• Sommar15

    Portionsstorlek 4 månader

    Jag har en bebis som precis blivit fyra månader och har börjat få smakportioner en gång per dag (grönsakspuré av olika slag). Är utomlands nu men tänkte börja med gröt också (för att introducera gluten) när jag är tillbaka i Sverige om en dryg vecka.

    Enl BVC så ska man inte ersätta ett mål förrän vid sex månaders ålder, vilket jag är med på. Nu får hon lite puré och sedan amning + ersättning (hon blir inte nöjd på enbart amning). Men hur mycket är en lagom smakportion? Tycker jag läser olika överallt i broschyrer från BVC och på nätet - allt från en liten skål till att doppa fingret i sås liksom. Hon älskar maten hon fått och slukar det glatt och bara gapar efter mer. Har nu begränsat det så att inte magen ska reagera (vilket den inte har) men hon vill ha mer och blir arg när vi slutar mata. Är det ok att öka på?

    Till saken hör att jag helst vill sluta amma, i alla fall dagtid. Det är så krångligt och bökigt och hon får ändå flaska efter nästan varje mål så det är bara ett ytterligare moment nu med puré också. Ska jag köra puré+ersättning enbart på dagtid (a la frukost, lunch, middag) och amning+ersättning däremellan? Tycker detta är så svårt med så många olika bud så tar tacksamt emot råd från erfarna mammor!

    Amningsfanatiker undanbedes :) ska börja jobba när hon är 9 månader så då senast måste jag ha slutat, men tänker fasa ut allteftersom nu redan.

  • Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader
  • pigglet
    https://sagogrynet.wordpress.com/2011/09/30/vad-sager-livsmedelsverket/
    En bit ner:" ? Aktuell forskning visar att det inte är en nackdel, men inte heller någon fördel, om barnet får smaka små, små mängder mat från tidigast fyra månaders ålder."

    Alltså: Ingen nackdel, eller fördel, med smaksensationer vid ¨TIDIGAST 4 månader. För barnets välmående spelar det ingen roll, men vi pratar då om en slick. Tidigast vid 5 månader.

    Orsaken till att SLV ändrade sina rekommendationer är alltså, enligt dem själva, att folk ändå inte kunde hålla sig från att ge små bebisar på 4 månader mat. Därför öppnade de upp för att ge en slick redan från 4 månader.
    Strategin är minst sagt underlig, enligt mig, och funkar inte heller eftersom många likafullt börjar ge puré/välling/gröt för tidigt.

    http://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar/spadbarn/
    "En del barn blir tidigt intresserade av mat. Tidigast från fyra månaders ålder kan du låta barnet få smaka små prov av vanlig mat, så länge det är så små mängder att de inte konkurrerar med amningen."

    Det citat som kvinna30plus använder sig av kommer senare i texten, när det handlar om mat från 6 månader. Där stämmer det att man kan gå olika snabbt fram osv.

    Angående gluten:
    "Om barnet får små mängder gluten medan det fortfarande ammas minskar risken för att barnet ska bli glutenintolerant. Senast vid sex månader, och tidigast från fyra månader, bör du därför börja ge barnet lite mat med gluten. Gluten finns i mat som innehåller vete, korn och råg. Däremot finns det bara lite gluten i havre.

    Du kan till exempel låta barnet få smaka en liten munsbit vitt bröd eller smörgåsrån eller en liten sked gröt eller välling några gånger i veckan. Om du ger välling i flaska blir det lätt för stora mängder gluten. Efter sex månader kan du långsamt öka mängden."

    Alltså: ingen gluten innan 4 månader. Sedan en liten smakbit några gånger i veckan. Från 6 månader kan man långsamt öka mängden.

    Men diskussionen börjar kännas rätt uttjatad nu? Vi får väl enas om att vi gör olika. Vill man absolut, trots att det gå mot rekommendationerna, börja tidigare eller ge större mängd så finns det ingen lag som förbjuder det.

