• Sarken

    höggravid och semester?

    Hej! Nu är dagen här då jag ska berätta för den första personen (utöver min sambo) att jag är gravid och det är min kära mamma! *nervös* Vi ska ses på ett café och fika. Förra året bokade vi en resa till Österrike där vi har familj (ej ombokningsbara biljetter) Vi åker i sommar och ska vara borta i två veckor. Nu är det så här att vi ska på semester med familjen när vi är i Österrike också (alltså vi bor hos dom en vecka o sen åker vi allihopa någon annanstans) och planen är idag då att planera resan... problem nu är att jag kommer att vara höggravid när vi åker iväg! Vad orkar man? Vad orkar man inte? Vi tänkte antingen sol och bad eller bo i någon storstad? Vad är bäst? (Ett annat alternativ var att åka på cykelsemester och vandra i bergen men det tror jag är helt uteslutet nu haha!)

  • Svar på tråden höggravid och semester?
  • josefins853
    Sarken skrev 2016-02-03 13:38:15 följande:

    Åh herregud... det visste jag inte! Kommer väl vara i vecka 31/32 tror jag... Dock är det ett kort flyg så tveksamt om dom skulle behöva nödlanda. Men det finns väl någon försäkring man skulle kunna köpa till? :/


    I vecka 31/32 skulle jag inte kalla dig höggravid, men fortfarande svårt att få flyga då.
  • Sarken
    josefins853 skrev 2016-02-05 14:09:09 följande:

    I vecka 31/32 skulle jag inte kalla dig höggravid, men fortfarande svårt att få flyga då.


    31-33 kommer jag att vara i och det är nog näst intill höggravid med tanke på att det bara är några veckor till bf :) Har redan kollat med flygbolaget om jag får resa då vilket jag skrev lite längre ner :)
  • Sarken
    Ego Lovers skrev 2016-02-05 00:38:12 följande:

    Kolla upp vad för sorts vård du får via försäkringskassans sjukvårdskort som man ska ha med sig vid resa inom EU och Schengen. Vi var vid Balaton i Ungern rekommenderas starkt, och vi gick till vårdcentralen när vi blev sjuka och läkaren skrev bara av kortnumret så betalade FK för vården. Se om en förlossning är inräknad i deras sjukvårdskort.


    Tack så mycket! Ska kolla detta :)
  • Gina43
    Supertess skrev 2016-02-05 19:47:42 följande:

    Du har alltid rätt till samma sjukvård vid akut vårdhjälp som invånarna i landet. Vad som gäller i olika länder är ju olika.


    Jo, men det är ju lätt att tro att det ska ske till de kostnader som man normalt betalar hemma för att man täcks av svensk sjukförsäkring. Så verkar inte riktigt vara fallet (och det var poängen). Sedan gissar jag att man inte betalar för förlossning och/eller neovård i Österrike men det kan ju som sagt vara värt att kolla upp?
  • Supertess
    Gina43 skrev 2016-02-05 21:09:15 följande:
    Jo, men det är ju lätt att tro att det ska ske till de kostnader som man normalt betalar hemma för att man täcks av svensk sjukförsäkring. Så verkar inte riktigt vara fallet (och det var poängen). Sedan gissar jag att man inte betalar för förlossning och/eller neovård i Österrike men det kan ju som sagt vara värt att kolla upp?
    Förlossning räknas ofta inte som akut vård då man "vet" att man ska föda, därför ska man komplettera med privat försäkring med rätt villkor. Jag gjorde ordentlig research inför våra resor jag skrev om ovan, det var en djungel och i slutändan har jag för mig att det bara var europeiska som tillslut täckte tex eftervård om något skulle hända. Det är många saker att tänka på, tex vad händer om man måste stanna på sjukhuset men försäkringen inte täcker sjukresa hem eller ens respektives vistelse och inkomstbortfall, m.m.
  • Gina43
    Supertess skrev 2016-02-05 23:35:16 följande:

    Förlossning räknas ofta inte som akut vård då man "vet" att man ska föda, därför ska man komplettera med privat försäkring med rätt villkor. Jag gjorde ordentlig research inför våra resor jag skrev om ovan, det var en djungel och i slutändan har jag för mig att det bara var europeiska som tillslut täckte tex eftervård om något skulle hända. Det är många saker att tänka på, tex vad händer om man måste stanna på sjukhuset men försäkringen inte täcker sjukresa hem eller ens respektives vistelse och inkomstbortfall, m.m.


