• Pappan2

    Hon vill ha ensam vårdnad

    Hej,har ett litet problem här och ja vet inte riktigt va ja ska tro på, tjejen och jag väntar barn,och från början har hon sagt att vi ska ha delad vårdnad,då ja har haft lite krångel me mitt liv förut och de inte årdnat upp sej helt en så är tjejens mamma inget stort fan av mej,och hon pratar även väldigt mkt med tjejen då hon är under 18, helt plötsligt säger tjejen att hon ska ha ensam vårdnad för att hon tydligen känar 5tusen i månaden på de, kan de stämma eller har dom bara kokat ihop något för dom tror ja kommer misslyckas som förälder?själv har ja sagt att skulle de verkligen behövas ensam så skulle hon få de, om de fanns bra anledningar, så nu vill ja bara veta om hon försöker gå bakom min rygg eller om det faktist stämmer????Snabba svar uppskattas då det känns jätte skumt dethär vilket ger mej en dålig magkänsla????

  • Svar på tråden Hon vill ha ensam vårdnad
  • Drottningen70

    Det handlar nog mest om att blivande mormor kan ha mer kontroll över situationen om dottern har ensam vårdnad. Och helt ärligt, när du beskriver ert läge med ålder, arbetslöshet och andra sociala problem och strul, så låter det som en jävligt bra ide att någon vuxen är med i matchen

  • Pappan2

    jo efter att allt dethär ekonomi tjatet kom upp så känns de ungefär som att hon enbart vill ha ensam för att hon ska kunna ta barnet och dra,då hon anser att ja inte bryr mej ,och nu när ja fick reda på att hon inte alls får massa pengar för det, och att de bara va nått ihop kok, så tror ja ännu mer att de är hennes plan, men min fråga då är, vem ska då försörja barnet, hur ska hon ha råd? som inte ens har en inkomst, vilket jag har.. men saken är den att ja bryr mej så mkt ja kan , ja gör allt ja kan , men inte i hennes takt, varje gång ja kommit med ett förslag , tex fått ett kompis pris på en jättebillig barnvagn med allt som ska behövas, vilket då va en skapligt ny emmaljunga, , så är de nej bara för den e billig den e säkert dålig, fasst ja då vet att den e bra, allt ja kommer med ser hon negativt på, , och ja försöker komma billigt undan men endå få tag i bra saker, så ja kan köpa mer runt om sen, men hon ser mej som att ja inte bryr mej längre, då ja inte orkar prata me henne så mkt om va ja tänkt köpa. då ja alltid får negativa svar., och ja kan själv säga att ja vet inte allt, men ja läser mkt om de och gör så gott ja kan, så ja de känns lite som att hon kommer dra för att hennes mamma trycker i henne massa skit, då hon alltid blir såhär efter att ha pratat me sin mamma om saken,,

  • Anonym (nja)
    Pappan2 skrev 2016-02-06 23:26:27 följande:

    ja vet inte , från början skulle vi ju se till att ha delad, tills småtjaffs om deras skonomi tjat på mej kom fram, sen ändra hon sej typ, och de hon menar på är att, har vi delad så förlorar hon 5 tusen i månaden på de, men hon kan inte förklara de för mej hur de går till, och hennes mamma går de inte och prata med totalt omöjlig och vrång, och tycker att jag ska fatta allt från början , typ som att ja skulle kunna hela världen när ja föddes 


