• AmIAlone

    Bli gravid med sojaisoflavoner!

    Vi har försökt bli gravida i ett år nu och har gjort utredning som visar en blockerad äggledare och nedsatt antal spermier. De rekommenderade ivf men vi vill prova ett tag till på egen hand.

    Efter att ha googlat runt lite på amerikanska forum om fertilitet så läste jag en tråd om sojaisoflavoner och tydligen ska det vara naturens Pergotime. Man ska äta minst 100mg och högst 200mg per dag i 5 dagar, t.ex. cykeldag 2-6 eller 3-7.

    Jag har beställt mina tabletter härifrån: www.vitaminbutiken.se/sojaisoflavoner-tillskott-soja-isoflavoner-kosttillskott.html

    Här finns en tråd med mycket info och många som provat: community.babycenter.com/post/a25234421/soy_isoflavones_for_dummies

    Här finns massa inlägg från folk som lyckats: babyandbump.momtastic.com/pregnancy-first-trimester/429970-soy-isoflavones-works-success-stories.html

    Hade denna månad ägglossning från den "friska" sidan så väntar in mens eller förhoppningsvis plus på stickan om lite mer än en vecka. Nästa månad blir det troligtvis ÄL från den blockerade sidan så jag tänker vänta med att ta tabletterna tills månaden efter det. Då tänker jag ta 100 mg/dag på cykeldag 3-7.

    Är det någon mer därute som vill hänga på och testa detta? Eller som kanske redan testat och vill dela med sig av sina erfarenheter?

  • Svar på tråden Bli gravid med sojaisoflavoner!
  • Malin 845
    AmIAlone skrev 2016-05-14 02:24:12 följande:
    Jag har läst att man absolut inte ska ta munkpeppar när man tar soja. Så pausa med munkpeppar och börja med 50-100 mg soja och se hur din kropp reagerar. Jag började med 100 mg första cykeln, och andra och tredje cykeln tog jag 150-200.

    Men som sagt, ta inte munkpeppar under cykeln du tar soja.
    Aha då tar jag bara soja isoflavoner :). Tog 50 mg igår. Kan jag ta 100 mg i 4 dagar till eller ska jag bara ta 50 mg :).
  • AmIAlone
    Malin 845 skrev 2016-05-14 05:57:25 följande:

    Aha då tar jag bara soja isoflavoner :). Tog 50 mg igår. Kan jag ta 100 mg i 4 dagar till eller ska jag bara ta 50 mg :).


    Du kan nog ta 100 resterande dagar. :)

    Åh, lycka till nu!

    Kan du inte berätta lite om dig själv, typ hur gammal? Hur länge har ni försökt få bebis, etc?

    Kram kram!
  • Malin 845
    AmIAlone skrev 2016-05-14 10:42:15 följande:
    Du kan nog ta 100 resterande dagar. :)

    Åh, lycka till nu!

    Kan du inte berätta lite om dig själv, typ hur gammal? Hur länge har ni försökt få bebis, etc?

    Kram kram!
    Då gör jag det :). Tog den på eftermiddagen igår och blev SJUKT trött :P. Så tar den ikväll istället idag ;).

    Tusen tack :*. Lycka till till dig med :).

    Ja jag är 24 år, sambon är 26 :). Vi har försökt i 1 år och 3 månader nu. Har inte haft egen äl mer än 3 gånger under den tiden så det har väl ställt till det. Vi ska på utredningssamtal nästa vecka så hoppas att vi får mer hjälp :).

    Berätta om dig med! Hur länge har ni försökt? :)

    Kram kram :).
  • AmIAlone
    Malin 845 skrev 2016-05-14 11:23:33 följande:

    Då gör jag det :). Tog den på eftermiddagen igår och blev SJUKT trött :P. Så tar den ikväll istället idag ;).

    Tusen tack :*. Lycka till till dig med :).

    Ja jag är 24 år, sambon är 26 :). Vi har försökt i 1 år och 3 månader nu. Har inte haft egen äl mer än 3 gånger under den tiden så det har väl ställt till det. Vi ska på utredningssamtal nästa vecka så hoppas att vi får mer hjälp :).

    Berätta om dig med! Hur länge har ni försökt? :)

    Kram kram :).


    Jag är 32 och sambon 29. Vi har också försökt i 15 mån. Sambon har dock äntligen gått med på att ställa oss i ivf-kö om ett år. :)
  • Malin 845
    AmIAlone skrev 2016-05-14 14:24:47 följande:
    Jag är 32 och sambon 29. Vi har också försökt i 15 mån. Sambon har dock äntligen gått med på att ställa oss i ivf-kö om ett år. :)
    Man blir deprimerad av att ha försökt så länge :/.

    Underbart ju!! :). Hur lång tid kan det ta i kön då?
  • hoppfullsnart40

    Heej

    Har du upplevt rikligare mens och koagler sen du började med sojan?

    Har haft mens som vanligt i 4 dagar, igår var det nästan ingenting. Men idag började jag blöda rikligt med koagler. Kan det bero på sojan tro?

