• Anonym (Oense)

    Hjälp mig, vad gör man i ett hem???

    Hjälp mig!

    Det känns som allt "osynligt" arbete i hemmet som jag gör inte räknas lika mycket som hans. Nu vill jag reda ut vem som gör vad, vad man egentligen gör.

    Kan ni hjälpa mig att sammanställa en lista på saker som man gör i ett hem?

    Så ös ur er!!

    Vad gör ni i ett hem?

    Tänk stort och smått, vardagligt och någon gång om året?

    Tänker att många saker är ju så automatiska och som man inte tänker på dem som ex lägga smutstvätten i tvättkorgen, plocka undan saker eller lägga posten på rätt ställe, medan andra saker som dammsugning och matlagning märks mer ifall man gör det.

    Om man vill fördela alla sysslor jämlikt, hur tänker ni då? I form av tid det tar eller hur tråkig eller svårt något är, ex fysiskt tungt för den ena men inte den andra partnern? Hur väger man samman det till någon rättvist? Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Hjälp mig, vad gör man i ett hem???
  • Anonym (asa)

    Jag tänker litegrann att den som vill få saker och ting gjorda också får göra det.

    Du kan ju inte förvänta dig att din man ska göra saker som du vill ha gjorda bara sådär. Du måste ju först ta reda på vad han anser behöver göras i ett hem. Det är ju trots allt han och inte vi på fl som bor tillsammans med dig.

    Först när ni är eniga om vilka saker som behöver göras i ett hem kan ni börja fördela sysslorna rättvist. De sysslor som ni inte är eniga kan ni ju båda sköta för sig beroende på personliga smak.

    Har du frågat honom om hur han vill ha det? Tycker han ens att smutstvätten behöver ligga i tvättkorgen eller anser han att de lika gärna kan ligga på golvet. Eller tycker han att man behöver dammsuga en gång i veckan? Kanske är det nog att göra det en gång i månaden enligt honom.

    Börja med att fråga honom.

  • Johannazbr

    * Putsa fönster (byta gardiner)
    * Lägga smutstvätt i tvättkorgen
    * Tvätta
    * Vika ihop ren tvätt och lägga på rätt plats
    * Stryka tvätt
    * Öppna post, sortera, kasta post (reklam etc) lägg det som skall sparas på rätt ställe
    * Betala räkningar och sedan sätt in räkningar i pärmar eller dylikt
    * Handla mat
    * Laga mat
    * Diska (plocka i och ur diskmaskin, diska för hand det som inte tål diskmaskin)
    * Ställ in rent glas, porslin och grytor mm på rätt ställe i skåpen.
    * Sortera sopor
    * Kasta sopor (även sådant som papper, tidningar, matavfall, glödlampor var för sig)
    * Byta ut mindre saker som går sönder (glödlampor, batterier, säkringar etc)
    * Städa badrummet (minst en gång i veckan eller oftare beroende på hur många man är i hushållet). Tvättställ, toa och torka badrumsgolv (ev kaklade väggar) med starkare medel).
    * Dammtorka (sällan utom i köket)
    * Dammsuga,
    * Våttorka golv (kök och hall varje vecka, oftare om man har barn). Övriga rum mindre ofta.
    * Allmänt plock som samlar sig på bord och bänkar (tidningar, filmer, post, batterier, etc etc)
    * Vattna blommor - plantera om blommor i nya krukor.
    * Städa ur hela kylskåpet (2 ggr  år ca minst). Gå igenom, släng och torka med vatten och diskmedel.
    * Frosta av frysen.
    * Ta ut vissa mattor och skaka i samband med golvstädning. (Hall och kök främst)
    * Byta och tvätta lakan i sängarna

    * Hålla koll på andras födelsedagar och köpa presenter när man skall till någon som fyller år etc

    * Allt som hör till bilen; betala skatt och försäkring, tanka, städa invändigt, tvätta och besiktiga.
    * Trädgårdsarbete (om man har uteplats/trädgård att sköta) här är gräsklippning oftast det tunga arbetet.

  • Anonym (B)
    Anonym (asa) skrev 2015-11-30 19:50:50 följande:

    Jag tänker litegrann att den som vill få saker och ting gjorda också får göra det.

