Inlägg från: Anonym (Förskollärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förskollärare)

    bebis äta pepparkaksdeg?

    Det finns två sidor på detta.

    Det ena är att vi lever i en mat-och sockerhysterisk värld. Allt är farligt och allt överkonsumeras eller underkonsumeras. Ordet lagom existerar inte längre i matsammanhang.

    Det andra är ur pedagogisk och utvecklande synvinkel. Tänk så underbart för ett litet barn att få undersöka en deg med hela kroppen i en trygg miljö. Det är en positiv del i utvecklingen att få göra saker och ting ohämmat! Visst kanske det inte är superbra om barnet äter upp för mycket av degen, så man bör ha lite koll. Fast se det som att man är med barnet i den stunden, var medupptäckare och förstärk barnets upplevelse. För tillbaka barnets fokus till bakandet när barnet vill smaka, låt det klämma, knåda, trycka, kladda så mycket det bara vill...gräddade kakor hinner det bli senare år.

  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Typiskt svärmor) skrev 2015-11-22 16:16:03 följande:
    Åhh, ännu en super-över-pedagigisk "pedagog" som ska överdriva lärandet. TS, jag tycker att DU har helt rätt. Förskolelärare, hur kan du på allvar tycka att en DEG är ett lämpligt lekredskap för en 7 mån bebis??!! I den åldern är det är stor del av leken att smaka och stoppa allt i munnen och vill man ge barnet möjlighet att leka på ett bra sätt så ska det vara med saker som är ok att stoppa i munnen. Dvs inte kakdegar eller några andra degar alls!!

    Klart en bebis inte dör av en liten, liten bit deg. Men en normal 7 mån bebis skulle leka färdigt med en minibit deg på ca 3 minuter genom att äta, kladda eller kasta iväg. Så ja, det blir säkert en rolig men snabb lek. En större bit är såklart inte lämpligt med tanke på magen.

    Har sett andra skriva att du helammar, TS. Och det är ju ett problem som inte har med degen att göra i mina ögon. Men varför helamma ett så pass stort barn?

    I själva bakfrågan tycker jag som andra har sagt. NI vuxna får baka. Barnet uppskattar att få vara med på sina villkor och ska givetvis inte baka utan leka med något lämpligt. Fattar inte pappa o farmor detta så säg till ordentligt. Vi har också en "mysig" farmor som menar väldigt väl, men jag kan inte fatta hur många olämpliga idéer som kan komma upp. Kittlar bebisarna, stör dem när de ska äta, tränger sig på när de är osäkra och säger så mkt dumt Konstant. Tycker vi kan gå ut o ta en skön kvällspromenad när bebisarna somnat (och lämna dem själva, 2 mån).

    Så det är bara att vara tydlig! Umgås, var trevlig, men dra gränserna där de ska vara. Man står upp och gör det bästa för sina barn, så är det bara.
    Tycker jag är ganska normalt pedagogisk, det är så vi jobbar med ettåringarna som kommer till oss. Jag tycker att det är ett ypperligt att ge ett litet barn möjligheten att undersöka en deg MEN det kräver en närvarande vuxen! Alltså går mobiltelefoner och liknande bort, barnet och aktiviteten ska ha 100% uppmärksamhet. Jag gör det dagligen med 5-6 barn, jag tror nog att mamma, pappa och farmor klarar det en kort liten stund tills barnet tröttnat...för som du säger så håller så små barn oftast inte fokus så länge. Har man bara ett barn eller är fler vuxna så går det att avleda barnet ifrån att stoppa degen i munnen.
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Märkligt) skrev 2015-11-22 23:21:35 följande:

    Att människor ska vara så okunniga när dom ger sina hetsiga råd. Låt ingen få dig att tro att det är konstigt att barnet inte är intresserad av smakportionerna du ger. Det är väldigt olika det där. Dom klarar sig alldeles utmärkt på enbart bröstmjölk upp till ett år sålänge du själv äter en allsidig näringsrik kost. Förutsätter att man då ammar ofta. Dom flesta barn som ammas kan det gå upp och ner när det gäller maten och det är helt okej. Fortsätt att mata på och amma så mycket ni önskar. Du ser och märker på ditt barnvad hon/han behöver. Lita på ditt barns signaler.

    Nu var det degen. . Se till att ingen ger barnet deg så det blir förstoppat. Jo det kan stoppas upp även för helammade barn. Det är väl onödigt att ge barnet något de inte får stoppa i mun. Onödiga "Nej" Men barnet kan krama lite potatis blandat med bröstmjölk..

