Inlägg från: Freija123 |Visa alla inlägg
  • Freija123

    Punktering på sambons bil - vem betalar?

    Jag behöver era åsikter. Min sambo har en bil som han köpte för ca 7-8 år sedan. Vid köpet fick han med redan begagnade vinterdäck, okänt hur gamla/slitna de var. För ett tag sedan lånade jag bilen en kväll, jag körde inom stan (ca 6 km) sammanlagt. Då det var lite halt och temperaturen hastigt sjönk ner till flera minusgrader körde jag väldigt försiktigt, ca 30-40 km/h. Jag hörde inte på någon kant eller annat, vad jag vet.

    Dagen efter är det punka på bilen. Sambon menar att däcket ser kantstött ut och att jag måste kört på en kant. Jag säger att jag inte gjort det och att jag kört väldigt försiktigt. Sambon menar att då jag haft bilen senast (han hade kört den någon timme innan jag använde den), får jag ersätta med ett nytt däck. Han menar till och med att jag borde betala två då man inte ska köra med ett nytt och resten slitna. Jag menar att däcken är gamla, och att det inte behöver ha med min körning att göra och att jag kan betala vad däcket skulle vara värt. Sambon blev jättesur, kallade mig snål osv. Det slutade med att jag betalade ett nytt för ca 1 000 kr, och han ett.

    Nu till frågan, tycker ni att jag skulle betalt för ett nytt däck? Skulle jag betalt båda? Vad däcket var värt? Kan tillägga att jag väldigt sällan använder bilen, ca 1 grr/månad och betalar för bensinen samt fyller på spolarvätska etc om det behövs.

  • Svar på tråden Punktering på sambons bil - vem betalar?
  • Freija123
    Timpan69 skrev 2016-01-13 15:28:37 följande:

    Allvarligt?? Diskuterar ni verkligen detta? 

    Eller driver du med oss?


    Yes, jag är allvarlig. Detta blev en diskussion oss emellan. Hur så? Hur tycker du att det skulle varit? Jag är nyfiken.
  • Freija123
    Ellie skrev 2016-01-13 18:48:08 följande:

    Det borde varit självklart att han som äger och använder bilen (nästan enbart han), och kör omkring på ca 10 år gamla slitna däck borde bytt ut dessa däck redan för ett par år sedan. Han borde själv stått för hela kostnaden av nya däck. Är han väldigt fattig eller bara snål? Varför skall du vara med och betala delar till hans bil som du knappt använder? Det var dags för nya däck - med eller utan punktering. Det är ju som att du har en 10 år gammal diskmaskin, han använder den en gång och nästa dag är den sönder. Du vill då att han skall betala för en helt ny.

    Sedan spelar det väl viss roll vad ni har för upplägg på ekonomin i övrigt/inkomster och utgifter mm. Här hade vi betalat nya däck tillsammans för vi har helt gemensam ekonomi, men ni verkar ju ha det lite annorlunda.


    jag betalar hälften av ränta och avgiften till bostadsrättsföreningen, han betalar samma plus amortering (eftersom att det är hans lägenhet), vi delar lika på mat. Jag betalar allt för hunden eftersom den är min sen innan, och han har sagt att han ska betala allt på bilen eftersom att det är hans. Dock menar han ju att jag förstört däcket och därför får jag betala. Vi har ingen gemensam ekonomi över huvudtaget, och har bara varit sambos i några månader.
  • Freija123

    Kan tillägga att han inte är fattig. Han är några år äldre och har rätt mycket sparade pengar och tjänar några tusenlappar per månad mer än vad jag gör. Han är väldigt "ekonomisk"/snål.

  • Freija123
    Läskande skrev 2016-01-13 20:13:30 följande:

    Byta kille? Nä, sorry. Visste knappt att folk hade sådana problem :)


    Nä jag har inte haft liknande diskussioner i tidigare relationer. Därav att jag valde att skriva ut det här - för att få reda på hur det ser ut i andra relationer och vad andra har för åsikter i frågan.
  • Freija123
    Aikido skrev 2016-01-13 20:27:59 följande:

    Körde han bilen en timme innan du körde den kan han lika gärna vara skyldig. Vad menar han med kantstött? Var skadan på sidan av däcket? Gick det inte att laga? I många fall går det även att stoppa in en innerslang.

    7-8 år + kanske mer låter som stor risk för torrsprickor också. Nya sommardäck är antagligen bättre än vad som sitter/satt på bilen.

    Han borde byta alla däcken och du borde inte betalat ett öre. Speciellt med tanke på hur lite du använder bilen.

