Inlägg från: Anonym (biba) |Visa alla inlägg
  • Anonym (biba)

    Hur tänker ni gravida som röker?

    Ego Lovers skrev 2015-11-29 13:12:18 följande:

    En SD kvinna hade gått ut med att man borde tvångsvårda gravida kvinnor som röker, snusar eller knarkar för barnets skull så mamman får vård och kan sluta.


    Vilket enfaldigt och populistiskt förslag. Den kvinnan saknar antingen hjärnceller eller har inte orkat anstränga de hon har.

    Skulle inte vara förenligt med dagens lagstiftning som bygger på humanistiska ideal enligt vilka en människas frihet endast får begränsas för hennes egen skull. Ser det inte önskvärt att frångå detta humanistiska ideal.

    Skulle helt enkelt vara rätt skumt att ha en fri aborträtt samtidigt som man tvångsvårdar gravida kvinnor för fostrets skull.
  • Anonym (biba)
    Katziz skrev 2015-11-29 21:53:11 följande:

    Rökning är den stora boven till plötslig spädbarnsdöd och fosterdöd i magen. Syretillförseln i magen stryps och barnet riskerar att förutom att tillväxthämmas att drabbas av astma och allergier senare i livet. Därför varnar alla barnmorskor blivande mammor för rökning.

    Jag tycker inte man ska skaffa barn innan man tagit sig ur rökträsket.

    Jag slutade direkt att dricka kaffe när jag blev gravid, eftersom det inte är bra för fostret och större mängder kan resultera i missfall. Varför chansa liksom? Och det var fan inte en dans på rosor. Sitta på ett avancerat arbete där jag ska leverera pricksäkra analyser och hela tiden komma upp med snabba problemlösningar samtidigt som man här en tvååring med sömnproblem. Men vadå då? Efter ett tag vänjer ju sig kroppen av med giftet och man inser att man funkar ändå.


    Jag å andra sidan slutade med allt skadligt redan två år innan jag blev gravid för att jag är en ansvarsfull mamma. Jag slutade med rökat, krökat och knarket. Dessutom intog jag bara ekologisk giftfri samt färgämnesfri och konserveringsfri föda. Jag gick även ner i arbetstid och yogade dagligen för att minimera stresspåfrestningen för mitt blivande foster. Dessutom inredde jag hela hemmet enligt feng shui för ökat välbefinnande. Ett sparkonto öppnade jag för mitt blivande barn redan den dagen jag plussade samt satte barnet i kö till den prestigebelönade montessoriförskolan "naturliga elitbarn". Jag menar, vilken förälder välkomnar sitt barn till något annat och sämre än det?

    Så jag antar att jag är en mycket bättre mamma än du.
  • Anonym (biba)
    Ego Lovers skrev 2015-11-30 00:37:42 följande:

    Min barnmorska 2003 sa att 90% av de mammor som röker ljuger för barnmorskan att de har slutat. Bara 10% har verkligen slutat. Hon sa även att varje bloss man tar är som att du för din hand om ditt barns hals och trycker till så syretillförseln stoppas i några sekunder, ibland upp till 10-15 sekunder för varje bloss. Ingen skulle ta sin hand och strypa sitt barn så den får andnöd för att sedan släppa precis innan barnet slutar andas men samma sak sker med syretillförseln i magen. Hennes propaganda fick min kursare att sluta röka omedelbart medan en annan kursare ljög för henne men bm sa man känner lukten för det sitter i kläderna.

    Samma sak med alkohol. Ingen skulle ge vodka i vällingen. Varför dricka sig berusad när man är gravid?


    Risken för missfall är något ökad vid rökning. Men på vilket sätt skulle gravida kvinnor som utsätter sina foster för missfallsrisk vara hemskare än gravida kvinnor som genomgår abort?

    Tjocka kvinnor med graviditetsdiabetes utsätter sina barn för större risker än rökare. Perspektiv gott folk. Perspektiv.
  • Anonym (biba)
    Anonym (Tsk Tsk) skrev 2015-11-30 01:34:47 följande:

    Rökare utsätter barnet för flera kemikalier och gifter som man inte vet hur det resulterar i barnet senare, det finns hypoteser och teorier om allt möjligt som ADHD, autism och andra funktionsnedsättningar och missbildningar. ökar risk för hjärnhinneinflammation och andra infektioner, astma, allergier med mera. asså obotliga och livslånga men. Perspektiv.


    Det gör stadsbor också. Det finns studier som visar på att det är lika farligt att bo i en storstad på grund av avgaserna som att blossa lite.

    Och jävligt mycket enklare att flytta ut på landet än att sluta röka.