    Tja, allt beror på vart man reser och en försäkring är förstås aldrig fel.

    Utklipp från sidan som jag hänvisade till:

    "Exempel från verkligheten

    Ta reda på vilka socialförsäkringsregler som gäller i landet du besöker

    Anna omfattas av den allmänna sjukförsäkringen i EU-land A och bor några månader i EU-land B för att slutföra sina studier. Hon har med sig sitt EU-kort från land A. Hon är gravid och barnet kommer att födas i land B. Graviditeter och förlossningar anses vara akut vård, så Anna kommer att få nödvändig vård i land B om hon visar upp sitt EU-kort och id-kort.

    Anna får samma vård i land B som om hon hade varit försäkrad där. Om vården är gratis för landets invånare är den alltså gratis för Anna också. Om invånarna betalar själva och sedan söker ersättning, kommer Anna att få betala samma avgifter som landets försäkrade invånare och sedan ansöka om ersättning. Hon bör ansöka om ersättning i land B. Hon ska då få lika hög ersättning som landets invånare (land B kontaktar sedan myndigheterna i land A, där Anna är försäkrad, för att få tillbaka sina pengar).

    Om Annas enda skäl för vistelsen i land B är att föda sitt barn där, så kanske inte hennes EU-kort godtas. Hon bör istället förbereda inför förlossningen innan hon åker till land B. På så sätt vet hon på förhand vilka kostnader som hon får ersättning för."
  • Supertess
    Gina43 skrev 2016-02-06 15:29:31 följande:
    Tja, allt beror på vart man reser och en försäkring är förstås aldrig fel.

    Utklipp från sidan som jag hänvisade till:

    "Exempel från verkligheten

    Ta reda på vilka socialförsäkringsregler som gäller i landet du besöker

    Anna omfattas av den allmänna sjukförsäkringen i EU-land A och bor några månader i EU-land B för att slutföra sina studier. Hon har med sig sitt EU-kort från land A. Hon är gravid och barnet kommer att födas i land B. Graviditeter och förlossningar anses vara akut vård, så Anna kommer att få nödvändig vård i land B om hon visar upp sitt EU-kort och id-kort.

    Anna får samma vård i land B som om hon hade varit försäkrad där. Om vården är gratis för landets invånare är den alltså gratis för Anna också. Om invånarna betalar själva och sedan söker ersättning, kommer Anna att få betala samma avgifter som landets försäkrade invånare och sedan ansöka om ersättning. Hon bör ansöka om ersättning i land B. Hon ska då få lika hög ersättning som landets invånare (land B kontaktar sedan myndigheterna i land A, där Anna är försäkrad, för att få tillbaka sina pengar).

    Om Annas enda skäl för vistelsen i land B är att föda sitt barn där, så kanske inte hennes EU-kort godtas. Hon bör istället förbereda inför förlossningen innan hon åker till land B. På så sätt vet hon på förhand vilka kostnader som hon får ersättning för."
    Ja, det stämmer. MEN om man är i annat land i slutskedet av sin graviditet kan det verka som om man planerar att åka dit för att föda sitt barn i det landet, inte bara för semester. Nu är inte TS så långt gången i detta fallet men har läst om familjer som haft stora problem med sjukhusräkningar, försäkringar, inkomstbortfall etc. Så ja, det ska funka i teorin, men verkligheten kan vara annorlunda och detta ska man vara medveten om. Jag reste som sagt själv genom Europa i vecka 32-36, men jag var väl insatt i riskerna och ev följder och tog mitt beslut utefter dessa.
  • Gina43
    Supertess skrev 2016-02-07 20:25:11 följande:

    Ja, det stämmer. MEN om man är i annat land i slutskedet av sin graviditet kan det verka som om man planerar att åka dit för att föda sitt barn i det landet, inte bara för semester. Nu är inte TS så långt gången i detta fallet men har läst om familjer som haft stora problem med sjukhusräkningar, försäkringar, inkomstbortfall etc. Så ja, det ska funka i teorin, men verkligheten kan vara annorlunda och detta ska man vara medveten om. Jag reste som sagt själv genom Europa i vecka 32-36, men jag var väl insatt i riskerna och ev följder och tog mitt beslut utefter dessa.


    Det här med att planera sin förlossning: det är inte alltid att det går. Man får i princip inte välja sjäkv. Jag fick barn i vecka 36 - akut KS, plötsligt upptäckta komplikationer. Lång tid på neo. Vi såg flera barn födda i vecka 32. Jag hade själv inte gjort de resor som du gjorde, absolut inte med vetskapen om vad som kan hända (och vad som faktiskt sker inte bara i teorin). Jag tycker själv att det är för sent i graviditeten, men det var bra att det gick väl för din del!
  • Anonym (!)
    Sarken skrev 2016-02-05 11:03:40 följande:

    Åh tack så mycket för väldigt bra info! :D Jag kommer att vara gravid i v. 31-33 under semestern. Då får jag ju flyga dit men dom kan väl inte hindra mig från att flyga hem? Eller? :0


    Jo, de kan neka dig att flyga hem eftersom du är v 33 som är efter v 32 och de allra flesta flygbolag har att det inte är tillåtet att flyga efter v 32.

    Inrikes inom Sverige kan man däremot få flyga fram till v 36-37
  • Supertess
    Gina43 skrev 2016-02-08 11:44:21 följande:
    Det här med att planera sin förlossning: det är inte alltid att det går. Man får i princip inte välja sjäkv. Jag fick barn i vecka 36 - akut KS, plötsligt upptäckta komplikationer. Lång tid på neo. Vi såg flera barn födda i vecka 32. Jag hade själv inte gjort de resor som du gjorde, absolut inte med vetskapen om vad som kan hända (och vad som faktiskt sker inte bara i teorin). Jag tycker själv att det är för sent i graviditeten, men det var bra att det gick väl för din del!
    Nej det är klart att det inte går, det är ju det jag skriver som kan bli problem eftersom man bör vara medveten om detta. Jag hade därför extra omfattande försäkring genom båda resorna som täckte betydligt mer och det kändes tryggt. Man behöver inte va rädd för att resa om man har en komplikationsfri graviditet men däremot ska man vara ordentligt påläst och förberedd.
  • Gina43
    Supertess skrev 2016-02-08 22:03:41 följande:

    Nej det är klart att det inte går, det är ju det jag skriver som kan bli problem eftersom man bör vara medveten om detta. Jag hade därför extra omfattande försäkring genom båda resorna som täckte betydligt mer och det kändes tryggt. Man behöver inte va rädd för att resa om man har en komplikationsfri graviditet men däremot ska man vara ordentligt påläst och förberedd.


    Fast även om man är försäkrad kanske man inte vill vara fast på utländskt neo innan man alls kan åka hem? Komplikationsfri och komplikationsfri - det kan uppstå OFÖRUTSEDDA komplikationer i slutet av graviditeten (särskilt förstföderskor), som i mitt fall. Det var ingen som anade att barnet inte mådde bra i magen. MVC här misstänkte inget. Det visade sig av en tillfällighet. Nu är det upp till var och en, men jag skulle inte råda till att göra det du gjorde, dvs långresa i vecka 32-36. Vi var på neo i en hel månad. It happens. Och det kan hända vem som helst.
Svar på tråden höggravid och semester?