• MathildaO

    Varför går jag inte ner i vikt?

    Hej!

    Jag hoppas någon kan hjälpa mig få svar på detta. Jag är kvinna, 25 år, 158 cm lång. Normal vikt.

    Jag började för ett tag sedan lägga om min livsstil ihop om att må bra, bli lite piggare och tappa ett par kilo för att bli lite mer tonad. Är absolut inte överviktig.

    Åt inte jätteonyttigt innan men visst blev det pasta ibland, en del bröd, juice, ibland godis och småätande.

    Mitt upplägg nu är att ligga på mellan 1300-1400 kcal per dag då jag läst att färre är farligt. Jag har en aktiv vardag, rör mig mycket i jobbet där det är mycket lyft och motion. Försöker träna ett par dagar i veckan, dock är det inte jättetunga pass.

    Jag väger det jag äter så vet att kaloriintaget stämmer. Äter ingen pasta, inget bröd, inget godis, dricka eller juice. Kan ge exempel:

    Frukost: 100 turkisk yoghurt, 50 gram kvarg, en halv banan och 10 gram Green choice jordnötssmör.

    Lunch: Sallad med en halv avokado, tomat, gurka, sockerärtor och 100 gram kycklingfile. Ibland lite ris eller 50-100 gram potatis.

    Mellanmål: Kan se snarlikt ut som frukost, ett par ägg eller en kvarg.

    Middag: Sallad liknande den vid lunch med kalkon/kyckling/tonfisk/torsk eller lövbiff.

    På kvällen kan jag äta lite frukt, ett par knäckebröd eller en proteinpudding eller liknande. Ibland morotsstavar.

    Dricker bara vatten.

    Unnar mig 1 "cheat-day" i veckan. Oftast fredagskväll. Resten av helgen äter jag som vanligt.

    Tycker inte att jag ser någon förändring på vare sig vågen eller min kropp. Varför? Gör jag något fel? Ska jag bara köra vidare och invänta resultat eller bör jag ändra på något?

    Tacksam för hjälp! (Ursäkta långt inlägg)

    Ha en fin dag!

  • Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?
  • sportpappa

    Hur många månader har du hållit på?

    Du skriver att du har normal vikt och vill bli mer tonad. Då tycker jag att du ska träna istället för att svälta dig. Träna mer och ät mer.

  • MathildaO

    Tack för ditt svar.

    Har nyligen börjat med denna livsstilsförändring. Cirka 1 månad. Innan jag satte igång så läste jag på en hel del kring ämnet, och vad jag förstod då så handlar det till största del om att äta rätt och ligga på kaloriunderskott för att bli mer "tonad"?

  • Annelie 76

    Jag tror du äter för lite. Din kropp tror att det är dåliga tider då du äter lite men rör dig mycket. Dålig jaktlycka alltså och då måste kroppen spara på alla resurser. Prova att äta mer fett och protein samt börja styrketräna. Då kommer du bli tonad. Inte nödvändigtvis lättare då muskler väger en hel del men tonad och snyggare.

  • MathildaO

    Tack för era svar!

    Ska absolut läsa på om mejeriprodukter. Tror du att det räcker med att byta ut mot laktosfria alternativ?

    Tror du verkligen att det är för få kalorier? Jag är ingen stor tjej så har nog inte någon enorm basalförbränning. Jag äter redan 2 gram protein per kilogram kroppsvikt vilket jag förstått är rekommenderat intag för att inte förlora muskelmassa?

    Fett brukar hamna på någonstans mellan 50-90gram per dag. Mestadels nyttiga fetter från den turkiska yoghurten och avokado etc. Är det för lite?

    Jag styrkerränar redan 1-2 gånger i veckan och har svårt att få in mer än så i mitt schema. ????

  • MathildaO

    Någon mer med tankar kring detta? Jag har ju absolut inte gått upp, men tycker inte heller att jag ser någon förändring.

    Enligt de uträkningar jag följt så ligger jag på cirka 500kcal i underskott vilket borde leda till en långsam viktminskning även om man inte har så mycket att "ta från"? Eller?

    Vad gör jag för fel?

  • MathildaO

    Jag väger 50 kg. Och jag tycker absolut inte att jag är tjock, så den diskussionen kan vi hoppa över.

    Jag tycker själv att jag är smal, men vill bli lite mer tonad. Mer fast och lite mer synliga muskler är resultatet jag är ute efter.

  • MathildaO

    Jag väger 50 kg. Och jag tycker absolut inte att jag är tjock, så den diskussionen kan vi hoppa över.

    Jag tycker själv att jag är smal, men vill bli lite mer tonad. Mer fast och lite mer synliga muskler är resultatet jag är ute efter.

  • choklad

    Om du väger 50 kg så når du inte den tonade kroppen genom att äta mindre, du har antagligen inte så mycket fett att bli av med. Om du inte är väldigt kort så är du ju redan på gränsen till underviktig så kroppen gör väl vad den kan för att hålla kvar de små fettdepåer du har. Intensiv och lite tyngre styrketräning är nog det som kan ändra din kropps utseende, och bli inte förvånad om du samtidigt går upp några kg.

  • Annelie 76
    MathildaO skrev 2016-02-15 12:31:27 följande:

    Jag väger 50 kg. Och jag tycker absolut inte att jag är tjock, så den diskussionen kan vi hoppa över.

    Jag tycker själv att jag är smal, men vill bli lite mer tonad. Mer fast och lite mer synliga muskler är resultatet jag är ute efter.


    Då är det träning du behöver. Börja med tung styrketräning och ät mer protein och fett så du kan bygga mer muskler. Svält kommer aldrig göra dig tonad, bara sjuk.
  • MathildaO

    Jag är 158 cm, ganska kort med andra ord.

    Och precis som de flesta kvinnor sitter fettet på mig på framförallt rumpa och lår.

    Jag är ganska aktiv av mig och har som sagt ett väldigt aktivt jobb, vilket gör att jag har ganska bra grundfysik i alla fall.

    Och dom musklerna bör väl kunna bli mer synliga via "deff"?

    Jag har inte tillgång till gym men har vikter hemma och tränar då minst två gånger i veckan. Men då inte möjlighet till lika tung belastning. Hur gör jag då?

    Äter redan 2 gram protein per kilo kroppsvikt samt minst 50 gram fett per dag. Bör jag ändra något där?

    Tips på hur jag kan utöva träning i hemmet med hantlar för att få bättre resultat?

    Samt bör jag ändra något i mitt kostupplägg?

    Gav exempel på vad jag äter i mitt inlägg.

    Tack för era svar! :)

Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?