    Perspektiv.
  • Anonym (biba)
    Anonym (Tsk Tsk) skrev 2015-11-30 03:05:21 följande:

    Ja, det är inte så hälsosamt att bo i stan. men det kan man inte riktigt påverka på samma sätt som om man faktiskt röker själv eller inte.

    nehe du, det är inte så jävla mycket enklare att flytta ut på landet än att sluta röka. Sluta röka är så enkelt som att man låter bli att tända en cigarett, på riktigt är det så enkelt.

    Att flytta ut på landet blir hela ens tillvaro mer komplicerad, alla fall i början, måste man ordna med massa saker, bil, skjutsar, planera allt handlande mer noggrant än om man bara har en 5 mins busstur ner till affären, för då gör det inte så mkt om man glömde nånting.

    Perspektiv.


    Nikotin är ett av de MEST beroendeframkallande drogerna. Det är visst enklare att flytta ut på landet än att sluta röka. Sluta uttala dig om saker du inte verkar ha koll på.
  • Anonym (biba)
    Ego Lovers skrev 2015-11-30 02:36:46 följande:

    Graviditetsdiabetes kommer inte enbart av att man är tjock. Jag känner tre personer som vägt runt 50-65kg och är runt 165-170 cm som fått graviditetsdiabetes fast de inte gått upp mer än tio kg. De har inte heller valt att få graviditetsdiabetes så perspektiv perspektiv. Vilket perspektiv? Du kan inte jämföra skadligt beroendframkallande medel med något som kan hända vem som helst oavsett storlek.


    Majoriteten av dem med graviditetsdiabetes är tjockisar.
  • Anonym (biba)
    Anonym (Tsk Tsk) skrev 2015-11-30 13:18:39 följande:

    Ja, man blir lätt beroende.

    Men det är seriöst en inbillning att det är svårt att sluta röka. Tro mig.


    Du bygger din bedömning på dina egna erfarenheter vilket är rätt självcentrerat. Jag bygger å andra sidan min bedömning på forskning som baserar sig på massvis av människors erfarenheter. Gissa vems bedömning som är mer giltig?
  • Anonym (biba)
    fkh skrev 2015-11-30 14:15:57 följande:

    Det som gör det svårt är väl när det inte finns tillräcklig motivation. Jag vet för har också kedjerökt i 13 år innan jag blev gravid. Jag är fortfarande röksugen jämt och tänker ofta på cigaretter fortfarande efter fem månader, men det FINNS inte på världskartan att jag medvetet skulle utsätta mitt ofödda barn för det!! Hade du haft en bomb fastklistrad i pannan som exploderar om du tänder en cigg så hade du inte tänt en! För mig är det likvärdigt, jag spränger hellre mig själv i luften som ogravid än att medvetet förgifta mitt barn. "Ja men vad duktig du är då" lär man väl få höra nu. För det första så är jag väl det, liksom alla andra som lyckas sluta trots att jag fortfarande ser det mer som en självklarhet än ett val som förtjänar stående ovationer. Så rent fysiskt är det lika lätt/svårt för alla, sen hänger det mycket på hur viktigt det är för individen i fråga och utifrån det får man viljestyrkan. Därför är det så jävla fel att folk bagatelliserar rökning under graviditeten för det finns redan läskigt många gravida kvinnor som faktiskt skulle kunnat sluta bara de visste hur illa det påverkar det ofödda barnet. Är man fullt medveten och röker ändå så tycker jag det säger mycket om vilken sorts mamma man kommer bli och det står jag för.


    För dig har anknytningssystemet redan kickat igång då du känner för att skydda ditt foster. Det är inte så för alla. För vissa kickar det inte igång förräns efter att bebisen fötts. Vissa är väldigt ambivalenta och funderar till och med på abort. Och om man funderar på att med avsikt att döda sitt foster är man förmodligen inte i rätt sinnesstämning för att skydda fostret från en "petitess" som rökning.

    Alla utgår ifrån sig själv och sina sedan länge efterlängtade barn och inser inte att verkligheten kan se annorlunda ut för andra.

    Har du ens tänkt så långt att den gravida kvinnan du ser röka kanske precis slutat med alkohol/heroin/prostitution och att det i sig är en tillräckligt stor vinst? Eller att det kan röra sig om en kvinna som är deprimerad för att livet inte blev som planerat och att hon kanske inte ens vill fullfölja graviditeten? Man som misshandlar henne eller som precis lämnat henne för någon annan? Eller vad som helst.
  • Anonym (biba)
    Anonym (Pinsamt) skrev 2015-11-30 14:28:49 följande:

    Det där är ju verkligen att bara välja en del av sanningen och blunda för resten. Ja, det är kvinnans kropp men när hon är gravid är det inte bara henne det går ut över när hon röker.