    Du kan ju inte förvänta dig att din man ska göra saker som du vill ha gjorda bara sådär. Du måste ju först ta reda på vad han anser behöver göras i ett hem. Det är ju trots allt han och inte vi på fl som bor tillsammans med dig.

    Först när ni är eniga om vilka saker som behöver göras i ett hem kan ni börja fördela sysslorna rättvist. De sysslor som ni inte är eniga kan ni ju båda sköta för sig beroende på personliga smak.

    Har du frågat honom om hur han vill ha det? Tycker han ens att smutstvätten behöver ligga i tvättkorgen eller anser han att de lika gärna kan ligga på golvet. Eller tycker han att man behöver dammsuga en gång i veckan? Kanske är det nog att göra det en gång i månaden enligt honom.

    Börja med att fråga honom.


    Eller så dumpar man den lata grisen..
  • Anonym (Oense)
    Johannazbr skrev 2015-11-30 19:54:37 följande:

    * Putsa fönster (byta gardiner)

    * Lägga smutstvätt i tvättkorgen

    * Tvätta

    * Vika ihop ren tvätt och lägga på rätt plats

    * Stryka tvätt

    * Öppna post, sortera, kasta post (reklam etc) lägg det som skall sparas på rätt ställe

    * Betala räkningar och sedan sätt in räkningar i pärmar eller dylikt

    * Handla mat

    * Laga mat

    * Diska (plocka i och ur diskmaskin, diska för hand det som inte tål diskmaskin)

    * Ställ in rent glas, porslin och grytor mm på rätt ställe i skåpen.

    * Sortera sopor

    * Kasta sopor (även sådant som papper, tidningar, matavfall, glödlampor var för sig)

    * Byta ut mindre saker som går sönder (glödlampor, batterier, säkringar etc)

    * Städa badrummet (minst en gång i veckan eller oftare beroende på hur många man är i hushållet). Tvättställ, toa och torka badrumsgolv (ev kaklade väggar) med starkare medel).

    * Dammtorka (sällan utom i köket)

    * Dammsuga,

    * Våttorka golv (kök och hall varje vecka, oftare om man har barn). Övriga rum mindre ofta.

    * Allmänt plock som samlar sig på bord och bänkar (tidningar, filmer, post, batterier, etc etc)

    * Vattna blommor - plantera om blommor i nya krukor.

    * Städa ur hela kylskåpet (2 ggr  år ca minst). Gå igenom, släng och torka med vatten och diskmedel.

    * Frosta av frysen.

    * Ta ut vissa mattor och skaka i samband med golvstädning. (Hall och kök främst)

    * Byta och tvätta lakan i sängarna

    * Hålla koll på andras födelsedagar och köpa presenter när man skall till någon som fyller år etc

    * Allt som hör till bilen; betala skatt och försäkring, tanka, städa invändigt, tvätta och besiktiga.

    * Trädgårdsarbete (om man har uteplats/trädgård att sköta) här är gräsklippning oftast det tunga arbetet.


    Perfekt! Mer sånt. Har en känsla av att det är mängder. Kom på ngt nu

    - inköp av kläder, vuxna och barn

    - inköp av saker

    - "fixa tekniken"

    - planera veckor, helger, aktiviteter

    - ordna, bet försäkring, andra myndigheter

    - bvc

    - tandläkare (barnen)

    - gå på Lucia firande, f-möten etc

    - sortera ut försmå, trasiga kläder

    - sparande (ekonomin)

    Det finns säkert hundra saker till??
  • Anonym (H)
    Anonym (Oense) skrev 2015-11-30 20:17:04 följande:
    Perfekt! Mer sånt. Har en känsla av att det är mängder. Kom på ngt nu

    - inköp av kläder, vuxna och barn

    - inköp av saker

    - "fixa tekniken"

    - planera veckor, helger, aktiviteter

    - ordna, bet försäkring, andra myndigheter

    - bvc

    - tandläkare (barnen)

    - gå på Lucia firande, f-möten etc

    - sortera ut försmå, trasiga kläder

    - sparande (ekonomin)

    Det finns säkert hundra saker till??
    Asså hur fan orkar man vara människa
  • StevenDiese

    Rensa golvbrunnar. Återvinningen. Sortera. Rengöra ungnen. Byta sängkläder. Bädda.