  • Kvinna30plus
    aleydis skrev 2016-01-02 22:25:15 följande:

    Enligt WHO ska bröstmjölk eller ersättning vara huvuddelen av födan hela första året. Detta stämmer väl med Livsmedelsverkets och 1177s rekommendation

    - ( ev smaksensation tidigast 4 mån)

    - smakportioner från 6 mån, 1 smakportion börjar från ca 1/2 tsk och trappas upp

    - ca 1 utbytt mål vid 7 mån

    -ca 2 utbytta mål vid 8-10 mån

    Oavsett amning/ersättning så bör man alltså fortsätta ge det hela första året. Alltså blir det enl dessa rekommendationer:

    0-6 mån helamning/flaskning

    6-12 mån upptrappning av mat. Det blir då inte stressigt att introducera mat

    Det enda som inte täcks av bröstmjölk / ersättning är järnbehovet, därför bör man börja introducera mat vid 6 mån. Annars är bm/Tillskottsnäring väldigt bra och energität!

    Detta är precis det natulcien försöker säga. (Som jag har förstått det)

    Min BVC sköterska rådde mig att börja med gröt vid 4-5 mån om intresset finns hos barnet, hon menade att oralmotoriken var mogen för att äta då och att det var lättare att introducera då för att vid sex månader händer mer motoriskt och hon tyckte att barn är mer distraherade då. Det var hennes förklaring enl hennes erfarenhet men den stämmer INTE med Livsmedelsverkets rekommendationer.


    Fast vet du bakgrunden till WHO s rekommendation? Jo för att i stora delar av världen är det förorenat vatten å direkt livsfara å ge ngt annat än amma. Men som sagt jag väljer ju att göra efter det jag satt mig in i och tittat på varför det finns de rekommendationer vi har å tror på utefter det. Å du gör det du tror på. Tror att både ditt å mitt barn mår bra. Att BVC rekommenderar gröt går inte emot Livsmedelsverket, det hade gått emot deras råd om det hade varit vanlig gröt de hade menat. Skriv till Livsmedelverket annars, jag kan ta på mig det å lägga upp svaret svart på vitt här annars.
  • Kvinna30plus
    pigglet skrev 2016-01-02 22:58:22 följande:

    sagogrynet.wordpress.com/2011/09/30/vad-sager-livsmedelsverket/

    En bit ner:" ? Aktuell forskning visar att det inte är en nackdel, men inte heller någon fördel, om barnet får smaka små, små mängder mat från tidigast fyra månaders ålder."

    Alltså: Ingen nackdel, eller fördel, med smaksensationer vid ¨TIDIGAST 4 månader. För barnets välmående spelar det ingen roll, men vi pratar då om en slick. Tidigast vid 5 månader.

    Orsaken till att SLV ändrade sina rekommendationer är alltså, enligt dem själva, att folk ändå inte kunde hålla sig från att ge små bebisar på 4 månader mat. Därför öppnade de upp för att ge en slick redan från 4 månader.

    Strategin är minst sagt underlig, enligt mig, och funkar inte heller eftersom många likafullt börjar ge puré/välling/gröt för tidigt.

    www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar/spadbarn/

    "En del barn blir tidigt intresserade av mat. Tidigast från fyra månaders ålder kan du låta barnet få smaka små prov av vanlig mat, så länge det är så små mängder att de inte konkurrerar med amningen."

    Det citat som kvinna30plus använder sig av kommer senare i texten, när det handlar om mat från 6 månader. Där stämmer det att man kan gå olika snabbt fram osv.

    Angående gluten:

    "Om barnet får små mängder gluten medan det fortfarande ammas minskar risken för att barnet ska bli glutenintolerant. Senast vid sex månader, och tidigast från fyra månader, bör du därför börja ge barnet lite mat med gluten. Gluten finns i mat som innehåller vete, korn och råg. Däremot finns det bara lite gluten i havre.Du kan till exempel låta barnet få smaka en liten munsbit vitt bröd eller smörgåsrån eller en liten sked gröt eller välling några gånger i veckan. Om du ger välling i flaska blir det lätt för stora mängder gluten. Efter sex månader kan du långsamt öka mängden."

    Alltså: ingen gluten innan 4 månader. Sedan en liten smakbit några gånger i veckan. Från 6 månader kan man långsamt öka mängden.