    Erbjud honom milersättning framöver i stället för att bekosta någonting till bilen.


    Jag vet inte vad han menar med kantstött. Torrspricka låter för mig mer rimligt. Vet inte om temperaturen kan påverka? Temperaturen sjönk rätt kraftigt den kvällen, och det kanske kan påverka gamla, trötta däck?
  • Freija123
    Ramborg skrev 2016-01-13 20:24:06 följande:

    Är detta hans första bil? När man haft bil ett tag brukar man veta att däck är en förbrukningsvara. Precis som vindrutetorkare och bromsklossar och motorolja. Det är liksom bara att byta när det behövs och räkna in det i budgeten när man skaffar bil.


    Nej det är inte hans första bil. Han har haft bil i ca 12 år.
  • Freija123
    tjjyhjt skrev 2016-01-13 21:37:40 följande:

    Din sambo pratar som ett barn. Klart det inte är ditt fel. Och vad spelar det för roll om det var det?

    Be han dra.....man klagar inte över sånt.

    Han är säkert egoistisk när det gäller andra saker också och dålig i sängen. Fjant.


    Egoistisk kan jag till en viss del skriva under på. Hans behov/vilja går oftast i första hand. Exempel kan vara att vi ska äta det han vill äta, se det han vill se på tv, gå och lägga oss när han vill osv. Han är en mycket dominant person (är även chef så han är van vid och tycker om att bossa).
  • Freija123
    Frontline skrev 2016-01-14 07:56:49 följande:

    Så gamla vinterdäck är ju inte ens värt skiten under skorna och dom är fullständigt värdelösa att köra på, då är nog nya sommarsulor bättre att åka med.

    Jag själv kör på vinterdäck som är 8 år gamla och jag ångrar att jag inte köpte nya inför i år, det är bra mönster och fina dubbar men dom är långt ifrån bra.

    På sin höjd är dom värda 25:- styck till nån fattig stolle med nytt körkort.


    Han menade att om det varit min bil, och det blivit punktering, då hade jag behövt köpa ett/två nya däck. Oavsett skicket på det däck som gått sönder.
  • Freija123
    Frontline skrev 2016-01-14 08:07:44 följande:

    Ja och jag menade att så gamla däck så hade jag köpt 4 nya däck oavsett skicket på dom andra..

    Anser att det är hans bil och så pass gamla så ska han köpa 4 nya däck och inte 2..


    Ja, det kan jag hålla med om. Men han menade att vid besiktning av bilen hade någon sagt att däcken nog kunde hålla ett år till, även om de var slitna. Hans argument blev då att han inte skulle behöva byta däck nu om inte detta hänt = jag får betala.

    Säger inte att det är rätt, men det var hans argument. Och jag som kan väldigt lite om bilar och som inte vill bli anklagad för att vara snål svalde det.
  • Freija123
    Anonym (Florian) skrev 2016-01-14 08:37:59 följande:

    Har han åsikter om kvinnliga bilförare? Typ, "kvinnor kan inte köra bil" ? Han säger att du "förstört" hans bil. Det låter som om att han inte tror på vad du säger och tror att du kört på nånting fast du säger att du inte har det. Att du får betala är ditt "straff" för att du har "förstört" hans bil. Dvs, han förstår inte att det lika gärna kunde ha hänt när han körde bilen. Att du betalar för däcken blir ett kvitto för honom att han hade rätt. Dvs, du medger för honom i och med detta att du har kört vårdslöst med bilen.

    1. Han tror inte på dig.

    2. Han litar inte på dig.

    3. När du betalar så erkänner du att du har kört vårdslöst och ljugit om det.

    4. Han är snål.

    Om jag var du skulle jag be honom dra åt helvete....


    Han brukar själv i alla fall hävda hur bra han är på att köra bil. Jag känner också att han inte litar på mig. Hans motargument var att man kan köra på saker som ger punka utan att man märker det, och att han tycker att jag är snål/dum som försöker avsäga mig mitt ansvar då det är (enligt honom) uppenbart att det är mitt fel eftersom det var jag som hade bilen senast. Det finns ingen (enligt honom) annan förklaring.
  • Freija123
    Unexxxplained skrev 2016-01-14 20:55:19 följande:

    Betala inte! Han tar tillfället i akt när du råkar använda hans bil vid ett tillfälle så han slipper köpa alla däck för egna pengar, skulle inte kalla honom ekonomisk utan snål.

