• Anonym (TS)

    Antidepressiva? NEJ TACK!

    Hej på er!

    Jag har nu efter massa påläsningar blivit övertygad att vi som äter antidepressiva är inget annat än försökskaniner. Jag vill verkligen varna er spec varna för att låta era barn använda dessa mediciner.

    Vill dela med mig allt jag läst med er och ni får själv avgöra om ni tar min varning på allvar eller inte:

    Depression orsakas inte av "kemisk obalans" som psykiatrikern hävdar:
    Varför fara med osanningar om ­depressioners orsaker?
    www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx

    The "chemical imbalance" myth
    chriskresser.com/the-chemical-imbalance-myth/

    Low Serotonin Levels Don?t Cause Depression
    psychcentral.com/blog/archives/2014/09/13/low-seroton
    in-levels-dont-cause-depression/

    Depression is NOT caused by low serotonin levels and most drugs used to treat it are based on a myth,
    www.dailymail.co.uk/health/article-3050380/Depression
    -NOT-caused-low-serotonin-levels-drugs-used-treat-based-myth
    -psychiatrist-claims.html

    New study throws into question long-held belief about depression
    www.neuroscientistnews.com/research-news/new-study-th
    rows-question-long-held-belief-about-depression

    Video:
    A Psychiatrists Perspective on Antidepressants




    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    SSRI är ej effektiv:

    Studier:

    Ny analys av studie visade ingen effekt på depression
    www.dagensmedicin.se/artiklar/2015/09/17/ny-analys-av
    -studie-visade-ingen-effekt-pa-depression/

    Antidepressants and the Placebo Effect
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4172306/

    Placebo treatment in mild to moderate depression
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3047320/

    Antidepressants and the placebo response.
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20170046

    Placeboeffekterna kan vara stora - sockerpiller ibland lika bra som medicin
    svenska.yle.fi/artikel/2015/11/06/placeboeffekterna-kan-vara-stora-sockerpiller-ibland-lika-bra-som-medicin

    Video:
    Treating Depression: Is there a placebo effect?




    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    SSRI biverkningar förutom det som står på FASS.SE

    New Research: Antidepressants Can Cause Long-Term Depression
    www.huffingtonpost.com/dr-peter-breggin/antidepressan
    ts-long-term-depression_b_1077185.html

    Post-SSRI Sexual Dysfunction:
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25815755

    Antidepressant shocker: Popular drugs linked to heart attack
    www.cbsnews.com/news/antidepressant-shocker-popular-drugs-linked-to-heart-attack/Antidepressant shocker:

    Possible Link Between SSRIs and Breast, Ovarian Cancer by DR Sharon B. Ufberg
    www.womensmediacenter.com/feature/entry/antidepressants-and-breast-ovarian-cancer-link-suggested

    The subjects taking SSRIs had significantly lower serum levels of LH, FSH, and testosterone (tillväxthormoner och könshormoner)
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18626269

    Selective serotonin reuptake inhibitors and the risk of cataracts (gråstarr)
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20207418

    Why Antidepressants Cause Brain Damage
    www.wellnessresources.com/freedom/articles/why_antide
    pressants_cause_brain_damage_breast_cancer_and_early_mortali
    ty/

    Antidepressants linked to higher risk of type 2 diabetes
    www.medicalnewstoday.com/articles/266553.php

    Selective serotonin reuptake inhibitors and risk of acute pancreatitis:
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17502772

    SSRIs Linked to Violent Crime in Young People
    www.medscape.com/viewarticle/851480

    Antidepressant  citalopram   heart safety warning
    www.nhs.uk/news/2012/07July/Pages/antidepressant-cita
    lopram-qt-heart-rhythm-safety-warning.aspx

    Decreased growth during therapy with selective serotonin reuptake inhibitors.
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12090838

    SSRI antidepressants and birth defects.
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17167929

    Do antidepressants increase the risk of mania and bipolar disorder in people with depression? A retrospective electronic case register cohort study
    bmjopen.bmj.com/content/5/12/e008341.full

