• kompiskarin

    Dotter på väg att bli överviktig

    Hej.
    Vill ha lite råd kring min fina dotter. Hon är tolv år och är mitt i puberteten. Hon är lite rund och väldigt ointresserad av att röra på sig, ogillar sport och aktiviteter som kan innebära viss pulsökning. Dessutom älskar hon sin dator med allt skoj man hittar på nätet, samt stora mellanmål efter skolan.  
    Mitt (vårt, jag & min man är båda engagerade) problem är att det är svårt att aktivera henne. Hon går stadigt upp i vikt, med resultat att hon tycker att rörelse och motion blir allt jobbigare. Jag vill inte skapa ett skuldbeläggande eller en negativ ton kring hennes kropp eller aptit. (Har egna erfarenheter kring den ångest som uppstår när man som barn börjar hatar sin kropp.) Vad vi gör idag är att inspirera till andra aktiviteter, jogga med henne en gång i veckan, promenader då och då. 
    Hur ska jag motivera henne att röra på sig eller skaffa sig andra aktiviteter än internet? Jag kan ju inte tvinga henne gå med i fotbollslaget eller börja på kampsport. Jag och min man begränsar hennes datortid, men vi jobbar heltid och därför kan hon softa vid datorn många timmar varje dag. 
    Min som som är ett par år yngre är på väg att utveckla samma beteende. 
    Svårt!

  • Svar på tråden Dotter på väg att bli överviktig
  • Jasmin Karlsson

    Frågan är väl snarare vad hon äter? Vad har ni för kostvanor i familjen? Äter hon mycket godis och chips? Är ni föräldrar normalviktiga? (Viktigt att veta eftersom en överviktig förälder ofta överför sina kostvanor och kunskap om kost till sitt barn)

  • SoulsWillRise

    Föreslå att gå och simma med henne? Först ett par längder i simbassängen och äventyrsbad som "belöning"? Sen tror jag det kan vara jätte bra att ibland vara hård. Begränsa data sittandet till max 2 timmar per dag typ, och att så många timmar hon sitter vid datorn måste hon även spendera ute med det hon tycker är kul. Typ umgås med kompisar utomhus, leka om hon fortfarande tycker det är roligt. Aldrig straffa henne men att införa som regel att så många timmar hon sitter vid datorn måste hon även använda till annat, helst utomhus där det finns massor av roliga saker att göra och som dessutom är gratis, typ hoppa hopprep, klättra och springa i skogen. Ännu bättre om ni föräldrar hänger på :) och som sagt, begränsa tv tittande och data användning. Inför mer sallad till måltiderna.

  • kompiskarin

    Hej! Tack för ditt inlägg. Jag har tänt på det du säger. Vi äter lite blandat. Ganska mycket färdigt, men alltid mycket grönsaker. Bara godis på lördagar, ingen läsk. Vi är medvetna, men ofta blir maten ganska dålig, eller tråkig, du vet. Fiskpinnar.. korv.. Här kan vi bli bättre, helt klart. 

  • kompiskarin

    Tack Soulswillrise.
    Ja. Som sagt är hon så emot att "gör grejer". Hon har verkligen attityd som en tonåring och hon lirkar sig dessutom ur förslag. Simma har jag försökt med, funkade när hon var mindre.. Hon har tyvärr tappat lekådran.

  • choklad
    SoulsWillRise skrev 2015-12-01 09:35:31 följande:

    Föreslå att gå och simma med henne? Först ett par längder i simbassängen och äventyrsbad som "belöning"? Sen tror jag det kan vara jätte bra att ibland vara hård. Begränsa data sittandet till max 2 timmar per dag typ, och att så många timmar hon sitter vid datorn måste hon även spendera ute med det hon tycker är kul. Typ umgås med kompisar utomhus, leka om hon fortfarande tycker det är roligt. Aldrig straffa henne men att införa som regel att så många timmar hon sitter vid datorn måste hon även använda till annat, helst utomhus där det finns massor av roliga saker att göra och som dessutom är gratis, typ hoppa hopprep, klättra och springa i skogen. Ännu bättre om ni föräldrar hänger på :) och som sagt, begränsa tv tittande och data användning. Inför mer sallad till måltiderna.


    Det där tror jag är en farlig väg. Då blir fysisk aktivitet det där onda som man måste göra för att sen få göra det man vill, det riskerar att skapa en stark koppling att motion gör man bara för belöningar. 

    Precis som Jasmin skriver ovan så tror jag att maten är det viktiga här. Gör förändringar i hela familjens mat så den blir nyttigare. Minska på mängderna så hon inte kan ta så stora portioner. Se till att tillgängliga mellanmål är nyttiga.

    Men väldigt bra att du, TS, är medveten om att det kan ställa till stor skada om du får henne att skämmas över sin kropp och sitt ätande!
  • Vanillaextract

    Sätt ett lösenord hon inte kan på datorn, sätt undan den någonstans hon inte har tillgång till eller stäng av internet under vissa tider. Du snackar som om att det vore utanför er kontroll, det är det inte.

    Ha inte godis eller andra onyttigheter hemma(köp en liten mängd en gång i månaden ifall ni vill unna er). Ha inte vitt bröd eller onyttiga flingor hemma. Bara fullkorn eller knäckebröd.

    Äter hon stora portioner börja lägg upp alla portioner själv vid middagen. Gör nyttig mat, öka mängden grönsaker och minska mängden kött. Servera endast vatten. Är hon kräsen med frukt och grönsaker gör dem "roligare" genom att skära saker i stavar, gör fruktsallad med mera.

    Gör roliga familjeutflykter där man rör på sig; skridskor, simhall, promenadutflykter osv. Men eftersom hon är anti rörelse är väl maten det ni får påverka mest.

Svar på tråden Dotter på väg att bli överviktig