• Silmation

    IVF VÄSTRA GÖTALAND FEBRUARI 2016

    Hej!
    Vi har fått remiss skickad till ivf avdelningen på Sahlgrenska och ska få komma på läkarbesök nu på måndag inför behandling och studie. Tänkte se om det är några fler som är i rullning som man kan befrienda! :)
    /silmation 26<3

  • Svar på tråden IVF VÄSTRA GÖTALAND FEBRUARI 2016
  • Nina05
    ivf februari skrev 2016-02-13 20:51:01 följande:

    Nina05 : 29 (86a, så jag fyller 30 i år) man känner att tiden bara rinner iväg och att man önskar att man kollade upp mycket tidigare om man hade Såna här problem med att bli gravid.


    Håller med dig, känner detsamma! :(
  • Fam Grönlund

    Hoppar gärna in i denna grupp. Har en son på 6 år och försöker med ett syskon. Vi har nu kämpat i 3 år och det verkar som om det enda som kan fungera är ivf. Jag är livrädd för att ta samtalet och börja med ivf.

  • Nina05

    Min gyn ringde igår och under tiden som vi nu står i kö för IVF så ska vi prova ytterligare ett ÄL stimulerande preparat, Letrozol. Dessutom ska jag äntligen få levaxin för mina värden som är lite förhöjda. Det har jag tjatat om i nästan 1 år så det känns bra att jag äntligen får det. Denna gången, under ÄL stimuleringen så ska jag gå på fler UL kontroller för att se så att det händer någonting. Känns bra och jag hoppas att detta ska göra att vi blir gravida innan det är dags för ivf.

  • ivf februari

    Fam grönlund. - det bästa är nog att hoppa på det tåget snart tror jag... det är väntetider som inte är roliga. Den 7 mars ska jag träffa dom på sahlgrenska för första mötet. De ska bli så kul att äntligen börja.... och jag har väntat sedan i augusti på detta.

    Nina05. - det preparatet har jag aldrig hört talas om.... är det starkare variant??

  • Nina05
    ivf februari skrev 2016-02-17 12:54:45 följande:

    Fam grönlund. - det bästa är nog att hoppa på det tåget snart tror jag... det är väntetider som inte är roliga. Den 7 mars ska jag träffa dom på sahlgrenska för första mötet. De ska bli så kul att äntligen börja.... och jag har väntat sedan i augusti på detta.

    Nina05. - det preparatet har jag aldrig hört talas om.... är det starkare variant??


    Jag vet inte om det är starkare än Pergotime, men på fass står det att Letrozol är "östrogensynteshämmare" och läser man lite mer så står det att läkemedlet används för att hämma östrogenet om man tex har bröstcancer och genomgått klimakteriet. Det står inte på fass att det används vid ofrivillig barnlöshet, men det gör det tydligen..

    På Pergotime står det "o
    vulationsstimulerande medel" och det står klart och tydligt att det används vid ofrivillig barnlöshet.
  • rebeqqa

    Hej jag hoppar in lite snabbt här. Jag jar inte kommit så långt i behandlingen än att jag väntar på tid för IvF. Jag äter Letrozol nu-det ska funka på samma sätt som pergo -bara att man kan köra fler kurer på raken utan att kroppen får allt för många biverkningar. Allt fler gynekologer övergår till Letrozol. Finns flera trådar om det här på Fl för er som vill läsa om det.

    Vi har som sagt inte kommit så långt att det är ivf som gäller för oss. Käkat Letrozol enkel dos men absolut inget hände. Så nu dubblas dosen för mig och jag hoppas att det gör underverk.

    Håller tummarna för er här inne!

  • miamarina84
    Nina05 skrev 2016-02-12 13:00:00 följande:

    Jag fick idag veta att det är 6 månaders väntetid..... känner mig nerslagen.


    Jaha, jag ringde i fredags o då var det sju månaders väntetid. O de brukar hålla sju månader de senaste halvåret. Så sju månader blir då augusti :/
  • rebeqqa

    Hej alla. Jag har just fått besked om att det blir IVF för oss. Vi ska bara göra klart en sak som tillhör utredningen - sen skickas en remiss vidare till gbg och Sahlgrenska. Och vi ställs i kö.

    Det känns förjävligt att inget hänt för oss med de ägglossningstimmulerande tabletterna. Några fler här inne som inte reagerat alls på pergotime/letrozole?

    Vi ställer in oss på flera månaders väntan nu.

    En fråga bara -hur är det med vårdgaranti ? Det är väl inom 3 månader de ska kunna erbjuda en hjälp innan man ska få hjälp på annat håll? Just nu går jag hos en privat gynekolog i min hemort och jag skulle gärna vilja ha landstingsbekostade ivf-försök hos någon av de privata klinikerna i Göteborg.

  • ivf februari
    rebeqqa skrev 2016-03-15 20:43:59 följande:

    Hej alla. Jag har just fått besked om att det blir IVF för oss. Vi ska bara göra klart en sak som tillhör utredningen - sen skickas en remiss vidare till gbg och Sahlgrenska. Och vi ställs i kö.

    Det känns förjävligt att inget hänt för oss med de ägglossningstimmulerande tabletterna. Några fler här inne som inte reagerat alls på pergotime/letrozole?

    Vi ställer in oss på flera månaders väntan nu.

    En fråga bara -hur är det med vårdgaranti ? Det är väl inom 3 månader de ska kunna erbjuda en hjälp innan man ska få hjälp på annat håll? Just nu går jag hos en privat gynekolog i min hemort och jag skulle gärna vilja ha landstingsbekostade ivf-försök hos någon av de privata klinikerna i Göteborg.


    Hej. Jag har samma problem som du. Har tagit upp till trippelkur på pergotime utan resultat. Ska börja om ca 1 månad med ivf. Just på sahlgrenska så kan man ställa upp sig på en sista minuten lista där dom kan få återbud och kan kontakta dig typ om ni kan komma dagen efter. Så då kan de gå snabbare. Det är annars ca 7 månaders väntetid. Om det är så att du vill använda dig av vårdgarantin på 3 månader så kan man hamna var som helst i sverige (om jag fattat det hela rätt.)
  • Nina05
    ÄL testet visade positivt i lördags på cd 20. På tisdag fm (cd 24) fick jag en känsla av att jag hade ÄL igen så jag testade och mycket riktigt, det visade positivt. Igår kväll (cd 25) gjorde jag ett test till och återigen visade det positivt!?

    Jag har ju PCOS och antar att det pga det kan bli missvisande på testen, men jag undrar då vilken av dagarna jag faktiskt har ÄL.. i lördags, tisdags eller igår? Eller ingen av dom..?


    Någon som varit med om samma sak? Vad kan det bero på...? :/
  • Minimasken
    Nina05 skrev 2016-02-12 13:00:00 följande:

    Jag fick idag veta att det är 6 månaders väntetid..... känner mig nerslagen.


    Hej,

    jag och min sambo fick också veta att det var 6 månaders väntetid. Men gör så att du väntar i 3 månader om du orkar sen ringer du och säger att skulle det bli någon avbokning eller liknande så kan vi komma in på kort varsel, ( om ni har lätt för det ) jag gjorde nämligen så och vi fick komma in bara 2 dagar efter att jag ringt kliniken. 
    LYCKA TILL! 
  • miamarina84
    ivf februari skrev 2016-06-26 22:51:54 följande:

    Missfall förra helgen i v7


    O nej vad fruktansvärt :( kram. Hoppas innerligt att det funkar nästa gång för er.
Svar på tråden IVF VÄSTRA GÖTALAND FEBRUARI 2016