• louchan

    Lön på 20,000 blir 13,335? Är det rätt?

    Hej! Jag har precis börjat jobba heltid i en butik och har fått månadslön. Det är mitt första jobb så jag har noll erfarenhet i hur saker och ting ska eller brukar gå till.

    Jag jobbade tidigare halvtid med timlön, vilket blev 10,000 kronor i månaden, 7,840 efter skatt. Det verkade aldrig märkligt, men min månadslön på 20,000 blir bara 13;335 efter skatt! Det är cirka 2,000 kronor mindre än jag förväntade mig...

    Jag ska ha ett samtal med min chef on det imorgon, men han verkar övertygad om att det stämmer. Jag känner mig osäker i min oerfarenhet, men alla sidor jag kollat upp som räknar ut vad man får efter skatt säger att jag bör få ut 15-16,000. Hur kan det bli så här? Vem har rätt?

  • Svar på tråden Lön på 20,000 blir 13,335? Är det rätt?
  • Anonym (S)
    Claara skrev 2016-02-07 14:39:59 följande:

    Kommunalskatten spelar roll beroende på var du bor men knappt märkbart, slår på nån hundring. Jag bor i en kommun med normal skatt, varken låg eller hög, och brukar räkna med 27% skatt, legat ungefär på 25-26% i skatt senaste åren. Vissa arbetsgivare drar fortf kring 30% men då får du tillbaka på skatten när du deklarerar.


    Jo, det skiljer en hel del.

    Om jag skulle betala skatt enligt samma tabell som "cykeln", så skulle jag betala cirka 1 400 kr mer i skatt varje månad. Och skulle jag skatta enligt den högsta tabellen skulle jag betala 2 400 mer i skatt varje månad.


  • Anonym (Lön)
    Anonym (S) skrev 2016-02-07 15:42:01 följande:

    Har du lämnat in en korrekt skattsedel till ag?


    Håller med här, börjar du hos en ny arbetsgivare bör du lämna en à-skattesedel för aktuellt år som visar vilken tabellskatt du hör till. Denna behöver man bara lämna första året.

    Annars kan skatt dras enligt företagets kommun + schablonbelopp.

    Din skattesedel får du genom att logga in på Skatteverket, alt ringa till dem och be dem skicka den.
  • PinkSugar

    Som timanställd får man semesterersättningen direkt i pengar på varje lön. Som månadsanställd får du betalda semesterdagar istället 

  • louchan
    Anonym (S) skrev 2016-02-07 15:42:01 följande:

    Har du lämnat in en korrekt skattsedel till ag?


    Det har jag inte hört talas om tidigare. Vad är det?
  • cykeln

    Den talar om hur mycket skatt arbetsgivaren ska dra från din lön. Då varje kommun har olika skatt finns det inget allmänt belopp som ska dras utan det beror på vart man bor och hur mycket man tjänar.

    Precis som Anonym(lön) säger så använder dom annars den skattesats där företaget är beläget plus ett schablonbelopp.

  • Anghammarad
    Anonym (Välkommen till verkligheten) skrev 2016-02-07 14:30:45 följande:
    Jag tjänar 50000/mån och får ut 29000... Innan jobbskatteavdraget infördes fick jag ut drygt 24000
    Inte ens om du bor i Munkedal, som har högst kommunalskattesats i landet betalar du så mycket i skatt.
  • Anonym (Ellen)
    louchan skrev 2016-02-08 00:39:31 följande:
    Det har jag inte hört talas om tidigare. Vad är det?
    Vad?
    Skattsedel är ett underlag du laddar ner med e-legitimation från Skatteverkets hemsida eller beställer hem via deras kundtjänst.
    Den ska du lämna in till din arbetsgivare så att de kan dra rätt skatt på dig.
    Hur ska de annars veta hur mycket skatt de ska dra tänkte du?
    Vissa arbetsgivare har körningar mot folkbokföring och skatteregister men de är rätt få, så det är alltid arbetstagarens ansvar att lämna in korrekt skattsedel.

    Lämnar man inte in så ska man enligt reglementet dra skatt enligt den tabell som gäller där arbetsgivaren är belägen + 10%.
    Man lägger på litegrann för att inte arbetstagaren ska hamna på minus om det skulle visa sig att man hör till en högre tabell.

    Alternativt så lägger vissa arbetsgivare på rutin in att man ska göra skatteavdrag som sidoinkomst, då dras 30%.

