• Anonym (Orolig)

    Hvb-hem precis vid skola. Vad gör man?

    Det var nyss infomöte om att kommunen beslutat utan att tillfråga berörda personer om att sätta upp baracker på skolans parkering för 32 ensamkommande. Detta gav så klart stora protester på mötet men jag tvivlar på att politikerna bryr sig. Skolan det gäller är en stor skola med förskola till 9:an (2 mil från Sthlm). Vad gör man? Kräver att dom har koll på "barnen"? Eller oroar jag mig helt i onödan?

  • Svar på tråden Hvb-hem precis vid skola. Vad gör man?
  • Anonym (lina)

    Sverige går från klarhet till klarhet.

    Smidigt för de barnen att ta sig till skolan i alla fall. Eller gå hem och skolka.

    Ts, avvakta lite och se hur det utvecklar sig. Om det blir riktigt illa kan du ju alltid byta skola för dina barnen.

    Hade kommunen verkligen ingen annan mark att ställa barackerna på??

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (lina) skrev 2016-02-05 09:38:13 följande:

    Sverige går från klarhet till klarhet.

    Smidigt för de barnen att ta sig till skolan i alla fall. Eller gå hem och skolka.

    Ts, avvakta lite och se hur det utvecklar sig. Om det blir riktigt illa kan du ju alltid byta skola för dina barnen.

    Hade kommunen verkligen ingen annan mark att ställa barackerna på??


    Kommunen skyller placeringen på att där finns vatten och avlopp. Sen är det väl kanske lättare att bestämma över marken där för kommunen.
  • Anonym (lina)
    Drottningen70 skrev 2016-02-05 09:52:34 följande:

    Och?


    1) Det är inte bra för de ensamkommande flyktingbarnen att bo i en barack på en jävla skolgård.

    2) Dessa barn kommer förmodligen orsaka problem. Som förälder vill man inte ha problembarn boendes på skolgården.
  • Anonym (Orolig)
    Drottningen70 skrev 2016-02-05 09:52:34 följande:

    Och?


    Vad menar du?
  • Myling

    Det blir säkert bra. Svensk skolpersonal måste ju få gott om träning i att hantera ungdomar med tveksam uppfostran och frånvarande föräldrar!

  • Anonym (Orolig)

    Om det rörde sig om typ 10-åringar som går relativt lätt att få integrerade så hade jag inte varit speciellt orolig men nu misstänker jag starkt att det inte lär vara den åldern som gäller på barnen.

  • Anonym (Anonym)

    Om de bygger ett HVB-hem på skolans parkering skulle jag omedelbart byta skola. Jag har själv arbetat på HVB-hem och säkerheten var lika med noll och jag fick sluta inom 2 veckor. Tyvärr blev det konflikter hela tiden om minsta lilla grej. Det var alltid en laddad stämning, hög ljudnivå och slagsmål tillhörde vardagen.  
    Många av dessa barn är krigsskadade där finns social-ekonomisk problematik. En sak är dock säker, jag skulle aldrig låta mina barn gå på en skola där det ligger ett HVB-hem på parkeringen. Det cirkulerar tyvärr mycket droger på dessa boenden. Personalen som arbetar där är inte heller utbildade att möta barnen. Av oss alla som arbetade fanns inte en enda psykolog, socialkonsulent, socialsekreterare eller någon med någon form av formell utbildning som är vana att möta personer i kris. Idag har jag ett annat jobb och trivs utmärkt. Jag kommer aldrig gå tillbaka och arbeta med integration igen. 

  • Anonym (lina)

    Hoppas verkligen att det var det enda vettiga lösningen kommunen kom på. För det är ju ingen bra lösning.

    Kunde kommunen inte hyrt någon stor villa istället? Känns litegrann som en väldigt lat lösning som inte gynnar någon.

  • Anonym (lina)

    Jag tror ju att det kommer att bli extremt orolig runt skolan. Skulle personligen inte vilja ha kvar mina barn på den skolan.

Svar på tråden Hvb-hem precis vid skola. Vad gör man?