• Bullen2015

    Ha koll på ditt TSH värde

    Hej
    Kan säga att tsh värdet är jätte viktigt!!! Kräv den hjälp ni behöver!!! Läs på innan ni träffar läkare!!! För dom är okunniga och är kvar i det gamla!!! Sen vet jag inte hur höga eller låga värdena ska var för att vara farliga för fostret... :( Hittar ingen sån info... Verkar inte som någon vet...
    Min historia: Efter att försök att bli gravid i över ett år med ett missfall... Kollade jag min värde... Tänkte ta hjälp av insemination och det enda som var fel var ett tsh på 4,4... På kliniken var det inget konstigt, utan jag skulle betala 2000kr så skulle vi köra... Kom på att syrran hade problem med Sköldkörteln och började läsa på nätet... Kände igen symtomen frysenhet och trötthet... Då fattade jag... (Tur att jag inte betala för något som antagligen inte skulle ha gått bra, eller inte är bra!!! Dom ville väl tjäna sina pengar :( ) Det stog också att tsh värdet skulle ligga under 2.0 om man planera att bli gravid... 15/1 träffa jag en läkare på vc som inte vill hjälpa mig... -Tsh 4.4 var normalt bla bla bla... -vi ger inte levaxin till gravida om det inte har tsh över 9.0 bla bla bla... Fel sa jag!!! Man ska kolla tsh värdet om det är över 4.0 eller t.o.m nära 4.0 så är det dax för utredning och medicin!!! Efter mer babbel fick han ringa sin kollega och jag fick rätt och gick därifrån med 25 levaxin... I mars blev jag gravid... Tsh 3.0... Hade då precis höjt dosen till 50... Nu när jag skulle skriva in mig på mvc hade dom ingen tidig tid... Fast jag förklara att vi måste kolla mitt tsh... Jaja sa hon, finns ingen tid och det är inte så farligt... Ringde min läkare på vc som tyckte vi skulle ta ett prov efter 6 veckor.... In och googlade igen... Vid graviditet ska tsh ligga under 2.0!!! För oss som inte är färdig inställda... Ska prover ta var 4e vecka tills vi är stabila... Och sen fortsatt kontroll under graviditeten... I början av graviditeten är det jätte viktig att ha värdena rätt och levaxinet behövs oftast höjas!!! Efter att läs detta ringde jag till endologen (eller vad dom heter)... Dom sa skit i läkaren och du ska ta prov var 4e vecka, tills allt är som det ska!!! Så jag tog en annan mvc som tar prov på mig direkt!!! Har inte tid att vänta 7 veckor när mitt barn behöver min sköldkörtel i vecka 4!!! 
    Se till att ni vet vad ni behöver!!! Det är en stooor okunskap, så lita inte!!! Du måste var din egen läkare!!! Byt läkare om det behövs!!! 
    Så alla ni som tänker, är gravida kolla TSH värdet (T4)!!!
    Lycka till :)

    www.internetmedicin.se/page.aspx

    www.lakartidningen.se/OldPdfFiles/2002/24325.pdf
  • Svar på tråden Ha koll på ditt TSH värde
  • Bullen2015

    Har nu varit hos mvc och tagit mina prover... Har nu TSH 2,4... Fortfarande för högt, fick höja levaxinet till 75...
    Dom säger fortfarande olika... Den läkaren jag träffa sa att jag skulle ha ett TSH under 2.5... Jag sa 2.0...

    Hon hänvisa till:
    www.vardgivarguiden.se/Omraden/Barnmorskemottagning/Riktlinjer/dokument/Thyreoideasjukdomar-under-graviditet-och-puerperium/

    Jag hänvisar till:
    www.internetmedicin.se/page.aspx

    Som tur var... Bedömde en annan läkare mina provsvar och tyckte att de var för höga...

    Lite info för den som är intresserad :) TREVLIG HELG :))))

  • Tytte

    Detta insåg jag också och den svenska sjukvården är farligt okunnig om denna kvinnosjukdom - hypotyreos.

    Jag tror att flera infertila hade blivit hjälpta om man hade satt som regel att kontrollera tsh. Mitt är idag på 5,5 och det var "helt normalt", påstod allmänläkaren. Fel! Tsh ska vara max 2-2,5

  • Bullen2015
    Tytte skrev 2015-04-17 16:25:30 följande:

    Detta insåg jag också och den svenska sjukvården är farligt okunnig om denna kvinnosjukdom - hypotyreos.