    Men diskussionen börjar kännas rätt uttjatad nu? Vi får väl enas om att vi gör olika. Vill man absolut, trots att det gå mot rekommendationerna, börja tidigare eller ge större mängd så finns det ingen lag som förbjuder det.


    Ja men visst, jag har dock skrivit å menat att JAG ser fördelar med att mitt barn blir intresserad av mat, samt att jag långsamt introducerar mat för henne å nej inga nackdelar har ju kunnat påvisas. Så då har jag tagit ett beslut efter det. Jag vet också orsaken till varför man ändrade från tre till idag fyra månader och vet jag då orsaken och det inte berör mig så är det bara att lägga ihop ett plus ett. För du vet va att rekommendationen har varit tre månader tidigare? Dock började folk ersätta amningen/ ersättningen m mat å det var ju inte tanken, därav ändrades rådet. Sedan så är det skillnad på vanlig gröt å gröt som är sammansatt för 4 månadersbebis. Det går liksom inte att jämföra med en brödbit eller vanlig gröt. Ja absolut och det tycker jag man får med, du gör ju vad du tror på, jag gör vad jag tror på. Det finns massa mat som inte innehåller gluten. Och det introducerade vi inte förrän hon var 4 månade ngnting första ggn. Precis enligt rekommendation!
  • pigglet

    Äh, kan inte låta bli att skriva ett inlägg till... knasigt!

    Det här du upprepar om att just pulvergröten skulle vara undantaget när det gäller mat till 4 månaders och bvc:s rekommendationer - varifrån får du att gröten skulle ha en annan ställning? Jag är rätt påläst ändå, och har aldrig stött på det tidigare? Att om bvc rekommenderar puré eller hemkokt gröt för en 4-månaders så går de emot SLV, men om det är köpesgröt så är det ok?

    Är det för att den på förpackningen är just från 4 månader? Det finns väl annan mat som också har det, tex juicer, grönsakspuréer osv? Likafullt är SLVs rekommendation att inte ge smakportioner innan 6 månader.

    Att det finns barnmat som enligt tillverkaren är från 4 månader innebär inte att SLV rekommenderar det, eller? Det finns ju mycket mat, snacks och godis som säljs i affärerna, inte alls för att livsmedelsverket rekommenderar det utan för att folk själva får ta ställning till att äta det / ge till sina barn, utifrån sin eventuella kunskap eller brist på den.

  • pigglet

    Sedan tror jag kanske att du missar hur rekommendationerna har varit. När det var 3 månader som gällde, det vet jag inte. Enligt min mamma var det 2 månader på 70-talet. Sedan skriver du att det ändrades på 80-talet, jag antar att det var till smakportioner vid tidigast 4 månader då, som sedan gällde till 2003 när de ändrade till 6 månader.

    Nu har jag ingen källa, men så vitt jag vet så ändrades det till 6 månader pga hälsoproblem hos bebisarna? En teori om varför glutenallergi var så vanligt, förstoppning, magproblem? Jag känner mig helt övertygad om att de sköt på gränsen 2 månader pga forskning som visade att det skulle vara bättre.

    Sedan, 2011, gick de alltså tillbaks till att man om man ville kunde låta barnet få en slick av mat vid 4 månader, orsaken var att varken bvc eller föräldrar följde rekommendationerna. Alltså att man skulle hålla sig helt borta från mat (och gröt också, naturligtvis, eftersom det aldrig gjorts skillnad på mat/gröt/välling) till 6 månader. Inget nytt under solen alltså, fortfarande ska man vänta med mat till 6 månader, men vill man kan bebisen få ta sig en slick från tidigast 4 månader eftersom det verkar vara viktigt för föräldrar (och bvc).

  • telly

    Vi körde:

    Amning + slick på fingret tex lite sås från 4 mån

    Enstaka skedar puré och gröt, utöver amning från 6 mån

    Upptrappning till fulla portioner som långsamt ersatte ett mål. Vid sju månader amning som komplement och hela portioner puré/gröt till frukost/lunch/middag

    Genom att mjukstarta har vi en frisk unge som äter det mesta och aldrig haft problem med magen! Smakprov är smakprov och smakportioner är smakportioner. Fattar inte varför man kallar en tallrik gröt för smakportion...

