man kanske borde kolla sköldkörteln...

  • Jag är bara jag
    Birgitta02 skrev 2015-10-12 20:40:10 följande:
    Ojsan. Då har jag lärt mig nåt nytt :). Tack!
    De flesta får ju barn utan problem och behöver således inte fundera på såna här värden. Glad
  • Jag är bara jag
    Bullen2015 skrev 2015-10-12 21:15:39 följande:
    Ska du eller vill bli gravid ska du ligga på ett TSH under 2. Skulle inte tolerera något annat :) Tur så går jag hos en bra bm som vet :) Det är många okunniga och du måste söka info själv. Lycka till :)

    Läs min tråd om du vill :)

    www.familjeliv.se/forum/thread/75151335-ha-ko...
    Ska och ska... det är ju inte så att kliniker vägrar annars eller att man inte ens kan bli gravid eller automatiskt får m.f. Och vadå "tolerera?" Tar du prover var 4.e vecka i 8 år eller? Annars kan värdet variera faktiskt och är man mitt i en behandling kan man inte sluta bara för att tsh råkar vara 2,2. Du kan ju inte själv styra ditt tsh med tankekraft så tolerera är fel ord.
  • Libra1

    RMC i Malmö har ett värde på 2,5 som max. Några kliniker vill helst att man ligger runt 1.

    Tydligen kan värdet variera lite. Jag hade först 2,7. Nästa gång de testade så låg det på 1,1.

    Det är viktigt att kolla även T3 och T4.

  • Bullen2015
    Jag är bara jag skrev 2015-10-12 22:20:03 följande:

    Ska och ska... det är ju inte så att kliniker vägrar annars eller att man inte ens kan bli gravid eller automatiskt får m.f. Och vadå "tolerera?" Tar du prover var 4.e vecka i 8 år eller? Annars kan värdet variera faktiskt och är man mitt i en behandling kan man inte sluta bara för att tsh råkar vara 2,2. Du kan ju inte själv styra ditt tsh med tankekraft så tolerera är fel ord.


    Ett fel TSH är inte gynnsamt för dig eller barnet. Klart du kan bli gravid och få ett friskt barn... Men vem vill chansa?! Det är inte meningen att man ska tänka "jag får göra det" , "det kan funka"... Man ska tänka vad är bäst för barnet och mig! Jag skulle också få hjälp med "insprutning" fast mitt TSH låg fel (lite över 3 )... Men efter har läst på, så avbröt jag det. TSH ska ligga under 2!!! Och det flesta som gör IVF har den gränsen med... Sen kan du fråga olika läkare och du kommer få olika svar. Första läkaren sa att de inte börjar med behandling fören TSH ligger över 9, som är helt jävla fel. Som tur var hade jag läst på och fick min medecin tillslut. Läkarna är inte uppdaterade. Jag ringde tillslut "endoligerna" på Huddinge.., Som sa att TSH ska vara under 2 ( som jag också har hittat info om ) om man vill bli eller är gravid. Som sakt du kan forfarande bli gravid och allt kan gå bra. Men det gynnsammaste för dig och barnet ( barnet behöver din Sköldskötel redan i v 4 ) är ett TSH på under 2. Skulle den stiga ökar man Levaxinet, därför är det viktigt med kontroll under gravideten.

    Nu kommer jag inte ta prover var 4-6 v i 8 år... Utan bara när jag är gravid och måste tänka på ett annat liv. Sen kommer jag kolla värdena någon gång under året.

    Innan jag var färdig inställd tog jag var 4e v, när jag var klar har jag tagit var 6 v och kommer så att fortsätta :) Har träffat så underbar bm som är lyhörd och har också ett referensvärden på att TSH ska ligga under 2... Men som sakt det har varit en resa med många okunniga läkare. Och jag säger till alla: läs på var din egen läkare :) Mycket kan hända under en gravidetet, men man ska iallafall försöka börja på bästa möjliga sätt.

    Kan säga att vi försökte bli gravida i över ett år ( ett missfall i början, sen inget ). Så jag var inte färdig inställd när jag blev gravid. Och vi hade gett upp barna görandet... Men som tur är höjde vi Levaxinet precis när jag blev gravid.

    Jag börja med levaxinet 15/1.... Tog TSH i dec då var den på 4,4.,, Men 15/1 när jag började med levaxinet hade jag 2,9...

    15/1 TSH 2,9 Börjat med Levaxin 25

    16/3 TSH 3,0 Är gravid Levaxin 50

    14/4 TSH 2,4 Levaxin 75

    16/ 5 TSH 1,4 Levaxin 75

    26/6 TSH 0,61 Levaxin 75

    4/8 TSH 1,2 Levaxin 75

    16/9 TSH 1,2 Levaxin 75

    (Gravid v 28/29 gått upp 16kg, känns som TSH är rätt stabilt :)

    Snart dax att ta ett nytt prov är i v 32/33 och gått upp 18kg :)
Svar på tråden Tsh-värde inför FET