• Anonym (Häxan surtant)

    Ok att lämna barn på förskolan om syskonet är magsjukt?

    När jag lämnade min friska dotter idag på förskolan mötte jag i dörren en förälder som lämnade sitt stora barn, men skulle hem och vabba med sitt lilla barn som var magsjukt. I min värld så blir alltid fler än en person i hushållet sjuka när det gäller magsjuka. Därför tycker jag att man bör ha alla barn hemma vid vab, särskilt om det handlar om något så smittsamt som magsjuka.

  • Svar på tråden Ok att lämna barn på förskolan om syskonet är magsjukt?
  • Cadencee

    Är ett barn sjukt så självklart har man hemma det andra barnet också! Däremot om ena föräldern är magsjuk är det inte helt säkert att alla kan hålla barn hemma från förskolan pga jobb.

  • modsey
    Anonym (000) skrev 2016-02-10 23:15:28 följande:
    Sov du då eller? Med tanke på att du säger att ett barn kan gå till dagis när syskonet är magsjuk.

    Mmm jag vet med att de finns olika riktlinjer på nätet å dem säger olika. Skall du hänvisa till Wikipedia med
    med tanke på att försäkringskassan inte godkänner att man fuskar så kan ingen förskola kräva det.'
    Och med tanke på att personal med magsjuka anhöriga hemma får gå till jobbet så tror jag inte att jag behöver hänvisa till just wikipedia

    Personal med gastroenteritsymptom ska inte vara på arbetsplatsen. Vårdhygien rekommenderar symtomfrihet i minst 48 timmar innan återgång i tjänst.  Den som vårdar magsjuk anhörig hemma kan delta i vårdarbete på avdelningen men ska inte hantera livsmedel, mata eller ge medicin via munnen förrän minst 48 timmar efter anhörigs sista symtom.  www2.sahlgrenska.se/sv/SU/Omraden/4/Verksamhetsomraden/Laboratoriemedicin/Vardhygien/Kommunal-vardhygien/14-Magsjuka---Gastroenterit/                                                                                                   
    och om jag sova, jag tror du drömde ihop något om du läst infektionlära av något slag "  Eftersom smittan inte är luftburen blir man inte sjuk av att gå in på enheten och prata med någon, t ex ge instruktion till vårdpersonal." 
    Anonym (000) skrev 2016-02-10 23:15:28 följande:
    Sov du då eller? Med tanke på att du säger att ett barn kan gå till dagis när syskonet är magsjuk.

    Mmm jag vet med att de finns olika riktlinjer på nätet å dem säger olika. Skall du hänvisa till Wikipedia med
  • Anonym (Blä)
    Maggisehn skrev 2016-02-11 05:41:59 följande:

    Klart man ska ha ha alls barn hemma! Och jo det är luftburet, allt annat är skitsnack!! Jobbar på sjukhus och vet vad jag pratat om!!


    Då borde du veta att det inte heter luftburen. Det är droppsmitta, googla villen vårdsida som helst. Det smittar via "kroppsvätskor/avföring/spyor" inte luft. att du jobbar på sjukhus är ingen referens. Du har ju dessutom fel, då det blir bara pinsamt.
  • yodi

    skolbarnen får gå om dom är friska och har sjuka syskon här hemma
    däremot så håller jag alltid dagisbarnen hemma om dom har magsjuka syskon.

  • Anonym (ingen smittspridare)
    Anonym (bszzt) skrev 2016-02-10 22:26:48 följande:
    Nä det är klart det går men min erfarenhet är att det är svårt att kunna kontrollera smittvägarna framförallt hos barn. Men det är klart det beror ju på ålder med.
    Absolut är det så, men om man som i mitt exempel har haft ett utbrott på natten, då det andra barnet sover, och det friska barnet aldrig har exponerats för smittan, då har man ju som förälder kontroll på smittvägarna. Åtminstone den dagen. Sedan beror det förstås också på om man har anledning att misstänka att båda barnen kan ha blivit smittade vid samma tillfälle av någon annan, men det är ju en helt annan diskussion.
  • Anonym (ingen smittspridare)
    Anonym (Blä) skrev 2016-02-10 22:57:03 följande:
    Det smittar bara via luft om personen spottar/nyser. Alltså droppsmitta!
    Magsjuka smittar via maginnehåll... inte via spott och nysningar (ja kanske, om personen nyss har kräkts).
  • Anonym (ingen smittspridare)
    Anonym (000) skrev 2016-02-10 22:55:43 följande:
    Tror du behöver läsa på inom den basala hygien rutinerna står en del där om magsjuka med. Magsjuka kan vist smittas via luft å genom dropp smitta. Med andra ord kan du ha de i kläder å barn kan häng å klänga på varann å föra över smitta till den andra.
    Smittan kan sitta i kläderna bara om kläderna har kräks eller bajs på sig.
  • Ess

    På "dagis" skulle vi hålla syskon hemma om ett barn var magsjukt. När de började förskoleklassen/skolan så var det ok att gå om även om syskonen var sjuka.