  • AmIAlone
    Malin 845 skrev 2016-05-14 17:27:01 följande:

    Man blir deprimerad av att ha försökt så länge :/.

    Underbart ju!! :). Hur lång tid kan det ta i kön då?


    Det beror på men tror att det går att använda vårdgarantin på 3 mån.
  • AmIAlone
    hoppfullsnart40 skrev 2016-05-15 16:12:07 följande:

    Heej

    Har du upplevt rikligare mens och koagler sen du började med sojan?

    Har haft mens som vanligt i 4 dagar, igår var det nästan ingenting. Men idag började jag blöda rikligt med koagler. Kan det bero på sojan tro?


    Hmm, tror inte jag märkt nån skillnad faktiskt förutom mindre mensvärk av nån anledning.
  • AmIAlone

    Jag och sambon har en liten kris för tillfället så jag tänker pausa med sojan nästa cykel och fokusera på vår relation.

    Men jag kommer följa er här och se hur det funkar för er. Jag uppdaterar såklart om det tagit sig denna månad, vilket vore såååå ironiskt. :)

  • hoppfullsnart40
    AmIAlone skrev 2016-05-17 15:43:28 följande:

    Jag och sambon har en liten kris för tillfället så jag tänker pausa med sojan nästa cykel och fokusera på vår relation.

    Men jag kommer följa er här och se hur det funkar för er. Jag uppdaterar såklart om det tagit sig denna månad, vilket vore såååå ironiskt. :)


    Åh vad trist ???? men det är klart att du ska göra det.

    Ja det hade väl varit jätteroligt!
  • Malin 845
    AmIAlone skrev 2016-05-17 15:43:28 följande:

    Jag och sambon har en liten kris för tillfället så jag tänker pausa med sojan nästa cykel och fokusera på vår relation.

    Men jag kommer följa er här och se hur det funkar för er. Jag uppdaterar såklart om det tagit sig denna månad, vilket vore såååå ironiskt. :)


    Det var inte kul att höra :(. Men att vårda relationen är det viktigaste tills när ni får barn. Ta hand om varandra så kanske vi hörs i tråden igen! :) kram!!
  • Malin 845
    AmIAlone skrev 2016-06-22 13:35:00 följande:

    Hur har det gått för alla?


    Hej!

    Jag verkar inte få äl av soja isoflavonern. Fick en miniblödning då mensen skulle kommit, kan bero på cykel utan äl. Nu är jag på cd 17 utan äl :/
  • hoppfullsnart40
    AmIAlone skrev 2016-06-22 13:35:00 följande:

    Hur har det gått för alla?


    Är mitt i ägglossningen just nu tror jag. Men kämpar på och fortsätter över sommaren iallafall :)

    Hur är allt själv ?
  • AmIAlone

    Jag är gravid. V 6 (5+2) nu. Åt inte soja eller något annat denna månad. Har pga krisen med sambon inte kunnat vara glad över detta och vi får se hur vi gör. :(

    Detta är så sjukt. Tog ett och ett halvt år ungefär...

  • hoppfullsnart40
    AmIAlone skrev 2016-07-30 12:13:38 följande:

    Jag är gravid. V 6 (5+2) nu. Åt inte soja eller något annat denna månad. Har pga krisen med sambon inte kunnat vara glad över detta och vi får se hur vi gör. :(

    Detta är så sjukt. Tog ett och ett halvt år ungefär...


    Stort grattis! :)) själv har jag bim imorgon....tråkigt med sambon. Inget lätt läge :( men allting har väl en mening ....lycka till!
  • AmIAlone
    hoppfullsnart40 skrev 2017-02-11 01:11:55 följande:

    Halloj!. Hur går det för er AmlAlone ?


    Hej,

    Jag gjorde abort i v 10 då vår relation sprack. Det var det svåraste beslutet i mitt liv och jag pendlar mellan ånger och insikt i att det var nödvändigt. Vi har dock börjat träffas igen och vi får se hur det blir i framtiden mellan oss.

    Det värsta kommer nog vara i slutet av denna månad då bf-datum skulle varit.

    Usch, känns hemskt att skriva detta i en sån här tråd. :(

    Hur går det för dig? <3
  • hoppfullsnart40
    AmIAlone skrev 2017-03-02 23:26:57 följande:

    Hej,

    Jag gjorde abort i v 10 då vår relation sprack. Det var det svåraste beslutet i mitt liv och jag pendlar mellan ånger och insikt i att det var nödvändigt. Vi har dock börjat träffas igen och vi får se hur det blir i framtiden mellan oss.

    Det värsta kommer nog vara i slutet av denna månad då bf-datum skulle varit.

    Usch, känns hemskt att skriva detta i en sån här tråd. :(

    Hur går det för dig? <3


    Hej!

    Usch vad trist för er men hoppas att allt löser sig mellan er :(

    Jo vi är gravida nu med BF 26 september, så jag är i v 13 nu...men inte tack vare soyan...

    Stor kram
Svar på tråden Bli gravid med sojaisoflavoner!