    Video:

    SSRI Drugs are Dangerous! Dr. Gary Kohls




    Professor Peter Gøtzsche: Why Few Patients Benefit and Many are Harmed




    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Självmord

    I FASS varnar tillverkarna själv för att ge antidepressiva till unga under 25:

    "Cipralex ska inte användas vid behandling av barn och ungdomar under 18 år. I kliniska studier förekom självmordsrelaterat beteende (självmordsförsök och självmordstankar) och fientlighet (främst aggression, trots och ilska) mer frekvent hos barn och ungdomar som behandlades med antidepressiva läkemedel än hos dem som behandlades med placebo. Om man på grundval av kliniska behov ändå beslutar att behandla en patient under 18 år, ska patienten noggrant övervakas med avseende på eventuella självmordssymtom. Dessutom saknas uppgifter om säkerhet på lång sikt hos barn och ungdomar beträffande tillväxt och mognad samt kognitiv och beteendemässig utveckling."

    Källa: FASS.se

    Suicid hos unga ? misstänkt biverkan av SSRI
    www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2014/09/Suicid-hos-unga--misstankt-biverkan-av-SSRI/

    ---------------------------------------------------------------------

    Dokumentärer:

    www.artimus.se/whocaresinsweden/sv/whocaresinsweden.php

    --------------------------------------------------------------------

    Böcker:

    Pillerparadoxen: varför lider fler och fler av psykiska problem när medicinerna bara blir bättre och bättre?

        ISBN: 9789187207198

    Dödliga mediciner och organiserad brottslighet

        ISBN: 9789187207372

    OBS!: Jag försökte sluta direkt men gick katastrofalt. Så om ni försöker sluta, gör inte det direkt och gör det i samråd med läkare

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-23 23:27
    Länkarna är blev brutna av någon anledning så kopiera länkarna och klistra in i webbläsaren

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-24 02:09
    Recension skrivet av Doktor Hans Peter Söndergaard om boken "Dödliga mediciner och organiserad brottslighet l"
    www.lakartidningen.se/Aktuellt/Kultur/recensioner/2015/10/Obekvam-text-om-lakemedelsindustrins-metoder/
    (finns även ca 50 kommentarer från läkare och andra vårdpersonal under recensionen)

    Intervju från UR med författaren bakom boken "pillerparadoxen":
    www.ur.se/Produkter/184397-En-bok-en-forfattare-Pillerparadoxen

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-26 07:03
    Då flera verkar underskatta placeboeffekt delar jag denna klipp som visar hur man börjat behandla åkommor med "fejk operationer" för att få placebo effekt.




    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-27 23:24
    Psykiatrisk läkare: Överdiagnostik och överbehandling inom psykiatrin?
    www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2014/06/Overdiagnostik-och-overbehandling-inom-psykiatrin/

  • Svar på tråden Antidepressiva? NEJ TACK!
  • Anonym (jadu)
    Anonym (frågvis) skrev 2016-02-20 07:52:38 följande:
    Jag ska precis snart börja med just sertralin för min läkare sagt att jag tidigare fungerat bra med den, så varför inte ge den en chans? Trappar ner en annan just nu och mår därav inte bra, vill börja med nya nu men läkaren vill att jag trappar ner den andra långsamt först. Ska hålla koll på vikten och sertralinen ska ju vara lite neutral på den punkten, skriver ju anorexi som vanlig biverkan. Jag behöver verkligen gå ner i vikt och samtidigt må bra. Jag klarar mig inte utan tabletterna, men imponeras av er som gör det, starkt!
    Ge Sertralin en chans? Det är det sämsta som hänt mig.
    Jag imponeras istället av er som litar blint på allt en läkare säger en hävdar.

