Inlägg från: En del av oss |Visa alla inlägg
  • En del av oss

    Bärsjal till nyfödd

    Behöver hjälp! Jag väntar mitt första barn i slutet av juni och har tänkt använda bärsjal men är helt novis.

    Har fått tag i en tricot slen och försökt knyta den nu gånger enl instruktion men får inte till det för delen som är fram alltså fickan för bebisen som går över min överkropp fram blir inte stram och det knölar bara ihop sig bak hur jag än försöker få det slätt bak och tajt fram. Hur lyckas jag?

    Sedan känns sjalen både så lång men samtidigt får jag bara korta stumpar kvar när knyten ska göras? Vad gör jag för fel?

    Blir det för varmt för en tricot slen i sommar med en liten bebis fastklistrad mot mig? Den känns varm. Ska jag kanske satsa på en Looma i sommar? Hur länge kan jag använda en Looma och en Tricot slen?

    Mycket tacksam för svar!


    Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016 efter flertalet MF/MA
  • Svar på tråden Bärsjal till nyfödd
  • En del av oss

    Har inget barn att öva med då mitt första väntas i juni. Jag har bara hört och sett att man knyter på sig sjalen först och sedan stoppar i bebisen. Skulle nog aldrig kunna få till det annars om jag ska hålla en bebis med ena armen och sedan få till sjalen med en arm när det är svårt med två armar och händer och jag måste lära mig utan hjälp då jag inte alltid kommer ha sambon behjälplig.


    Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016 efter flertalet MF/MA
  • En del av oss

    [quote=76067290][quote-nick]Priscill skrev 2015-12-01 15:40:03 följande:[/quote-nick]

    Du ska dra åt, hårdare än du tror. En trikåsjal strechar alltid lite och töjer ut sig av barnets tyngd.

    Men oroa dig inte, övning ger verkligen färdighet. Hitta en docka eller nalle att öva med så att du får lite tyngd (och armar/ben i rätt hål).

    [/

    Får öva och dra åt ännu hårdare då och köpa en nalle attöva med. Men måste man göra om spänningen med bebis i sedan också?


    Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016 efter flertalet MF/MA
  • En del av oss

    [quote=76067638][quote-nick]Annelie 76 skrev 2015-12-01 17:06:08 följande:[/quote-nick]

    Du gör knytningen omslutet kryss med trikåsjal. När det är klart ska den sitta som en tight tröja.

    Det finns jättebra instruktioner på nätet, särskilt på youtube. Både svenska och engelska.

    [/

    Är det någon ny knytning?


    Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016 efter flertalet MF/MA
  • En del av oss

    [quote=76070034][quote-nick]Annelie 76 skrev 2015-12-02 07:56:34 följande:[/quote-nick]

    En trikåsjal ska inte behöva efterspännas. Man spänner lagom mycket innan man sätter i bebisen, sen funkar det bra.

    [/

    Så har jag också förstått att man gör men någon här skrev att man gör så.

    Kom på en sak. Det ska dras åt fram och sedan ska ju bak med tyget bak och över axlarna och ändarna in under tyget fram och det är då som det skiter sig för mig då jag inte kommer ner med ändarna för att det då är för tight och då släpper tightheten fram. Vet inte om nån förstår min förklaring.


    Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016 efter flertalet MF/MA
  • En del av oss

    [quote=76070036][quote-nick]Annelie 76 skrev 2015-12-02 07:57:16 följande:[/quote-nick]

    Nej. Vet inte vad den heter på engelska men ny är den inte.

    [/

    Ska jag inte använda den vanliga knytningen beskriven ovan?


    Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016 efter flertalet MF/MA
  • En del av oss

    [quote=76072252][quote-nick]Flickan och kråkan skrev 2015-12-02 18:33:48 följande:[/quote-nick]

    Jag förstår inte riktigt problemet. Du stoppar ner ändarna fram och sedan kan du dra åt knytningen efteråt. Har du tittat på instruktionerna på skalbara som jag tipsade om ovan?

    [/

    Ja jag har kollat och följt instruktionerna men nr jag kommer till att stoppa ner tyget bakom det fram på min mage så släpper det och blir löst, det går inte att dra åt när ändarna är igenom så att tyget över min mage spänns igen, alltså sjäkva fickan där bebis ska i.


    Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016 efter flertalet MF/MA
  • En del av oss

    [quote=76073158][quote-nick]Flickan och kråkan skrev 2015-12-02 21:50:52 följande:[/quote-nick]

    Har du tyget slätt på ryggen så är det lätt att dra till det tight om du tar tag uppe vid axlarna. Du drar ju till uppe vid axlarna och sedan drar du ner ändarna.