    Dom kan baka massor när det blir dags. Mina har inte smakat eller bakat förrän dom blivit ca 3. Men tycker egentligen att det är dumt att visa dom socker. Speciellt när barnet inte äter annan fast föda så bra än. Varför vill man ge ett spädbarn sötsaker? Lycka till! Hoppas att du slipper bråk


    Varför ska vuxna bestämma när det är dags? Låt barnen bestämma det själva! Som jag skrev innan så är det otroligt utvecklande för barn att fritt få undersöka olika material. Vissa saker lämpar sig att äta och andra inte, men det är också allt vi vuxna ska vara med och styra i detta utforskande. Lär barnen att se möjligheter istället för hinder. Barnet ska inte se en farlig klump full med socker och starka kryddor som de dessutom kan sätta i halsen, de ska se en intressant klump som känns olika i handen beroende på vad de gör med den. Dessutom ska de få med glädjen och stämningen som ett pepparkaksbak ger dem...julmusik, glada människor och lukten av pepparkakor som gräddas.

    Är man en vuxen med barnet så ser jag inte varför man inte ska kunna hindra barnet från att stoppa i munnen. Det lilla sockret som är i en liten degbit är försumbar, men man ska se till att de inte sätter degen i halsen. Dessutom är deg ingen lämplig föda till ett barns om fortfarande ammas. Låt däremot barnet kladda och greja bäst det vill och se glädjen i ögonen som de får när de upptäcker nåt spännande!

    Jag älskar pepparkaksdeg och köper ibland deg som äts som den är och jag har aldrig märkt av nån förstoppning. Jag låter även mina barn äta pepparkaksdeg och jag har aldrig märkt nåt på dem heller.
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Men allvarligt!) skrev 2015-11-23 13:45:05 följande:

    Men snälla ni, ni vet väl att allt man stoppar i barnen påverkar deras organ och tarmfloran? Jag skulle aldrig ge min 7-månaders pepparkaksdeg, varför ens riskera förstoppning och magont bara för att svärmor vill leka?!

    Ts är kanske överkänslig i era ögon men ni är banne mig oansvariga i mina!

    Ts, jag hade inte låtit bebisen äta. Du är barnets mamma så du måste liksom tuffa till dig och ta konflikten för barnets skull. Lycka till och lyssna inte på de som säger att du överreagerar för det gör du inte!


    Som jag har försökt förklara så går det att låta barnet "baka" utan att det stoppar nåt i munnen om man är med det. Att låta det smaka på degen är heller ingen fara, för "smaka" innebär inga större mängder för ett så litet barn som lätt sätter i halsen.

    Våga låta era barn vara upptäckare och bli deras medupptäckare! Sluta vara rädda för precis allt! Hur ni förhåller er till saker och ting påverkar era barns utveckling och hur de kommer uppfatta saker och ting.
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Märkligt) skrev 2015-11-23 19:58:33 följande:

    Smakisar av mat i all ära. Med det menas inte godis eller deg?

    Speciellt inte till ett spädbarn som inte äter så bra än. Låt barn leka med sådant som dom får stoppa i munnen. Varför ha så bråttom med bakning? Det är ett litet spädbarn jisses. Musik, gemenskapen doften och stämningen kan man ju ha ändå?


    Jag måtte vara yrkesskadad, men jag har nog en barnsyn som skiljer sig hästlängder från många av er här. Jag ser ett barn framför mig som med glädje klämmer, kletar och kladdar med en liten degbit ihop med en vuxen...en vuxen som är med och delar upplevelsen av detta nya spännande ihop med barnet. Ärligt talat själva pepparkakorna är sekundärt här, blir det inga gräddade den dagen så skit samma! Det kan också bli så att barnet tycker att det är skittråkigt och då kan man låta det gå och de vuxna har all tid i världen att baka sina pepparkakor.

    Ge barnet pensel och färg, sand, vatten, smör eller vad man nu kan komma på. Låt dem undersöka saker utan att vara rädda. Det stoppar inte farliga saker i munnen om man är delaktiga och är MED barnet...alltså inte bara närvarande i rummet, utan verkligen delar stunden med barnet. Har ni inte gjort det så testa, det är så häftigt att få vara medupptäckare!
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (M) skrev 2015-11-24 03:50:44 följande:

    Ja,troligtvis är det så att du är yrkesskadad eftersom att du inte verkar greppa skillnaden mellan ett spädbarn som helammas fortfarande jämfört med ett lite äldre barn som äter fast föds(har tänder att tugga med) och som kan få ut något av att vara med och baka pepparkakor.


    Om du läser mina inlägg så tycker jag inte att barnet bör äta. Det kan baka utan att stoppa i munnen om det får baka ihop med en engagerad vuxen. Våra barn degar ofta med lekdegar som de inte ska äta pga det höga saltinnehållet och det funkar det med.
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Men allvarligt!) skrev 2015-11-24 11:26:23 följande:

    AMEN! Helt rätt!!