    Maken till dumma ursäkter för att ursäkta sin svaga karaktär och "få" fortsätta röka under graviditet har jag aldrig varit med om som i den här tråden. Dagen ja plussade med min första son slutade jag röka och precis som någon annan här sa - inte för min skull men för mitt barns. Varför i hela friden skulle jag utsätta honom för något som jag vet är skadligt för honom? Helt idiotiskt. Själviskt och väldigt talande om vilken slags förälder man är/kommer bli.


    Vad tycker du om abort då? Det om något borde väl klassas som en egoistisk handling som går ut över en oskyldig.
  • Anonym (biba)
    fkh skrev 2015-11-30 14:59:43 följande:

    Att du ens kallar rökning under graviditet för petitess understryker det jag menade med mitt förra inlägg.

    Och jag köper inte ditt haltande argument om abort. För vid en viss gräns så väljer man huruvida man ska göra abort eller låta fostret växa till ett barn, för annars kan ju i princip vad som helst bortförklaras med samma resonemang. Väljer man att behålla ett barn så bör man göra det under premisserna att barnet går före allt oavsett hur anknytningen gått hittills. Tror du att jag svävade på rosa moln och älskade mitt fyraveckors gamla embryo samma dag som jag plussade? Nej, men lika lite som jag skulle blåsa rök i ansiktet på ett okänt barn vars anknytning till mig och vice versa är obefintlig så skulle jag inte utsätta mitt ofödda barn för gifter av den enkla logiska orsaken att det är bevisligen farligt för det. Låt mig kortfatta, det är ALDRIG en bedrift att "bara röka", oavsett sammanhang. Har man med nöd och näppe klarat sig undan heroinmissbruk så är man inte i någon vidare position att bli förälder. Blir man misshandlad så bör man få hjälp på andra sätt än det som i sin tur skadar barnet. Det finns inga ursäkter.


    Nej, du har rätt. Det finns inga ursäkter för att inte vara en perfekt förälder.
  • Anonym (biba)
    fkh skrev 2015-11-30 18:03:57 följande:

    Om det ändå handlade om att vara en perfekt förälder. Det handlar om att inte förgifta sina barn innan de ens blivit födda. Och att spräcka gamla seglevade myter och vanor om rökning så att de få individer som fortfarande tror att det är försvarsbart inser vilken påverkan det faktiskt har. Främst så måste man sluta försvara och bagatellisera fenomenet för att rökande gravida ska "slippa skämmas" när så mycket forskning visar hur skadligt det är. Om ett par generationer kommer det inte finnas några rökande gravida kvinnor längre.


    Men vem är du att bestämma vad som är "good enough" och var gränsen går?
  • Anonym (biba)
    Ego Lovers skrev 2015-11-30 18:57:07 följande:

    Hoppas inte du röstar på SD.

    De vill ju tvångsvårda gravida som inte lyckas sluta röka. Fast det kanske hade varit ett allternativ för dig.


    Varför skulle hon rösta på sd?
  • Anonym (biba)
    fkh skrev 2015-11-30 18:03:57 följande:

    Om det ändå handlade om att vara en perfekt förälder.


    Vad handlar det om då? Att vara en tillräckligt god förälder eller?

    Vem bestämmer vad som är en tillräckligt god förälder? Vems norm ska vara norm?
  • Anonym (biba)
    fkh skrev 2015-11-30 20:03:40 följande:

    Jag har redan svarat på det i samma inlägg. Det handlar inte om att ge lördagsgodis mitt i veckan, det handlar om att inte förgifta sina barn innan de ens blivit födda. Du inbillar dig visst att det är en tolkningsfråga och skulle finnas någon sorts subjektiv gräns, men NEJ, ALLA läkare och ALL forskning visar att rökning liksom alkohol speciellt under andra hälften av graviditeten har väldigt skadlig påverkan på fostret. Skulle jag prata om lilla Lisa vars mamma lärde henne ta sitt första bloss när hon var fem år gammal så misstänker jag att tolkningsfrågan inte hade infunnit sig- universellt sett är Lisas mamma en skitdålig sådan. Då får man också ha i åtanke att de gifter som man stoppar i sig som gravid tas upp av det ofödda barnet i större utsträckning än kvinnans egna kropp. Det är ingen tolkningsfråga, det är fakta.


    fkh skrev 2015-11-30 20:11:45 följande:

    Kan tillägga att avhålla sig från rökning under graviditet i sig inte gör en till en bra eller perfekt förälder lika lite som att sätta cykelhjälm på sina barn eller gå till doktorn med dom när de är sjuka per automatik inte gör en till en bra eller perfekt förälder. Det är liksom en självklarhet, goes without saying.