    Du har fått ett avdrag som motsvarar 30-33%, alltså en tredjedel av din lön, så jag kan mycket väl tänka mig att man dragit arbetsgivaren + 10%. Det torde hamnar ungefär där.

    Du bör kontakta ditt lönekontor som kan svara på vad man har för rutiner, och vad du behöver göra för att det ska bli rätt framöver. Börja med att ladda ner din skattsedel och lämna in så är du på god väg!

  • Majken03

    Om jag hade tjänat 20000 hade jag fått ut 14 238 enligt min skattetabell för 2016. Har gått ut kyrkan, det spelar oxå roll för hur mkt skatt man betalar.

  • Majken03
    Majken03 skrev 2016-02-08 14:00:53 följande:

    Om jag hade tjänat 20000 hade jag fått ut 14 238 enligt min skattetabell för 2016. Har gått ut kyrkan, det spelar oxå roll för hur mkt skatt man betalar.


    Kollade fel kolumn i skattetabellen, 15738 hade jag fått.
  • PrincessSanna

    I Norrköping hade du fått 15525kr med skattesats 34

  • Majken03
    PrincessSanna skrev 2016-02-08 21:14:25 följande:

    I Norrköping hade du fått 15525kr med skattesats 34


    Fast det beror på vart i Norrköping du bor och om du är med i kyrkan eller inte.
  • Anghammarad
    Anonym (Ellen) skrev 2016-02-08 13:43:34 följande:
    Vad?
    Skattsedel är ett underlag du laddar ner med e-legitimation från Skatteverkets hemsida eller beställer hem via deras kundtjänst.
    Den ska du lämna in till din arbetsgivare så att de kan dra rätt skatt på dig.
    Hur ska de annars veta hur mycket skatt de ska dra tänkte du?
    Vissa arbetsgivare har körningar mot folkbokföring och skatteregister men de är rätt få, så det är alltid arbetstagarens ansvar att lämna in korrekt skattsedel.

    Lämnar man inte in så ska man enligt reglementet dra skatt enligt den tabell som gäller där arbetsgivaren är belägen + 10%.
    Man lägger på litegrann för att inte arbetstagaren ska hamna på minus om det skulle visa sig att man hör till en högre tabell.

    Alternativt så lägger vissa arbetsgivare på rutin in att man ska göra skatteavdrag som sidoinkomst, då dras 30%.

    Du har fått ett avdrag som motsvarar 30-33%, alltså en tredjedel av din lön, så jag kan mycket väl tänka mig att man dragit arbetsgivaren + 10%. Det torde hamnar ungefär där.

    Du bör kontakta ditt lönekontor som kan svara på vad man har för rutiner, och vad du behöver göra för att det ska bli rätt framöver. Börja med att ladda ner din skattsedel och lämna in så är du på god väg!

    Jag har inte lämnat in någon sådan på åtminstone 20 år hos någon av mina olika arbetsgivare och det har heller aldrig efterfrågats.Trots det har det aldrig hänt att de dragit 10% extra. Måste vara någon konstig egen policy hos ditt företag.
  • Anghammarad

    Och nu såg jag att det faktiskt finns en sådan regel. Märkligt att inget av de företag jag jobbat för, stora företag allihop, någonsin begärt in det. 

  • Anonym (Ellen)
    Anghammarad skrev 2016-02-10 19:41:36 följande:

    Och nu såg jag att det faktiskt finns en sådan regel. Märkligt att inget av de företag jag jobbat för, stora företag allihop, någonsin begärt in det. 


    Du tror väl inte jag sitter här och ljuger...

    Skämt åsido så är det företag som har regelbundna körningar mot folkbokföringen. Men inte alla. Och ansvaret ligger alltid på den enskilde.
  • CinnamonGirl
    Skatten brukar ju ligga på 32-34%. Har du 34% är får du 13200 kvar när skatten är dragen. Enkel matematik!
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Anonym (ex libris)

    Alla företag har inte administrativa muskler nog/ vill betala för att tanka data direkt från Skatte så hos mindre företag måste man själv göra fotarbetet om man ska få rätt skatt dragen.

    Och nej Cinnamon girl, skatten ligger inte så högt i alla kommuner, och en del av oss har gått ur kyrkan och får då ännu lägre skatt.

    31.15 betalar jag t.ex.

Svar på tråden Lön på 20,000 blir 13,335? Är det rätt?