  • Furienna
    Anonym (jadu) skrev 2016-03-07 00:35:35 följande:
    Ge Sertralin en chans? Det är det sämsta som hänt mig.
    Jag imponeras istället av er som litar blint på allt en läkare säger en hävdar.
    Och du verkar ju inte lita på läkarna alls. Du måste ju ha behövt medicinen en gång, eftersom du fick börja ta den. Är du verkligen bättre i din depression nu då, när du vågar vara utan medicin? Jag har inte haft den minsta biverkan av min medicin, och då har jag ändå tagit den i elva år. Den har i stället bara fått mig att må bättre.
  • Anonym (Mozart)

    Det är väl som med all annan medicin en del funkar på den, för andra blir det bara en ytterligare belastning.
    Man får väl prova sig fram hur det funkar just för en själv.

    Apropå placebo hörde jag en intressant historia om en kille som var med i ett blindtest och när han samtidigt blev lämnad av sin flickvän försökte han ta livet av sig med medicinen han fått. 
    Och han var riktigt illa däran, och läkarna visste inte vad han hade tagit så dom visste inte vad dom skulle göra. 
    Alla värdena var usla och dom var på väg att förlora honom.
    Sen var det nån som upptäckte att han var med i det här blindtestet och att han åt verkningslösa tabletter.
    Han hade alltså försökt ta livet av sig med verkningslösa tabletter och blivit så sjuk att han riskerade sitt liv.
    Läkarna lyckades på något sätt kommunicera det här till honom, att det han hade tagit inte var något farligt och direkt så började värdena gå upp och bli bättre.
    Han gick därifrån som en visserligen ledsen men frisk man. 
    Det tycker jag är superfascinerande att placebo kan alltså även påverka rent kroppsliga funktioner, tänk vad tro kan åstadkomma. 

  • Anonym (Iq)
    Furienna skrev 2016-03-07 07:22:22 följande:

    Och du verkar ju inte lita på läkarna alls. Du måste ju ha behövt medicinen en gång, eftersom du fick börja ta den. Är du verkligen bättre i din depression nu då, när du vågar vara utan medicin? Jag har inte haft den minsta biverkan av min medicin, och då har jag ändå tagit den i elva år. Den har i stället bara fått mig att må bättre.


    Hur vet du hur du skulle må utan den om du har tagit den i elva år?
  • Furienna
    Anonym (Iq) skrev 2016-03-07 07:41:27 följande:
    Hur vet du hur du skulle må utan den om du har tagit den i elva år?
    För jag vet hur jag mådde utan den då. Jag vet också att jag inte längre får de fruktansvärda vredesutbrott, som jag fick tidigare. Och andra i min familj har också blivit hjälpta av samma medicin.
  • Anonym (Solen)

    "Eftersom medicinen inte funkar för mig gör den nog inte det för någon annan heller"

    Det blir ungefär samma naiva tänkande som:

    "Jag har uppfostrat mina barn såhär, det borde funka för alla andra med"

    "Jag älskade skolidrott, alla som inte gör det är lata"

    Tänk om medicinerna är verkningslösa för 70% av befolkningen? Ja, kanske, men tar ju inte bort det faktum att de hjälper övriga.

  • Anonym (Sophia)
    Anonym (Solen) skrev 2016-03-07 12:41:28 följande:

    "Eftersom medicinen inte funkar för mig gör den nog inte det för någon annan heller"

    Det blir ungefär samma naiva tänkande som:

    "Jag har uppfostrat mina barn såhär, det borde funka för alla andra med"

    "Jag älskade skolidrott, alla som inte gör det är lata"

    Tänk om medicinerna är verkningslösa för 70% av befolkningen? Ja, kanske, men tar ju inte bort det faktum att de hjälper övriga.


    Nej, det är just så det inte är. När man undersöker mediciners effekt mäter man alltid mot Placebo. (Detta gör Placebo till världens i särklass mest utforskade "medicin" som vi vet en hel del om).