    En sak förstår jag inte, varför tycker vissa att ts är löjlig medan farmor, som vill baka med ett spädbarn, inte är det? Herregud, ungen får väl inte ut nåt av det, tycker farmor är lite väl överdriven som vill baka med en unge som inte ens är ett år gammal. Traditioner kan man la skapa när ungen förstår nåt av det iallafall?


    Fy vad nedvärderande du är mot barnet! Låt barnet själv avgöra om det får ut nåt av det eller inte, det kan du omöjligt veta...eller anser du att små barn är helt apatiska utan kontakt med omvärlden?

    Jag förlöjligar i alla fall ingen, men jag vet tillräckligt mycket om barn och deras utveckling för att tycka att det helt klart är värt att testa att låta barnet testa. Vad farmor, mamma eller pappa tycker har ingen som helst betydelse, det är barnet jag tänker på!
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (M) skrev 2015-11-24 20:56:56 följande:
    Jo,jag läser dina inlägg då jag fascineras av dom.

    Men tycker du på fullt allvar att ett litet spädbarn bör få leka ohämmat med pepparkaksdeg och riskera att stoppa den i munnen?

    Även om det inte sker obevakat så kan det hända ändå att det lilla spädbarnet stoppar det i munnen.
    Ett barn som är 7-8 månader är inget litet spädbarn, det är ett barn som besitter många förmågor.

    Efter att ha läst den här tråden så är jag villig att ge ts rätt. Små barn ska tydligen inte göra nåt som kan bli farligt med nån som inte är utbildad på barn och som inte vet hur man är närvarande med barn i deras utforskande. Jag skulle inte ha några problem alls att skapa en mysig och lärande situation ihop med en sjumånaders och en pepparkaksdeg, vad ni andra kan är upp till er!
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Märkligt) skrev 2015-11-25 12:50:33 följande:
    en 7-månaders ÄR ett litet spädbarn. Har du barn själv?
    Varför skulle jag inte ha det? För att jag tror på barns förmågor? För att jag inte är hysteriskt rädd för allt? För att jag påstår att jag kan baka med en sjumånaders utan det blir farligt för barnet?

    Nej en sjumånaders är i så fall ett relativt stort spädbarn, om man nu ska använda det begreppet. En sjumånaders kan massor med saker som små spädbarn inte kan...sitta själva utan stöd, resa sig upp, gå med stöd...kanske till och med utan stöd, greppa olika saker plus att deras sociala förmågor också utvecklats massor från det att de var SMÅ spädbarn. Tråkigt att du inte ser det kompetenta barnet från början.


  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Typiskt svärmor) skrev 2015-11-26 10:43:59 följande:
    Skämtar du? Långt ifrån alla normala 7 månaders kan det du skriver. Klart de inte är pyttespädbarn men de är fortfarande små bebisar. Otroligt att man kan vara så okunnig när man jobbar med småbarn.

    Lästips www.1177.se/Ostergotland/Tema/Barn-och-foraldrar/Vaxa-och-utvecklas/Det-forsta-levnadsaret/Utveckling-av-rorelseformagan/

    Och vilken klyscha "det kompetenta barnet", det handlar inte om kompetens utan om åldersadekvata lekar!

    Vi har två friska o starka 7 mån bebisar hemma och vi välkomnar all utveckling med lämpliga lekar. Ständig "avledning" är inte en rolig lek.
    Nja "det kompetenta barnet" är ett ganska komplext begrepp, men för att se det måste man våga tro på barnets förmågor. Det handlar mycket om att man ska lämna det åldersadekvata tänket och låta barn testa även om de inte har "den rätta åldern" inne. Det kanske inte alls funkar att baka med denna sjumånaders, men det vet man inte förrän man testat. Ungen kanske gallskriker för att det inte får smaka eller så sitter och knådar degen med fascination och glädje länge, länge med strålande ögon och ett härligt samspel med de vuxna...man vet inte förrän man testat. Därför tycker jag att det är fel att förbjuda barn att göra saker enbart baserat på ålder. Tänka sig att på jobbet klarar barnen många, många saker som föräldrarna inte har en aning om.
    Anonym (M) skrev 2015-11-26 10:48:08 följande:
    Ja,för hur ska ts :s bebis kunna leka/utforska omhämnat med pepparkaksdegen när det måste finnas vuxna som ingriper när denne stoppar pepparkaksdegen i munnen,kastar pepparkaksdegen på golvet osv?
    Hört talas om samspel?

    Jag är ganska glad över att jag är en människa som ser möjligheter och inte en massa hinder.
Svar på tråden bebis äta pepparkaksdeg?