    Hon kan inte förlora 5000 kr i månaden på något sätt om ni har delad. Däremot kommer hon att förlora 90 SGI dagar från försäkringskassan, kanske till och med hälften av dagarna, 240 st, om du väljer att inte skriva över dom på henne. Även barnbidraget blir delat om ni har gemensam, men det kan du också skriva över på henne om du/ni vill. Bostadsbidrag, soc, underhåll m.m. har inget med vårdnaden att göra utan andra saker.
  • Pappan2

    hon är under 18 jag över 20, har ordnad bostad mm mm, hennes mamma hatar bara mej pga mitt tidigare liv, hon ger mej inte en chans, fasst ja faktist har växt upp nu, tagit tag i mitt liv osv, och har en bra inkomst så länge endå tills ja fått mitt jobb, hennes mamma överdriver en hel del, och gör livet surt för mej helt enkelt, de är jättesvårt att beskriva våran situation, men de hennes mamma gör är både fel och rätt , , hon säger gör mkt bra saker, men sen finns de 75% saker som enbart e egoistiska, och ja vet att man tänker annolunda som förälder men hon tänker på en helt annan nivå, hon förstår heller inte att ja är med i bilden osv, hon är en bra person men samtidigt en riktig grinkärring :/

  • Anonym (nja)
    Pappan2 skrev 2016-02-06 23:32:40 följande:

    jo efter att allt dethär ekonomi tjatet kom upp så känns de ungefär som att hon enbart vill ha ensam för att hon ska kunna ta barnet och dra,då hon anser att ja inte bryr mej ,och nu när ja fick reda på att hon inte alls får massa pengar för det, och att de bara va nått ihop kok, så tror ja ännu mer att de är hennes plan, men min fråga då är, vem ska då försörja barnet, hur ska hon ha råd? som inte ens har en inkomst, vilket jag har.. men saken är den att ja bryr mej så mkt ja kan , ja gör allt ja kan , men inte i hennes takt, varje gång ja kommit med ett förslag , tex fått ett kompis pris på en jättebillig barnvagn med allt som ska behövas, vilket då va en skapligt ny emmaljunga, , så är de nej bara för den e billig den e säkert dålig, fasst ja då vet att den e bra, allt ja kommer med ser hon negativt på, , och ja försöker komma billigt undan men endå få tag i bra saker, så ja kan köpa mer runt om sen, men hon ser mej som att ja inte bryr mej längre, då ja inte orkar prata me henne så mkt om va ja tänkt köpa. då ja alltid får negativa svar., och ja kan själv säga att ja vet inte allt, men ja läser mkt om de och gör så gott ja kan, så ja de känns lite som att hon kommer dra för att hennes mamma trycker i henne massa skit, då hon alltid blir såhär efter att ha pratat me sin mamma om saken,,


    Fast hon kan inte bara ta barnet och dra bara pga att du inte har vårdnaden. Visst har hon rätt att flytta med barnet utan din tillåtelse pga det, men barnet har rätt till båda sina föräldrar och hon måste se till att barnet får träffa dig och att ni har ett fungerande umgänge (om du vill). Gör hon inte det så kan hon förlora vårdnaden helt om du väljer att stämma henne.
  • Pappan2

    jasså tack så mkt för informationen, ja har sökt som en tok ikväll men inte hittat något vettigt, har helt enkelt sökt på fel sätt så där har ja lärt mej något nytt :) sorry för att ja får så mkt och låta negativt dessutom. men de e negativare i verkligheten Obestämd

  • Pappan2

    tack för den infon oxå, ja ja hoppas ja verkligen inte behöver stämma henne, och att denna magkäsla ja har inte stämmer heller, för allt låter så sjukt skumt i mina öron då de hon säger har ja aldrig hört talats om, men hon säger att hennes mamma hadde så , ensam och känade så mkt på de, men men de visar sej men nu är ja lite klokare iaf :)

  • Anonym (EV vid osäkerhet!)

    Jag vet inte om det kan finnas någon klausul om att ett minderårigt barn som bor hemma med sitt barn får ett högre bidrag om det har ensam vårdnad. Ingen kan berätta för dig hur din flickvän räknat utom hon själv.
    Personligen tycker jag att det låter bättre att hon har ensam vårdnad då hon inte har något jobb så det är lättare för alla inblandade om hon har alla FL-dagar från början. Önskar jag inte hade propsat på att exet skulle ha delat vårdnad för om fem nånader brinner alla hans dagar inne medan jag har snålat som fan för att mina dagar ska räcka. Han har alltså inte tagit ut en enda dag och barnet fyller 8 snart.

