• Anonym (oroli­g)
    Äldre 29 Nov 15:50
    15502 visningar
    152 svar
    152
    15502

    Jag vill inte att mitt barn går på vanlig förskola/skola, får panik

    Snälla försök att inte att dumförklara mig utan jag är helt seriös och jätteorolig.

    En av mina största mardrömmar är att mitt barn (som ännu inte är född) ska börja i en vanlig förskola/skola, där barnen använder ord som "fitta", "knulla" jämt och där eleverna har föräldrar som säger åt dem att "gå och onanera när ni är själva i rummet".

    Varje förälder bestämmer självklart hur hen vill uppfostra sitt barn, och anser man att barnet ska lära sig om att onani är helt normalt så tidigt i åldern så får de anse det, men jag vill inte att mitt barn ska vara i närheten av dessa barn så inte mina barn förstörs. (Så respektera det tack).

    Nu är frågan vad för skolor man kan låta barnet gå i istället?
    Vet att kristna skolor brukar ha rätt väluppfostrade barn (??) som inte svär osv, tror jag iallafall, så det hade varit en sak, men är dock inte kristen och tror på en annan religion som kommer vara en stor del av vårt liv när barnet kommer så vet inte om det kommer kännas jobbigt för ungen att gå i en kristen skola när hen inte är kristen? Kanske känna sig annorlunda eller så? 

    Någon som gått i en kristen skola och kan berätta lite hur det är där? Är det mycket kristendom (vilket kanske är självklart men vill veta på ett ungefär), ber man alltid osv och hur mycket påverkar kristendomen skolan typ?
    Är skolans religionsundervisning "vinklad"? 

    Har ni andra tips på skolor barnet kan börja i? Alltså religiösa eller liknande.. hjälp??

  • Svar på tråden Jag vill inte att mitt barn går på vanlig förskola/skola, får panik
  • Anonym (daf)
    Äldre 29 Nov 15:53
    #1

    Och när hade du planerat att barnet ska få leva utanför plastbubblan då?

  • Anonym (Jag)
    Äldre 29 Nov 15:57
    #2

    Jag gick i vanlig kommunal skola fram till sexan och sen flyttades jag till en kristen skola. I den kommunala skolan var det mycket könsord och mobbing men i den kristna skolan var det istället många snedvridna syner på sex (vilket innebar att en del var ganska så sexuellt utåtagerande och fick sedan panik för att gud skulle straffa dem).

    Jag väntar också barn och oroar mig för dagis/skola, förmodligen för att jag har haft så kassa upplevelser själv. Men med min erfarenhet så skulle jag aldrig välja en religiöst inriktad skola till mitt barn. Hellre waldorf eller liknande i så fall, om jag skulle välja bort "vanlig" skola.

  • Pentra
    Äldre 29 Nov 16:04
    #3

    Waldorfskola och montessoriskola finns ju som kända alternativ. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Anonym (ojoj)
    Äldre 29 Nov 16:09
    #4

    Du är orolig för ditt ofödda barns sexualitet redan. det låter ju inte... hälsosamt.

    Alla barn i vanliga skolor går inte runt och säger könsord, det finns säkert skolor var det förekommer oftare än på andra skolor.
    och det är ju bra att de blir tillsagda att pilla på sig själv när de är ensamma och inte ute bland folk! för det är normalt att man undersöker sig själv.

    Nej, det finns kristna skolor som är som vanliga skolor men utan större inslag av religionen, de kan ha de kristna principerna att man inte ska svära, man ska vända andra kinden till och vara respekterande. Jag vet en skola jag skulle vilja att mitt barn går i men det ligger långt bort, flera rimmar med tåg och det skulle ju inte fungera.

    Jag va på besök där för et par år sedan och jag va ju inte med och kollade allt men i stor uträckning fick inte jag en riktigt "kristen skola" upplevelse, jag såg det som en kommunal skola fast med lugnare elever.

    De har inte böner eller så vad jag märket, kristna sånger kanske, vet inte om det finns flera kristna inslag under andra lektioner, vet inte om religions undervisningen är vinklad, förmodligen. :) avslutningar och sånt är i kyrka. typ alla lärare och många av elevernas föräldrar är kristna.

    Typ var bor du? för skolan jag besökte ligger ca 30-35 min norr om sthlm.

