• mibun

    Hur förhindra hopväxning?

    Undrar över det här med hål i öronen. Fick veta när jag tog hålen att jag skulle låta första paret örhängen sitta i 6 veckor. Nu har jag hört av andra att det är bra att vänta upp till ett år (!) innan man byter, för att hålen då läker bättre. Bl a ska de inte växa ihop lika lätt, eftersom de första örhängena har tjockare pinne, och genom att låta dessa sitta i länge blir hålen bättre och mer "öppna".

    Någon annan som hört detta?

    Sen undrar jag en annan sak. När man väl har bytt, bör man ta ut örhängena vid dusch? Har köpt Blomdahls örhängen i titan. På deras sida står det att örhängen bör rengöras med tvål och vatten regelbundet. Samtidigt står det att de ska tas ut vid dusch! Varför? Vid dusch rengörs de ju automatiskt.

    Hjälp mig att göra rätt, vill inte att mina hål växer igen!

  • Svar på tråden Hur förhindra hopväxning?
  • mammamattefru

    Hej.

    Du kan byta efter sex v, öronen läker fort.

    Ang dusch så har jag aldrig tagit ut mina för att duscha, har haft mina hål i 16 år.. och de har inte hänt något :)

    Byt och tvätta en gång i veckan kanske :)

  • mibun

    Tack för ditt svar! Tänkte mer om hålen hålls mer öppna om man behåller håltagningsörhängena i längre tid. De är ju tjockare. Annars kanske hålen börjar växa ihop kring de nya tunnare örhängen, och då blir hålen mindre.

    Någon som har erfarenhet av detta?

  • Anonym (...)

    Hålen kommer anpassa sig till den storlek du har på örhängena oavsett när du byter, kroppen är dynamisk och anpassar sig. Anledningen till att du ska ta ut och rengöra är att vattnet från duschen inte når hela vägen och för att de bildas avlagringar vid proppen och i vinklar som oftast behöver gnuggar bort.

  • mibun

    Ursäkta en kanske dum fråga, men om hålen ändå anpassar sig efter örhängena, varför är då håltagningsörhängena tjockare än vanliga? Då gör det väl bara mer ont?

  • mibun

    *puffar* Ingen som vet varför håltagningsörhängena har tjockare pinne än vanliga örhängen?

  • riboflavin
    mibun skrev 2016-02-08 21:56:48 följande:

    Ursäkta en kanske dum fråga, men om hålen ändå anpassar sig efter örhängena, varför är då håltagningsörhängena tjockare än vanliga? Då gör det väl bara mer ont?


    Jag tycker ju inte att man ska använda håltagningspistol alls, men jag gissar att de är grövre för att inte riskera att de böjs i pistolen, tunna metallstavar är inte så stryktålig.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • mibun

    Självklart är hålen tagna med pistol. Gör inte alla det? Så det har bara med praktiska skäl att göra att pinnen är grövre, inte att hålet ska bli aningen större?

  • riboflavin
    mibun skrev 2016-02-09 14:31:29 följande:

    Självklart är hålen tagna med pistol. Gör inte alla det? Så det har bara med praktiska skäl att göra att pinnen är grövre, inte att hålet ska bli aningen större?


    Nej, är man rädd om sin hud så går man till en piercingstudio där man har rätt rutiner för sterilisering och använder skarpa nåla för att ta hål. Eftersom huden i örat är så elastisk så spelar storleken på första hänget ingen roll, om man inte väljer att stansa ut ett stort stycke förstås. Skillnaden mellan ett vanligt örhänge och de första man får med pistol är för liten för att ge någon skillnad. Jag har töjda hål i öronen och kan trots att 10 mm får plats använda vanliga örhängen eftersom huden är så elastisk att den drar ihop sig runt smycket. Samma sak när man tar ut smycket, hålen drar ihop sig, därför ska man ju inte gå utan smycken för länge, speciellt inte om hålen är relativt nytagna. Jag tror att det är rent praktiska skäl, ja, jag kan inte se någon annan anledning.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Hur förhindra hopväxning?