  • Anonym (nja)
    Pappan2 skrev 2016-02-06 23:43:17 följande:

    tack för den infon oxå, ja ja hoppas ja verkligen inte behöver stämma henne, och att denna magkäsla ja har inte stämmer heller, för allt låter så sjukt skumt i mina öron då de hon säger har ja aldrig hört talats om, men hon säger att hennes mamma hadde så , ensam och känade så mkt på de, men men de visar sej men nu är ja lite klokare iaf :)


    Om dottern bodde på heltid med henne som ensamstående så fick hon säkert underhåll och bostadsbidrag m.m. men det berodde ju i så fall på att hon var ensam inte att hon hade ensam vårdnad.
  • Pappan2

    det där med och ta ut dagar förstår ja inte så mkt av men ja lär mej det oxå ska vi se,men de låter ungefär som att hon vill ha ensam för att kunna ta barnet ifrån mej när de kommer osv , men de visar sej, ja kan ju säga att hon skulle komma tillbaka efter 1 månad de visar sej, men då vet ja iaf att hon får ensam från första början , men kan nu iaf fråga ut henne om varför hon säger saker som itne stämmer, vill hon ha ensam så får hon det, men ja vill ha en bra anledning oxå :) och se så de inte bara är bullshit för andra saker :)

  • Anonym (nja)

    Hur ser er situation ut egentligen? Är ni tillsammans eller har ni gjort slut? Vart bor hon, hos sin mamma eller hos dig? Vart är hon och ert barn folkbokförda?

  • Anonym (nja)
    Anonym (nja) skrev 2016-02-06 23:59:55 följande:

    Hur ser er situation ut egentligen? Är ni tillsammans eller har ni gjort slut? Vart bor hon, hos sin mamma eller hos dig? Vart är hon och ert barn folkbokförda?


    Eller ja, vart kommer barnet ett skrivas.
  • Anonym (nja)
    Pappan2 skrev 2016-02-06 23:49:19 följande:

    det där med och ta ut dagar förstår ja inte så mkt av men ja lär mej det oxå ska vi se,men de låter ungefär som att hon vill ha ensam för att kunna ta barnet ifrån mej när de kommer osv , men de visar sej, ja kan ju säga att hon skulle komma tillbaka efter 1 månad de visar sej, men då vet ja iaf att hon får ensam från första början , men kan nu iaf fråga ut henne om varför hon säger saker som itne stämmer, vill hon ha ensam så får hon det, men ja vill ha en bra anledning oxå :) och se så de inte bara är bullshit för andra saker :)


    Kortfattat: när barnet fötts så får man 480 föräldradagar ifrån försäkringskassan. 90 dagar är värda 180 kr/dag (-skatt) resten räknas ut efter ens inkomst, har man ingen inkomst eller arbetat för kort period så är dagarna värd 225 kr/dag (-skatt).

    Ensamvårdnad så får man alla dagarna själv.

    Delad vårdnad så får föräldrarna hälften av dagarna var. 90 dagar är öronmärkta till varje förälder, resten kan man skriva över på den andre om man vill.
  • Pappan2
    Anonym (nja) skrev 2016-02-06 23:59:55 följande:

    Hur ser er situation ut egentligen? Är ni tillsammans eller har ni gjort slut? Vart bor hon, hos sin mamma eller hos dig? Vart är hon och ert barn folkbokförda?


