• Anonym (20 år kille)

    Varför tycker folk jag är modig som har rest till Thailand när jag var 20 år helt ensam?

    Varför tycker folk jag är modig som har rest till Thailand när jag var 20 år helt ensam?

    Många har sagt det till mig att dom aldrig skulle vågat det, som är jag vore någon som vågar mycket... Det krävdes inte så mycket mod från min sida att våga detta, jag visste att det skulle gå bra från början så jag kände ingen större nervositet, därför åkte jag dit.

    Men är det verkligen så modigt att våga åka till Thailand helt ensam när man är 20 år gammal kille? Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Varför tycker folk jag är modig som har rest till Thailand när jag var 20 år helt ensam?
  • smulpaj01

    Dom kanske tycker du är lite feg över lag och försöker peppa dig att göra saker genom att framhålla att resan till Thailand var modigt?!

    För nej, det är inget modigt att resa ensam till Thailand och det vet väl de flesta.

    Möjligen om du var 13 och reste själv. Min 13 åring vågade tyvärr inte det. Det hade varit modigt om han gjort det dock

  • flygrl
    Pkb skrev 2016-02-06 12:54:24 följande:

    Folk kan tycka man är modig eftersom dom själva kanske inte är så, impulsiva, äventyrslystna och optimistiska.


    Ja, det e klart det e relativt också. Det som e helt normalt för en person skrämmer skiten ur den andra. Och vi kan va rädda för olika saker också. För den ena krävs det mod klättra uppför en stege, för nån annan att öht öppna munnen i en grupp människor hen inte känner och för nån att ensam segla över Atlanten.
    Pkb skrev 2016-02-06 12:55:55 följande:

    Folk kallar mig inte modig, dom frågar om jag är helt dum i huvudet lol. Dom tycker jag hittar på konstiga saker men för mig är det normalt.


    You dare devil! :P
    smulpaj01 skrev 2016-02-06 13:00:38 följande:

    För nej, det är inget modigt att resa ensam till Thailand och det vet väl de flesta.

    Möjligen om du var 13 och reste själv. Min 13 åring vågade tyvärr inte det. Det hade varit modigt om han gjort det dock


    Du försökte få i väg din 13-åring på soloresa till Thailand?
    Lektrådar: www.familjeliv.se/forum/27/260 | Everything is Everything
  • Pkb
    flygrl skrev 2016-02-06 13:23:33 följande:

    Ja, det e klart det e relativt också. Det som e helt normalt för en person skrämmer skiten ur den andra. Och vi kan va rädda för olika saker också. För den ena krävs det mod klättra uppför en stege, för nån annan att öht öppna munnen i en grupp människor hen inte känner och för nån att ensam segla över Atlanten.You dare devil!


    Ja precis :D
  • Anonym (därför)

    Du ses som modig därför att man nuförtiden ses som barn allt längre upp i åldrarna. På 50-talet gifte man sig och hade jobb som 18-åring och nu kan många knappt torka sig i ändan när de är i den åldern. Eller rättare sagt, de ges ej ansvaret att torka sig i ändan. Do the math.

  • MadHatter

    Fast tror ni att det har med åldern att göra?

    Jagvtror mest det handlar om att många aldrig skulle kunna tänka sig att göra något ensam, inte för att det är farligt men för att det anses lite "fult, det är lite "skamligt" att vara ensam och då är man modig om man gör saker själv.

    Jag har också fått den kommentaren när jag rest som ensam vuxen med mitt barn - inom Sverige tom. Jag tror inte att det handlar om att man tänker direkt "fysisk fara" utan mer att det dels inte är helt accepterat socialt och dels "att klara sig själv". Många gör inte det.

  • Anonym (Oj)
    Fröken Apelsin skrev 2016-02-06 12:52:17 följande:

    Hon vill diskutera fenomenet, är det så märkligt?

