• Anonym (Systeryster)

    Verkar han intressant enligt dig?

    Jag skulle vilja hjälpa min bror att hitta en riktigt bra flickvän, så jag tänkte börja här med att kolla hur ni tycker att han verkar. Skulle du som är tjej kunna tänka dig att dejta denna kille? Något som verkar extra bra/mindre bra? 

    Jag inbillar mig att han behöver en tjej som är ganska lik honom själv på flera plan samtidigt som hon kompletterar honom på andra. 

    Here we go: 

    - 195 cm lång
    - Inga barn 
    - Normalbyggd / atletisk
    - Hälften svensk/hälften sydeuropé (född och uppväxt i Sverige)
    - Filosofiskt lagd
    - Intelligent (Mensa-medlem)
    - Utbildad ekonom, har anställning
    - 31 år
    - Romantisk
    - Hälsomedveten
    - Något otålig
    - Lagar god mat
    - Kan sy 
    - Blev klar med studierna rätt sent och har därav inte hunnit komma upp så högt i lön än (tjänar i underkant för sin ålder och utbildningsnivå) 
    - Tycker om att vara ute i skog och natur, gärna bege sig ut med minsta möjliga packning och endast de nödvändigaste förnödenheterna i syfte att utmana sig själv och klara av att göra upp eld, hitta mat i naturen etc
    - Gillar att resa (uppleva olika kulturer och få kontakt med befolkningen där)
    - Driven 
    - Entreprenörig / gillar att bolla idéer om företagande 
    - Behov av att ta en break från vardagen då och då och stänga av allt för en stund. 
    - Läser varken dagstidningar eller ser på nyheter (har dock ett intresse för omvärlden, men väljer själv vad han ska titta på/läsa). 
    - Allmänbildad 
    - Familjekär 
    - Kramig och väldigt fysisk
    - Socialt kompetent
    - Ser bra ut enligt många tjejer
    - Lite svartsjukt lagd (dock ej överdrivet)
    - Icke-rökare, men kan gilla att ta en whisky och en cigarr vid något speciellt tillfälle
    - Kan nog upplevas som lite flummig när han pratar
    - Tycker om att läsa på om olika saker och lära sig "allt" om det 
    - Tränar (gym och löpning)
    - Ingen partynisse, men heller ingen som aldrig går ut
    - Tycker om rom-com, feelgoodfilmer samt dokumentärer
    - Tittar mycket på TED Talks
    - Intresserad av naturmedicin, meditation, hälsokost och spiritualism
    - Lugn och sansad alltsom oftast, men när han väl blir arg så kan han inte dölja det. 
    - Har integritet
    - Gör saker grundligt och sätter sig in på djupet, tycker inte om att stressa fram saker
    - Längtar efter familj så småningom 

  • Svar på tråden Verkar han intressant enligt dig?
  • Loriyana

    Jag hade definitivt varit intresserad av en sådan profil

  • Anonym (n)

    oerhört svårt att säga. Det är mkt som låter bra men sen hänger det ändå på hur han är när man träffas.Charm, lättat prata och sånt är mkt av första intryckt.
    Är han en som kan lyssna eller pratar han 99% själv?

    När han läser på "allt" om en sak, vad gör han sedan med den vetskapen? 

    Jag hakade kanske upp mig på det + att han ifrågasätter allt politiskt, för jag har en son med asperger och just de här två sakerna är oerhört dominant just hos honom. 
    Han läse på och kan "all" om något, sen vill han berätta om detta men är inte speciellt intresserad av att få åsikter tillbaka, han vill bara prata. Politikt, och annat också ifrågasätts så till den milda grad att jag tror han blir rättshaverist Glad Jag skojar lite, men inte helt.

    Nu säger jag inte att alla har asperger pga dessa egenskaper men jag tror att jag skulle kunna beskriva min son ungefär som du beskrivit din bror. Det finns oerhört många bra saker med min son ´, men vete katten om ånn kommer stå ut med honom i längden.

    Så av den anledningen skriver jag som jag gör. Hur är din bror "egentligen"?

  • Anonym (Systeryster)
    Anonym (n) skrev 2015-11-08 08:33:39 följande:

    oerhört svårt att säga. Det är mkt som låter bra men sen hänger det ändå på hur han är när man träffas.Charm, lättat prata och sånt är mkt av första intryckt.
    Är han en som kan lyssna eller pratar han 99% själv?