  • Äldre 29 Nov 16:10
    #5

    Hej, jag vet inte hur kristen skola är, men har vänner vars barn går på kristen förskola och planerar själv att ha vår son på kristen förskola när det är dags. Vad jag förstått är det kristen värdegrund med respekt och omtanke om andra etc som grund, man kan sjunga kristna sånger eller läser berättelser från bibeln, firar de kristna högtiderna som jul, påsk, men tror inte det är så mkt annorlunda annars. Personalen är säkert kristna kan jag tänka mig och kanske en del av föräldrarna vars barn går där( inte alla säkert), men vart du än sätter ditt barn har man ju en läroplan att följa och den är väl samma för alla skolor/förskolor så vitt jag vet. Det kommer lösa sig, du kan ju ställa barnet i god tid i kö till olika skolor(kan man där vi bor i varje fall) och välja den skola ni bestämt er för längre fram.

  • Anonym (noppe­)
    Äldre 29 Nov 16:12
    #6

    Du lider av väldigt mycket fördomar men också okunskap....Egentligen vet du ingenting utan tror bara en massa baserat på fördomar=okunskap.

    Om barnet ska bli väluppfostrat så hänger det på dig, inte på förskolan eller barnen som går där. 

    Att det är kristet betyder inte att allt är frid och fröjd, det är bara mer dolt.

    Se du till att sköta din föräldraroll ordentligt så kan du vara lugn.

  • Äldre 29 Nov 16:14
    #7

    Ps menade alltså kristen förskola nu, vet som sagt inte så mkt om hur kristen skola fungerar, men återigen finns det ju en läroplan alla skolor måste följa.

  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 29 Nov 16:18
    #8
    Anonym (noppe) skrev 2015-11-29 16:12:21 följande:

    Du lider av väldigt mycket fördomar men också okunskap....Egentligen vet du ingenting utan tror bara en massa baserat på fördomar=okunskap.

    Om barnet ska bli väluppfostrat så hänger det på dig, inte på förskolan eller barnen som går där. 

    Att det är kristet betyder inte att allt är frid och fröjd, det är bara mer dolt.

    Se du till att sköta din föräldraroll ordentligt så kan du vara lugn.


    Självklart är det jag som ska uppfostra, men barnen påverkas mycket av omgivningen ifall de går flera timmar om dagen, 5 dagar i veckan i flera år i en dålig skola. Du tror inte det va?

    Sedan om jag lider av fördomar och okunskap spelar ingen roll, vill fortfarande inte att mitt barn ska gå i en vanlig skola. 
  • Anonym (noppe­)
    Äldre 29 Nov 17:01
    #9
    Anonym (orolig) skrev 2015-11-29 16:18:31 följande:
    Självklart är det jag som ska uppfostra, men barnen påverkas mycket av omgivningen ifall de går flera timmar om dagen, 5 dagar i veckan i flera år i en dålig skola. Du tror inte det va?

    Sedan om jag lider av fördomar och okunskap spelar ingen roll, vill fortfarande inte att mitt barn ska gå i en vanlig skola. 
    Jag är fullt medveten om att man påverkas av den omgivning man befinner sig i. Dock så kan man ha en trygg grund med bra värderingar och inte påverkas av det.

    Mina barn är exempel på just detta. De 2 första gick i en kommunal skola i ett socioekonomiskt utsatt område där vi självklart också bodde. Det innebär påverkan inte bara i skolan utan även på fritiden. De svär inte än idag och tycker att det är mycket fult att svära, bara ett exempel. De har kompisar som svär i varje mening precis som de använder ordet "typ" också i varje mening vilket låter förfärligt. Dessa skillnader har dock inte gjort att e inte kan umgås för det har ju inget med någons personlighet att göra. Nästa 2 barn i skaran är uppväxta i ett villaområde och går i en friskola och har liknande kompisar som de själva.

    Om något så tycker jag inte att det är så bra då de får en ensidig uppfattning om hur världen ser ut och "skyddas" lite ifrån det mindre "fina" som du så gärna vill undvika. Som tur är så har jag kvar flera goda vänner från tiden i det sämre området eftersom de ofta är betydligt bättre människor att umgås med så även de yngre barnen får kompisar från "slummen"
  • Anonym (4-bar­nsfar)
    Äldre 29 Nov 18:05
    #10

    TS, du har en helt skev uppfattning om verkligheten.

    Mycket är vunnet om barnet kan gå förskola/skola i närheten av bostaden, så att även klasskamraterna bor i närheten.

    Den enklaste lösningen på ditt "problem" är att flytta till ett område utan socioekonomiska problem innan ditt barn ska börja förskolan.
    Låt barnet sedan gå i en förskola/skola där det går många barn från samma område. Om det är en vanlig, kristen, Waldorf eller Montessori-skola. spelar kanske inte så stor roll.
    Jag har på nära håll sett Montessori och Waldorf, och min åsikt är att det inte passar för alla barn. Det beror både på barnets läggning och lärarnas kompetens.
    Mina egna barn har gått i kommunal och Montessori förskola/skola.

Svar på tråden Jag vill inte att mitt barn går på vanlig förskola/skola, får panik