Inlägg från: Nonym |Visa alla inlägg
  • Nonym

    Nej NI är inte gravida

    Jw83 skrev 2015-11-28 09:25:33 följande:

    Min make säger att vi är gravida. Det betyder inte att han har en bebis i magen, utan det betyder att graviditeten är vår. Han har varit lka delaktig i att skapa barnet och det som växer i min mage är VÅR bebis, inte bara min.

    När jag är gravid så påverkar det hela hans liv också. Han räknar veckor, känner på magen, stöttar, lider med mina krämpor och masserar och serverar vid behov :) VI väntar barn, tillsammans.

    Han sa även "Vi ska in och föda barn" när han ringde vänner innan igångsättningen. Det betyder inte att han krystar ut ungen. Men det betyder att han inte lämnar min sida, stöttar, serverar, vet mina önskemål och behov och vidarebefordrar dessa och att VÅRT barn som vi skapat tillsammans ska komma ut.

    Om man har en man som inte längtar och skiter i magen/bebisen så kanske man känner sig ensam gravid.

    Det krävs två för att skapa en graviditet. Det krävs bara en person för att få infektioner, amma osv.

    Sen handlar det nog mycket om vilken typ av relation man har. Jag och maken är otroligt samspelta. Vi samarbetar, hjälps åt och delar ansvar och gör mycket tillsammans.


    Kanon inlägg!!

    VI är gravida nu!
  • Nonym
    Lively skrev 2015-11-28 07:51:51 följande:

    Jag är så trött på alla (framförallt kvinnor) som säger att de och dennes partner är gravidA. Nej, partnern är inte gravid. Ser det ut så är det bara för mkt mat och ingen bebis i magen.


    Handlar om att partnern också blir påverkad av och är delaktig i graviditeten, inte att denne bär på något barn.

    Fattar du inte det?
  • Nonym
    Lively skrev 2015-11-28 09:59:24 följande:

    Jag menar absolut inget illa. Jag har bara funderat eftersom jag hajade till när jag hörde det. Såklart väntar nu barn tillsammans och är förhoppningsvis delaktiga båda två. Men gravid kan bara en kvinna vara.

    Du resonerar som så att ni är gravida och föder barn men ni ammar inte... Om det är en fråga om att vara delaktig och stöttande borde det väl också kallas att NI ammar. Jag förstår i så fall inte skillnaden i resonemanget.

    Jag är bara lite nyfiken och ni har förklarat hur ni resonerar vilket självklart är ngt ni har full rätt till. Funderar dock som sagt varför inte NI också tex ammar? Du skriver att det bara är en som kan göra men det gäller väl i så fall även att föda barn då?


    Skulle min man till exempel hämta den lilla och/eller ligga med mig i sängen och stötta/hålla den lilla när den ammar så hade jag använt uttrycket VI ammar.

    Precis som jag skulle säga att VI ammar om han jobbade lika hårt för att hjälpa och stötta mig i amningen som han nu gör när jag bär på vårt barn, det är därför VI är gravida.

    Inte för att han gör samma sak som mig, utan för att VI gör det tillsammans, han stöttar mig och hjälper mig, det är därför det är något VI är med om, inte bara JAG.
  • Nonym
    Panduro skrev 2015-11-28 09:53:44 följande:

    Jo vi fattar det. Men det är ju faktiskt fel. En man kan inte vara gravid. Han är inte gravid hur delaktig han än är i graviditeten. Fattar du inte det?


    Så om någon på kontoret säger att "Vi svetsar stålkonstruktioner" är det fel för att han inte gör det utan det är jag som gör det på vårt företag?

    Samma sak fast på ett helt annat sätt.
  • Nonym
    Lively skrev 2015-11-29 18:22:36 följande:

    Svårt att förstå... Tja. Jag kände ingen som tidigare fått barn och ja jag blev väldigt konfunderad över uttrycket och vad de egentligen menade. Uttrycket gravid är biologiskt och precis som om man säger ett annat ord som betyder en sak men menar en annan så kan det vara svårt att förstå vad just den människan menar. Speciellt när det är första gången man hör det.