    När han läser på "allt" om en sak, vad gör han sedan med den vetskapen? 

    Jag hakade kanske upp mig på det + att han ifrågasätter allt politiskt, för jag har en son med asperger och just de här två sakerna är oerhört dominant just hos honom. 
    Han läse på och kan "all" om något, sen vill han berätta om detta men är inte speciellt intresserad av att få åsikter tillbaka, han vill bara prata. Politikt, och annat också ifrågasätts så till den milda grad att jag tror han blir rättshaverist Glad Jag skojar lite, men inte helt.

    Nu säger jag inte att alla har asperger pga dessa egenskaper men jag tror att jag skulle kunna beskriva min son ungefär som du beskrivit din bror. Det finns oerhört många bra saker med min son ´, men vete katten om ånn kommer stå ut med honom i längden.

    Så av den anledningen skriver jag som jag gör. Hur är din bror "egentligen"?


    Han pratar mkt, det ska jag inte sticka under stol med. Men visst kan han lyssna också, dock är man då tvungen att själv markera att man vill prata då och kan inte bara sitta där tyst och förvänta sig att han ska hålla klaffen först. :p

    Haha, ja du... Visst har även min bror sådana drag som din son, men hos oss är det ett släktdrag och ingen diagnos eftersom alla är mer eller mindre på det sättet. Asperger har han inte, han är en väldigt öppen och utåtriktad typ som även fungerar bra i det sociala, men som sagt finns det väldigt mycket åt det hållet i hans personlighet ändå. Om han dessutom hade varit socialt awkward så hade han säkert stämt in på det med tanke på att han faktiskt även har behovet av att stänga av bruset från omvärlden då och då för att "stressa ner".

    :)
  • Anonym (Systeryster)
    Anonym (Ellen) skrev 2015-11-08 08:01:14 följande:

    Jag tycker att det låter som en trevlig kille och tycker inte att han borde ha särskilt svårt att hitta någon. Om han befinner sig i situationer där han träffar nytt folk förstås.

    Han är inte rätt person för just mig, eller snarare så är jag knappast rätt person för honom, då det där med hälso och hälsokost var så viktigt för honom. Dessutom är jag för gammal för honom (eller han för ung för mig). Jag är heller inte intresserad av spiritualism men det tror jag det finns många aom är.

    Sen har jag lite svårt att se hur allmänbildad man kan vara om man inte hänger med i världshändelserna. Just den biten skulle jag nog ha lite svårt för :)

    Men han låter som en trevlig och intressant person och om han la upp en omarbetad (lite mer personlig pch förstås utan sånt som kan verka "skrytigt" som att han är intelligent pch ser bra ut) variant av denna beskrivning på en dejtingsajt tycker jag absolut att han borde få många intresserade.

    Mycket beror nog också på om han kommit över exets "svek" än eller fortfarande är bitter (villet jag får lite vibbar av).

    Men som sagt låter på din beskrivning aom en mycket trevlig kille.


    Han har aldrig haft svårt att träffa tjejer och det finns även nu tjejer i hans omgivning (på jobbet t ex) som är intresserade, men det ska ju vara nån som HAN gillar och funkar ihop med också.

    Det här med allmänbildningen och att han inte läser vanlig media handlar ju om att han inte vill matas med en massa negativa nyheter varje dag utan själv vill välja vad han ska ta del av. Och ärligt talat, hur viktigt är det egentligen att läsa skvallret i Aftonbladet eller DN? Jag avstår av samma anledning. Det som skrivs där ÄR vinklat. En tjej som sitter och läser allt sånt är ju knappast rätt för honom heller...

    Nån dejtingsajt skulle han aldrig sätta sin fot på, han är helt enkelt inte den typen. Det är därför jag skriver här.

    Och bitter... Det tycker jag ju inte. Men sårad blev han. Jag märker dock att han behöver bli "överbevisad" om att det faktiskt finns bra tjejer där ute (förutom hans systrar då!). ;)
  • Anonym (Systeryster)
    Anonym (Låter kanon!) skrev 2015-11-08 07:43:09 följande:

    Tycker han låter toppen :)

    Det enda jag inte "gillade" är väl vara ute i skogen och resa är inte min grej, men man kan ju inte få en perfekt kille haha. Träningen är ett stort plus då jag älskar att träna.


    Okej. Fast det där om att få ta sitt pick och pack och sticka ut i naturen är ju en sån utpräglad del av hans personlighet att han knappast vill eller ska vara utan den. Det är något han har ordentligt behov av för att få lugn och ro.