  • pigglet
    Anonym (ingen smittspridare) skrev 2016-02-11 09:42:45 följande:
    Absolut är det så, men om man som i mitt exempel har haft ett utbrott på natten, då det andra barnet sover, och det friska barnet aldrig har exponerats för smittan, då har man ju som förälder kontroll på smittvägarna. Åtminstone den dagen. Sedan beror det förstås också på om man har anledning att misstänka att båda barnen kan ha blivit smittade vid samma tillfälle av någon annan, men det är ju en helt annan diskussion.
    Dels kan det ju, precis som du skriver, mycket väl vara så att de smittats samtidigt och att syskonet kommer börja kräkas om några timmar. Det är inte en helt annat diskussion, det är en av anledningarna till att hålla syskon hemma från förskolan när man ändå är hemma med magsjukt barn.

    Sedan vet jag inte hur det funkar hos er, men jag tolkar det som att dina barn har varsitt sovrum. Även i det fallet så skulle vi behöva byta sängkläder och ta de kräkta sängkläderna till toan/tvättstugan. Vi skulle också behöva ställa barnet i duschen, som är på toan. Dit går barnet själv, i sin kräkta pyjamas. Kanske man tänder lysknappen på toan, trots att man just hanterar sängkläder och barn (läs kräk på händerna). Öppnar och stänger toalettdörren. Sätter igång vattenkranen. Öppnar duschen, tar på vattenkranen där.

    Även om vi försöker hålla den magsjuka på en avskild toalett är det i alla fall inte hos oss möjligt att säga att de övriga inte kommer i kontakt med smittan. Trots att man försöker tvätta sina egna händer hela tiden.
  • Anonym (Blä)
    Anonym (ingen smittspridare) skrev 2016-02-11 09:44:09 följande:

    Magsjuka smittar via maginnehåll... inte via spott och nysningar (ja kanske, om personen nyss har kräkts).


    Jag pratade inte om bara magsjuka, utan droppsmitta, vilket en förkylning oxå är. Ville bara försöka förklara att det inte är luftburen smitta..
  • Anonym (ingen smittspridare)
    pigglet skrev 2016-02-11 11:14:05 följande:
    Dels kan det ju, precis som du skriver, mycket väl vara så att de smittats samtidigt och att syskonet kommer börja kräkas om några timmar. Det är inte en helt annat diskussion, det är en av anledningarna till att hålla syskon hemma från förskolan när man ändå är hemma med magsjukt barn.

    Sedan vet jag inte hur det funkar hos er, men jag tolkar det som att dina barn har varsitt sovrum. Även i det fallet så skulle vi behöva byta sängkläder och ta de kräkta sängkläderna till toan/tvättstugan. Vi skulle också behöva ställa barnet i duschen, som är på toan. Dit går barnet själv, i sin kräkta pyjamas. Kanske man tänder lysknappen på toan, trots att man just hanterar sängkläder och barn (läs kräk på händerna). Öppnar och stänger toalettdörren. Sätter igång vattenkranen. Öppnar duschen, tar på vattenkranen där.

    Även om vi försöker hålla den magsjuka på en avskild toalett är det i alla fall inte hos oss möjligt att säga att de övriga inte kommer i kontakt med smittan. Trots att man försöker tvätta sina egna händer hela tiden.
    Min hela poäng var att man som förälder kan ha ganska bra koll på smittan och att det inte alls är omöjligt att undvika smitta mellan syskon. Ingenting du skriver är nytt för mig, jag är emetofob och är förhållandevis nitisk med spyorna och den nödvändiga städningen, och håller koll på våra rörelsemönster. Vi har också ett extra badrum så friska behöver inte dela med sjuka. Jag ser i alla fall ingen riktig anledning att hålla friska barn hemma som om de vore sjuka, och att kategoriskt anse att hela syskonskaran ska sättas i karantän bara för att en är sjuk tycker jag är dumt.
Svar på tråden Ok att lämna barn på förskolan om syskonet är magsjukt?