• Anonym (pillan)

    hur får jag han till att flytta...

    Hej jag har ett väldigt jobbigt problem vet inte vad jag ska göra! !! . Jag är mamma 3 barn 2 olika förhållanden. Nu är det så här att den minste pappa vägrar flytta han är 3.5 år den minste jag och hans pappa har inte haft nått förhållande under denna tid sover enskilt och enligt mig är jsg inte i hop med han. Nu är det så här han vägrar flytta älskar inte han längre sen 4 år tillbaka typ han har inget jobb heller drar inte in en jädra krona lever på mig. Ville han ska ut jsg mår dåligt av att bo under samma tak vad ska jag göra???????? Han måste ut för det andra min lägenhet och han står inte ens skriven här var särbo först men han vägrar flytta min ekonomi rasar oxå.

  • Svar på tråden hur får jag han till att flytta...
  • Tow2Mater
    Anonym (men för fan!) skrev 2015-10-14 21:18:26 följande:
    MEN eftersom han har sovit där i 3.5 år som jag förstått det så kan det anses, om det går till rätten, att han ändå haft sin bostad där och då kan du kanske eventuellt åka dit för låsbytet. Men då måste han först anmäla dig för det osv osv.
    Kan ju vara värt! :) Vad är straffskalan för detta brott?
  • Anonym (men för fan!)
    Tow2Mater skrev 2015-10-14 21:37:23 följande:
    Kan ju vara värt! :) Vad är straffskalan för detta brott?
    Böter eller fängelse i högst 6 månader. Men då måste det bevisas att man uppsåtligt förvägrat någon rätten till en gemensam bostad. Så, frågan är om killen kan bevisa att bostaden är gemensam. Eller om han ens ids.

    Gemensam bostad anses vara om båda varaktigt har sin dygnsvila och sina saker så ja, eg ÄR denna bostad deras gemensamma. MEN det enda som killen då har 'rätt' till är en skriftlig uppsägning och då rätt att stanna i 3 månader. MEN då har han också skyldighet att bidra till alla gemensamma kostnader (som han kan skita i för då går kravet ändå över till TS) TS har dock ingen som helst skyldighet att förse killen med mat, rena kläder eller dyligt.
  • Anonym (pillan)

    Tack för alla råd å bra svar. Men en sak han står skriven på en annan adress så stor sett har han en lägenhet som han hade när vi träffades. Men eftersom han inte kunnat betala hyra lån mm så blev han ju vräkt därifrån som han sket i hans möbler å allt tog dom å det är rätt skadat så han bor inte här ville han skulle flytta redan för 2 årsen men han total vägrar å jag vågar inget göra är rädd för han ska göra något dumt han är aggressiv å går på anti mediciner så vet inte vad han kan göra. Men som sagt ska gå efter vissa råd här som är bra. Hade han angagera i ekonomi söka jobb göra det som en pappa borde göra ta hand om sin familj så hade det aldrig blivit så här han skiter i allt för han orkar inte.

  • nevermind

    Hmm... Kan du inte gå till försäkringskassan och begära underhåll för barnet? Ni är ju inte sambo på pappret och relationen är slut, barnet är skrivet hos dig och bor där på heltid.

  • Anonym (fakta)

    Att han är skriven på fel adress betyder inte att du bara kan slänga ut honom.

    Skriv en uppsägning och skicka i ett rekommenderat brev till honom så anses han vara delgiven. 3 månaders uppsägningstid får du räkna med. Flyttar han inte då så kan du ansöka om handräckning hos KFM. Sen även att göra bodelning.

  • Tow2Mater

    Med tanke på hans "tillstånd", innan du delger honom utflyttningsdatum, se till att du förvarar dina oersättliga ägodelar som t ex foton, smycken, mm hos en tillförlitlig vän eller släkting eller bankfack. Så han inte får tillfälle att förstöra dem om han skulle reagera så.

  • Anonym (pillan)

    Tack för alla råd å bra svar. Men en sak han står skriven på en annan adress så stor sett har han en lägenhet som han hade när vi träffades. Men eftersom han inte kunnat betala hyra lån mm så blev han ju vräkt därifrån som han sket i hans möbler å allt tog dom å det är rätt skadat så han bor inte här ville han skulle flytta redan för 2 årsen men han total vägrar å jag vågar inget göra är rädd för han ska göra något dumt han är aggressiv å går på anti mediciner så vet inte vad han kan göra. Men som sagt ska gå efter vissa råd här som är bra. Hade han angagera i ekonomi söka jobb göra det som en pappa borde göra ta hand om sin familj så hade det aldrig blivit så här han skiter i allt för han orkar inte.

  • Anonym (!!!)

