• Anonym (Kronikern)

    Ange funktionsnedsättning i jobbansökan?

    Jag har en osynlig funktionsnedsättning som påverkar mig i arbetslivet. Jag klarar tex inte av för mkt stress, ansvar och för långa dagar för att nämna några. Jag har förut inte nämnt mina hinder så mkt och då brukar det sluta med att jag inte fixar arbetet genom tex hög frånvaro eller att jag slarvar med uppgifter. Det är mao inte bra för någon att inte vara ärlig från början.

    Till frågan: när bör man ange sin funktionsnedsättning, redan i ansökningen eller på intervjun? Hur lyfter man fram sina hinder utan att låta alltför svår?

  • Svar på tråden Ange funktionsnedsättning i jobbansökan?
  • Anonym (Man)

    Då får du ju söka ett icke stressigt jobb där man inte har nåt ansvar och att jobbet är deltid. Och då nämner du inget.

    Söker du jobb som du vet du inte kommer klara så är det ju kört hur du än gör.

  • Anonym (Jag)

    Det tog över ett år innan min chef fick reda på att jag har sjukpension på 50%, och hade det inte varit för att jag måste förklara varför företaget inte kunde försäkra mig som en av nyckelpersonerna så hade han inte fått reda på det heller.
    Jag kan inte jobba mer än 50%, men då söker jag ju självklart inte heller större tjänst och vad jag gör eller inte  gör på ,mina resterande 50% eller varför jag inte vill ha en större tjänst är min ensak. Chansen att jag fått det jobb jag har idag hade ju varit klart mindre om jag skrivit att jag bara vill ha en 50% tjänst eftersom jag varit sjukskriven i 4 år och nu fått sjukersättning på 50% än om jag bara skrev att jag sökte tjänsten och 50% var något som passade ,mig.

  • Jesper f

    Jag tycker att så länge du söker jobb inom vad som är rimligt att förvänta att du klarar av - nej - då ska det faktiskt inte spela någon roll att behöva berätta vid ett intervju tillfälle - intervjun är till för att utvärdera dina kompetenser gentemot tänkt befattningsbeskrivning, INTE gå igenom dina personliga förehavanden. Vill du ha en tjänst på 50% så är det fullt din ensak, så länge du inte medvetet skadar dig själv eller andra på din fritid. Det är faktiskt inte olagligt att ha funktionshinder eller i strid mot gällande arbetsjuridik - tvärtom, finns ganska mkt stöd både arbetstagare och arbetsgivare kan få. Vi har alla olika förutsättningar. Däremot får man inte FÖRNEKA ett sjukdomstillstånd eller liknande som ev. kan uppstå av ett funktionshinder - men det är en helt annan sakfråga, anser jag att en normalt, fungerande chef ska kunna hantera inom ramen för psykosociala arbetsmiljö arbetet, där det finns stöd både från Försäkringskassa och SARF tex.

  • Ms H

    Har du varit i kontakt med AF om eventuellt lönebidrag och anpassning av arbeten?

  • Anonym (Kronikern)
    Jesper f skrev 2015-11-30 16:09:11 följande:

    Jag tycker att så länge du söker jobb inom vad som är rimligt att förvänta att du klarar av - nej - då ska det faktiskt inte spela någon roll att behöva berätta vid ett intervju tillfälle - intervjun är till för att utvärdera dina kompetenser gentemot tänkt befattningsbeskrivning, INTE gå igenom dina personliga förehavanden. Vill du ha en tjänst på 50% så är det fullt din ensak, så länge du inte medvetet skadar dig själv eller andra på din fritid. Det är faktiskt inte olagligt att ha funktionshinder eller i strid mot gällande arbetsjuridik - tvärtom, finns ganska mkt stöd både arbetstagare och arbetsgivare kan få. Vi har alla olika förutsättningar. Däremot får man inte FÖRNEKA ett sjukdomstillstånd eller liknande som ev. kan uppstå av ett funktionshinder - men det är en helt annan sakfråga, anser jag att en normalt, fungerande chef ska kunna hantera inom ramen för psykosociala arbetsmiljö arbetet, där det finns stöd både från Försäkringskassa och SARF tex.


    Tack för alla svar.

    Det finns jättefå jobb inom mitt yrke på 50% tyvärr, annars hade jag sökt dessa direkt. Det är enbart 100% som annonseras ut och det är där mitt hinder uppstår.

    Lönebidrag har redan Af myntat så det kommer nog bli aktuellt med största sannolikhet, men när berättar man om detta? Vid intervjun eller redan i ansökningen? Vissa arbetsgivare kanske gillar att få bidrag...
  • Jesper f
    Anonym (Kronikern) skrev 2015-12-01 17:11:22 följande:
    Tack för alla svar.

    Det finns jättefå jobb inom mitt yrke på 50% tyvärr, annars hade jag sökt dessa direkt. Det är enbart 100% som annonseras ut och det är där mitt hinder uppstår.

    Lönebidrag har redan Af myntat så det kommer nog bli aktuellt med största sannolikhet, men när berättar man om detta? Vid intervjun eller redan i ansökningen? Vissa arbetsgivare kanske gillar att få bidrag...
    Det är inget som hindrar att du skickar en ansökan på en utanonserad 100% tjänst, men i din ansökan anger att det är på 50% tjänstgöringsbas som du tänker dig anställningen, pga ett liv fyllt av många intressen och hobbys som du också vill hinna med ;) eller liknande - så får du en positiv inriktning på det, istället för att det ska utgöra ett hinder för dig. Även om dom utannonserar 100%, det kan hända saker på vägen som gör att det kan finnas andra öppningar, eller andra liknande tjänster/vikariat som kan vara intressant för arbetsgivaren att matcha dig mot. Så det ska du inte vara rädd för!

    Det där är lite olika, visst, det kan vara "lockande" för en arbetsgivare att anställa någon med anställningsstöd, men frågan är hur seriös den arbetsgivaren är, och vad som händer när stödet är slut... Finns nog inget givet svar på din fråga, utan du får nog prova dig fram och se vad som ger bäst svar. Ange det i några ansökningar, avstå det i andra och i sånt fall ta med det som grädde på moset vid en ev. intervju.
  • Anonym (Nopelinope)

    Ange inte ev funktionsnedsättning. Du kommer att bli bortsållad direkt pga andra personer som är friska och kräver mindre belastning för företaget.

    Sök istället ett jobb du klarar av. Blir sjukskriven på deltid eller försök att få en anpassad arbetsplats med lönebidrag. Bättre att lägga korten på bordet för båda parterna anser jag.

Svar på tråden Ange funktionsnedsättning i jobbansökan?