Inlägg från: Anonym (Say what?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Say what?)

    Okej att ta betalt av studerande barn?

    En pappa har bokat en stuga över jul-och nyår med sin "nya" familj som han betalar för, dvs han betalar för nya donnan och hennes barn. Han ber sina egna barn komma dit men dom krävs på pengar och dom får betala i procent för hur många dagar dom är där och vad stugan kostar per person och dag trots att han vet att dom är fattiga studenter och inte har råd att komma egentligen om dom måste betala för övernattningarna.

    Stugan han har hyrt är stor och kostar alltså inte extra för honom vare sig hans barn kommer eller inte. Gör han rätt som bokar resan utan att kolla med sina egna barn först om deras julplaner och sen dessutom tar betalt av dom om dom kommer trots att han vet att dom har kass ekonomi vilket han inte har själv?

  • Svar på tråden Okej att ta betalt av studerande barn?
  • Anonym (Say what?)
    MsFry skrev 2015-12-01 19:21:52 följande:
    Nej självklart inte rätt om han förväntar sig eller kräver att de kommer. Om det bara är ett erbjudande är det mest orättvist och tanklöst om han betalar allt för den nya familjen.
    Han vill att dom kommer men verkar tycka att det är mer viktigt att få betalt än att dom ska komma eftersom att han räknar ut på kronan hur mycket hans barn ska betala per dag dom är där.
  • Anonym (Say what?)
    Tow2Mater skrev 2015-12-01 19:22:36 följande:
    Han kanske tycker du ska skjuta till lite?

    Donna?
    Va? Vem är jag som ska skjuta till och varför?
    Tow2Mater skrev 2015-12-01 19:24:22 följande:
    Hur vet du att det inte är hon som betalar stugan?
    För att jag vet det och även om det var hon så borde han gå in och betala för sina barn isf eftersom att dom är studenter och det är hans barn som han påstår sig vilja fira jul med och han vet att dom inte har råd att åka dit. Vem tar betalt av sina fattiga barn när man själv har god ekonomi och betalar för sin nya familj?

  • Anonym (Say what?)
    Anonym (fråga) skrev 2015-12-01 19:28:53 följande:
    Vad händer om barnen säger "jag vill gärna komma, men har inte råd med så mycket. Jag betalar gärna för maten, men är det ok om vi bara säger hälften så mycket för boendet?"
    Det fanns ingen förståelse för ett liknande resonemang. Endera skulle barnen betala dagspriset per person för stugan eller stanna hemma.
  • Anonym (Say what?)
    Tow2Mater skrev 2015-12-01 19:33:25 följande:
    Jag gissar du är de studerande barnens mamma? eller har jag fel, är du "Donna" kanske?
    Du har fel i båda fallen.
    Anonym (hh) skrev 2015-12-01 19:48:21 följande:
    Nja, det beror väl på? Det är mycket omständigheter vi inte vet. Är barnen gymnasiestuderande hemmaboende 17-åringar eller 40 - åriga doktorander exempelvis? Finns det någon bakomliggande konflikt och vad har alla för relation? Hur brukar jularna firas?

    Det känns som du som skriver frågan är väldigt arg? Eller har jag fel?
    Jag vill inte outa någon för mycket men 17-åringar är närmare sanningen än 40-åringar om jag säger så. Det finns ingen konflikt och barnen och pappan hörs relativt ofta. Jularna har så gott som alltid firats tillsammans. Väldigt arg är jag inte utan snarare väldigt besviken på pappan som behandlar sina barn så illa jämfört med sin nya familj. Det gör verkligen ingen skillnad i hans ekonomi om hans barn skulle få vara där gratis i några dagar.