  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-02 20:58:48 följande:
    Efter det jag läst på så har jag baserat det ja. Om du läser bakgrunden till råden så kan man faktiskt lägga ihop ett å ett. Det är vad jag har gjort för min bedömmning. Så sluta säg att jag bara hittar på det är ju du som inte förstår, å därav kommer du med diverse påhopp å otrevligheter. Redan från början skrev jag att lika mkt som jag gör min bedömning utefter det jag läst å satt mig in, gör du din. Uppenbarligen har du hakat upp dig för att jag nämnde en i min föräldrargrups men det är ju DU som påstår att det jag baserar min bedömning till hur jag vill göra på bara det. Å det är ju rent av löjligt då så inte är fallet utan du har bara lagt det i din mun å antar. Fast jag skrivit flera ggr att jag gjort min bedömning efter det jag läst mig till. Dessutom hävdar du att du vet bäst å BVC sköterskor inte kan sitt jobb. Det är möjligt att d finns en å annan men du pekar på majoriteten med ditt påstående i denna tråd. Det är svårt att inbringa förtroende i det du säger då.
    Okej..? Få se om jag begriper detta nu? Du menar alltså att det är Livsmedelsverkets rekommendationer du har läst, och "lagt ihop ett och ett" och därigenom dragit slutsatsen att det är bäst och fördelaktigt att ge smakportioner så tidigt som möjligt? Och detta har du alltså läst dig till i en text där man uttryckligen skriver att det inte finns några fördelar med en tidig start?
  • Natulcien
    aleydis skrev 2016-01-02 22:25:15 följande:

    Enligt WHO ska bröstmjölk eller ersättning vara huvuddelen av födan hela första året. Detta stämmer väl med Livsmedelsverkets och 1177s rekommendation
    - ( ev smaksensation tidigast 4 mån)
    - smakportioner från 6 mån, 1 smakportion börjar från ca 1/2 tsk och trappas upp
    - ca 1 utbytt mål vid 7 mån
    -ca 2 utbytta mål vid 8-10 mån

    Oavsett amning/ersättning så bör man alltså fortsätta ge det hela första året. Alltså blir det enl dessa rekommendationer:
    0-6 mån helamning/flaskning
    6-12 mån upptrappning av mat. Det blir då inte stressigt att introducera mat

    Det enda som inte täcks av bröstmjölk / ersättning är järnbehovet, därför bör man börja introducera mat vid 6 mån. Annars är bm/Tillskottsnäring väldigt bra och energität!

    Detta är precis det natulcien försöker säga. (Som jag har förstått det)

    Min BVC sköterska rådde mig att börja med gröt vid 4-5 mån om intresset finns hos barnet, hon menade att oralmotoriken var mogen för att äta då och att det var lättare att introducera då för att vid sex månader händer mer motoriskt och hon tyckte att barn är mer distraherade då. Det var hennes förklaring enl hennes erfarenhet men den stämmer INTE med Livsmedelsverkets rekommendationer.


    pigglet skrev 2016-01-02 22:58:22 följande:
    https://sagogrynet.wordpress.com/2011/09/30/vad-sager-livsmedelsverket/
    En bit ner:" ? Aktuell forskning visar att det inte är en nackdel, men inte heller någon fördel, om barnet får smaka små, små mängder mat från tidigast fyra månaders ålder."

    Alltså: Ingen nackdel, eller fördel, med smaksensationer vid ¨TIDIGAST 4 månader. För barnets välmående spelar det ingen roll, men vi pratar då om en slick. Tidigast vid 5 månader.

    Orsaken till att SLV ändrade sina rekommendationer är alltså, enligt dem själva, att folk ändå inte kunde hålla sig från att ge små bebisar på 4 månader mat. Därför öppnade de upp för att ge en slick redan från 4 månader.
    Strategin är minst sagt underlig, enligt mig, och funkar inte heller eftersom många likafullt börjar ge puré/välling/gröt för tidigt.

    http://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar/spadbarn/
    "En del barn blir tidigt intresserade av mat. Tidigast från fyra månaders ålder kan du låta barnet få smaka små prov av vanlig mat, så länge det är så små mängder att de inte konkurrerar med amningen."

