• Babydreamer

    Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus

    Jag har ganska nyligen fått beskedet att jag har PCO... Har en son som föddes 2012 och nu när vi försöker skaffa syskon så har det inte funkat och nu har jag som sagt fått diagnosen PCO. Äter just nu provera för att få igång mensen för att sedan förhoppningsvis få börja med pergotime inom kort.

    Tänkte om det var några fler med PCO som vill följas åt på vägen mot ett plus??

  • Svar på tråden Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus
  • pco
    Babydreamer skrev 2015-12-11 22:15:26 följande:
    Ja precis :(
    Men åh, så typiskt o segt att vänta bara för det :(
  • TheKitten
    pco skrev 2015-12-11 19:42:24 följande:
    Åh va kul att läsa om någon som får ta sprutor. Vi gjorde tre försök med pregotime utan att jag fick någon ÄL. Gick direkt vidare till ivf och med 5 hela ivf försök och 4mf i bagaget kom vår älskade dotter till på 10:onde insättning :) och jag har pco.
    Nu vill vi få ett syskon till henne men varken orkar elr har råd med mer ivf, då vi betalade 64.000kr då hon kom.
    Så tänkte prova Prego nu igen då vissa sagt att det kan vara lättare efter en graviditet. Så kom jag tänka på sprutorna jag tog vid ivfen som gav bra resultat på mig vilket inte pregon gjorde.,så har bokat tid på kvinnokliniken i januari, men de vill att man kör pregotime. Men då kan man få köra på sprutor?
    Vilka har du? Hur funkar en sån här karusell?
    De sa för många år sen att min man hade nedsatt spermiekvalité o fick därför direkt köra på Icsi metoden på SU men sen när vi gick över privat så provade de göra 50/50 på vanligt sätt och Icsi vilket gav samma resultat så därav tänker jag att bara jag får ÄL så borde det funka?
    Ja jag tycker du borde få testa sprutor eftersom pergtime inte fungerade för dig.
    Jag använder Puregon och verkar hittat rätt dos direkt. Annars får man prova sig fram. Om dosen är för svag så fortsätter man bara behandlingen och får öka dosen tills man ser en äggblåsa växa. Om det blir tvärtom att man får för många blåsor så får man avbryta och invänta mens.
  • pco
    TheKitten skrev 2015-12-11 22:26:46 följande:
    Ja jag tycker du borde få testa sprutor eftersom pergtime inte fungerade för dig.
    Jag använder Puregon och verkar hittat rätt dos direkt. Annars får man prova sig fram. Om dosen är för svag så fortsätter man bara behandlingen och får öka dosen tills man ser en äggblåsa växa. Om det blir tvärtom att man får för många blåsor så får man avbryta och invänta mens.
    Okej men vart går du? Privat? Vad kostar sprutor? Hörde an nån att det kostar cA 342kr om dagen? Sprutar man ca 14 dagar?
    Jag är ganska lättstimulerad mha sprutor så iaf vid ivf (kanske annorlunda på detta sätt) vid ivf vill man få ut många ägg o bra kvalité. Har fått ca 6 vid varje som växt fort och nu sista drygt 10st så detta kanske inte funkar?
    För det är ju detta med pco att man redan har många omogna som ligger o väntar. O skulle jag få mindre dos kanske de inte växer så det blir ÄL? Känns lite hopplöst nu faktiskt :/
    Hur många gånger har du kört?
  • roadstories

    Bim +2 idag och jag vågar inte testa. Det senaste halvåret har min mens kommit som den ska, 14 dagar efter Natural Cycles sagt att jag haft äl. Men i 1,5 år innan det har den ju varit oregelbunden så jag tror att den bara bestämt sig för att bli det igen. Suck, att man är så rädd för att få ett negativt test när man borde vara van vid det här laget.

    Vart befinner ni er i era cykler? Hur mår ni?

  • rebeqqa

    Jag är inne på 5e dagen med Provera då läkaren konstaterat att jag har pco. Vet inte riktigt.. känner inte av någon skillnad.

    Inget mer än att mina flytningar förändrats. Tjockare, vitare..

    Jag är orolig för mina blödningar då de alltid innan varit fruktansvärda. Flera veckor långa och väldigt rikliga med massa pms besvär. Innan jag började med p-ringar var jag bitvis deprimerad. P-ringar hjälpte mig oerhört mycket. Men det går ju inte att ha p-ring och bli gravid samtidigt haha.