    Min sambo kör inte min bil men han har:

    1. Köpt den till mig.

    2. Betalar försäkringen varje månad.

    3. Köpte nya däck (all around) nu inför vintern.

    4. Betalar alla verkstadskostnader (har avtal med en mekaniker och får grym rabatt).

    Frågade min sambo varför han inte la över försäkringen på mig, han hade inget emot att betala den sa han. Samma med övriga punkter. Han är också ekonomisk, ingen toffel och har också en chefsroll. Vad han kräver av mig? "Kör bara inte in i grejer så är jag nöjd".

    Stå på dig!!!


    Låter som att du har en väldigt generös och givmild sambo. Nu är det så att jag har redan betalt för däcket. Jag fick också uppdraget av sambon att ringa däckfirman för att boka tid, därför att det var "mitt" problem och inte hans. Han tyckte egentligen att jag också skulle ha bytt det trasiga däcket till sommardäcket han tillfälligt satte på för att kunna ta sig till däckfirman, men insåg att jag inte skulle kunna göra det då det satt väldigt hårt. Det som provocerade mig mest var när vi körde till och från däckfirman körde han som en galning och sladdade med handbromsen där det var halt. Jag sa till honom att så som han kör var det bara ren otur för mig att punkan kom precis efter att jag kört bilen.
  • Freija123
    Birgitta02 skrev 2016-01-14 12:04:51 följande:

    7-8 år gamla, redan begagnade, däck? Undrar om de ens var lagliga att köra på. Och nej, du ska inte betala minsta lilla däck! Herregud, ni är sambos för guds skull! Är det verkligen värt att tjafsa om sånt här?


    Birgitta02 skrev 2016-01-14 12:04:51 följande:

    7-8 år gamla, redan begagnade, däck? Undrar om de ens var lagliga att köra på. Och nej, du ska inte betala minsta lilla däck! Herregud, ni är sambos för guds skull! Är det verkligen värt att tjafsa om sånt här?


    Jag tycker verkligen inte att det är lönt att tjafsa om. Men uppenbarligen tyckte min sambo det eftersom att det blev en så pass stor grej.
  • Freija123
    Sparkliie skrev 2016-01-14 20:24:00 följande:

    Hade skrattat om han bad mig betala och sen sagt, "jaha... du skämta inte?" och kollat uppriktigt på han. 

    Vem gör ens så?


    Då hade han gått i taket. Så fort det går emot honom höjer han rösten och blir väldigt dominant och trycker ner mina åsikter. Kommenterar som "det fattar du väl själv?" Och i däckfrågan: "du kan väl ändå inte mena att jag ska betala när det är du som orsakat punkan? Du kan väl ändå inte mena det?"
  • Freija123
    Iowhannah skrev 2016-01-15 08:07:47 följande:

    Det låter inte som nån jag skulle vilja leva med. Har du påpekat detta nån gång när han har varit på bra humör? Jag tycker att han nog skulle behöva hjälp med att hantera sin ilska på ett vettigt sätt.


    Jag har påpekat det. Och då kommer den "stränga" rösten fram direkt. Och så menar han att jag måste lära mig att ta kritik och att han bara är sån när han diskuterar saker med folk. Och det måste jag kunna hantera annars bör jag överväga att göra något åt det. Punkt slut typ.
  • Freija123
    Ellie skrev 2016-01-15 09:58:28 följande:

    Felen ligger alltså hos dig, inte hos honom (enl honom). Trots att de flesta i den här tråden tycker det är han som beter sig fel.

    Det du skrev tidigare: Kommenterar som "det fattar du väl själv?" Och i däckfrågan: "du kan väl ändå inte mena att jag ska betala när det är du som orsakat punkan? Du kan väl ändå inte mena det?" är inte kritik, och inte något du måste "lära dig att ta". Det är nedsättande och respektlöst tal.


    Tack för att du sätter ord på det så som jag ofta tänkt men som jag också ofta för höra av sambon är fel. När jag påtalar att han talar nedlåtande och inte visar respekt menar han bara att, som tidigare nämnt det är jag som har svårt att ta kritik och feedback. Jag börjar mer och mer inse att det faktiskt inte är så.
  • Freija123
    Ellie skrev 2016-01-15 14:07:25 följande:

    Vågar du visa honom denna tråd? Vad skulle hända då?


    Nej jag tror inte det. Han hade med all säkerhet sagt "alltså skämtar du - har du lagt ut detta såhär?" Och tyckt att jag var pinsam, konstig osv. Och så hade han blivit arg.
  • Freija123
    Aniiee skrev 2016-01-15 17:26:57 följande:

    Varningsklockorna klämtar rejält här.......


    Vill du utveckla detta?
Svar på tråden Punktering på sambons bil - vem betalar?