  • Fjäril kär

    vi kör ingen traditionell fördelning som olika ansvarsområden osv, vi delar på sysslorna oavsett vad det gäller. 

    typ att maken sorterar och tvättar - jag hänger  och viker den torra tvätten
    Maken kör snöslungan på uppfarten och dom tunga bitarna  och jag kör snöskyffeln på källartrappen, gången till vedboden , entren, och kring soptunnan. 
    Maken byter däck på våra två bilar  och jag handtvättar bilarna...
    Jag lagar mat och dukar, han plockar undan och fixar disken
    osv

    en ide till fördelning... 

    Andra saker i hemmet:

    *Köra saker till soptipp/återvinning
    *Panta burkar/flaskor
    *Dammtorka och byta dukar
    *Sortera sakerna i större förvaring som tex garderober, källare och vind
    *Pynta inför högtider 
    *Inköp av julklappar och födelsedagspresenter
    *Tvätta fönster o byta gardiner
    *Köp av förbrukningsvaror som handdukar, värmeljus, servietter, lakan
    *Köpa kläder till barnen
    *Hålla ordning på saker som rör barnen - matsäckar, gympapåsar, tandläkartider, träningstider, kompisars kalas, inköp av presenter till kalas, 
    *Hålla koll på familjehögtider - mammas födelsedag, systerns student osv
    *Dammsuga
    *Torka golv
    *Städa ur kylskåpet, frosta av frysen
    *Byta däck på bilen o tvätta den
    *Skotta snö
    *Fixa värmepannan (hugga ved, fixa pellets, kolla olja , kunna tända den om den stannar osv)
    *Klippa gräs, ta hand om trädgården
    *Skriva inköpslista och storhandla mat
    *Ha koll på elförbrukning och vattenförbrukning
    *Betala räkningar
    *Ha koll på avtal (elen, telefon, försäkringar, facket, tv osv) hålla sig uppdaterad om prisförändringar och att man verkligen har det bästa o prisvärda
    *Planera semester - åka till mamma o fira jul likväl som semesterresor utomlands
    *Besiktiga bilen
    *Sortera tvätt, tvätta, 
    *Stryka kläder 
    *Rensa avlopp
    *Städa under badkaret
    *Ta hand om sjuka barn
    *Ta hand om husdjur - rasta, inköp av mat, försäkringar, veterinärbesök, pälsvård
    *Barnuppfostran - vem står för tjatet och alla nej och alla uppmaningar om städa rum och plocka undan efter sig?
    *Dagliga plocket (kaffemuggen på rumsbordet, tidningen på toan, strumpor under sängen, smulorna i sängen osv ) 
    *Bädda sängen

  • pigglet

    Ansvar för att se till att det finns: kläder inne, ute varje årstid till barn. Utrustning till sporter (skridskor, skidor, slalom, badkläder, gympakläder). Skor sommar, vinter, sport. Hjälmar. Handskar. Halsdukar. Ja, du vet.
    Ansvar för att göra sig av med urvuxna kläder och utrustningar.

    Ansvar för att barnen duschar. Klipper hår. Klipper naglar. Behandlar vårtor. Luskammar och behandlar för löss vid behov. Skaffar ev. glasögon. Håller koll på vilka läxor barnen har, påminner, hjälper. Vem har bad/gympa när, ser till att utrustning packas. Påminner om/fixar frukt till skolan. Håller koll på information från skola/förskola. Fixar schema till förskola/fritids. Sjukanmäler och friskanmäler barnen.
    Anmälan till fritidsaktiviteter. Utrustning till aktiviteter. Ansvar för sådant som följer med aktiviteter, tex föräldramöten, arbetsinsatser i form av bakning/vägstädning/styrelser. Ordnar samåkning.

    Gå på föräldramöten. Klassförälder. Ordna med kompisar, skjutsa till kompisar. Ordna presenter till kalas. Ordna barnens egna kalas. Fixa presenter och julklappar till egna barn. Till mor- och far-föräldrar. Kusiner.

  • Anonym (Oense)

    Haha tack! Och hjälp vad mycket det faktiskt är.

    Kom på en till sak som jag tror alla glömt

    - natta barn (läsa saga el liknande).

  • Anonym (asa)
    Anonym (Oense) skrev 2015-12-02 01:41:31 följande:

    Haha tack! Och hjälp vad mycket det faktiskt är.

    Kom på en till sak som jag tror alla glömt

    - natta barn (läsa saga el liknande).


    Men seriöst. Det här är bara dina och random fl-läsares åsikter om vad som ingår i hushållsarbete. Har du frågat din man om vad han tycker ingår?
  • Anonym (Oense)

    Vissa av er är lite lustiga.

    Jag vill överblicka vad det är jag gör, men misstänkte att jag inte tänker på allt som jag bara gör automatiskt. Därför sökte JAG efter någon lista.

    Min man söker inte efter denna information och hans åsikter om vad som ingår i hushållssysslor spelar i vissa fall inte så stor roll. Precis som mina åsikter inte spelar så stor roll.

    För det finns en del saker som är sådant som man MÅSTE GÖRA, i alla fall om man inte vill förlora sitt hem, bli av med sina försäkringar, få skulder, vara en dålig förälder (ex inte ge barnen mat, rena kläder) eller se vad som händer om man missar att deklarera eller ta hunden till veterinären vid behov.

    Jag undrade vad NI kommer på och hur NI tänker.

    Eftersom jag inte upplever att vi är ett dugg oense över vad som behöver göras eller hur ofta så har jag inte något behov av att tala om det.

    Däremot ser vi inte vad den andra gör på samma vis som det man själv gör och jag tror att ex mitt småstädande märks mindre än hans "byta däcken på bilen".

    Så seriöst, detta var ett mycket smidigt, enkelt och snabbt sätt att överblicka "vad är det som behöver göras i ett hem".

    Så. Nu missförstå ni väl inte något mer för att bråka lite ;)

    Dags att återgå till jobbet!

  • Anonym (Thea)

    Brukar räcka att man låter bli att göra dom där "osynliga" sakerna ett tag så märks det hur mkt man faktiskt gör... Mitt ex beklagade sig för kompisar att jag var lat och aldrig städade... Men när vi separerade hade han själv sagt till så mm kompisar att ja tvätten viker inte ihop sig själv direkt... Han hade sjukt stökigt och fullt med smutstvätt varje gång kompisen var dit... Han har likadant nu med sin nya sambo.... Själv har jag aldrig stökigt...

    Jag struntade i att ta reda på ute i hallen en vecka hos min sambo , han har aldrig klagat och är duktig på att hjälpa till jag blev bara så less på att hans barn släppte sina saker överallt... Tillslut insåg han hur det faktiskt ser ut om jag inte plockar varje dag (jag kommer hem först när vi jobbar och är den som ser allt och tar reda på det... och just nu jag sjukskriven)

  • Anonym (Thea)

    Min bror hade förövrigt det problemet så dom satte helt enkelt upp ett schema på kylskåpet där det tydligt stog vad var och en ska göra... Nu behöver dom inte schemat längre

  • Stårschan

    Saker som jag slipper göra:

    -Byta däck
    -Besikta bilen
    -Rensa hängrännorna
    -Skotta taket
    -Betala räkningarna
    -Laga mekaniska saker som går sönder
    -Se till att vi har glödlampor, spolarvätska och sånt hemma
    -Olja altanen
    -Rensa ogräs
    -Fixa datorn när den krånglar

    Saker som han tror att jag slipper göra, men som jag oftast ändå gör oftare än han:
    -Skotta snö
    -Klippa gräs

    Saker som han slipper göra:
    -Stryka skjortor
    -Stå för matplanering vid festligare tillfällen
    -Hålla koll på födelsedagar
    -Planera semesterresor (jag tar förstås in åsikter, men löser sedan allt det praktiska)
    -Engagera sig i krukväxter och uteblommor
    -Städa akvariet
    -Julpynta

    Resten fördelar vi nog rätt jämnt.


    Anonym (B) skrev 2015-11-30 19:56:56 följande:
    Eller så dumpar man den lata grisen..
    Vilket märkligt uttalande.
  • Anonym (A)

    Enda sättet att få ledigt från hemarbetet är att resa bort någonstans där städning och mat ingår.

    Bra med listan, har tänkt göra en sådan då min man gärna gör det som man ber om, men ser inte vad som behöver göras själv.

Svar på tråden Hjälp mig, vad gör man i ett hem???