    Tror dock inte att han "kräver" att en tjej är med på samma sak, men det vore ju en fördel.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Systeryster) skrev 2015-11-08 09:43:52 följande:

    Han har aldrig haft svårt att träffa tjejer och det finns även nu tjejer i hans omgivning (på jobbet t ex) som är intresserade, men det ska ju vara nån som HAN gillar och funkar ihop med också.

    Det här med allmänbildningen och att han inte läser vanlig media handlar ju om att han inte vill matas med en massa negativa nyheter varje dag utan själv vill välja vad han ska ta del av. Och ärligt talat, hur viktigt är det egentligen att läsa skvallret i Aftonbladet eller DN? Jag avstår av samma anledning. Det som skrivs där ÄR vinklat. En tjej som sitter och läser allt sånt är ju knappast rätt för honom heller...

    Nån dejtingsajt skulle han aldrig sätta sin fot på, han är helt enkelt inte den typen. Det är därför jag skriver här.

    Och bitter... Det tycker jag ju inte. Men sårad blev han. Jag märker dock att han behöver bli "överbevisad" om att det faktiskt finns bra tjejer där ute (förutom hans systrar då!). ;)


    Utifrån det du skriver borde det absolut finnas tjejer som kan finna honom intressant och vice versa.

    Själv skulle jag inte fixa logiken i ditt resonemang ovan kring varför man inte hänger med i nyheterna. Om man är intresserad och inte bara vill ha ett perspektiv kan man ju ta del av många olika medier - om man bara väljer vissa saker är det väl större risk att det blir ensidigt och vinklat?

    Men om din fråga egentligen är om det finns tjejer som han skulle finna intressanta är det ju svårare att svara utifrån en lista på hur han är - då är de ju mer relevant med vad han uppskattar hos en tjej. Att han till exempel inte gillar kvinnor som läser dagstidningen är ju ett ganska speciellt krav som förmodligen utesluter ganska många.
  • Anonym (Systeryster)
    Anonym (Ellen) skrev 2015-11-08 09:57:02 följande:
    Utifrån det du skriver borde det absolut finnas tjejer som kan finna honom intressant och vice versa.

    Själv skulle jag inte fixa logiken i ditt resonemang ovan kring varför man inte hänger med i nyheterna. Om man är intresserad och inte bara vill ha ett perspektiv kan man ju ta del av många olika medier - om man bara väljer vissa saker är det väl större risk att det blir ensidigt och vinklat?

    Men om din fråga egentligen är om det finns tjejer som han skulle finna intressanta är det ju svårare att svara utifrån en lista på hur han är - då är de ju mer relevant med vad han uppskattar hos en tjej. Att han till exempel inte gillar kvinnor som läser dagstidningen är ju ett ganska speciellt krav som förmodligen utesluter ganska många.
    Som sagt så vill han inte bli matad med en massa propaganda och negativism dagarna i ända. Jag förstår detta fullt och fast då jag är precis likadan. Han hade funkat bra med en likasinnad där.

    Givetvis är det ju viktigt både att tjejen passar honom och att han passar tjejen. Jag vet att det inte är helt lätt då han är en ganska unik person på många vis och att detta kräver en minst lika unik tjej.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Systeryster) skrev 2015-11-08 10:28:05 följande:

    Som sagt så vill han inte bli matad med en massa propaganda och negativism dagarna i ända. Jag förstår detta fullt och fast då jag är precis likadan. Han hade funkat bra med en likasinnad där.

    Givetvis är det ju viktigt både att tjejen passar honom och att han passar tjejen. Jag vet att det inte är helt lätt då han är en ganska unik person på många vis och att detta kräver en minst lika unik tjej.


    Jag tror att om du/han ska hitta rätt så är det rätt viktigt att vara tydlig med att han likställer en person som hänger med i nyhetsflödet (tex lyssnar på studio ett, läser DN , der Spiegel och NY Times och kollar på CNN, BbC News och aktuellt) blir "matad med en massa propaganda". Det är en mer "speciell" åsikt än vad som framstår i trådstartens beskrivning.
  • Hanky Panky

    Låter som en intressant kille och jag hittar inget direkt avskräckande i din beskrivning. Kanske för lång dock, men blir man kär kvittar det.


    Däremot skulle nog jag aldrig vara god nog åt honom.

Svar på tråden Verkar han intressant enligt dig?