  • Anonym (Say what?)
    Kjell2 skrev 2015-12-01 20:31:44 följande:
    Lite dålig stil att inte fråga i förväg om det var accepterad variant på julfirande. Men barnen har ju alltid alternativet att inte åka och köra sitt eget julfirande.
    Precis. Han serverade barnen med det faktum att han skulle åka bort och det var bokat sen ett tag när han väl sa det. Som i en eftertanke sa han att barnen kunde komma om dom ville men då får dom betala för sig själva fast han mycket väl vet deras situation med ekonomin och att det inte beror på att dom slösar bort sina pengar utan att det är kärvt som studenter i en dyr stad med dyrt boende.
    Tow2Mater skrev 2015-12-01 20:13:25 följande:
    Nu vet jag! Du är en av de studerande "barnen" som tror du har koll på pappas ekonomi, hans inkomster och utgifter, och inte gilar din nya "styvmor"? Hur kunde jag missa det.
    Du är helt klart inte medial så du kan sluta gissa vem jag är för ingen av dina gissningar stämmer.
    Anonym (hh) skrev 2015-12-01 20:10:36 följande:
    Men har han någon särskild anledning att inte bjuda. Som att han tycker barnen ska lära sig hushålla med pengar/har festat bort för mycket? Eller tror du han säger på detta vis för att han egentligen vill fira jul bara med nya familjen?

    Kanske konstigt att bjuda vissa men inte alla? Vill barnen fira jul där?

    Egentligen är det inte konstigt att flera självförsörjande vuxna som delar en stuga också delar kostnaden. Om det är barn som försörjs av föräldrarna kanske pappan förväntar sig att mamman bidrar.

    Svårt att säga när man vet så lite om situationen men om det var i min familj skulle nog mina föräldrar vilja bjuda men jag skulle insisterar på att betala i den åldern för att känna mig självständig och oberoende. Nu när jag har egen familj känns det inte lika viktigt att bevisa något längre :). Ena gången kan mina föräldrar bjuda och andra gånger är det vi som bjuder.
    Barnen tar bra hand om sin ekonomi men det är ju inte så lätt att vara student förstås. Tycker också att det är jättekonstigt att utesluta sina egna barn sådär och kräva betalt när stugan kostar honom samma sak vare sig barnen kommer eller inte.

    Jag tycker det är helt okej att dela kostnaden med sina barn om man vet att dom har en fungerande ekonomi och man bestämmer i samförstånd vad man ska göra till julen men i just det här fallet så tycker jag att han visar väldigt lite respekt och kärlek till sina barn när han betalar för den nya familjen men inte sina egna barn.


  • Anonym (Say what?)
    Anonym (fråga) skrev 2015-12-01 21:10:23 följande:
    Då ville han väl inte att de skulle komma egentligen. Vill ha lite tid med "nya" familjen denna jul.


    Hur tänker man som pappa när man gör så?
  • Anonym (Say what?)
    Påven Johanna skrev 2015-12-02 18:49:31 följande:
    Ber man ungarna komma så betalar man. Själv skulle jag betala i vilket fall som helst men om jag bett dem komma, så som det står i trådstarten, så är det ännu mer självklart att det är jag som står för fiolerna. 
    För en gångs skull håller jag med dig.

    Stugan kostar detsamma för honom vare sig hans barn kommer eller inte. Han har väldigt god ekonomi och jag vet till hundra procent att han inte behöver sina barns tusenlappar för deras övernattningar. Att han bestämmer att han och nya familjen ska åka bort och sedan säger till sina egna barn att dom kan få komma om dom betalar per dag och person är bara så futtigt så det finns inte. Det är alltså viktigare för honom att få några tusen kronor han inte behöver än att få fira julhelgen med sina barn? För hans barn gör pengarna en stor skillnad för dom lever på existensminimum i princip.

    Självklart kan och ska vuxna barn med god ekonomi och jobb dela på kostnaden om man som familj bestämmer att åka bort tillsammans men i det här fallet där han och nya donnan har bestämt att åka och sen bjuder in hans fattiga barn efteråt så tycker jag att han kan stå för fiolerna. Allt annat är bara futtigt och snålt.

    Tycker ni som protesterar mot det jag skriver att det är bra stil av honom att betala för sin nya familj om dom går ut och fikar men att hans barn själva får betala för sin dricka fast det var han och den nya som insisterade på att gå ut på stan och ta en fika istället för att fika hemma?


Svar på tråden Okej att ta betalt av studerande barn?