    Jag tycker generellt sätt att folk verkar ganska fega. Går jag utanför min bekantskapskrets undrar jag hur vissa ens kan leva då allt är läskigt för dem. Det gäller särskillt kvinnor


    Det är en kille. Inte tjej.
  • Anonym (Oj)
    MadHatter skrev 2016-02-06 14:34:00 följande:

    Fast tror ni att det har med åldern att göra?

    Jagvtror mest det handlar om att många aldrig skulle kunna tänka sig att göra något ensam, inte för att det är farligt men för att det anses lite "fult, det är lite "skamligt" att vara ensam och då är man modig om man gör saker själv.

    Jag har också fått den kommentaren när jag rest som ensam vuxen med mitt barn - inom Sverige tom. Jag tror inte att det handlar om att man tänker direkt "fysisk fara" utan mer att det dels inte är helt accepterat socialt och dels "att klara sig själv". Många gör inte det.


    Ja, precis! Tråkigt att det är så. Att man är konstig för att man gör saker själva. Det blir typ som: ah han åker själv för han har inga kompisar... Istället för att intressera sig för vad han har upplevt.
  • Anonym (Oj)

    De flesta vill nog dela upplevelsen med någon. Svårt när man är själv. Personligen tycker jag det är coolare att åkasjälv o inte vara beroende av andra.

  • Anonym (U)

    Ja det är väl det där att man gör saker ensam som är 'modigt'. Minns i min 13-15 års ålder, tog bussen till stora grannstaden, shoppade, åt på kinesrestaurang- allt ensam. Andra vännerna sa att man var knäpp, modig, galen.

    Reste ensam till andra sidan, inte så där jätteroande. Satt typ 12 timmar i Malaysia innan nästa plan. Var då 20 och var enligt andra likt det ovanstående: knäpp, galen, modig.

    Man kan göra saker själv fast nog är det trevligare med sällskap.

  • smulpaj01
    flygrl skrev 2016-02-06 13:23:33 följande:

    Ja, det e klart det e relativt också. Det som e helt normalt för en person skrämmer skiten ur den andra. Och vi kan va rädda för olika saker också. För den ena krävs det mod klättra uppför en stege, för nån annan att öht öppna munnen i en grupp människor hen inte känner och för nån att ensam segla över Atlanten.You dare devil! :PDu försökte få i väg din 13-åring på soloresa till Thailand?


    Ha ha...alltså han skulle bara flyga själv dit, sen bo med pappa några veckor och flyga hem tillsammans. Jag fick ingen semester.
  • flygrl
    smulpaj01 skrev 2016-02-07 10:22:24 följande:
    Ha ha...alltså han skulle bara flyga själv dit, sen bo med pappa några veckor och flyga hem tillsammans. Jag fick ingen semester.
    Ok, jag förstår & anade nästan det kunde varit nåt sånt
  • Ms H

    Nej, jag tycker inte heller att det är särskilt modigt, men jag har fått höra detsamma och "beundrar dig", "jag skulle vilja våga göra som du" med mera när jag rest till Asien och Afrika. Då har jag åkt arrangerade gruppresor! Antar att många människor helt enkelt är fega.

  • Jaol

    Nopp! Jag drog ensam till Indien, Singapore och andra delar av Asien. Var borta i ett halvår men anser inte det heller vara speciellt modigt. Sen är det från person till person. Hade andra jag känner som är rädda för att vara ensamma rest hade jag ansett att just de var modiga.

  • nevermind

    Nej, det är det inte. En del jag känner är helt paffa för att jag, kvinna 32 år, ska åka till New York ensam i en vecka. Fattar inte grejen.

  • Tow2Mater

    I vissa delar av värlen blir ju folk kidnappade och hållna som sexslavar mm, så jag skulle nog inte kalla en ensamresa till Thailand som modig, mera ganska dumdristig.

Svar på tråden Varför tycker folk jag är modig som har rest till Thailand när jag var 20 år helt ensam?