• Anonym (..)

    Räck upp handen om du ska rösta på SD nästa val!

    Ja med all sannolikhet. Enda undantaget blir om det skulle ha skett en enorm förändring på migrationspolitiken vid det laget. Då väljer jag antagligen hellre ett annat parti. Men allt över 4-siffriga belopp invandrare per år = rösten går till SD.

  • Anonym (..)
    Venne skrev 2015-11-29 18:27:20 följande:

    Jag måste fråga. Ni som röstar på SD, handlar det enbart om invandringen? Eller håller ni med om tex att homosexuellas rättigheter ska tas ifrån dem och allt annat SD står för? Hur tänker ni om att de tex inte lyckas göra ens en kommunbudget utan kopierar andra kommuners?


    Det blir främst en fråga om invandringen för mig. I nuläget är det en så pass viktig fråga både sett till välfärden, säkerheten och demografin i vårt samhälle att jag är beredd att lägga mindre betydelsefulla frågor åt sidan.

    Vad gäller dina frågor: Jag har aldrig varit för att homosexuella par ska ha rätt till att adoptera barn så det blir ingen åsiktskrock där. Jag har inget emot homosexuella i sig eller homosexuella par för den delen men tycker inte det är lämpligt att barn ska växa upp under sådana förhållanden.

    Att något stolpskott kopierade budgeten är väldigt taffligt. Samtidigt är det inte så att det saknas tavlor och andra missar från övriga partier heller.

  • Anonym (..)
    Anonym (Respekt önskas) skrev 2015-11-29 22:35:36 följande:
    jag är en man
    so verkligen i princip tycker att
    man skall ge respekt för alla andras sexuella läggning.

    Det hade varit fint för mig
    men eftersom jag är på olika kontaktsidor
    där set står klart o tydligt att jag är hetro
    att jag söker män
    eller ev ett par för skön sex med kvinnan i centrum.

    Det har dock under dessa 15 år
    gett mig ett enda bevis
    och det är att homo, bi, binyfkna män
    är den gruppen som har svårast att respektera en annan sexuell
    läggning
    som hetro.

    Värst är naturligtvis bi och binyfikna

    Och så länge inte ni kan respektera
    läggningen hetro
    har inte jag en tanke på att respektera läggningen bi, binyfikna......

    Du kanske vet som jag hur många disktions frågor
    det finns just om detta ämne på nätet......?
    Det är mycket möjligt att det ligger något i det du säger, det har jag ingen aning om faktiskt. Men om det så skulle vara så att det finns många homo eller bi människor som har svårt att respektera heterosexualiteten så tycker jag inte det är skäl att inte respektera deras läggningar.
  • Anonym (..)
    Anonym (Nej) skrev 2015-11-29 22:49:55 följande:
    Islam är inte nödvändigtvis sharialagar. När man är i Sverige så är det svenska lagar som gäller.
    Så enkelt är det! Du tror att detta är nåt tv spel vart en grupp kan komma och vips så är vi i nån annans territorium? Capture the flag liksom.

    Vi har nånting som liknar en demokrati här och sharialagar skulle inte bli inröstade om det ens fanns som förslag på skämt.

    Nej, SD kan inte ens få grepp över sitt eget parti, än mindre få grepp över en verklige situation.
    Demokratier består bara om folket bevarar dem. Dessutom är de som jag tidigare nämnt i annan tråd ingen slags garanti för ett jämställt välfärdssamhälle utan bara en försäkran om att folket styr landet. Självklart kommer det att ske omfattande förändringar i Sverige om stora mängder muslimer fortsätter att strömma in i landet och vi så småningom har en väldigt stor del av befolkningen som utgörs av "svenska" muslimer. Frågan är snarare hur pass stora förändringar som kommer att ske. Jag tror det är något vi bör låta bli att ta reda på.
  • Anonym (..)
    Anonym (Nej) skrev 2015-11-29 23:19:33 följande:
    Nä, håller med där att det inte är en garanti för ett jämställt välfärdssamhälle.
    Men det är inte en ens kristna tillströmning garanti på.
    Men att ställa upp det "SD eller Islam! Vad väljer du?" är ju befängt.

    Flera partier vill ju nu få ner strömmarna hit, när de har insett att vi inte kan ta emot och hand om alla och att flyktingarna dessutom har en rak väg från Grekland/Turkiet till Sverige. förut hade de mer av en hinderbanan och då hade vi råd med en mer generös flyktingpolitik.
    Ja det är befängt, åtminstone i nuläget. Som vanligt ligger sanningen någonstans mitt emellan. Det finns absolut människor som överdriver situationen. Samtidigt har vi en stor mängd svenskar som inte ens förstår att den migrationspolitik som förts är grund till oro.