    1 byt lås packa en väska med de han använder dagligen å ställ utanför dörren

    2 sätt ett datum å tid när resten av sakerna ska va hämtade annars förfaller de dig
    Sätt dom i förrådet så du slipper ta in han i lägenheten

    3 far bort ett dygn me barnen så dom slipper höra en gapande å bankande man utanför dörren

    Alt ring polisen få han utkastad han är ej skriven där samt att dom tar nyckeln ifrån han detta har du rätt till hävda att han endast haft en nyckel pgr av barn ihop osv men nu vägrar han lämna din bostad packa en väska å sen vart de klart gärna utan att barnen behöver se detta

  • Anonym (Xfrd)
    Anonym (soc.) skrev 2015-10-14 19:06:38 följande:

    Men seriös. Byt lås eller låt bli. Byta lås kock bli av med honom kan du göra i morgon. Eller så väljer du att fortsätta ha det som du har det ett bra tag framöver.


    Ja så enkelt är det egentligen. Fattar inte varför du TS INTE slänger ut honom o kontaktar polis?? Eftersom du är rädd för honom o han inte bidrar på nåt sätt, är bara en belastning o kostar pengar. (Varför inte gjort nåt tidigare? Varit så här i 4 år ju, blir ju inte bättre av att man drar på det).
  • Anonym (men för fan!)
    Anonym (!!!) skrev 2015-10-15 08:46:38 följande:

    1 byt lås packa en väska med de han använder dagligen å ställ utanför dörren

    2 sätt ett datum å tid när resten av sakerna ska va hämtade annars förfaller de dig
    Sätt dom i förrådet så du slipper ta in han i lägenheten

    3 far bort ett dygn me barnen så dom slipper höra en gapande å bankande man utanför dörren

    Alt ring polisen få han utkastad han är ej skriven där samt att dom tar nyckeln ifrån han detta har du rätt till hävda att han endast haft en nyckel pgr av barn ihop osv men nu vägrar han lämna din bostad packa en väska å sen vart de klart gärna utan att barnen behöver se detta


    Observera dock att det jag strukit under: Det är 6 månader som gäller, efter detta kan TS ändå inte kasta sakerna utan kan begära handräckning från KF. Samma förfarande som om hon vill få honom att flytta alltså, men att här handlar det om saker och då är det 6 månader som gäller, inte 3 som vid uppsägning.


  • Anonym (dd)
    Anonym (men för fan!) skrev 2015-10-14 21:20:39 följande:
    Om TS ser till att hans saker är borta så måste han ju bevisa att han bott där varaktigt.

    Oavsett, det är bara att gå in på hyresrättsföreningens hemsida och kolla, man måste inte vara medlem. Inte heller för att skicka en fråga tror jag, däremot får man ingen juridisk hjälp av dem. OM jag inte minns fel.
    Det är inte så svårt, jag har själv råkat ut för det men det var ju bara att prata med grannarna. Dom hade ju sett mig där varje dag i över ett år. Jag hade fått saker skickade dit med post osv.
  • Anonym (!!!)
    Anonym (men för fan!) skrev 2015-10-15 13:26:18 följande:
    Observera dock att det jag strukit under: Det är 6 månader som gäller, efter detta kan TS ändå inte kasta sakerna utan kan begära handräckning från KF. Samma förfarande som om hon vill få honom att flytta alltså, men att här handlar det om saker och då är det 6 månader som gäller, inte 3 som vid uppsägning.


    Eftersom han inte är skriven där har han ingen laglig rätt att vistas där mot hennes vilja vet detta eftersom jag känner nån som varit me om samma sak dessutom har dom inget kontrakt sins emellan
  • Anonym (byt lås ändå!)

    Lyssna på anonym (soc.) och liknande inlägg! Lagstiftningen som handlar om hemfrid är INTE till vår fördel som har parasiter i boendet. Jag gjorde misstaget att kontakta polis först. En ny polis som ville säga allt "rätt". Blev fullständigt bakbunden och hamnade på en kvinnojour som enda utväg. Utan att kunna byta lås ens (på tre månader). MIN lilla hästgård, bara JAG var skriven där och han var endast min tjuvaktiga och misshandlande pojkvän som sov ofta hos mig, lämpat prylar där och lånade en extranyckel ibland.

    Nej ut med aset om du vågar och har annat stöd.

  • EllenLindbladtv4

    Hej! Jag läste ditt inlägg ang att din exman inte flyttar.
    Jag arbetar med en dokumentär tv-produktion för tv4-gruppen där vi hjälper ex-par med deras bodelning. Till hjälp har vi Sveriges mest meriterade advokat som tillsammans med en samtalscoach löser er bodelning och eventuellt andra juridiska frågor under endast tre dagar. 
    Låter det intressant kan du skicka ett mail med kontaktuppgifter till: [email protected]

  • repstosw

    Kanske hon kan få ta del av lite reklamintäkter också?

    Tips, nästa gång, Ellen, bör du används PM funktionen

  • Anonym (Anonym)
    repstosw skrev 2015-11-17 15:47:31 följande:

    Tips, nästa gång, Ellen, bör du används PM funktionen


    Hur skickar man PM till en anonym person på Familjeliv?
  • repstosw
    Anonym (Anonym) skrev 2015-11-18 00:03:21 följande:

    Hur skickar man PM till en anonym person på Familjeliv?


    True dat
Svar på tråden hur får jag han till att flytta...