    Och extra märkligt tyckte jag att det blev här eftersom en man faktiskt inte kan vara gravid.

    Men om man anser att "paret är gravidA". Frågar man kvinnan om hon är gravid svarar hon förmodligen ja men om man frågar mannen om han är gravid skulle jag bli väldigt förvånad om han svarar ja.

    Självklart har jag en diagnos som alla andra trådskaparen men jag skapade inte tråden för att den skulle mynna ut i ett rätt eller fel. Att alla kvinnor här har en diagnos för att de inte skulle förstå att en man inte kan vara gravid handlar det heller självfallet inte om. Jag tror att alla vet vad order betyder men det är intressant hur andra tänker när de väljer att använda ordet i en annan bemärkelse och just väljer det uttrycket och inte tex "väntar barn".

    Jag har under dagen funderar på att en del förknippar begreppet "gravidA" med hur engagerad mannen är... Tycker ni att det liksom är "starkare" att vara gravidA än att vänta barn? Ärligt nyfiken och inte kritisk så någon som gärna vill passar på att spy lite galla. :)


    Vänta barn kan ju även vara att man ska adoptera, så att säga att man är gravida är väl för att understryka att kvinnan bär på barnet, känner iaf jag som säger att vi är gravida, eftersom jag har ett par kompisar som väntar på sin adoptivson, de säger faktiskt att de väntar barn.
  • Nonym
    trash panda skrev 2015-11-29 20:44:26 följande:

    Jag har också oerhört svårt för folk som säger "vi är gravida". Jag och min man säger att VI väntar barn, VI ska bli föräldrar etc. men ordet "gravid" syftar ju enbart på den fysiologiska processen och den händer ju bara i min kropp.

    Jag har reagerat, men naturligtvis inte sagt något, de gånger jag hört någon säga "vi är gravida". Jag utgår i de fallen från att personen som säger det har lite dålig koll på språket eller helt enkelt skiter fullständigt i ords innebörd.

    Att, som vissa här i tråden, försöka få det till att man ska säga så bara för att mannen är engagerad i graviditeten känns ju enbart som någon sorts desperat försvar av det egna språkliga misstaget. Kommer ni säga "Vi har avslag" "Vi har mjölkstockning" och "Vi behövde sys några stygn efter förlossningen" också? Det är ju samma typ av fysiska processer som sker i kvinnans kropp och de beror ju på graviditeten som man skapat gemensamt, så logiken borde ju vara att de då också är delade.


    När jag säger att VI är gravida så är det inget språkligt misstag, det är ett fullt medvetet val och det bästa sättet för MIG att beskriva vad VI går igenom TILLSAMMANS.

    Men det är klart, folk tycker ju att man kan säga att man "brukar göra något ibland" så varför ska man inte få säga att VI är gravida?
  • Nonym
    choklad skrev 2015-11-29 22:44:58 följande:

    Men vad är det för fel på "Vi väntar barn"? Det beskriver ju situationen alldeles utmärkt utan att förvränga biologin bakom.


    För att jag son sagt har vänner som ska adoptera och säger att "de väntar barn"
  • Nonym
    trash panda skrev 2015-11-30 06:59:35 följande:

    Därför att "gravid" är ett ord som enbart handlar om det fysiska tillståndet. Din man är inte gravid, DU är gravid, NI väntar barn. Det blir inte mer speciellt bara för att ni använder ord på ett helt galet sätt.


    Nej, men då jag som sagt har vänner som ska adoptera och därför säger att "de väntar barn" så väljer jag att säga att VI är gravida.
  • Nonym
    trash panda skrev 2015-11-30 15:59:36 följande:

    Fast...det kan du väl också säga? Jag och min man säger att vi väntar barn, fastän jag är gravid. Det är liksom standard.

    Eller känner du ett behov av att betona att din barnskaffar-procedur skiljer sig från deras?


    Eller så får jag säga att vi är gravida för att det är vad som känns bäst för mig? Det är standard för mig.
Svar på tråden Nej NI är inte gravida