    För min del finns det två problem med de övriga partierna. Dels har jag helt förlorat det förtroende jag fortfarande hade för sossarna efter det här fiaskot. Att man inte har förstått att vi skulle hamna i den här situationen och agerat mycket tidigare är betydligt mer oroväckande än att en enskild SDare uppenbarligen är värdelös på matematik (syftar då på klippet som länkades tidigare i tråden).

    Det andra problemet är att det här, för allt vi vet kanske enbart är en tillfällig omsvängning. Man har sent omsider insett att situationen har blivit ohållbar och det talas om att Sverige behöver ett andrum i mottagandet. Det finns ingenting som säger att man inte också i framtiden kommer bedriva en väldigt generös flykting och invandringspolitik. Jag vill och kommer inte att stödja en sådan politik.

    Dock är de förändringar som förhoppningsvis är på gång ett steg i rätt riktning. Absolut. Det är för tillfället mycket svårt att sia om vilken politik som kommer att bedrivas i framtiden. Om man från andra partier är villiga att införa en mer restriktiv migrationspolitik konstant och inte bara för stunden kan jag definitivt tänka mig att rösta på ett annat parti. Det ska också bli intressant att se vilken effekt uppgörelsen EU nu gjort med Turkiet kommer att ha. I bästa fall kan man redan där stoppa en stor del av flyktingströmmarna.

  • Anonym (..)
    Anonym (Svenne) skrev 2015-12-01 12:25:56 följande:

    Nej, vänster/högerextrema diktaturer har aldrig fört med sig något bra.
    Och Sverige behöver omvärlden, men omvärlden behöver inte Sverige.


    Och SD skulle bilda en diktatur på vilket sätt hade du tänkt?
    Att säga att omvärlden inte behöver Sverige i en tid när hundratusentals människor är på flykt varav många av dem söker sig hit känns ganska underligt.
  • Anonym (..)
    Nerfherder skrev 2015-12-01 12:43:54 följande:
    Demokrati är inte SDs varumäke
    Källa på det?
  • Anonym (..)
    Världsmedborgare skrev 2015-12-01 14:46:42 följande:
    Men att rösta på SD, ger samma odds till en ljus framtid, som för en självmordsbombare.
    Å andra sidan, så skulle det inte ta många månader för SD:s verklighetsfrånvända politiker att tvingas inse, att deras politk inte fungerar i praktiken.
    Det skulle bli platt fall och ett fullständigt fiasko, alternativt ekonomiskt kaos, och ett Sverige i upplösnings/upprorstillstånd, om dom inte förändrade hela sin politik.
    Vilket är ungefär exakt vad som har hänt i höst för bl.a Socialdemokraterna. Platt fall, närapå kris i landet och en sen insikt om att deras politik har varit verklighetsfrånvänd och inte fungerat i praktiken.
  • Anonym (..)
    Anonym (Jaså minsann) skrev 2015-12-01 16:18:18 följande:
    Du och dina åsiktssyskon här i tråden är verkligen otroligt sorgliga människor. Jag tycker ärligt talat synd om er.
    Ja, jag är övertygad om att ni besitter potential att förändra Sverige, men kom ihåg att våga stå för era val och för den version av Sverige som ni lämnar efter er (om er människosyn någonsin för fäste på regeringsnivå d.v.s.). Historiens dom kommer med all säkerhet bli hård. Det är bara att tänka på hur vi idag ser på Nazityskland, Sovjetunionen, Rwanda, f.d. Jugoslavien, Turkiet/Armenien, ISIS, och alla andra exempel på katastrofala konsekvenser av demonisering av vissa människor.
    Ditt resonemang skulle ha varit vettigt om det inte hade varit för att du sätter likhetstecken mellan att önska mindre invandring och demonisering/förföljelse av människor. Där faller det totalt. Att rösta på SD betyder inte att man har en sådan människosyn.

    Sen kan du förstås argumentera för att vi skulle kunna få en kopia av Nazityskland i Sverige om SD kom till makten. Det är ett ganska vanligt skrämselargument och det går självklart inte att förkasta helt och hållet eftersom ingen av oss kan se in i framtiden och säga med säkerhet att det inte kommer ske. Samtidigt finns det ingenting i nuläget som tyder på det. Att dra paralleller mellan SD i en regerande situation och NSDAP/Hitler vid makten i Tyskland är ungefär lika långsökt som att hävda att om Vänsterpartiet blir alltför starka så får vi en kopia av Sovjetunionen med Stalin vid makten.
  • Anonym (..)
    Lussekatta skrev 2015-12-01 17:03:17 följande:

    Roligt att i dessa trådar alltid alltid alltid dyker det upp SDsympatisörer som har så förvrängd verklighetsuppfattning samt noll koll på SDs partiprogram och vad de i verkligheten är kapabla/ej kapabla till om de får makten.