  • roadstories
    rebeqqa skrev 2015-12-13 19:18:20 följande:

    Jag är inne på 5e dagen med Provera då läkaren konstaterat att jag har pco. Vet inte riktigt.. känner inte av någon skillnad.

    Inget mer än att mina flytningar förändrats. Tjockare, vitare..

    Jag är orolig för mina blödningar då de alltid innan varit fruktansvärda. Flera veckor långa och väldigt rikliga med massa pms besvär. Innan jag började med p-ringar var jag bitvis deprimerad. P-ringar hjälpte mig oerhört mycket. Men det går ju inte att ha p-ring och bli gravid samtidigt haha.


    Men usch din stackare! Vet din gyn om att du haft såna besvärliga blödningar? Jag vet att det finns ett läkemedel för rikliga mensblödningar. Minns inte vad det heter nu men kan kolla upp det om du vill?

    Min mens kom strax efter att jag skrev mitt inlägg. Hur mycket mer ska man orka..
  • rebeqqa

    Tack vad snäll du är. Min läkare vet om det men då det var så många år sedan och jag inte haft någon blödning sedan jag slutade med p-ringarna ville han inte ordinera något ifall att utan vi ska snarare försöka lära känna min kropp som den är ni istället för att gå på så gammal information. Mycket kan hända på 7år.

    Kämpa på tjejen det kommer gå för er. Vad spännande att du tempade förut precis när jag slutade med ringarna. Men då jag aldrig fick någon ägglossning blev jag bara så stressad och besviken. Men kanske ska börja snart igen.


    roadstories skrev 2015-12-13 21:17:44 följande:

    Men usch din stackare! Vet din gyn om att du haft såna besvärliga blödningar? Jag vet att det finns ett läkemedel för rikliga mensblödningar. Minns inte vad det heter nu men kan kolla upp det om du vill?

    Min mens kom strax efter att jag skrev mitt inlägg. Hur mycket mer ska man orka..


  • TheKitten
    pco skrev 2015-12-12 00:04:05 följande:

    Okej men vart går du? Privat? Vad kostar sprutor? Hörde an nån att det kostar cA 342kr om dagen? Sprutar man ca 14 dagar?

    Jag är ganska lättstimulerad mha sprutor så iaf vid ivf (kanske annorlunda på detta sätt) vid ivf vill man få ut många ägg o bra kvalité. Har fått ca 6 vid varje som växt fort och nu sista drygt 10st så detta kanske inte funkar?

    För det är ju detta med pco att man redan har många omogna som ligger o väntar. O skulle jag få mindre dos kanske de inte växer så det blir ÄL? Känns lite hopplöst nu faktiskt :/

    Hur många gånger har du kört?


    Jag går på vanliga lasarettet i Västerås.

    Man har ju nå slags högkostnadsskydd på receptbelagd medicin så det blir i så dyrt du hört. Beror ju och på dos osv men ja det är dyrare än tex pergotime. Tror jag betalar ca 300 för en ampull till sprutan. Den räcker för mig i ca 1,5 veckor.

    Ja i ca 14 dagar. Dom kollar ju hur många som växer och det får max vara 2 och när dom ser att någon växer så få man köra Äl-test och när man får utslag för äl slutar man med sprutan.

    Du får säkert svag dos. Dom börjar alltid med svag för att inte överstimulera.

    Har bara kört en omgång än så länge. Hoppas på att mensen uteblir annars gör jag nya försök. :)
  • palomablanca
    Babydreamer skrev 2015-12-11 22:14:56 följande:

    Måste kollas med ultraljud vid första omgången pergotime för att kolla så man inte blir överstimulerad....


    Är det standard? För jag frågade o han tyckte inte jag behövde komma på ultraljud. (Nog för att jag vill ha fler barn men helst ett t gången)
  • Babydreamer
    palomablanca skrev 2015-12-14 22:13:26 följande:

    Är det standard? För jag frågade o han tyckte inte jag behövde komma på ultraljud. (Nog för att jag vill ha fler barn men helst ett t gången)


    Då det finns risk att det bildas för många äggblåsor så ska det kollas med ultraljud första gången man använder pergotime eller om man ökar dosen. Så sa iallafall min gynekolog.
Svar på tråden Vi med PCO som vill följas åt på resan mot ett plus