    Vad som är "bra" och "dåligt" är inte fakta utan subjektiva värderingar.

    Dessutom blir det bara töntigt när du pratar om "universiellt" och cykelhjälm i samma andetag. Stora delar av världens föräldrar har inte råd att köpa cyklar till sina barn och än mindre hjälmar.
  • Anonym (biba)
    Anonym (Puffpuff) skrev 2015-11-30 21:22:19 följande:

    Jo rökningen ger ett tillfälligt välmående och dåligt mående i det långa loppet. Slutar du röka kan du må skit en period och sedan går det över. 

    Haha det är självklart att det handlar om fri vilja, det är du som väljer att röka. Eller menar du att någon sitter och tvingar i dig cigg?

    Jag bryr mig om andra människor och speciellt oskyldiga barn behöver skydd då de inte har en röst. Jag tänker inte sitta tyst för att människor som misshandlar sina barn inte ska må dåligt över sitt beteende. 

    Det vore en hemsk värld om människor sket i allt som inte specifikt hade med dem att göra. Om någon såg ditt barn bli antastat skulle förmodligen du inte ge din egna logik mycket stöd eller hur? Då hade du gärna sett att människan hjälper ditt barn istället för att "sköta sitt eget".

    Prioriterar man sitt egna välmående framför sitt barns tycker jag det är högst rimligt att fundera över hur mycket man verkligen kan älska barnet. 


    Men om du verkligen värnar om små oskyldiga foster tycka jag du ska kedja fast dig utanför en abortklinik med ett budskap och en megafon.
  • Anonym (biba)
    lövet2 skrev 2015-11-30 23:37:10 följande:

    Inte om mamman fortsätter röka under amningen. Då får babyn sitt nikotin även efter födseln.


    Och så blir det naturlig avtrappning av nikotinet i takt med att ammandet minskar och bebin börjar äta annat.
  • Anonym (biba)
    Anonym (Idioter) skrev 2015-12-02 23:31:47 följande:

    Ja men det måste hon ju ta tag i, eller göra abort. Det är inte okej att skada barnet som hon gör. Det är oacceptabelt.


    Och exakt av vilken anledning borde hon göra abort enligt dig..?
  • Anonym (biba)
    Anonym (Idioter) skrev 2015-12-02 22:34:17 följande:

    Det är fan ingen ursäkt! Sluta skyll på andra och ta ditt ansvar. Ditt barn kan inte andas varje gång du tar en cigg, är inte det orsak nog?? Du verkar inte redo för barn, och det grundar jag inte bara pga att du röker utan på att du skyller ifrån dig på allt och alla och har offerkoftan på. Ditt föräldraskap kommer inte att fungera.


    Barnet kommer förmodligen födas helt normalt och "frågvis" förmodligen bli en skaplig förälder ändå. Så sluta överdriv.
  • Anonym (biba)
    Anonym (Idioter) skrev 2015-12-03 07:18:54 följande:

    Skitsnack! Varför skriver du så när det finns fakta som säger något helt annat?? Det är så sorgligt att se er kämpa för ciggen såhär, hur vore det om ni lade den kraften för ert barn istället?


    Men svara på frågan istället för att bygga halmgubbar.

    Av exakt vilken anledning borde hon göra abort?
  • Anonym (biba)
    Stiffin skrev 2015-12-03 23:29:21 följande:

    Tänk inte "jag ska aldrig mer röka", för jag vet hur panikslagen man blir av den tanken. "För alltid" låter för stort, det går inte att greppa. Tänk att du inte ska röka just nu. Inte idag. Ta en dag i taget och helt plötsligt har det gått en vecka. En månad. Hela graviditeten.

    Jag hade alltid en påse med skalade morötter med mig. Överallt. Så fort suget pickade på så tog jag upp en av de där jävla morötterna och gnagde som besatt på den.

    Skönt att höra att du kämpar på. Önskar dig all lycka!


    Bästa rådet! Det var så jag tänkte och det enda som fungerade för mig.

    Ciggen är ju ens allt och för mig kändes det omöjligt att sluta med tanken om att ALDRIG mer få röka. Jag började därför också med en lång rökpaus istället för totalt rökstopp. Först tog jag en dag i taget och tänkte att jag klarar en dag utan cigaretter, sedan får vi se. Sedan en vecka i taget och så blev det lättare och lättare och jag kunde börja se längre och längre perioder utan cigaretter.

    Sedan är det viktigt att vara snäll med sig själv. Återfall tillhör mer regel än undantag och det är inte förstört för evigt bara för att man får återfall. Istället för att deppa ihop är det bättre att se på sin förmåga positivt och ta nya tag och en ny "rökpaus".
Svar på tråden Hur tänker ni gravida som röker?