    [/

    Får testa det, har svårt att få det slätt på ryggen för det är så jädra mycket tyg och långt.


    Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016 efter flertalet MF/MA
  • En del av oss

    Tricot slen är 5 m lång och 50 cm bred. Jag gör som ni skriver men så fort ändarna ska ner under framstycket så är det inte spänt och tight fickan blir lös och det ser fel ut. Jag får väl ta mig ut till Aspudden till Knytsan och få hjälp eller ta 450 kr och få en Ulrika Casselbrant som bärcoach 1 timme.


    Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016 efter flertalet MF/MA
  • En del av oss

    [quote=76077425][quote-nick]Flickan och kråkan skrev 2015-12-03 22:16:51 följande:[/quote-nick]

    Men du drar ju bara till det så som du vill ha det. Drar du i kanten närmast halsen så blir det tightare längst upp på magbältet och drar du i kanten ut mot axeln/armen så drar du åt längst ner på magbältet. Man kan ju dra åt eller göra knytningen lösare efter tycke och smak. Har du tittat på instruktionsfilmer på Sjalbarn?

    [/

    Ja jag hartittat och kan knytningen i sömnen tom ha ha men får det bara löst fram så fort ändarna ska ner fram och det går inte att dra åt så det som är mot min mage bröst blir tight igen. Håller jag tight får jag inte ner ändarna innanfår och ut längst ner.


    Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016 efter flertalet MF/MA
  • En del av oss

    [quote=76080248][quote-nick]Flickan och kråkan skrev 2015-12-04 17:38:32 följande:[/quote-nick]

    Men du drar ju till EFTER. Efter att du dragit ner ändarna under magbältet så drar du det tight. Du drar till uppe vid axlarna och halsen så att det blir så tight du vill ha det och sedan drar du till ändarna som du redan trätt innanför magbältet sist av allt.

    [/

    Jag kan inte dra till den delen alls, händer ingenting när jag försöker.


    Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016 efter flertalet MF/MA
  • En del av oss

    [quote=76081878][quote-nick]Flickan och kråkan skrev 2015-12-05 08:04:07 följande:[/quote-nick]

    Vilken del då? Du ska dra till uppe vid axlarna då drar det åt över ryggen och magen. Det är fysiskt omöjligt att det inte gör det.

    [/

    Jag får prova igen då.


    Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016 efter flertalet MF/MA
  • En del av oss

    Nu har jag provat att dra åt vid axlarna men ingen skillnad blir ännu lösare tom fram på min sjal. Ger fan upp nu går inte trots att det är slätt överallt så fort dom jädra ändarna ska under fram skiter sig allt och blir löst fram och ju mer jag drar vid axlarna och håller på desto lösare fram så bebis kommer bryta nacken uppe vid mitt bröst


    Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016 efter flertalet MF/MA
  • En del av oss

    [quote=76084706][quote-nick]Annelie 76 skrev 2015-12-05 22:10:54 följande:[/quote-nick]

    Har du Facebook? Kolla om det finns en bärsjalsgrupp där du bor, då kanske du hittar nån i närheten som kan komma och hjälpa dig. Annars gå med i gruppen "Bärsjalar!", där finns alla möjliga som kan ge dig hjälp.

    [/

    Ogillar facebookgrupp så rörigt i grupper där tycker jag med prat om olika saker på en och samma sida och utloggad hela tiden. Facebook alltid krånglat för mig så jag tappar lusten när man får logga in hela tiden innan man hunnit läsa klart ett inlägg ens.


    Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016 efter flertalet MF/MA
  • En del av oss

    [quote=76088608][quote-nick]aleydis skrev 2015-12-06 23:45:49 följande:[/quote-nick]

    Ta det lugnt, du har väldigt lång tid på dig kvar och man lär sig superfort! Jag tror att barnet fyller ut när det sitter där.

    Har du ingen i bekantskapskretsen som sjalar? Mitt första tips är att gå till knyt an. Men om det är absolut kris och du inte känner någon kan jag ställa upp och dela med mig av min kunskap, är nybörjare men mitt barn levde i sjal första 3 månaderna. Förstod det som att du bodde i Stockholm, det gör jag iaf. Men då får du ge ut en mail eller skicka PM . Du ska inte behöva gå och oroa dig för det här !

    PS mitt barn föddes i juni förra året och är alltså precis ett år äldre än ditt :)

    [

    Åh vad snällt jag skickar dig ett mail för jag behöver verkligen hjälp.


    Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016 efter flertalet MF/MA
Svar på tråden Bärsjal till nyfödd