    Jag tror att flera infertila hade blivit hjälpta om man hade satt som regel att kontrollera tsh. Mitt är idag på 5,5 och det var "helt normalt", påstod allmänläkaren. Fel! Tsh ska vara max 2-2,5


    Precis det är skrämmande :(... Jag har hela tiden fått

    motbevisa och sökt info själv... Därför tänkte jag skriva här

    om det jag gått igenom... Så kanske man kan hjälpa någon...

    Har du fått hjälp nu då?
  • Maramina

    Gränserna beror lite på hur laboratoriet mäter läste jag någonstans. Det innebär att det kan skilja lite på vad som kan anses vara ok. Dock så brukar man säga att vill man bli gravid och som gravid bör TSH ligga på max 2,0. Ligger man på 2,5 tex så är det ingen större risk för skador hos fostret men högre TSH kan dels göra det svårt att bli gravid, dels ökar risken för MF. För att fostret ska skadas behöver TSH vara betydligt högre.

    Har man redan innan graviditet problem med sitt TSH så kommer detta att försämras under graviditet. De allra flesta får öka sin medicindos med 50 under första delen av graviditeten och så ska det följas upp under hela graviditeten. När barnet är fött kan dosen sedan sänkas igen.

    Bra sidor om ämnesomsättningen är:

    skoldkortel.blogspot.se/2009_04_01_archive.html och hypotyreos.info/diagnostisering/ny-tsh-graens-artikel-att-skriva-ut

  • Maramina
    a dream within a dream skrev 2015-05-26 21:46:27 följande:

    Är tsh densamma som t3 eller t4? Tacksam för snabbt svar <3


    2007 ~ 2013 ~ 2015
    Nej, det är inte detsamma. TSH är det som mäts vanligen. De övriga två är inte riktigt lika vanligt att man tar prov på även om det ibland skulle finnas behov av det. Mer info hittar du tex på hypotyreos.info
  • a dream within a dream
    Maramina skrev 2015-05-26 22:11:04 följande:

    Nej, det är inte detsamma. TSH är det som mäts vanligen. De övriga två är inte riktigt lika vanligt att man tar prov på även om det ibland skulle finnas behov av det. Mer info hittar du tex på hypotyreos.info


    Tack för snabbt svar och lite klarhet i det hela!
    2007 ~ 2013 ~ 2015
  • chbw

    Hur snabbt gick ditt tsh ner under 2.0?  Har läst på massor, men det står inget riktigt om hur lång tid det kan ta...

    Jag har underfunktion och mitt tsh låg senast för 2 v sen på 3.7. Ska ner under 2.0 helst så nära 1 som möjligt. Har även hashimotos sjukdom (antikroppar mot sköldkörteln (tpo) med ett värde på över 600, och det ska ligga under 34)..

    Gått utredning hos fertilitetskliniken och fått veta att jag även har pcos och dåligt med ägglossningar (eventuellt inga alls). Nu måste jag vänta tills sköldkörteln är rätt återställd för o se om ägglossningen kommer igång innan jag kan få ägglossningshjälp. Jag längtar ihjäl mig. Läkaren tror jag behöver i alla fall två höjningar till, ligger just nu på 50 levaxin, troligen måste jag upp till 100, men för o komma dit är det minst 2.5 månad kvar, om det inte krävs längre tid för o få en jämn nivå. Själva utredningen har redan tagit fem månader pga mina problem med smärtor (endometrios) och väldigt långa cykler.. Det enda som är fel är dock min ägglossning. Allt annat såg bra ut både hos mig och min sambo. Men blir ju så less på att behöva vänta ännu längre... :( Det sjuka var ju att ägglossningen o mensen började strula när vi började försöka bli med barn. Men har haft symtom i många många år. Märkte att tsh var högt (6.12) i samband med att läkaren tog prover för att bekräfta pcos. 

    Jag vill ju bara äntligen få mitt plus! :(

  • Bullen2015
    a dream within a dream skrev 2015-05-26 21:46:27 följande:

    Är tsh densamma som t3 eller t4? Tacksam för snabbt svar <3


    Inte samma :) men har du problem med t3,t4 kommer du se/få det på TSH... Levaxinet man får när man har problem med TSH är syntetisk/konstgjord t4... Oftast kollar dom TSH, t4 och antikroppar... Sällan t3, iallafall på mig.... :)
Svar på tråden Ha koll på ditt TSH värde