    bortsett från ekonomi tjaffset så ser den faktist bra ut, vi har våra upp och ned gångar just nu,men inget farligt och de börjar bli bättre,vi är tilsammans hon är inte folkbokförd hos mej men hon bor hos mej, och är hos sin mamma 2 dagar i veckan ungefär,barnet har inte kommit en utan hon har redan börjat planera för vad som kommer hända efter bb,
  • Pappan2
    Pappan2 skrev 2016-02-07 00:54:20 följande:
    bortsett från ekonomi tjaffset så ser den faktist bra ut, vi har våra upp och ned gångar just nu,men inget farligt och de börjar bli bättre,vi är tilsammans hon är inte folkbokförd hos mej men hon bor hos mej, och är hos sin mamma 2 dagar i veckan ungefär,barnet har inte kommit en utan hon har redan börjat planera för vad som kommer hända efter bb,
    men om de nu är pengarna hon är orolig för, sätter ja över de ja ska få varje dag på hennes konto så jämnar det ut sej? eller har ja missuppfattat de hela
  • Pappan2

    har du lust att skicka pm till mej, lite lättare där då ja absolut inte fattar mej på denna sida och har kass uppkoppling

  • Anonym (EV vid osäkerhet!)
    Pappan2 skrev 2016-02-07 00:56:10 följande:
    men om de nu är pengarna hon är orolig för, sätter ja över de ja ska få varje dag på hennes konto så jämnar det ut sej? eller har ja missuppfattat de hela
    Du har missuppfattat det.
    Planerar du att vara hemma med barnet medan hon jobbar eller studerar?
    Om inte så är det förmodligen enklare att hon har ensam vårdnad tills vidare, detta kan ni ändra senare. Du kan inte ta ut dagarna när du jobbar, du måste vara pappaledig för att få göra det. Hon kan inte ta barnet ifrån dig, barnet har rätt till båda föräldrar oavsett vem som har vårdnaden. Ni måste lära er att kommunicera med varandra, PRATA med henne och planera tillsammans.
    Du säker att du har saker du behöver reda upp, lägg fokus på att göra det innan barnet kommer i stället för att tjafsa om småsaker!
  • Pappan2

    ja lä'r plugga upp betyg, men söker jobb för att deras tjat ska sluta, ja ska börja plugga betyg så fort ja kmr in men de kan ta ett tag tills dess, så ja blir nog hemma ett tag i början

  • Anonym (ta reda på)

    Hej TS!
    Om din tjej bor med dig och ert förhållande är bra, så tror jag inte hon tänker "ta" barnet från dig. Även om hon har enskild vårdnad innebär inte att barnet behöver enbart bo med henne (om ni skiljs åt), utan kan tex bo varannan vecka ändå (när det är större alltså).

    Det hon kommer förlora om ni har gemensam vårdnad är halva barnbidraget 525 kr som kommer gå till dig, om tjejen har ensam får hon 1050 kr per månad. Även underhållsbidrag (dvs summa du ska betala för barnet) alternativt underhållsstöd (1573 kr)  från FK om du inte har inkomst och möjlighet att bidra till barnets försörjning. Men underhållsbidrag/underhållsstöd gäller ju enbart om ni inte bor tillsammans. Kanske hon tänkt flytta hem till sin mamma igen? Är hon skriven hos dig eller mamman?

    Sedan är det föräldrapenningen och föräldradagarna. Hon får alla dessa om hon har ensam vårdnad. Om du har inkomst även fast du inte jobbar (alltså någon form av soc-stöd antar jag) så är du ju hemma ändå, så då behöver du ju inte ta dessa dagar och dessa pengar (och bli av med ditt soc-stöd eller vad det nu är under tiden).

    Sen tycker jag att du och din tjej behöver prata om hur ni vill ha det. Hur ni ska vara som föräldrar? Hur ni ska leva ert liv tillsammans med ert barn. Er ekonomi, er framtid, era framtidsplaner, osv.

    Sen tycker jag att det låter ledsamt att du enbart ska söka jobb för de tjatar på dig. Det för mig är ett tecken på att du inte "har växt upp", fast du skriver att du har gjort det. Är man vuxen och blivande pappa tar man sitt ansvar och skaffar ett jobb för att man vill kunna bidra till sin familjs försörjning och bygga en bra framtid tillsammans.

Svar på tråden Hon vill ha ensam vårdnad