• MattyBRaps

    Mat till allergibarn samt kräsna

    Hej alla fina 
    Jag är en fostermamma till tvillingar, den ena är mycket kräsen och den andra har allergier men äter allt. Allergierna som finns är följande:
    1. Äppen
    2. Päron
    3. Morötter
    4. Blåbär
    5. Laktos
    6. Gluten
    7. Fisk
    8. Skaldjur
    Och den andra vägrar äta följande:
    1. Potatis
    2. Sallat
    3. Tomater
    4. Korv
    5. Ris 
    6. Grova saker (som bröd, pasta. Äter endast ljust)
    7. All blandad mat (som sallader, chili con carne osv.)
    Det stora problemet är att dom vägrar äta ifall dom inte får äta samma sak. Dom har haft en knepig uppväxt som vi håller på att kämpa med nu. Så vi prioriterar inte deras matproblem ännu. Men nu är min fråga, har ni några ideer på vad dom kan äta? 
    Tack på förhand {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden Mat till allergibarn samt kräsna
  • Aniiee

    Vad gäller den kräsne och blandad mat så ställ ungen vid spisen. Jag var sån när jag liten (tills jag var rätt stor) att om mamma lagade köttfärssås (eller whatever som blandas) så vägrade jag äta, för jag visste inte vad som fanns i. Men om vi lagade EXAKT SAMMA köttfärssås tillsammans så var det inga problem.


    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • lövet2

    *Hamburgare. Scans vanliga hamburgare i 8-pack är fria från mjölk och gluten. Glutenfria bröd till.

    *Glutenfri pasta med köttfärssås till. Det finns massor med recept där att välja på.

    *Stekt kött med strips till. Du steker förstås i mjölkfritt och väljer en stripssort utan något konstigt i.

    *Tacos. Finns bröd och chips utan mjölk och gluten (vi brukar köpa Santa Marias chips). Lägg fram fyllningar som passar båda. Köttfärs, kyckling, gurka, kanske dressing gjord på laktosfri creme fraiche och kryddor. Banan och ananas kanske?

    När ni serverar grönsaker kan ni lägga upp småbitar på ett fat i stället för att blanda i en skål. Även om du plockar bort tomater och sallad, så finns det ju hur många sorters grönsaker som helst att ta.

  • Blicka

    Kan ngt av detta funka?
    - Köttbullar gjorda med potatismjöl istället för ströbröd.
    - Majsplättar/plättar/pannkakor går att göra både gluten o laktosfritt.
    -Kyckling o sötsursås men då inte med ris utan risnudlar kanske?

  • cosinus

    Jag tänker spontant plockmat. Typ tacos men även annat funkar ju. Att man ställer fram allt i små skålar och så får de ta vad de vill. Och då hade jag även haft med sånt den kräsne inte vill äta. Väljer då bägge att avstå så är det ju helt ok men kanske på sikt att de kan börja välja lite från olika skålar och vara bekväma med det.

  • MattyBRaps

    Vi testade idag med att låta barnen vara med när maten lagades, och ser man på. Dom åt sallad med god aptit (dom åt dock sakerna i ordning, men ett framsteg) Fick ena att till och med smaka ett riskorn! FörvånadSkrattande
    Tack för era svar, ska testa lite vilket som fungerar bäst 

Svar på tråden Mat till allergibarn samt kräsna