    Det man kan se vid undersökningar inom antidepp är att den inte i någon enda studie haft bättre effekt än Placebo. Endast enstaka studier på svår depression (obs - nu menar jag svår depression i medicinsk bemärkelse, inte bara att man mår jättepissdåligt) visar en marginell bättre effekt än Placebo.

    Det går med andra ord inte att säga att antidepp alls hjälper. Med tanke på biverkningarna är det bättre att inte skriva ut dem alls.

    Att Placebo har så god effekt vid psykisk ohälsa är intressant i sig. Den är långt bättre än för de flesta andra sjukdomar! Vad det beror på får man väl spekulera i.
  • Anonym (Solen)
    Anonym (Sophia) skrev 2016-03-07 12:50:44 följande:

    Nej, det är just så det inte är. När man undersöker mediciners effekt mäter man alltid mot Placebo. (Detta gör Placebo till världens i särklass mest utforskade "medicin" som vi vet en hel del om).

    Det man kan se vid undersökningar inom antidepp är att den inte i någon enda studie haft bättre effekt än Placebo. Endast enstaka studier på svår depression (obs - nu menar jag svår depression i medicinsk bemärkelse, inte bara att man mår jättepissdåligt) visar en marginell bättre effekt än Placebo.

    Det går med andra ord inte att säga att antidepp alls hjälper. Med tanke på biverkningarna är det bättre att inte skriva ut dem alls.

    Att Placebo har så god effekt vid psykisk ohälsa är intressant i sig. Den är långt bättre än för de flesta andra sjukdomar! Vad det beror på får man väl spekulera i.


    Nu underdriver du effekten av antidepressiva men om vi skulle säga att det var var sant:

    Presentera lösningen för de som håller dig flytande med dessa mediciner (placebo eller ej)!

    Vi har ju då god och välorganiserad psykvård...? Inte ens barn får den hjälp de behöver, samt flera ÅR för sent i många fall.

    Vi kanske borde erbjuda en ny matta att stå på innan vi rycker undan den befintliga? Att försöka lösa det är ett jobb är mer hedervärt till skillnad från att bråka med människor som äter antidepressiva på ett forum.
  • Anonym (Sophia)
    Anonym (Solen) skrev 2016-03-07 14:09:28 följande:
    Nu underdriver du effekten av antidepressiva men om vi skulle säga att det var var sant:

    Presentera lösningen för de som håller dig flytande med dessa mediciner (placebo eller ej)!

    Vi har ju då god och välorganiserad psykvård...? Inte ens barn får den hjälp de behöver, samt flera ÅR för sent i många fall.

    Vi kanske borde erbjuda en ny matta att stå på innan vi rycker undan den befintliga? Att försöka lösa det är ett jobb är mer hedervärt till skillnad från att bråka med människor som äter antidepressiva på ett forum.
    Fast underdriver gör jag inte, det är helt sant. Om du vill kan du söka lite i Läkartidningen eller annan vetenskaplig, medicinsk tidskrift så ser du snabbt att det är den bistra sanningen. Har du bevis för något annat får du gärna presentera dem.

    Det låter nästan som att du säger att "vi kan lika gärna fortsätta ge sockerpiller, för vi har ju ändå inget annat att erbjuda". Det låter skumt.
  • Anonym (Solen)
    Anonym (Sophia) skrev 2016-03-07 16:34:17 följande:

    Fast underdriver gör jag inte, det är helt sant. Om du vill kan du söka lite i Läkartidningen eller annan vetenskaplig, medicinsk tidskrift så ser du snabbt att det är den bistra sanningen. Har du bevis för något annat får du gärna presentera dem.

    Det låter nästan som att du säger att "vi kan lika gärna fortsätta ge sockerpiller, för vi har ju ändå inget annat att erbjuda". Det låter skumt.


    Jag står fortfarande vid det jag sagt och ja, om människor skulle må bättre, även om det vore placebo, så är det inte skumt att bygga upp en stadig psykvård innan vi tar av folk det enda de har.
Svar på tråden Antidepressiva? NEJ TACK!