    Det citat som kvinna30plus använder sig av kommer senare i texten, när det handlar om mat från 6 månader. Där stämmer det att man kan gå olika snabbt fram osv.

    Angående gluten:
    "Om barnet får små mängder gluten medan det fortfarande ammas minskar risken för att barnet ska bli glutenintolerant. Senast vid sex månader, och tidigast från fyra månader, bör du därför börja ge barnet lite mat med gluten. Gluten finns i mat som innehåller vete, korn och råg. Däremot finns det bara lite gluten i havre.

    Du kan till exempel låta barnet få smaka en liten munsbit vitt bröd eller smörgåsrån eller en liten sked gröt eller välling några gånger i veckan. Om du ger välling i flaska blir det lätt för stora mängder gluten. Efter sex månader kan du långsamt öka mängden."

    Alltså: ingen gluten innan 4 månader. Sedan en liten smakbit några gånger i veckan. Från 6 månader kan man långsamt öka mängden.

    Men diskussionen börjar kännas rätt uttjatad nu? Vi får väl enas om att vi gör olika. Vill man absolut, trots att det gå mot rekommendationerna, börja tidigare eller ge större mängd så finns det ingen lag som förbjuder det.


    pigglet skrev 2016-01-02 23:23:45 följande:

    Sedan tror jag kanske att du missar hur rekommendationerna har varit. När det var 3 månader som gällde, det vet jag inte. Enligt min mamma var det 2 månader på 70-talet. Sedan skriver du att det ändrades på 80-talet, jag antar att det var till smakportioner vid tidigast 4 månader då, som sedan gällde till 2003 när de ändrade till 6 månader.

    Nu har jag ingen källa, men så vitt jag vet så ändrades det till 6 månader pga hälsoproblem hos bebisarna? En teori om varför glutenallergi var så vanligt, förstoppning, magproblem? Jag känner mig helt övertygad om att de sköt på gränsen 2 månader pga forskning som visade att det skulle vara bättre.

    Sedan, 2011, gick de alltså tillbaks till att man om man ville kunde låta barnet få en slick av mat vid 4 månader, orsaken var att varken bvc eller föräldrar följde rekommendationerna. Alltså att man skulle hålla sig helt borta från mat (och gröt också, naturligtvis, eftersom det aldrig gjorts skillnad på mat/gröt/välling) till 6 månader. Inget nytt under solen alltså, fortfarande ska man vänta med mat till 6 månader, men vill man kan bebisen få ta sig en slick från tidigast 4 månader eftersom det verkar vara viktigt för föräldrar (och bvc).


    telly skrev 2016-01-02 23:34:30 följande:

    Vi körde:

    Amning + slick på fingret tex lite sås från 4 mån

    Enstaka skedar puré och gröt, utöver amning från 6 mån

    Upptrappning till fulla portioner som långsamt ersatte ett mål. Vid sju månader amning som komplement och hela portioner puré/gröt till frukost/lunch/middag

    Genom att mjukstarta har vi en frisk unge som äter det mesta och aldrig haft problem med magen! Smakprov är smakprov och smakportioner är smakportioner. Fattar inte varför man kallar en tallrik gröt för smakportion...






  • minerva123

    I denna artikel från Läkartidningen står det bl a

    "Introduktion av tilläggskost före 17 veckors ålder kan medföra negativa hälsoeffekter".

    17 veckor = 4 månader.

    Och vad gäller gluten:

    "En rimlig slutsats är att kvinnor [som planerar att sluta amma] bör upplysas om fördelen med att introducera gluten i små mängder i barnets kost, dock inte före 4 månaders ålder (...)"

    www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx

  • Rani

    Ju mer jag läser i denna tråd desto mer övertygad blir jag att anledningen till att åsikterna går isär är bristande läsförståelse. Hur kan två människor läsa samma (väldigt tydliga) text och uppfatta den så olika? Våra myndigheter har det inte lätt. Jag upplever samma i den här tråden som när jag går in på försäkringskassans facebook-sida. Informationen går liksom inte fram - hur tydlig den än är.

Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader