Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

    Sparsam eller snål?

    Pkb skrev 2016-02-04 23:27:01 följande:

    När man bla gör dessa saker tycker jag att man är snål (förutsatt att man har en normal ekonomi):

    Tar med sig plastpåsar hemifrån när man handlar mat. (om man nu inte har en Dramaten)

    Lever i mörker för att man vill spara in på elräkningen.

    Köper matvaror som är billigare men smakar sämre.

    Blandar ut den lilla skvätt av diskmedel/tvål som återstår med vatten.

    Aldrig unnar sig något lite dyrare som man vill ha.

    Samlar pantburkar.


    Jag köper ytterst sällan påsar när jag handlar mat. Har egna påsar (tyg) när jag handlar. Men jag säger nej till påsar på apoteket och andra ställen, även om de är gratis.

    Diskmedel häller jag vatten i. Varför inte.

    Jag köper det jag tycker är prisvärt. Bregott köper jag, men lägger inte mer pengar än nödvändigt på t.ex krossade tomater eller majs.

    Pantburkar läggs i en kasse och pantad
  • sextiotalist
    Pkb skrev 2016-02-05 13:24:21 följande:

    Dramaten har jag för att slippa bära, trodde att det var den primära orsaken till att använda den men alla är ju olika.

    Man behöver inte använda mer ljus än man behöver, men när man skulle vilja ha det men ändå famlar runt i mörker, tycker jag att man är snål.

    Man måste inte alltid unna sig det bästa men om man aldrig köper nåt man verkligen vill ha tex palmolive Duschtvål istället för Coop extra för att det skiljer några kronor så tycker jag att man är snål.

    Ang diskmedel, vissa anser att det är miljövänligt och det är det också men jag personligen tycker det är snålt. Jag tror inte heller alla tänker på miljön först och främst när dom gör det.

    Tror inte heller att alla samlar pantburkar pga miljön.

    Det finns människor som kallar vissa för snåla, dom som blir kallade det behöver ju inte alls hålla med, man har helt enkelt olika åsikter.


    Dramaten är suverän att använda när jag inte cyklar. Jag har de senaste 10 åren använt tygkassar när jag handlar mat och ändå slänger jag plastpåsar i återvinningen rätt ofta.

    Jag återanvänder wettextrasor. Något som jag gjort sedan jag flyttade hemifrån, något som jag fått hemifrån. Använda det sista i flaskor och andra behållare ser jag som självklart.
Svar på tråden Sparsam eller snål?