    Sedan att folk aldrig kan lära sig stava heller..


    Det finns ingen brist på vänsterfolk med en förvrängd verklighetsuppfattning och dåliga språkkunskaper i de här trådarna heller. Jag antar att de väger upp för varandra.
  • Anonym (..)
    Världsmedborgare skrev 2015-12-01 16:44:26 följande:
    Vilken kris? Det är bara flyktingar som Sverige har svårt att husera.
    Sverige går bättre än på många många år, tror det var 3:e, möjligen 4:e gången som tillväxten nu igen fick skrivas upp på bara ett år.

    Men med SD vid makten så skulle Sverige hamna i ett eknomiskt haveri på kort tid.
    Nu tror jag förstås inte ett ögonblick på att SD kommer att briva sin politik, utom vad gäller delar av invandringen.
    Det är enbart makten dom vill åt.

    SD vill lämna EU, det vet vi betyder att hela EU:s marknad försvinner för Sverige, då vi kommer att drabbas av strafftullar och en massa andra avgifter.
    Vi kommer inte ha en chans att kunna sälja våra våror inom EU, dom blir för dyra för EU:s konsumenter.

    Går vi ur EU, så kommer vi heller inte att få till ett bra handelsavtal med USA.
    USA har gjort klart för England, att om dom lämnar EU, så blir dom utan avtal, USA tänker inte förhandla med enskilda länder när det gäller Ttip, utan enbart med EU:.s medlemsländer, så även med USA är det kört.

    USA har nyligen undertcknat handelsavtalet TPP, så troligen kommer vi få svårt att handla även med dessa länder. (USA, Kanada, Japan, Australien, Brunei, Chile, Malaysia, Mexico, Nya Zealand, Peru, Singapore och Vietnam)

    SD har även gjort sig omöjliga med alla muslimska länder, så där kommer det säkert åxå bli svårigheter
    Och Kina, ja SD vill ju inte ha nåt att göra med dom alls, så hur dom tänker göra för att fortsätta handla med Kina, vet jag faktiskt inte.

    Så det blir inte mycket kvar att välja på, men SD är ju Putin-vänliga, så vi får väl förlita oss på ryssen, med SD vid rodret.

    De som tror SD kommer att följa sin politk om dom får makten, dom kommer att bli väldigt besvikna.
    SD har två val vid makten, att helt byta politik och inse att vi/Sverige som är ett litet land, inte kan diktera kraven för omvärlden.
    Eller att lagstifta så att dom kan tvinga oss svenskar att göra som dom önskar, göra om Sverige till en diktaur m.a.o, andra alternativ finns inte.

    Själv har jag bäddat tillräckligt bra, så vad som än händer i Sverige, så påverkar det inte mig/oss/familjen nämnvärt.
    Blir Sverige för jobbigt och tillbommat, så får det bli att flytta till nåt behagligare land igen.
    Tack-o-lov för globaliseringen och den allt friare världshandeln.
    Det är inte bara en fråga om flyktingar som saknar husrum när det administrativa arbetet med dem har inverkat så mycket på vitala funktioner i samhället att verksamheter inom socialtjänsten och vården går på knäna. För mig är det definitivt en krissituation när vi inte kan garantera våra medborgare den hjälp de behöver och kommuner tvingas Lex-Sarah anmäla sig själva. Och i nuläget med vintern för dörren är det faktiskt också en krissituation att ha många människor som riskerar hamna på gatan. Om du inte tycker det är en krissituation får det stå för dig.

    Sen att Sverige skulle gå bättre än på många många år kan jag inte hålla med om. Tillväxten sett till BNP per capita har varit väldigt svag under ett antal år nu. I övrigt så gör du vissa poänger som är helt riktiga. Men syftet med mitt inlägg var heller aldrig att invända mig mot att det finns problem med SD's politik. Syftet var att peka ut det ironiska i att du målar upp skräckscenarion för vad som skulle hända om SD kommer till makten när det mesta av det du nämnde skulle hända i ditt ursprungliga inlägg jag svarade på redan har inträffat under sossarnas ledning.
Svar på tråden Räck upp handen om du ska rösta på SD nästa val!